Nekromanti Den stora Eon-modul tråden

bozar_UBBT

Warrior
Inte hittat någon liknande tråd än, bara de som beskriver enskilda moduler men jag tänkte vi kunde sammanställa den massiva samlingen moduler som finns till Eon, oavsett ålder på modulerna.

Min åsikt:
Böcker jag troligtvis inte skulle klara mig utan:

Mystik och Magi - Nya effekter, magivägar, alkemi, hur man gör egna besvärjelser. Magin i Eon utan denna bok är inte särskilt rolig.

Krigarens Väg - (Håller på att ersätta den med Riddaren, Vapenmästaren och Krigsherren men inte läst genom alla noga än). Den här boken är oersättlig för Eon 1 spelande med skadesystemet och väldigt berikande och inspirerande i övrigt.

Barbarer och Människofolk - Ger liv åt alla olika mänskliga raser i mundana och är oerhört inspirerande. Skulle garanterat inte vilja spela utan den.

Legender och Hemligheter - Gör Mundana intressant på allvar. Såg Mundana som grå och generisk innan men den här boken har ändrat allt.

Sen behöver man givetvis antingen Mundana eller Geographica men det är sällan den kommit till praktisk användning och jag anser inte den håller samma klass som ovan.

Riktigt bra böcker:

Drakar - kanske inte så användbar men ger drakarna ett nytt ansikte och faktiskt ganska inspirerande om man vill ta död på rollpersonerna inom kort!

Bestialiska Folk - Den kanske mest användbara "monsterboken". Rolig uppsättning varelser och neogames tolkningar av dessa (våldtäktsminotaurer?). Väldigt snygga bilder tycker jag.

Monster i Mundana (har ej tillgång till den första versionen tyvärr) - Bra och i stort lik Bestialiska Folk men mindre användbar pga farligheten av vissa monster.

Tiraker, Dvärgar, Alver (nya versionen), Misslor - Alla bra moduler man behöver för att spela dessa raser på riktigt. Hade dock önskat att "rollpersonen" var utvidgat med mer speltips och generiska namn. Dessutom hade det inte skadat om dvärgboken tog upp mer om den utdöda klanen dvärgar.

Vandöda och Nekromanti - Först nu har jag velat skapa en kampanj runt dessa. Ger en dynamisk bild av den odöda sidan som förstärks ytterligare av Legender och Hemligheter. Det är mycket mer intressant att läsa om odöda som har verkliga mål och inte bara är yxmat.

Cirefalier - Ger de något udda men stolta människorna mål och liv för att kunna användas på riktigt. Den bästa geografiska modulen enligt mig.

Bra moduler:

Asharien och Soldarn - Fula bilder men innehållet gör kampanjer i området mycket mer livliga.

Thalmur - Snygga bilder och intressanta uppslag men rätt mycket utfyllnad också. Hade mått bättre av mer fokus på rollpersonen och den typiska thaliska medborgaren.

Riddaren - Inte så användbar till rollpersoner annat än de som är riddare (duh!) men mycket väl beskrivning av hur adeln agerar och beteer sig samt hur styret fungerar i stora delar av mundana.

Diamantäpplet - Roligt lagom långt äventyr med innehåll av allt.

Sorgernas brunn - Fula bilder men intressant mörk story som är ett ytterst väl fungerande komplement till Asharien.

Mindre bra moduler:

Krigsherren - Visst kapitlet om krigsmakter är bra och intressant men i övrigt känns det som väldigt mycket utfyllnad av krigarens väg som har precis lagom mycket regler för fältslag och belägringar.

Sjöfarare och Pirater - Snygg modul med intressanta kapitel (navigation) och en förutsättning för havskampanjer men många kapitel är för omfattande och reglerna är för tunga. Mer fokus på rollpersonen hade definitivt höjt modulen.

Consaber - Riktigt fula bilder och, ja helt enkelt för lite intressanta uppslag och mycket tråkiga informationstunga kapitel. Gillar inte utformningen av boken då jag önskar den vore konstruerad mer i mall enligt Asharien och Soldarn.

Moduler man kan avstå från att införskaffa:

Religioner - Tråkig med vad jag ser som listor av en samling religiösa sällskap. För lite fakta om gudarna i sig, hur de förhåller sig till varandra och för lite om rollpersonens roll i det hela. För få äventyrsuppslag dessutom. Hade kunnat bli 10 gånger bättre.

Skulle vilja ha andras synpunkter på modulerna och även de jag inte har tillgång till så som Monster och Varelser, Regnsynd, övriga sylfens vrede äventyr, Jarla och De Fördömdas Sista Hopp, Fjärran riken, Encyclopedia m.fl.

