Nekromanti Månpyramidens förbannelse [This is pulp]

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Jag hade två spelare och vi skapade tillsammans en P.R.E.P.-karta. Den innehöll kannibaler, en inka-pyramid, en nazi-expedition, en månförmörkelse, en flygbas i Anderna samt en glaciär där det ryktades om ett kraschat rymdskepp.

FÖRSTA AKTEN

En osäker storviltsjägare och hans uppkäftiga brorsdotter är på en bal i luften när plötsligt apor väller in och tar alla som gisslan. Tumult utbryter och storviltsjägaren Lars ser hur en man i nazistuniform attackerar Marian - en av hans vänner. Nazisten skriker "Var är dagboken?". Brorsdottern Lottie tar upp sin slangbella och Lars sitt gevär och börja skjuta på aporna men förstör en mekanism som gör att luftskeppet kränger till. Lottie kastas ut ur zeppelinaren men fastnar lyckligtvis med sina hängslen utanför. Någonting i zeppelinaren exploderar och skeppet störtar.

NY SCEN

De båda vaknar upp när zeppelinaren ligger och väger på en klippkant. Lars störtar fram mot den avsvimmade Marian när fören av zeppelinaren går sönder och störtar ned i en ravin. Fast i fören satt Lottie. Lars försöker få ut båda ur luftskeppets rester och rusar till en livbåt. Han får loss livbåten men den går sönder på mitten och kraschar sedan ned i ravinen med hela herrskapet.

ANDRA AKTEN

Alla är på en halv livbåt mitt i en djungelflod. De hör djungeltrummor och vid flodkanterna står det massor av infödingar. Lars avfyrar sin hagelbössa för att skrämma dem men klipper båten mitt itu. Både Lars och Lottie sveps iväg i en floden som delar på sig. Storviltsjägaren åker åt ett håll och dras ned i en virvel och kommer ut i en grotta, där han ser nazister står och mässar. Lottie å sin sida får en helt annan färdväg och börjar med att brottas med en krokodil. Hon försöker komma till stranden via en gren men medan hon klättrar så går grenen sönder. När hon kravlar sig upp från backen är hon omringad av infödingar.

Lars tar en fackla och rusar ifrån nazisterna. Hans kläder slits sönder i flykten och springer ut ur, vad som visar sig vara, en inka-pyramid. Lottie å sin sida blir förd av kannibalerna till deras by. En bål tänd under en gryta. Medan Lars flyr från pyramiden ser han en skiva gjord av guld på byggnadens topp. Den fångar solens ljus och skickar iväg en brännande stråle. Ett träd går av och han hamnar under den. Nazister stormar ut ur inka-pyramiden och ännu ett träd rasar över Lars. Marken brister under honom och han trillar ned i en gång.

TREDJE AKTEN

(mellanspel)

I byn träffar Lottie på Marian som övertygar kannibalerna om att inte äta upp flickan. Hon har skickat ut några av infödingarna att söka upp Lars. När han blivit funnen och efter ett kärt återseende, så samlas de tre i en hydda där de träffar en omänsklig varelse. Lång som en nioåring, grå hud, fyra fingrar på varje hand och ett stort rakat huvud med stora ögon. Den berättar att de kommer från en annan värld och att de behöver en sak till sitt rymdskepp. En sak som nazisterna har lagt beslag på. En sak som nazisterna kan att använda för att ta över mänskligheten. Varelsen undrar om han kan räkna med deras hjälp.

NY SCEN

Lars anför utomjordingarna i ett anfall för att skapa en avledande manöver, så att Lottie kan ta sig in i pyramiden via gången som Lars föll ned i. Hon går igenom tunneln men ramlar ned i en fallgrop som har lava i botten. Hon tappar sin slangbella i fallet som förstörs i lavan. Gången börjar rasa in och hon slänger sig ut i en grotta ... bara för att se hur hon är omringad av nazister.

