Nekromanti [>Human] Superhjältar i asien och mellanöstern?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och skriver lite kortfattade notiser i >Human om vad som händer runtom i världen, dvs sånt rollpersonerna inte i första skedet kommer att ha kontakt med men kan tänkas känna till och/eller höra talas om.

Afrika har jag lite hyfsat grepp om, har iaf skrivit lite om Apartheid och så. men, när det gäller asien och mellanöstern tänkte jag se om det finns folk som vill hjälpa till att hitta på saker (jag vet att du vill, Ymir).

Förutsättningarna:
- 1967 kom första vågen superkrafter. Ingen vet ursprunget. Extremt få, kanske ett par hundra över hela planeten.
- En person med förmågor kallas en "alpha". Man är alltid alpha av något - teknologi, stormar, metall...
- 1987 utspelar sig spelet, under "andra vågen" som dras igång samtidigt som rymdstationern Nova sprängs.
- Den andra vågen är större, c:a en på miljonen får förmågor (c:a 4-5000 globalt). Den geografiska spridningen är inte helt rättvis dock; USA får något fler än sina 226 (någonstans kring tusentalet), eventuellt pga att det var just där de flesta delarna av Nova föll ner, även om sambandet är oklart. Man kan dock bekvämt räkna på just en på miljonen.
- Den första vågen påverkade inte historien nämnvärt, så det är pretty much 1987 som vi känner det, utom att det finns ett fåtal med superkrafter som numera mest gör reklam...

Så... Vilka effekter kan den första vågen tänkas få i asien? Den andra? Kan man sammanfatta det viktigaste/största/mest intressanta? Klart man kan skriva flera kampanjböcker om varenda land och stad i asien, som ju absolut inte är homogent, men jag vill bara ha lite vettig komplettering till mitt amerikocentriska rollspel här.

Plz?

Ram

Skev
Hur vill du lägga upp det rent presentationsmässigt?

Jag gillar när man presenterar världen via en karaktärs bakgrund.

Till exempel när man beskriver det Japanska samhället via bakgrundsbeskrivningen om hur Yangu Ung Drake steg upp när han avstyrde ett Alfa-anfall på ett Japanskt neonfyllt och fullbesatt shopping mall och hur han sedan steg upp till rockstjärnestatus och flickfavorit med egna produktlinjer komplett med ryggsäckar och fan-tröjor även om han själv egentligen är en blyg nörd som helst hänger inkognito på någon av de otaliga gameing-cafeerna.

Eller när Aahmir Muhandaj steg till makten i Bahanjiregionen i till Kashmir i indien och skapade en personkult som lockat till sig tiotusental anhängare både från Indien, Pakistan (!) och och resterande världen, komplett med diverse lokala och långväga dignitärer och diverse sanningssökande skådespelare därmed tiltandes hela ballansen i regionen.

Osv. osv. Men det kanske inte är det du är ute efter. =)

krank

Mja, alltså, det är bra idéer men skulle kräva att jag skrev om en del av det jag redan gjort. Det blir sköna berättelser, men jag vill nog hellre ha lite överblick just nu, känner jag. Tror jag. Dessutom; de här karaktärerna du ger exempel på kommer med största sannolikhet inte att vara aktuella i huvudkampanjen, eftersom den är helt centrerad på Chicago med omnejd, iaf i det här läget (tanken är att expandera till nationellt, sedan globalt fokus över längre tid, eventuellt kommer tilläggsböcker med sånt). Det är helt enkelt inte en särdeles global kampanj, så de personer du beskriver skulle troligtvis aldrig komma i spel... Och då känns det lite underligt (för mig) att lägga tid och energi på att beskriva dem.

Men presentationen kan vänta. Just nu vill jag mest stolpa upp troliga, vettiga konsekvenser av superhjältar 1987.

I och för sig får båda dina exempel plats, förutsatt att man ser dem som särskilt intressanta eller viktiga fall; målet här är att måla en grov bild av de stora sammanhangen, ge en bild av det geopolitiska läget och så. Kanske ett stycke, max två, per ganska stor region (land t.ex).