Conan

انتفاضة
Bra tråd

Håller i stort med men har en avvikande åsikt om följande moduler:

Mystik och Magi - För tung och svårtillgänglig.

Geografiska: Bra, speciellt med alla maträtterna och namne för de olika länderna.

Riddaren: Asbra, en riktig guldgruva för all typ av spelande som berör det övre samhällsskiktet i de feodala länderna.

Diamantäpplet: Asbra

Krigsherren: Riktigt bra när man spelar fältslag, även man hade kunnat göra vissa regelfördänringar i fältslagsreglerna.

Tillägg:

De fördömdas sista hopp: Asbra

Regnsynd: Asbra (vil ha fler sådana korta men ändå riktigt schyssta äventyr).

Sämst är förstås religioner. Consaber innehåller en del riktiga lågvattenmärken den med (statsvaktparet där en är stor och en liten, eller ävteryupplsagen där det spökar på gårdar eller den där en kvinnlig rp blir bortrövad av en rovriddare)

Poseur

Swashbuckler
Hmm... Alltså väldigt många moduler har det ju kommit ut igenom åren och många är bra, vissa bättre än andra och vissa skulle jag inte köpa igen under pistolhot (Krigsherren jag tittar på dig :gremmad: )

Överlag så tycker jag att ras/lands-modulerna är bland de bättre böckerna till Eon. De innehåller mestadels fluff och gottande och inte så mycket regler vilket sätter en god grund man kan bygga vidare på. Även om mycket är riktigt illa med kulturböckerna så är det väldigt mycket bra i dem också.

Magiboken klarar man sig inte utan om man ska spela magiker. Punkt. Hade kunnat vara mer om olika magivägar, de hade gärna fått skilja sig och mer teori. Och gärna mer teori ifrån andra magivägar än den coloniska.

Vapenmästaren är väl trevlig med lite vapen och rustningar och såpass ganska viktig. Fluffet om hur man fixar vapen och sådant är trevligt och stridskonster är ballt oavsett hur mycket jag ogillar dem egentligen. Är så ambivalent till stridskonster.

Monsterböckerna; alla, är riktigt trevliga att krydda ut mundana med berättelser och hot om läskiga monster. Mindre standardmonster och mer hyggelbestar hade dock varit nice.

Drakar var en fruktansvärt tråkig och oengagerande bok där drakarna verkar vara likadana hela bunten. Pseudodrakarna var dock lite charmiga, många utav dem. Mer beskrivning på metaploten var inget jag ville ha, och anti-aspekters förklaring blir bara fullständigt mongo. Jag får verkligen inte anti-aspekter+aspekter+magi+termodynamik att fungera så därför skiter jag att tänka djupare i detta.

Riddarn är trevlig, fluffmässigt. Att göra en förläning är kul tills man inser att man är greve över fyrahundra personer...

Religioner är väl sådär... Tråkig, ointressant men appendixet är underbart att sitta och planera kampanjer med. Appendixet är det som räddar boken och gör den värd att ha såhär långt i efterskott.

Krigsherren är värdelös. Den är fruktansvärt motsägelsefull och fruktansvärt ologisk. Hur reglerna fungerar vet jag ärligt inte, har aldrig använt dem in-game. Skulle aldrig köpa denna boken igen tyvärr. Det känns som den här boken kastades ihop av flera olika personer på två dagar bara för att få ut den.

Sjöfarare är en trevlig bok. Underbar om man ska ut på havet och åka. Mycket trevligt fluff och alltid lika kul att leka med.

Det är dem böcker jag orkar kommentera just nu...

/Poseur

duncan_UBBT

Swordsman
Riddarn är trevlig, fluffmässigt. Att göra en förläning är kul tills man inser att man är greve över fyrahundra personer...
Glöm nu inte att du kan skapa dig en skuld som närmar sig oändligheten genom att skita i att underhålla din gård ett år. Annars är boken riktigt trevlig och mycket bra om man vill få sig en bild av hur feodalsamhällen i Eon fungerar.

Krigsherren tycker jag om även om dess användningsområden är få. Vi kanske har använt den tre eller fyra gånger på sin höjd, men det är ändå trevligt att läsa i den för att få idéer hur konungars och rikens konflikter ser ut och vad som händer med lokalbefolkningen när ett land går i krig.

Religioner har jag inte mycket till övers för. Det fungerar som en sammanställning över religioner om man önskar sig en sådan, men tyvärr finns det en så enormt potential i en religionsbok för Eon som "Religioner" tyvärr inte kommer i närheten av.