Slaget utanför går bra, men Lars råkar göra så att ena väggen i pyramiden kollapsar och han får sten över sig. Ut ur djungeln stormar det apor som angriper alla, däribland Lars, som flyr in i pyramiden. Där ser han hur Lottie är omringad av nazister men också hur en inföding mässar vid en silverlåda i sällskap av nazister. Lars skjuter vilt omkring sig och resten av pyramiden kollapsar vilket får golvet under dem att vika sig. De hamnar alla på olika platåer omringade av en lavahärd. Lars häver sig upp under tiden som Lottie har en dragkamp med infödingsprästen. Han tappar taget och faller bakut in i lavan vilket får Lottie att tappa fotfästet och slå huvudet i en sten samtidigt som silverlådan sjunker ned i lavan. Hon fiskar upp ett rep som Lars slänger ned till henne och påbörjar sin klättring.

De kommer upp till ytan och slaget är över. Rymdvarelsen tackar dem för vad dem har gjort och äventyret är över. Spelarna hittar slutligen på ett namn på äventyret som vi har spelat.

---

Mycket av systemet skapade situationer där rollpersonerna blev skadade eller hade sönder något, oavsett vad de gjorde. Ett kul spelmöte. Väldigt intensivt. Väldigt cineastiskt. Får se hur det blir nästa gång vi spelar.

/Han som kan säga att scenariot tog lite drygt en timme och allting var fullständigt improviserat
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Chinese Thunder [This is pulp]

Jag hade två spelare och P.R.E.P-kartan utgick från Kina och bestod av pirater, bergspalatset, krigsherre, karavan, odödlig mystiker och en cyklon.

FÖRSTA AKTEN

Rollpersonerna var på jakt efter forskaren Ruth i ett labratorium i Bergspalatset. Den bortskämda skådespelaren Robert var med i en filminspelning på platsen medan den giriga tjuven Betty var ute efter forskarens formel för att förvandla bly till guld. Plötsligt stormar det in kinesiska pirater genom fönstret och skjuter hastigt ned två av forskarna i labbet. Betty svarar på detta genom att göra en rundspark i högklackat så att en av piraterna flyger ut från fönstret. Robert tar vad han kan och slänger allt från provrör till ställningar på piraterna. Komponenterna i laboratorieutrustningen blandas och börjar fräta hål på golvet.

Mitt bland allting så slås dubbeldörrarna till laboratoriet upp och in väller det män med gråa kläder och attackerar piraterna samt söker igenom böcker och lådor. Robert tar med stridigheterna ut i korridoren där det pågår en filminspelning. Regissören skriker förtvivlat "Robert, det är inte din scen än!". Samtidigt blir Betty utdragen för fönstret och fastkrokad. En vissla ljuder och piraterna drar sig undan, jagad av de gråklädda männen.

Robert och Betty kommer in i laboratoriet där Ruth står förtvivlad. "Mitt arbete", skriker hon medan hon sliter sitt hår. "Mitt arbete är förstört ... och de har stulit min formel". De två ser hur piraterna har hoppat på en flodpråm och beger sig österut.

Robert tar på sig att hämta tillbaka formeln och går ut till sin regissör. "Min film", möts han av. "Min film är förstörd". Under striden har de dyra kamerorna blivit förstörda och arbetet har varit förgäves. Robert övertygar sin regissör om att han har världens idé till scener och lånar ett plan för att genskjuta piraterna.

NY SCEN

De har landat planet i en kuststad och ser hur piraterna är på väg att lämna flodmynningen för att ta sig till ett skepp som ligger förankrat längre ut vid kusten. Några sedlar byter ägare och en fiskare tar med Robert, Betty och Mary - Roberts kameraman som ska filma hela spektaklet - till piraterna pråm. Piraterna får syn på de tre och börjar öppna eld. Betty blir träffad men hoppar i vattnet för att ta sig ombord på piraternas båt. Fiskaren överger sin egen båt, men Robert tar kommandot och styr upp fiskebåten vid piratpråmen och bordar sedan. En strid utbryter och båda blir tillfångatagna.

