Rickard
Urverk speldesign
Har spelat tre spelmöten och gjort ett par gubbar. En av spelarna är ny i den mån att han aldrig har spelat med mig förut. Dock är hela spelgruppen ny, då de andra två är spelare från två tidigare spelgrupper. En av dem är !Paxen.
Under första speltillfället hade vi sex timmars speltid inplanerad. Eftersom skapa rollperson tar rätt lång tid gjorde jag rollpersoner i förväg och "delade ut dem". Min vana trogen skrev jag någonting på baksidan av formuläret för att hjälpa spelarna att välja. Ess, Kung och Dam stod det på respektive baksida.
I begynnelsen fanns Ljuset...
En trupp imperial-soldater har slagit läger på planeten Nero - den nyupptäckta planeten i vårt solsystem. De har sökt sig till en ravin som både är till skydd av den vrålande och iskalla vinden och som är väldigt lätt att försvara rent strategiskt. Deras uppdrag är att rekognosera vägen till en signal som Imperial har fångat upp från planeten, så att imperialfordon kan ta sig dit. Spejaren (rollperson 1) som står på vakt lägger märke till en annan trupp i rörelse i stormen. Han rapporterar tillbaka men när truppchefen ska dubbelkolla med högkvarteret om det är på samma sida upptäcker han att radion är saboterad. Han tar initiativet att på egen hand bege sig iväg i stormen för att rapportera till högkvarteret.
Han ger över befälet till Doc (rollperson 2), personen som står näst i rang, och skyndar sedan iväg. Alla hör sedan en kort eldstrid och efter fem minuter och undersökande av mystiska symboler på ravinens väggar, bestämmer sig Doc för att bryta lägret och bege sig till en förutbestämd samlingspunkt. När de kommer ut ur ravinen så stöter det på (3T6) 17 bauhaus-soldater. En strid utbryter och tre slag senare är det alla bauhaus-soldater nedgjorda men tre stycken bauhaus-mechor ersätter dem och visar sig vara ett tuffare motstånd. Rollpersonerna inser att de är körda när mechorna blir nedskjutna av ett imperial-skepp som räddar dem.
De rapporterar vad som har hänt och får en order att fortsätta. De för sig snabbt över landskapen med hjälp av deras överlevnadsdräkter, som är i toppkvalitet. En slimmad, gråbrun dräkt med hologramkartor och kortvågsradior. De kommer fram till en byggnad där ingången verkar vara gjort av ett kranium och pelarna som håller upp taket ser ut som kotor. De går in i byggnaden och kommer ut i en stor sal, där längst bort i salen - i en ring av fryst natriumklorid - är en öppning i golvet som är täckt av en svart, biologisk hinna.
Samtidigt hör de hur helvetet bryter lös utanför med bauhaus-mechor. Spejaren skjuter sönder några av pelarna så att taket rasar in och täcker för ingången. på så sätt köper truppen mer tid. När Doc börjar analysera hinnan, genom att sprätta upp den med en skalpell så väller det ett svart mörker upp ur hinnan och efter mörkret följer varelser som inte kan beskrivas med ord. Genom den raserade ingången kommer dock imperialmechor som kan ge understöd, men mörkret som först vällde upp ur hinnan sveper in och tar över de mekaniska fordonen så att de börjar skjuta på varandra.
Mörkret sprider sig till varenda elektronisk pryl och tar bland annat över rollpersonernas överlevnadsdräkter och förvrider rollpersonerna till några av de varelser som kommit upp ur hinnan. Mörkret sprider sig som en pesthärd över planeten, till asteroidbältena och nedgör all mänsklighet i sin väg. Inte förrän på Venus stiger Kardinalen Durand fram och tillsammans med Ljuset lyckades han få stopp på Mörkrets framfört. Fyrahundra år går och mänskligheten har lyckats hålla ifrån men...
...i yttersta tiden väntade Mörkret
---
Inga av spelarna hade någon aning om världen, så jag ville introducera världens bakgrundshistoria genom att spela ut den. Vi fick testa strid och jag insåg varför jag i första fallet inte hade en stridsmanöver i Matiné som personer kan använda för att anfalla flera. Nu var förvisso rollpersonerna optade på strid, men de kunde plöja igenom en hoper namnlösa utan problem. Visst ska de vara hjältar, men jag tänker mig inte Matiné som att de är hjältar av typen Elric eller Aragorn. Tre stycken motståndare ska gå an, men inte tio.
Det var lite klurigt för spelarna att lära sig hur man deklarerade en handling rätt och de fick inte helt koll på det under första speltillfället, men vi mötte en del intressanta situationer där jag kunde exemplifiera hur man skulle göra och inte skulle göra.
Jag var också väldigt noga med att poängtera att spelarna kunde och skulle vara med och hitta på saker. Jag exemplifierade detta genom en liten samberättarövning där jag visade hur jag kunde begränsa eller spinna vidare på vad spelarna sade genom att använda MEN respektive OCH samt få spelarna att spinna vidare på påhitt genom att STÄLLA FRÅGOR.
Det här återupprepade jag senare. Hela scenariot skrev jag för att kunna introducera regler allteftersom. Från början så nöjde jag mig med en viss mån av samberättande (via STÄLLA FRÅGOR), där jag sade att de slagit läger i en ravin och frågade sedan spelarna varför de valt just den ravinen. Senare sade jag "Isen i ravinen smälter av er lägerteknologi, så ni ser någonting på väggarna. Vad är det?", varpå spelarna spann vidare med att det var alieninskriptioner. Jag lät de få slå lite slag och gick igenom hur man deklarerar slagen och sedan körde vi en utveckling av detta genom att gå igenom en strid.
Med detta scenario så var det med andra ord både en introduktion till världshistorien men också till spelsystemet.