Skulle jag kora någon favoritbok skulle det nog bli Asharien & Soldarn även om den nu tyvärr har börjat bli lite ouppdaterad. Boken är väldigt varierande i sitt utförande och man kan hitta användbart material i den till hur många olika äventyr som helst. Det står om bibliotek, om städer, om flora och fauna, det står om alvsamhällen, om rövarband, om väldigt skiljda miljöer, om yrkesklasser, om juridik och om intressanta personligheter. En annan anledning kan vara att våra kampanjer ofta cirkulerar kring Asharinahalvön och att den därför varit väldigt central i vårt spel. Jag gilla rdock inte nödvändigtvis Asharien som land för det, även om jag tycker att boken är en av de bästa.

Fienden

Hero
Honestly så har jag inget emot Religioner. Visst, det är en torr bok, men det var typ det jag förväntade mig av en bok som behandlar religioner. En beskrivning av alla olika trosuppfattningar. Det är inte värre än de flesta religionslistor för andra rollspel jag sett.

Men okej, om en bok har undertiteln "GUDARNAS KAMP" kunde man ju hoppats på lite fler coola saker.

bozar_UBBT

Warrior
Ingen som har någon åsikt om Fjärran Riken och Jarla? Alla inlägg uppskattas, även de som inte håller med vad jag tycker.

Meningen med den här tråden är att sammanfatta läget i första kvartalet 2012 så de som inte har några böcker ska veta vilka som anses bra och inte och i så fall varför.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag håller med allas kritik mot Religioner. Den borde aldrig släppts. Sen tycker jag väldigt illa om den fult illustrerade första monsterboken.

Jarla har jag inte läst på evigheters evighet, men jag minns den som rätt platt.Fjärran riken har inte satt några spår alls hos mig, kanske säger nåt iofs.

Poseur

Swashbuckler
Fjärran riken är ungefär i samma liga som krigsherren... I det närmaste värdelös. Så mycket bra potential som spillts där. Väldigt tråkiga och generiska beskrivningar. Finns säkert något bra undantag i boken men i det närmaste håller den låg kvalitet. Ett utav Eon lågvattenmärken.
Finns inget område i den boken som gör att jag vill spela där. Undantaget är kanske Sinadera.

Jarla har jag inte läst på väldigt länge så kan inte uttala mig om den. Men det finns intressantare städer i Mundana än Jarla, med eller utan egen bok.

/Poseur

Conan

انتفاضة
Jag vill minnas att jag gillar Jarla. Schysst skithåla som lämpar sig bra att spela i. Äventyret som följer med har jag inte spelledat eller spelat (än?).

Minna egentligen enda minnen från modulen är iof matsedeln på den röda draken och att det finns en dvärg på en skum hamnkrog som byter har lapp för ögat (men dock bara för syns skull varpå det varierar vilket öga lappen sitter på).

sesk

Veteran
Jag tycker alla modulerna är grymma. Den som är tråkigast tycker jag Consaber är.
Enligt mig har modulerna också blivit väldigt mycket bättre med åren ,Thalamur tex om jag inte alls såg fram emot va asfet. Samma gäller med Cirefalier.

Kan fatta att folk tycker religioner är trist men jag tycker den är extremt användbar, utan den hade religionerna i mitt mundana garanterat varit mycket sämre/tristare/mindre mundanska osv.
Två böcker som jag inte alls fattar att folk inte gillar är Drakar och Sjöfarare. Ska man ut på havet måste man ha sjöfarare och drakar är ju typ L&H2, mer grejer att jobba med som SL helt enkelt

Scullicon

Veteran
Religionsboken har jag inget emot personligen, den han hjälpt mig skaffa lite bättre uppfattningar om olika kulturer som inte finns med i övriga moduler.
Den är som redan sagt torr och saknar mycket som hade vart viktigt att veta då mängden av mundanas befolkning är religiösa och religionen är en stor del av folks liv. För stor för att ignorera i mitt tycke.
Fokus på gudar och deras egna problem med varandra skall ändå inte stå i en bok om religion, Vad som skulle göra den bättre skulle vara mer fokus på de större trosuppfattningarnas strukturer(gärna korruption) :gremgrin: , kanske exempel på ledarfigurer genom historien som gjort stora intryck eller förändringar, och gärna små korta myter om de personerna.
Fast egentligen så är det väl detaljerade saker som riter,ritualer,användbara böner och symboler som rollpersonerna kan ha nytta av som borde vara viktigast?
De var ett tag sedan jag läste igenom modulen så kan sitta här och snacka om saker som redan är med, men är så fallet så är de förmodligen i för liten grad för annars hade jag kommit ihåg de(hoppas jag).