ANDRA AKTEN

Alla tre vaknar upp bakbundna med rep. De är i ett rum ombord på ett skepp. Med en del smärta lyckas Betty och Bob ta sig loss, bara för att se hur en kanonkula far igenom väggen. De hör mängder av kanoner fyras av och det blir tumult ovanpå däck. De försöker ta sig ut, men klantar sig rejält. Allt blir svart.

TREDJE AKTEN

De vaknar upp ännu en gång. Denna gång i ett stenrum. Luften är tunn och det är kallt. De tittar ut genom ett fönster och ser att de är ovan molnen i någon sorts palats på ett bergsmassiv. De hittar en lucka i taket och tjuven blir upplyft av Robert så att hon kan få upp låset. Hon smyger upp och ser till så att de två sovande vakterna sover ännu mer innan hon får upp de två andra från fängelsehålan. De slänger ned vakterna i sin forna cell och beväpnar sig med filmkameran och deras vapen innan de beger sig iväg. Letandes i korridorer så råkar Bob trampa på en utlösare som får en vägg att falla ned. Betty och Bob blir åtskilda och de hör kinesiska kommandon ropas ut.

Betty går uppåt och tar sig upp på en plattform längst uppe i palatset. Där ser hon en gammal man som står och mässar vid ett fyrfat. Hon smyger närmare och knockar mannen medvetslös. Kort därpå griper en cyklon tag i palatset och kastar tjuven utför plattformen.

NY SCEN

Robert kommer in i en sal där han ser massor av personer sitta. Längst bort står det en gammal mystiker som utför någon sorts ritual. Skådespelaren använder sina talanger för att skicka bort en del av männen och beger sig sedan närmare åldringen. Just då kraschar Betty ned genom taket och cyklonen griper tag om alla föremål i salen och kastar runt dem som om de vore besatta av en vild poltergeist.

Ritualen tar sitt slut och åldringen har, med hjälp av Ruths formel, skapat ett elixir. Ett elixir som gamlingen dricker. Han blir förvandlad till guld, men lever fortfarande och allt han tar vid blir förvandlat till guld, däribland formeln som han höll i handen. Han börjar röra vid några av piraterna som blivit tagna som fångar och är på väg mot Mary, när Betty skjuter med sitt gevär mot den odödlige mystikern som nu består av guld. Kulan studsar men mystikern backar ett steg av smällen. Bob tar en bok och slänger mot mannen, som fångar boken. Boken blir till guld och allting blir såpass tungt att golvet under kinesen brister.

När han kommer upp ur hålet i golvet har Betty utrustat sig med en bjälke. Hon rusar och stöter den mot den gamle mannen som ramlar bakåt och in i en masugn. Hon stänger gallret och värmen får guldmystikern att smälta. Betty letar efter formeln men inser att mystikern hade den hela tiden och nu har den gått förlorad.

Cyklonen river tag i palatset och skjutsar det utför bergsväggen. Det blir fullständigt kaos i palatset och när allting stannar till så väller iskallt vatten in från väggar och tak. Robert tar tag i Mary och simmar ut. Betty försöker förgäves samla in guldskatter men tvingas överlämna större delen av dem för att ha tillräckligt med flytförmåga för att ta sig ut.

Alla lyckas ta sig hem via en karavan. Filmen som Mary har filmat blir en succé och namnet på filmen blir Chinese Thunder.

/Han som tyckte allting stämde under spelmötet, men som aldrig såg att krigsherren fanns på P.R.E.P:en förrän nu när han skrev spelrapporten ... och den här helt improviserade spelomgången tog 70 minuter men kändes mycket längre eftersom det hände så mycket
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
For king and country! [This is pulp]

Den här spelomgången funkade inte alls för mig. Jag har funderat kring varför. Första spelomgången var kick-ass, men i den andra så var det något som saknades och i den tredje så var känslan större. Möjligt kan det vara såpass enkelt att det var för att spelet var nytt inför första spelomgången?

