Nekromanti [ÅM2012] Val av förtroendeposter (punkt 13-15)

Pilzefrau

hon/henne
I den här tråden behandlas punkterna 13, 14 och 15, dvs val av 2012 års styrelse, revisorer och valberedning.

Styrelse och revisorer är viktiga poster som måste fyllas.

Valberedning hade vi ingen under 2011. Förra årsmötet beslutade att "styrelsen får i uppdrag att tillsätta eventuell valberedning", och det slutade med att vi valberedde oss själva, dvs kollade av lite snabbt vem som var intresserad. I min erfarenhet har valberedning sällan behövts i mindre föreningar och grupper än, säg Sverokdistrikten.

Möller

Hubert Hortlax
Re: [ÅM2012] Val av förtroendeposter

Jag har inget emot att fortsätta som revisor, men kan även tänka mig ett annat uppdrag.

Pilzefrau

hon/henne

13. Val av årets styrelse

Styrelsen ska enligt stadgar bestå av minst 4 personer. I år var vi fler än så, och nu när året är över är det ungefär jag och solvebring som fortfarande är aktiva. Det finns ett djupare problem i den siffran också, men till att börja med ser jag det som ett tecken på att lite fler än fyra ska man nog vara, för att klara lite avhopp.

Styrelsens förslag som gick ut i kallelsen var:

Pilzeman (Jonatan Kilhamn)
solvebring (Andreas Sölvebring)
krank (Mikael Bergström)
anth*

Efter att det förslaget gick ut har vi även fått fler nominerade i tråden " Föreningen WRNU söker ny styrelse" och den fulla listan på nominerade är nu:

Har accepterat:
Pilzeman
solvebring
anth
Sapient
Konrad Konvalj
Vimes
krank
Spider Jerusalem

Har avböjt:
Vicotnik

Det är fritt fram att nominera fler, och diskutera de redan nominerade. Jag tänker vänta med att ställa upp någon sorts beslutordning tills vi har fått lite klarhet i de nominerade som ännu inte accepterat åtminstone.

* vars namn jag inte kan.

Pilzefrau

hon/henne

14. Val av årets revisor

I år var Möller och wege revisorer. Styrelsens förslag till nästa år är Möller.

Det vore inte fel med två revisorer, om den ene skulle sluta hänga här och bli onåbar lagom till nästa möte (vilket nästan hänt med styrelsen). Möller har dessutom sagt (alldeles här ovanför!) att han kan tänka sig andra uppdrag, så om han skulle gå och bli nominerad till styrelsen behöver vi ytterligare en.

Att vara revisor är inte så svårt, iaf inte i den här föreningen. Viktigaste funktionen är att granska ekonomin, och i andra hand allmänt hur saker skötts. Avgöra själva baserat på verksamhetsberättelsen och den ekonomiska diton hur jobbigt det verkar vara.

Nominering är fri. Än så länge alltså endast Möller (Joel Möller) nominerad.

Pilzefrau

hon/henne

15. Val av årets valberedning

I år hade vi ingen valberedning. Det innebär att vi inte har ett sammanhållet förslag av exakt lagom många styrelsekandidater som redan pratat ihop sig redo att bli framröstade på årsmötet, utan måste gå igenom den här "nominera under mötet"-proceduren.

Jag personligen tycker inte det är ett stort problem, och yrkar därmed på att styrelsen, liksom förra året, uppdras att själva tillsätta eventuell valberedning.

Ordet är fritt, och vill man se en valberedning tillsatt kan man också börja nominera personer.

anth

Vetefan

De jag nominerat har jag också frågat - men det kan vara bra att de officiellt bekräftar att de ställer upp.

Konrad Konvalj

Myrmidon

anth said:
De jag nominerat har jag också frågat - men det kan vara bra att de officiellt bekräftar att de ställer upp.
Jag kan officiellt bekräfta att jag ställer upp på det mesta.

Kan också passa på att nominera Vicotnik och det utan att fråga.

Pilzefrau

hon/henne

Jag misstänkte att det var så, anth. Jag skulle kunna flytta upp dem till "har accepterat", men det känns ändå som att de borde visa sig under årsmötet åtminstone först.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Konrad Konvalj said:
anth said:
Jag kan officiellt bekräfta att jag ställer upp på det mesta.

Kan också passa på att nominera Vicotnik och det utan att fråga.
Jag har redan fått frågan av Anth, men måste bestämt tacka nej till nomineringen till styrelsen.

Vimes

Sillkung

Pilzeman said:
Jag misstänkte att det var så, anth. Jag skulle kunna flytta upp dem till "har accepterat", men det känns ändå som att de borde visa sig under årsmötet åtminstone först.
Jag tackar alltså "ja" till nomineringen.

anth

Vetefan

Pilzeman said:
De enda som inte svarat här i tråden är spider o krank, men dem borde vi få tag på under dagen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Pilzeman said:
Har inte svarat på nomineringen (uttryckligen, nyligen, så att jag sett det):
Spider Jerusalem
krank
För all del. Det var inte så betungande senast, och nu under våren har jag ju mycket mer tid än jag hade under hösten...

solvebring

Superhero

Jag vill förövrigt understryka att det är helt OK att nominera sig själv! Är man intresserad och vill vara med så är det fritt fram. Hojta och låt oss veta att du finns där.

Det är så klart bara trervligt om man har erfarenhet sedan tidigare. Vi är till exmepel lite extra glada över exempelvis en föreningsräv som Sapient. =) Det är dock inget som helst krav eller något sådant. Nytt blod är också bra och alla måste börja någonstans för att få erfarenhet. Med andra ord är det inga särskilda som krusas eller ratas. Är du en intresserad trevlig prick så kommer du långt på det.

Låt oss veta att du finns. Intresse är allt som krävs!

Pilzefrau

hon/henne

Pilzeman said:
Har accepterat:
Pilzeman
solvebring
anth
Sapient
Konrad Konvalj
Vimes
krank
Spider Jerusalem
Detta är åtta personer. Förra året var vi sex stycken, och flera hoppade av. Vad tycker ni om antal personer i styrelsen? Extra intressant är väl vad ni (vi) nominerade tycker, vad för storlek på styrelse skulle vi föredra?

Den beslutsordning jag tänker använda om ingen har någon annan åsikt är att ta alla nominerade i klump och fråga "vill mötet välja dessa till styrelsen". Om någon tycker att inte allabör väljas kommer jag eftersöka färdiga förslag av typen "adam, bertil, cissi, tina och fredrik" och se hur många sådana vi får, och därefter avgöra hur vi bör ställa dem mot varandra.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Det enda jag anser att vi kanske bör tänka på är att det kanske är dumt att ha ett jämt antal styresmedlemar, då det kan blir lika vid en omröstning, bättre vore då att ha ett udd antal. Men det är inget som jag anser vara extremt kritiskt och kan mycket väl tänka mig att stödja de nominerade kandidaterna till styrelsen.

anth

Vetefan

Ett jämnt antal ledamoter ser jag inte som ett problem - helt enkelt för att vår förening inte har den typen av frågor där styrelsen kan bli oense.

anth

Vetefan

Jag tycker att 8 st är ganska lagom (med tanke på alla avhopp vi hade förra året).
Däremot är jag mer orolig för att vi bara har en Revisor (även om jag mycket stort förtroende för Möller).

Därför tänkte jag vara fräck - finns det någon av de som är nominerade till styrelsen som kan tänka sig att vara revisor istället?