Krille

Super Moderator
Konflikten på den koreanska halvön är som bekant inte över. Vad händer om ena sidan får fler alphas än den andra? Vid det här laget har Sydkorea börjat bli rejält stabilt, så jag tror inte att de kommer att ta initiativet. De har liksom fått smak på att vara en expanderande ekonomi, och krig jävlas bara med den möjligheten. Så oavsett hur läget blir så kommer de förmodligen bara att tuta på.

Däremot är Nordkorea och Kim Il-Sung (han är fortfarande vid liv, så Nordkorea är inte en nekrokrati än) vara lite av en joker i leken. Får de färre alphas än Sydkorea så är risken att de känner sig hotade; får de fler alphas än Sydkorea så är risken att de ser möjligheten att pressa Sydkorea ännu mer.

Om det här exploderar så finns det en risk att alphas drar fokus till den koreanska halvön. Om det blir en konflikt igen för att Nordkorea har fler alphas, kommer USA att kalla in (eller rekrytera frivilliga) alphas och skicka dem till Sydkorea för att hjälpa till att stå emot?

Det här kan också bli intressant i och med att Japan inte har så hejjans hög brottslighet (borträknat yakuza som ändå försöker låta bli att störa vanligt folk). Där kan det bli så att alphas antingen blir populärkulturikoner eller håller sig hemliga för att inte sticka ut. Sentai-grejen (typ Power Rangers) finns det ju inte direkt behov av. Kan det bli så att om man är hemlig har att välja mellan det sociala stigmat att vara alpha, eller det sociala stigmat att vara alpha som skickas för att hjälpa Sydkorea? Om man är popikon, hur står valet mellan att bli en opatriotisk svikare som bara tänker på karriären, och att bli en alpha som skickas för att hjälpa Sydkorea?

Kina är också intressant i sammanhanget. Himmelska Fridens Torg har inte inträffat än, perestrojka blev inte så jättepopulärt och man har inte riktigt blivit västvärldens fabriksgolv än. Man är också Nordkoreas bästa kompis (sort of, mest för att Nordkorea är en buffert mot Sydkorea och dess allierade). Om USA och Japan ger sig in en konflikt på den koreanska halvön så finns det en möjlighet att Kina skickar Folkets Första Armé (de ca 1000 alpha som Kina har värnpliktat ihop) eller delar därav dit som svar på USAs och Japans alpha-bidrag.

Indokina och sydostasien vet jag för lite om, tyvärr, så där har jag inga idéer.

krank

Bra skit alltihop, stort tack! Jag kommer nog inte att skriva in en aktiv konflikt i kampanjen riktigt i det här läget; men ett spänt läge är absolut superaktuellt. Det passar lite in i hela kalla krigetgrejen tycker jag, att det känns som att alltihop är på väg åt helvete lite varstans. Jag har ju valt att låta andra vågen ge ny lyskraft åt Soviet också; vänt deras kurva så att säga.

Glasnost blir kraftigt motarbetat och perestrojka... Juni 1987, right? Den 1:a juni är det Nova krashar och den andra vågen följer. Jag tänker mig en ganska snabb omvändning; kanske avsätts Gorby till förmån för mer bakåtsträvande krafter. Sokolov kanske?

Dilandau

Myrmidon
I Sydamerika kan det hända en massa spännande. Sandinistas och Contras i Nicaragua – hur påverkar alphas den konflikten? Eller inbördeskrigen i Peru, El Salvador och Guatemala för den delen. Det känns som att hela Sydamerika är en tunna krut som när som helst kan explodera.

Vad händer med kokain-traden när båda sidor har alphas till sin hjälp? Pablo Escobar och Medellín-kartellen hade ju sina glansdagar i mitten av 80-talet.

Hur mäktiga är alphas förresten?

Dilandau

Myrmidon
Andra intressanta grejer:

Första intifadan bröt ut 1987 i Israel/Palestina. Där finns det nog mycket skoj att hämta till ett superspel.

Kriget mellan Iran och Irak var i sitt slutskede. I verkligheten slutar det 1988 med ett eldupphör. Men vad händer om endera sidan är snabbare på att förstå och utnyttja de nya alphorna? Eller om en sida får alphas som har "bättre" krafter, i ett krigsperspektiv. Kriget kanske går upp i högvarv igen.

Phelan

Hero
Kim Il-Sung måste ju själv vara en alpha då, eller utge sig för att vara. "Den store ledaren" avser kanske både hans person och hans fysiska utseende?