När jag slår fram introscenen så brukar jag titta på P.R.E.P-kartan (se tidigare länk) och se vilken antagonist som jag kan knyta händelsen till. Jag brukar också fråga spelarna varför rollpersonerna är där och på så sätt även knyta samman rollpersonerna med varandra. I detta tredje spelmöte så sket jag i det utan bara körde på. Det är ju ändå speltest, så jag vill testa olika varianter.

I varje scen så lägger jag fram några aktmarkörer (jag har fem markörer i varje akt). I både denna omgång och den tidigare så kom de förbi ett hinder varje gång de slog ett slag. Det här gjorde att jag fick ta in nya saker hela tiden. I första spelomgången så var de tvungna att göra lika många slag som aktmarkörer för att ta sig förbi det första hindret. Det blev mer att kämpa för.

Att ta in saker nya saker hela tiden gjorde att jag fick slut på saker som vi hittat på i P.R.E.P:en. Det kommer att märkas, då några saker kommer att återupprepa sig i texten nedan.

Vi utgick från Afrika och hade följande saker på P.R.E.P-kartan: stamhövdingen Mumbata, människoätande lejon, torka, kamelrace i Sahara, slavhandel och safari.

FÖRSTA AKTEN
Vetenskapsmannen Mary är i en gravkammare tillsammans med den skrävlande storviltsjägaren Montgomery när plötsligt det uppstår ett gisslandrama skapat av asiatiska pirater. Monty tar upp sin bössa och skjuter vad som verkar vara ledaren, som i sin tur är i färd att slänga iväg en dynamitgubbe. Både man och gubbe faller till backen och dynamiten smäller av. Taket till gravkammaren störtar in och Mary faller genom golvet och sugs iväg av en undervattensflod. När floden byter till undervattens- till vanlig flod så lyckas hon flämtade klättra upp på en flodbank. Från djungeln hör hon rytande lejon. Monty å sin sida inser att alla är begravda levande i kammaren, men tar det med godan ro och tar sig en kopp te.

Mary klättrar upp i ett träd för att undvika lejonet, som blir ivägskrämt av ett gevärsskott. Hon ser en slavexpedition och hur ledaren leende tittar upp mot henne. Monty har avslutat sin kopp te och står vid undervattensmynningen och funderar. Ska han ta sig ut den vägen? Valet faller på att gräva sig ut istället, men det ger honom en sträckt rygg. Lägret utanför står i lågor då det är attackerat av en infödingsstam. Där ute finns också fler asiatiska pirater, men Monty tar hand om båda. Han finner en notis på en av piraterna som säger att en belgisk man vid namn Scheinfeldt har hyrt dessa pirater för att ta de rikedomar som finns i gravkammaren.

ANDRA AKTEN

Mary ser hur Monty kommer in på marknaden som har uppstått inför det stora kamelracet. Belgaren Scheinfeldt står precis och överlägger vilt med en arab om priset på henne. Monty ser detta och läxar upp slavhandlaren så pass mycket att storviltsjägarens ridpiska går sönder. Han ber sedan några av sina medresenärer att befria Mary från hennes bojor. Belgaren passar på att fly fältet och innan Mary har förklarat för Monty att det är personen som de är ute efter.

Belgaren stjäl en kamel och rider iväg i öknen och de två antagonisterna tar sina kameler och rider efter. Dagen går och de kommer fram till en oas, där beduiner har slagit läger. De har tagit belgaren till fånga, men blir övertygade av Monty att överlämna belgaren till deras förvar.

NY SCEN

På väg till Kairo för att lämna in belgaren blir de överraskade av en sandstorm. Mary och Monty skiljs åt i stormen, där Mary lyckas hitta en naturlig grotta att ta skydd i. Föga anar hon att det är en naturligt tillhåll för grottlejon. Montys näsa blöder efter att Scheinfeldt gett honom en armbåge innan han försökte fly fältet. Storviltsjägaren sätter av efter honom och tar fast honom men tappar bort sin kamel i jakten. De kommer till en grotta när två lejon flyr ut från grottan (från Mary). En kort strid följer och sedan återförenas de två. De vilar ut stormen och överlämnar sedan belgaren till myndigheterna.

