Am I Evil?
Am I Evil?
Ett spel om att skildra, reflektera, döma och känna...
Am I Evil? är ett lekliknande, spelledarlöst berättelsespel där spelarna försöker avgöra om deras rollpersoners handlingar är onda eller inte - samtidigt som de tillåts reflektera över etik och moral.
Genom gemensam diskussion skapar man en roll - en brottsling - var, vilken presenteras genom ett koncept: "Vem är jag utåt sett?" och ett brott som allvarligt drabbat medmänniskor: "Vad är jag anklagad för?"
Dessa frågor ska då besvaras så kort och intetsägande som möjligt, utan att avslöja motiv, bakgrund etc.
Under själva spelakten förhör spelarna varandra, en i taget. Den som besvarar frågorna, spelaren som för närvarande spelar sin brottsling, måste utifrån rollen svara sanningsenligt. Nu kan bakgrund, motiv, känslor och sådant presenteras. När man förhörts färdigt ska man också dömas. Man ställer då frågan: "Är jag ond?" varpå de övriga dömer genom att visa fram olika spelkort - rött för oskyldig, svart för skyldig. Varje spelare ska då motivera sin dom.
När samtliga rollpersoner fått sin slutgiltiga dom - som bestäms av majoriteten icke skyldig/skyldig - kommer spelarna som sina brottslingar, i tur och ordning, beskriva sin frigivning eller avrättning och konsekvenserna av den. Vilka är de sista orden? Hur avrättas han/hon? Hur känns det att bli frisläppt? Finns det någon när och kär som firar eller sörjer? Osv.
Tack till DeBracys morsa, btw. =)