/ Phelan

krank

Magnus Edlund said:
Hur mäktiga är alphas förresten?
Tja... Det finns ett extremt litet fåtal som är på nivån "teleportera över hela planeten/lyfta en byggnad/göra en stad till damm". Förra vågen kanske hade en, jag tänker mig max tiotalet i nuvarande vågen. Man behöver inte räkna med dem riktigt; i den mån jag känner att de är relevanta för berättelsen kommer de alla ha nån bra anledning att inte påverka så värst mycket.

Så... I allmänhet kanske man kan jämföra med X-men? Mer än människor, men mer att man kan skjuta coola strålar (motsvarande vanliga vapen), flyga, tåla mer stryk. De blir definitivt vapen, men generellt mer stridsvagnar än kärnvapen...

Bra påpekanden om sydamerika; den delen av världen hade jag glömt. Dåligt av mig.

Krille

Super Moderator
krank said:
Glasnost blir kraftigt motarbetat och perestrojka... Juni 1987, right? Den 1:a juni är det Nova krashar och den andra vågen följer. Jag tänker mig en ganska snabb omvändning; kanske avsätts Gorby till förmån för mer bakåtsträvande krafter. Sokolov kanske?
Gorbatjov var fett motarbetad från början, eftersom han i princip ville montera ner den lilla grupp som hade kontrollen över den sovjetiska ekonomin. Han lyckades få igenom demokratizatsija, dvs en demokratiseringsprocess med flerkandidatval (fortfarande enpartival), men mer än så var svårt.

I maj 1987 landade tysken Matthias Rust vid Kreml, vilket gav Gorbatjov en möjlighet att rensa ut hökarna i Kreml så att demokratizatsija kunde expanderas och öppna dörren för en ny öppenhet (glasnost) och en omfattande politisk/ekonomisk omstrukturering perestrojka).

Utan utrensningen av hökarna i toppgänget så skulle Gorbatjov förmodligen inte ha en suck att genomföra perestrojka. Åtminstone skulle den ta bra mycket längre tid. Och en sådan utrensning hade inte varit möjlig utan Matthias Rust. Man kan tänka sig att alphas i Sovjet hade gjort att systemet skulle få en bra mycket större rigiditet, så länge som partiet har kontroll över Sovjets alphas. Det gör att så fort någon blir alpha så lär KGB fort som fan knyta den till sig eller försvinna bort denne. Alternativet skulle i princip vara att GRU norpade alphan istället, och denne hamnade i något av spetsnaz-förbanden istället.

krank

Phelan said:
Kim Il-Sung måste ju själv vara en alpha då, eller utge sig för att vara. "Den store ledaren" avser kanske både hans person och hans fysiska utseende?
Utger sig för att vara, skulle jag säga. Det blir fint i traditionen nordkoreanska ledare som låtsas saker...

Sedan försöker jag undvika att göra kända historiska personligheter till alphor om jag kan...

(En baktanke med det här är såklart min egen historiesyn, där jag inte ser individer som historiedrivande... Det är bland annat därför de ursprungliga alphorna ur första vågen inte lyckades skapa några större förändringar. De var helt enkelt för få...)

krank

Krille said:
Utan utrensningen av hökarna i toppgänget så skulle Gorbatjov förmodligen inte ha en suck att genomföra perestrojka. Åtminstone skulle den ta bra mycket längre tid. Och en sådan utrensning hade inte varit möjlig utan Matthias Rust.
Mjo, jag läste just om det. Fascinerande story =)

Krille said:
Man kan tänka sig att alphas i Sovjet hade gjort att systemet skulle få en bra mycket större rigiditet, så länge som partiet har kontroll över Sovjets alphas. Det gör att så fort någon blir alpha så lär KGB fort som fan knyta den till sig eller försvinna bort denne. Alternativet skulle i princip vara att GRU norpade alphan istället, och denne hamnade i något av spetsnaz-förbanden istället.
Lite i den riktningen har jag tänkt mig.