Vi avslutar sedan spelomgången med att hitta på ett namn på äventyret.

---

Nu har jag inte fått in varken safari eller karavan. Jag undrar om händelser är vettiga att ha med. Kamelrace, månförmörkelse och cyklon har dock varit balla att ha med. Möjligt att både karavanen och safarin borde ha fått en förklaring till varför den fanns på kartan? Jag vet inte.

Nu i efterhand. Om jag hade tittat på P.R.E.P:en och valt en antagonist, så kanske jag hade valt att asiatiska pirater varit araber och antagonisten varit arabisk slavhandlare. Nu blev det samma sak, men jag fick hitta på en massa saker runtomkring med belgisk slavhandlare. Det är inte riktigt vad jag vill uppnå.

En lite rolig grej var att jag hade lappar med namn på. Så fort jag behövde ett namn till spelomgång två och tre så drog jag en lapp. Spelarna kunde göra likadant för att få namn till sina rollpersoner. Det är därför "Mary" förekommer i båda spelomgångarna, då jag bara hade fem kvinnliga och fem manliga namn. "Scheinfeldt" var det ungefärliga namn på en kille som jag precis hade träffat, så det fick bli antagonistens namn för det här äventyret. Inte förrän nu insåg jag att rollpersonernas namn allittererade. Betty och Bob (Robert) samt Mary och Monty. :gremsmile:

/Han som nu har testat spelstrukturen och fått en hum om hur han vill spela, så han ser fram emot nästa spelmöte imorgon
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Big Trouble in Little China [This is pulp]

Den har gången var vi tre personer, men en var försenad och kom inte in förrän i andra akten. Jag hade bara sovit några enstaka timmar, så mitt regelförklarande och min improvisationsförmåga var något bristande. Inte för att jag kände att spelarna brydde sig.

P.R.E.P. utgick från Kina och hade gigantiska robotar som ödelagt en by, militär eskalering, arkeologisk utgrävning, kung fu-mästare, mystiska försvinnanden, nedskjutit plan, helig artefakt och gatuslynglar.

Spelarna valde följande tre arketyper:
John Moore: den cyniske detektiven som alltid reser sig efter motgång
George O'Malley: den enträgne reportern som har kontakter överallt
Leonard Malloy: den uppnosige professorn som alltid råkar i trubbel

FÖRSTA AKTEN

Detektiven och reportern är på en utgrävning då det har stulits föremål när plötsligt polisen gör en räd och börjar arrestera och skjuta vad de tror är asiatiska pirater. I yran tar detektiven tag i en den som ser ut att leda poliserna och frågar vad som pågår och försöker få ett slut på det här. Samtidigt har George försökt få tag på en polis och hindra våldsdåden när en byggnadsställning faller över honom. In på utgrävningen så dundrar det gigantiska robotar som börjar jaga rätt på folk, både poliser och arkeologer. George ser till att bli tillfångatagen av en av robotarna innan dem beger sig iväg. John har precis lyckats övertyga polischefen om att stoppa galenskaperna när robotarna brakar in. Han står paralyserad och börjar inte agera förrän robotarna beger sig iväg, då han slänger sig in i sin bil och kör efter.

NY SCEN

Han följer robotarna till en by med palissader. Där ser han hur robotarna släpper ned sina fångar i burar i byn, samtidigt som han ser ett offer är på väg att ske av en gammal man i shaolinliknande kläder.

Han kör bilen med full fart, sätter en kula i den gamle mannens huvud, fritar kvinnan och är just på väg att köra därifrån när en robot slår ned på bilen som kraschar rakt in i en av burarna. I den buren står George och han och folket i burarna - bybor som kinesiska soldater - tar tillfället i akt för att fly från byn.

ANDRA AKTEN

Båda två sitter i ett tält tillsammans med fältherren Chai Ping som säger att de har försökt hålla stånd mot jätterobotarna som kom norrifrån, men att de håller på att förlora. Han har fått uppgifter av professor Leonard, som också befinner sig i tältet, att det finns en artefakt som kan stoppa robotarna och han ber de tre att hämta den. Det sista fältherren har hört om artefakten är att den skulle fraktas mellan två städer, men försvann någonstans på vägen. John känner dock till var någonstans planet har kraschat.