Blasphemy

Swashbuckler
Religionsboken har jag inget emot personligen, den han hjälpt mig skaffa lite bättre uppfattningar om olika kulturer som inte finns med i övriga moduler.
Jag håller med att här fyller den sin roll. Då religionen är så pass viktig i de flesta kulturer så är det ju bra att veta vad folket tror på. Det som jag personligen känner skulle kunna vara bättre är just hur det ordinära livet är för en troende samt att ceremonierna i mångt och mycket är tråkiga eller känns "ospännande".

I Eon IV så har själva systemet för ceremonier och böner gjorts om. Likaså hur heliga föremål fungerar.

Det finns lite skrivet om det på Neobloggen.

Conan

انتفاضة
Tja vill man veta vad det officiella materialet säger om Mhimrätten och Daaktron så måste man givetvis vända sig till religioner. När man upptäcker att man rippat Islam och Krsitendomen rakt av så kan man känna att stora delar av modulen blir lite överflödig för alla som innehar de mest basala kunskaperna om dessa två religioner.

Religioner hade kunnat vara så mycket bättre. Men det finns å andra sidan bra religioner. Den samoriska läran tycker jag är riktigt schysst även om man i religioner kanske inte expanderade så mycket på det som redan fanns skrivet om religionen i fråga.

Helmgast
När man upptäcker att man rippat Islam och Krsitendomen rakt av
Jag skulle säga att det centrala i kristendomen är att Gud genom offrandet av sin enfödde son möjliggör frälsning för hela världen. Johannes 3:16 (Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.) brukar ju kallas "lilla bibeln" av kristna.

Men något offer av Guds son finns inte i Daaktron. Att den ändå anses vara en rip-off kanske tyder på att folk i gemen anser korsfästelsen och martyrdöden vara mer centrala för kristendomen än frälsning genom offer.

Ymir

Liten kantbaron
well, jag skulle säga att vid en ytlig anblick stämmer det som Evokee säger, att religionerna är rippade rakt av.

Men deras stora saving grace är att det inte riktigt stämmer om man beaktar beskrivningarna av dem på ett djupare plan, och detta borde göra det möjligt att rädda både Mhîmrätten och Daaktron och göra färgstarka, komplexa, trovärdiga, unika och allmänt häftiga fantasyreligioner av dem.

Exempel på saker i Mhîmrätten som definitivt inte är rårippar på islam: dualism, himmelsdyrkan, frånvarande skapargud, en övermänsklig Jesusgestalt som högste profet, reinkarnationslära, avsaknad av helvete, himlen som temporär belöning i väntan på återfödelse (det där är snarare buddhistiskt liksom), fåglar som himmelska budbärare.

Motsv. exempel i Daaktron: fyra profeter, multipla heliga böcker, personifierad Gud.

Mhîmrätten har det definitivt bättre ställt än Daaktron här, men genom att fokusera på dessa aspekter och implikationerna av dem, eller utbrodera helt andra fenomen, kan man i framtida bearbetningar av båda dessa religioner förbättra dem oerhört. Och detta verkar lyckligtvis också vara en ambition hos Neogames.

Med detta sagt är det emellertid fortfarande skitfattigt att Daaktrons dödssynder exakt motsvarar den klyschigaste varianten av de kristna, att Mhîmrättens trosbekännelse och bönerit är alldeles för lika islams diton, etc. Såna här småsaker hade mått bra av att helt retconnas bort i framtida moduler.

Conan

انتفاضة
Alla aspekter av kristendomen har man kanske inte fått med på sina tio sidor eller så. Säkert saknas flera av de viktigaste aspekterna såsom den du påpekade.

Men det som finns beskrivet korrelerar i regel ganska exakt till kristendomen.

Sen förstår jag inte riktigt poängen med att försöka göra en distinktion mellan idén om Jesus som ett offer och den praktiska bakgrunden till denna idé.

bozar_UBBT

Warrior
Så jag lägger in en liten update på Vapenmästaren som kom idag. Det är en bra och genomtänkt bok med stridskonster i tabellform istället för i stycken (bättre än krigarens väg), rätt mycket vapen som kanske blir överflödiga men alltid trevligt.

En bok som dessvärre inte riktigt håller samma klass som krigarens väg men fortfarande en riktigt bra modul man kan införskaffa sig med gott samvete.

Blir mer utförlig update på Jarla, Fjärran Riken mm snart.

Scullicon

Veteran
Vapenmästaren köpte jag för ett par år sedan, de är den modul som används flitigast efter regelböckerna, den är så sönderläst att den har ramlat isär.
Gillar de mer detaljerade yrkesbeskrivningarna och framförallt stridskonsterna som helt enkelt gör de lite intressantare att spela någon form av krigare.
Alla de extra vapen förnöjer, variationen blir större.