Om Mathias Rust sedan måste förklaras bort för att resten ska hänga ihop så behöver väl egentligen bara att någon liten flygare bestämde sig för att inte vänta på ordern att skjuta ner honom? Alternativt att det fanns kvar någon 70-talsalpha som patrullerade skyarna. Han gjorde ju sin flygning precis innan andra vågen, så några nya alphor fanns ju inte att tillgå. Jag tänker mig att Soviet kan ha haft kanske 2-4 alphor från första vågen, och ett par lär ju finnas kvar...

Krille

Super Moderator
krank said:
Om Mathias Rust sedan måste förklaras bort för att resten ska hänga ihop
...så räcker det väl med att redigera bort honom ur historien. Det har aldrig funnits någon Matthias Rust och om han fanns tog han aldrig flygcertifikat. Jag tror inte att det är så många som kommer ihåg hans betydelse som nyckel-event under åttitalet, utan på sin höjd kommer ihåg honom som en galen jävla idiot som gjorde världens häftigaste peace-love-and-understanding-stunt. Om ens det.

krank

Krille said:
...så räcker det väl med att redigera bort honom ur historien. Det har aldrig funnits någon Matthias Rust och om han fanns tog han aldrig flygcertifikat. Jag tror inte att det är så många som kommer ihåg hans betydelse som nyckel-event under åttitalet, utan på sin höjd kommer ihåg honom som en galen jävla idiot som gjorde världens häftigaste peace-love-and-understanding-stunt. Om ens det.
Jag föredrar nog egentligen att göra så lite alphagenererad historieförändring jag kan; rena borttagningar känns... Jag vet inte, fuskigt? Nåja, jag behöver inte nämna honom i boken; det får vara underförstått att han stoppades innan han kom fram eller något i den stilen; naturlig effekt av ett mer seglivat och upprustat Soviet. Känns ändå som en så jäkla random pryl att han lyckades...

Ymir

Liten kantbaron
Afrika har jag lite hyfsat grepp om, har iaf skrivit lite om Apartheid och så. men, när det gäller asien och mellanöstern tänkte jag se om det finns folk som vill hjälpa till att hitta på saker (jag vet att du vill, Ymir).
Alltså, en niqabsuperhjältinna är ju det viktigaste. Liksom:

för att inte tala om:

Överlag kan väl The 99 vara värt att kolla in för arab-X-Men-inspiration, första issuen + en massa previews och specialnummer etc finns gratis här. Jag tycker superkrafternas backståry i the 99 är megaüberhäftig (superkrafterna är basically en manifestation av den försvunna semi-gudomliga kunskapen från Visdomens Hus i Bagdhad som räddades undan mongolernas försök att utplåna kalifatets ljus genom att böckernas essens alkemiskt överfördes till magiska stenar via Tigris vatten, och när folk i modern tid infuserats med dessa stenars ljus manifesterar de superkrafter kopplade till Ze Ancient Wisdom och Guds 99 attribut, typ. Awesome. En extra kool aspekt av det är att sammanför man alla 99 attributen man har man beskrivit gud, vilket antagligen aldrig kommer hända i the 99 eftersom halva muslimska världen hade förbjudit den då, men det har liksom fantastiska implikationer för metafysiken i settingen; vad skulle hända om alla 99 stenarna återfanns och bärarna av deras ljus sammanfördes?).

Även utan att titta närmare på The 99 kan man konstatera en sak; när araber hittade på superhjältar satte de dem i ett religiöst och historiskt inspirerat mythos. Det är knappast förvånande, givet att religion och historia är ganska dominerande ämnen i det arabiska kulturella medvetandet, men det skulle kunna ha implikationer för [<Human] också. Vore muslimska samhällen i mellanöstern kanske benägna att tolka in/struggla med religiösa implikationer av superkrafterna? (Jfr hur kristna Rogue i Ultimate X-Men får flipp av Angel...)

En händelse i arabvärlden som jag skulle vara frestad att göra till ett sperhjälterelaterat event i [>Human] är den här. Terroristernas mahdi hade så kunnat vara en superhjälte av nåt slag.