De hör alla att strid utbryter och en stor explosion blåser bort hela tältet och kastar rollpersonerna som vantar. Chai Ping reser sig och ryter ordrar åt sina mannar för att försvara sig mot jätterobotarna. De tre tar tillfället i akt för att fly fältet och hittar en bil. Bilen blir dock förstörd av en robot innan de hinner fram, men detektiven lyckas lokalisera ännu en bil. Han kastar sig in i den men upptäcker att professorn har virrat bort sig. Reportern George lämnar bilen för att söka reda på professorn, som har stannat för att undersöka något intressant. Medan detektiven tjuvkopplar bilen så kommer de två åter. Professorn hoppar först in i bilen och stänger dörren utan att tänka på att George ska med, så reportern klämmer handen i dörren.

NY SCEN

De är framme vid det kraschlandade planet men planet verkar länsat. De ser att en by finns i närheten och tar sig dit. Reportern har kontakter i byn och får reda på att det var ett par gatuslynglar som först hittade planet. Dock så råkar de reta upp personen ifråga och får en efterlysning. Professorn vet att hans ärkefiende O'Hara har en utgrävningsplats i närheten så de beger sig dit.

NY SCEN

Väl där ser de hur ett par ungdomar håller på och försöker sälja artefakten till O'Hara men trumfar hans erbjudande med ett högre pris: deras egen bil (som de stal från kinesiska armén).

TREDJE AKTEN


Tillbaka till fältslaget med jätterobotarna. Det kinesiska motståndet är på väg att förlora när professorn aktiverar artefakten. Den blir glödhet och han tappar den i backen. Samtidigt dyker det upp kung fu-personerna från byn i akt 1, angriper rollpersonerna och stjäl artefakten framför deras ögon. De är på väg därifrån när reportern känner igen personen som bär artefakten som en av sina kontakter. Han lyckas få den personen att tveka tillräckligt länge så att han kan komma ifatt och slå ned den. Medan de flyr från resten av kung fu-nissarna så aktiverar de artefakten och ger robotarna

/Han som känner att han har fått in det rätta flytet och kan nu lättare upptäcka varför saker går fel
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
My Journey to Eldorado [This is pulp]

Vår P.R.E.P. utgick från Sydamerika och hade ett apberg med aggressiva apor, inkapyramid, Eldorado, den blodtörstiga jaguarkulten, nazister, kraschat UFO, havsodjur och en omfattande brand.

Spelarna valde följande arketyper:
Diane Connors: den dumdristiga piloten som löser allt i sista sekund.
George: den enträgne reportern med kontakter.
Helen Fistman: den självgode storviltsjägaren med sin fyrbenta vän Tinkerbell

FÖRSTA AKTEN

Rollpersonerna sitter på en krog i stadens centrum. Reportern George har hittat en guldstatyett som är en nyckel för att ta sig in i Eldorado. Hon har tagit kontakt med sin vän Diane som ska flyga dem dit och hyrt in storviltsjägaren Helen som kan området och känner till djurlivet. Helen håller precis på att skryta om sin senaste jakt när de plötsligt blir attackerade av ett gäng, som verkar riktar in sig å Diane. Hon svarar med att knocka en direkt med en rak höger. Hunden Tinkerbell fäller två andra till marken innan gänget brottar ned George, slår honom medvetslös och stjäl statyetten. I tumultet så faller en lykta ned i golvet och hela stället tar eld. Helen känner igen de som överföll dem. De tillhör jaguarkulten.

När George kommer till medvetande har männen som överföll honom flytt och hela krogen är övertänd. De flyr igenom stan med elden i bakhasorna och när de kommer fram till sitt plan så har hangaren börjat att brinna. Diane startar planet och kör iväg, men i paniken har hon glömt bort att fylla på planet med bensin.