/Han som spelade två scenarion på sex timmar och som ska följa upp med det andra scenariot som de spelade
Under första speltillfället hade vi sex timmars speltid inplanerad. Eftersom skapa rollperson tar rätt lång tid gjorde jag rollpersoner i förväg och "delade ut dem". Min vana trogen skrev jag någonting på baksidan av formuläret för att hjälpa spelarna att välja. Ess, Kung och Dam stod det på respektive baksida.
I begynnelsen fanns Ljuset...
En trupp imperial-soldater har slagit läger på planeten Nero - den nyupptäckta planeten i vårt solsystem. De har sökt sig till en ravin som både är till skydd av den vrålande och iskalla vinden och som är väldigt lätt att försvara rent strategiskt. Deras uppdrag är att rekognosera vägen till en signal som Imperial har fångat upp från planeten, så att imperialfordon kan ta sig dit. Spejaren (rollperson 1) som står på vakt lägger märke till en annan trupp i rörelse i stormen. Han rapporterar tillbaka men när truppchefen ska dubbelkolla med högkvarteret om det är på samma sida upptäcker han att radion är saboterad. Han tar initiativet att på egen hand bege sig iväg i stormen för att rapportera till högkvarteret.
Han ger över befälet till Doc (rollperson 2), personen som står näst i rang, och skyndar sedan iväg. Alla hör sedan en kort eldstrid och efter fem minuter och undersökande av mystiska symboler på ravinens väggar, bestämmer sig Doc för att bryta lägret och bege sig till en förutbestämd samlingspunkt. När de kommer ut ur ravinen så stöter det på (3T6) 17 bauhaus-soldater. En strid utbryter och tre slag senare är det alla bauhaus-soldater nedgjorda men tre stycken bauhaus-mechor ersätter dem och visar sig vara ett tuffare motstånd. Rollpersonerna inser att de är körda när mechorna blir nedskjutna av ett imperial-skepp som räddar dem.
De rapporterar vad som har hänt och får en order att fortsätta. De för sig snabbt över landskapen med hjälp av deras överlevnadsdräkter, som är i toppkvalitet. En slimmad, gråbrun dräkt med hologramkartor och kortvågsradior. De kommer fram till en byggnad där ingången verkar vara gjort av ett kranium och pelarna som håller upp taket ser ut som kotor. De går in i byggnaden och kommer ut i en stor sal, där längst bort i salen - i en ring av fryst natriumklorid - är en öppning i golvet som är täckt av en svart, biologisk hinna.
Samtidigt hör de hur helvetet bryter lös utanför med bauhaus-mechor. Spejaren skjuter sönder några av pelarna så att taket rasar in och täcker för ingången. på så sätt köper truppen mer tid. När Doc börjar analysera hinnan, genom att sprätta upp den med en skalpell så väller det ett svart mörker upp ur hinnan och efter mörkret följer varelser som inte kan beskrivas med ord. Genom den raserade ingången kommer dock imperialmechor som kan ge understöd, men mörkret som först vällde upp ur hinnan sveper in och tar över de mekaniska fordonen så att de börjar skjuta på varandra.
Mörkret sprider sig till varenda elektronisk pryl och tar bland annat över rollpersonernas överlevnadsdräkter och förvrider rollpersonerna till några av de varelser som kommit upp ur hinnan. Mörkret sprider sig som en pesthärd över planeten, till asteroidbältena och nedgör all mänsklighet i sin väg. Inte förrän på Venus stiger Kardinalen Durand fram och tillsammans med Ljuset lyckades han få stopp på Mörkrets framfört. Fyrahundra år går och mänskligheten har lyckats hålla ifrån men...
...i yttersta tiden väntade Mörkret
---
Inga av spelarna hade någon aning om världen, så jag ville introducera världens bakgrundshistoria genom att spela ut den. Vi fick testa strid och jag insåg varför jag i första fallet inte hade en stridsmanöver i Matiné som personer kan använda för att anfalla flera. Nu var förvisso rollpersonerna optade på strid, men de kunde plöja igenom en hoper namnlösa utan problem. Visst ska de vara hjältar, men jag tänker mig inte Matiné som att de är hjältar av typen Elric eller Aragorn. Tre stycken motståndare ska gå an, men inte tio.
Det var lite klurigt för spelarna att lära sig hur man deklarerade en handling rätt och de fick inte helt koll på det under första speltillfället, men vi mötte en del intressanta situationer där jag kunde exemplifiera hur man skulle göra och inte skulle göra.
Jag var också väldigt noga med att poängtera att spelarna kunde och skulle vara med och hitta på saker. Jag exemplifierade detta genom en liten samberättarövning där jag visade hur jag kunde begränsa eller spinna vidare på vad spelarna sade genom att använda MEN respektive OCH samt få spelarna att spinna vidare på påhitt genom att STÄLLA FRÅGOR.
Det här återupprepade jag senare. Hela scenariot skrev jag för att kunna introducera regler allteftersom. Från början så nöjde jag mig med en viss mån av samberättande (via STÄLLA FRÅGOR), där jag sade att de slagit läger i en ravin och frågade sedan spelarna varför de valt just den ravinen. Senare sade jag "Isen i ravinen smälter av er lägerteknologi, så ni ser någonting på väggarna. Vad är det?", varpå spelarna spann vidare med att det var alieninskriptioner. Jag lät de få slå lite slag och gick igenom hur man deklarerar slagen och sedan körde vi en utveckling av detta genom att gå igenom en strid.
Med detta scenario så var det med andra ord både en introduktion till världshistorien men också till spelsystemet.
/Han som spelade två scenarion på sex timmar och som ska följa upp med det andra scenariot som de spelade