I Indien existerar mycket religion fortfarande enligt en antik, decentraliserad modell, präglad av lokala föreställningar och riter. Det finns ju flera fall man läst om där missbildade freaks i Indien blivit semi-dyrkade i byarna där de råkat födas, snarare än liksom kastade på en sophög, är ni nyfikna så googla på en liten tjej som heter Lakshmi tex, men jag tänker inte göra det för jag får mardrömmar då, anyhow, poängen är att här finns en tendens man inte ser i andra kulturer, kanske religiöst präglad, jag vet inte; Indier gillar sina freaks. Nu är det här ju ett ruralt fenomen, men det gör ändå att jag har lätt att tänka mig en superhjälte med nån spektakulär fysisk mutation som blir omhändertagen och vördad i närmast kultistiska former i nån isolerad indisk by.

Sen har vi ju tantristisk magis starka ställning i Indien; jag vet inte exakt vad man skulle göra av det i [>Human] men det borde gå att få inspiration om man wikipediar lite.

En händelse i Indien jag skulle vara frestad att göra superhjälte-relaterad är den här (eller så kunde man skapa en fiktiv situation inspirerad av den). (Om ni närker en tendens att jag gärna vill ha in religion i alltihop så yeah, det stämmer...)

En möjliget vore kanske att låta de här vidriga Hindunationalisterna hijacka superhjälteidén och mena att den är en manifestation av Gudamänniskan, en perfekt arier, inkarnat av Krishna/Shiva/Rama, och försöka använda superhjältar som politiska slagträn i sin kamp för att trycka ned muslimer, dravider och andra icke-önskvärda.

Det har gjorts några banbrytande Bollywood-superhjältefilmer nu på sistone som kanske kan vara värda att kolla in om du inte känner dig för pretentiös, vi har tex Krrish och RA.One.

Kina 1987 är tyvärr inte så himla spännande, alla sovjetiska Marvel-superhjältar hade funkat där med känns det som. Crimson Dynamo liksom, Rocket Red... men kinesiska staten om någon borde kanske ha en Captain Manhattan...
Det finns en bra kommunistpropagandabok från -77 av Tore Zetterholm som heter "Kina - Drömmen om människan". Den brukar finnas på antikvariat för typ en femma och har fantastiska foton och beskrivningar av vardagligt liv och viktiga issues i Kina 1977...lite för tidigt för [>Human] jovisst men kunde vara ett bra ställe att börja leta inspiration.
Jag tror inte att kinesiska superhjältar, eller kinesiska föreställningar om superhjältar, borde vara alls lika religiöst fläckade som arabiska och indiska diton. That being said, buddhistiska bodhisattvor är basically superhjältar redan, så det är inte som det inte hade funnits en grogrund för idén.

Also wuxia, ofc.

Jag märker att jag skrivit mer om föreställningar än om händelser...händelser är svårt, för jag kan ingenting om nutidshistoria... jag kanske kan återkomma om jag kommer på något bra, eller med lite tur så kan vi bolla något frö jag fått till här.

krank

Ymir said:
Jag märker att jag skrivit mer om föreställningar än om händelser...händelser är svårt, för jag kan ingenting om nutidshistoria... jag kanske kan återkomma om jag kommer på något bra, eller med lite tur så kan vi bolla något frö jag fått till här.
Jag tycker att du kommit med massor av bra grejer; med tanke på hur lite jag tänker skriva om internationella händelser i vad som basically är en Chicagobaserad kampanj så är det du redan kommit med absolut tillräckligt. En av mina grundteser är just att alphor i sig egentligen inte skapar någon historia mer än andra individer; men alphor som fenomen påverkar och reageras på. Så ett par paragrafer om hur indierna betraktar sina alphor som gudar (framför allt på landet) eller gör dem till filmstjärnor funkar perfa, liksom.

Det motsvarar även på ett ungefär de idéer jag själv haft gällande Kina, Indien och mellanöstern så det är trevligt att få lite bekräftelse så att det man skriver inte bara är en massa eurocentriska fördomar =)

(Sedan är the 99 helt klart en serie jag täker läsa, och bakgrunden du beskriver är awesome - men jag har redan en förklaring, i >Human, till varför folk har krafter. Fast det är klart, folk uppfinner säkerligen myter i brist på förklaringar; att finna den riktiga Sanningen är ju s a s min världskampanjs fokus...)

krank

Bump!

Nu har jag skrivit "klart", tillfälligt iaf, texten om resten av världen. Jag räknar med att mina korrläsare kommer att hitta saker jag missat, minnas saker jag glömt och korrigera saker jag har fel om.