ANDRA AKTEN

Planet har kraschat och ligger precis vid en klippa. Innan någon hunnit göra något så faller planet över klippan och rutschar längsmed väggen och ut i kvicksand. De är på väg ut ur planet när de ser en främmande kraschad farkost och nazister som undersöker den. Nazisterna öppnar eld.

Helen skickar ut sin hund för att attackera nazisterna samtidigt som hon hittar dynamitgubbar och kastar dem mot nazisterna. Dynamiten briserar för tidigt och öppnar upp ett stort hål i planets tak. Samtidigt sjunker planet ännu mer. George får nog och hoppar ut ur planet men fastnar i kvicksanden. Diane försöker hjälpa George men fastnar hon också. Alla tre sjunker ned i kvicksanden.

NY SCEN

De befinner sig i en grotta, svagt upplyst av någon självlysande mossa. När de tänder en lampa så ser de en svart tjärn och några inskriptioner på grottväggen. Helen undersöker den när de andra ser hur ett stort monster reser sig ur vattnet bakom Helen. Innan de två hinner reagera så har tentakler slängt iväg dem in i grottväggen samtidigt som andra tentakler tar tag i Helen och drar den under ytan.

Den dumdristiga Diane tar en brandyxa och hoppar efter någon minut efter. Någon sekund efter att hon hoppat i, ser George längre bort hur monstret kommer upp till ytan igen vrålandes. Han tömmer hela sin pistol i monstret men råkar skada Helen på samma gång. Diane hittar inte monstret men däremot dess lya och finner någon apparat, ett par humanoida skelett som inte verkar mänskliga samt en främmande flygfarkost.

TREDJE AKTEN

De ser hur medlemmar av jaguarkulten står vid bergets början och stoppar statyn i ett podium. Berget öppnar sig och alla medlemmar går in i grottöppningen. När rollpersonerna lämnar flygfarkosten bakom sig och går mot grottöppningen så blir de överfallna av aggressiva apor. De lyckas skrämma bort dem tillräckligt så att Diane i sista stund lyckas mota in sina kompanjoner i grottan innan öppningen stängs igen.

NY SCEN

Efter att ha följt grottgången öppnar den upp sig i en lummig dal. Långt nere ser alla en stad av guld och hur jaguarkulten är på väg in i den. De tre beger sig till staden och skiljs sedan åt för egna eskapader. Reportern dokumenterar allting men möter gamla inka-indianer. Piloten hittar ungdomens källa och fyller sin vattenflaska, men råkar aktivera en fälla som stänger dörren samtidigt som taket sänks. Storviltsjägaren vill ha tillbaka statyetten och beger sig för att söka efter jaguarkulten. Hon finner dem utöva en ritual i ett av husen när plötsligt hela marken börjar skaka.

Reportern har precis skrämt iväg inkaindianerna genom att skjuta i luften när bråte från husen faller över honom. Han försöker lokalisera de två andra men hittar bara Diane som med smärre skavanker undvek fällan. Helen tänker ta statyn men hela huset faller in och begraver allting. Hon lyckas ta sig ut och finner de två andra. Diane använder sin manick som hon hittade i havsodjurets lya och fjärrstyr farkosten så att den kan hämta upp dem.

NY SCEN

De flyger hemåt när tre stycken flygplan med nazistmarkeringar skjuter deras plan i tre stycken. Alla kraschlandar på helt olika ställen och blir jagade av naziplanen. Med list, mod och genom att använda lokalbefolkning så lyckas reportern och storviltsjägaren att undkomma men det kostar reportern hans kamera. Diane försöker däremot locka ned nazisterna till marken för att ta deras plan. Hennes plan slår slint och hon blir slagen medvetslös, men blir räddad av de två andra. Precis när de kör iväg med planet så har Helens hund (förlorad i akt 2) hittat dem och springer efter planet. Hunden lyckas precis ta sig ombord innan planet lyfter.

George har förvisso förlorat sin kamera men skriver en pulproman och släpper den under namnet My Journy to Eldorado.

/Han som inte förrän nu tänkte på att reportern George var med i båda berättelserna
 
Top