INTRO
I skeppshamnen Eavesdown Docks på planeten Persephone sitter två personer vid landgången till ett skepp av typen firefly. Skeppet som bär det stolta namnet Rigel har sett bättre dagar, men kvinnan och mannen som sitter på varsin tunna ser ut att klara sig helt okej, åtminstone den förstnämnda. Hon är klädd i en elegant rock, men verkar ha enkla kläder under. Det går dock inte att ta miste på hennes utstrålning och hennes ögon verkar inte missa någonting. Mannen ser mer avvaktande ut och tittar mer på sina fötter än på de som passerar. Även han är klädd i en rock över enkla kläder, men rocken borde nog ersatts för några år sedan. Man ser tydligt skylten "Besättning sökes" om man går förbi, och om man passerar tillräckligt nära kan man till och med höra deras diskussion.
- ... och om vi inte hade flugit till Whitefall hade vi inte behövt ny besättning i förstaläget, säger mannen.
- Gun HOE-tze bee DIO-se, kan du släppa det där nu? säger kvinnan som tydligt är den överordnade, nu är läget som det är och vi behöver besättning för att kunna ta oss härifrån.
- Och kommer kapten Laura Steele finna någon besättning i det här råttboet? frågan mannen surt, men slår sedan ner blicken igen.
- Tro fan att jag kommer. Nu går du iväg och fixar med proviant och försök att inte gå vilse!
Mannen reser sig buttert och spanar bort över lokalen. Han har knappt hunnit börja gå när kaptenen hojtar på honom och tyst säger:
- Barnabas Murphy, kom ihåg att jag avgudar din lojalitet.
Barnabas lämnar området med lättare steg, och kapten Steele tar på sig ett vänligt ansisktsuttryck. Det här är bästa stället i universum att hitta bra besättningen, och det vore ju kodynga om det inte skulle att få tag på ett par stycken.
---
REGELVERK
Det här är ett forumrollspel där vi gemensamt kommer att driva en berättelse framåt, men det kommer att finnas ett regelverk som skapar ramar för hur ni som deltagare kan styra berättelsen. Tanken är att regelverket ska underlätta för mig som spelledare att skapa något som blir bättre för alla istället för att vi i full frihet skulle dra iväg åt olika håll.
Regel 1: SL sköter scenbyten. Dvs om vi befinner oss på plats A och en spelare vill göra något på plats B så skriv inte "jag går till B och gör yadayada" utan skriv "jag tycker att vi ska gå till B" och när jag vid passande läge skriver att nu är vi på plats B så kan "yadayada" göras.
Regel 2: Namnlösa karaktärer är fritt fram att ta över av vem som helst. I en konflikt med en namnlös karaktär kan man vinna eller förlora beroende på vad man tycker passar bäst för historien.
Regel 3: Konflikter mellan namngivna karaktärer löses genom att SL rullar 1T6 med modifikation (se nedan) för båda parter och att den som får högst avgör utgången. Vid oavgjort vinner den som initierat konflikten. Att som spelare beskriva vad en namngiven karaktär gör är helt ok så länge det följer vad som är rimligt.
---
FÄRDIGHETER
Alla karaktärer har ett antal färdigheter/aspekter/egenskaper som sticker ut och ger positiv eller negativ modifikation på berörda tärningsslag.
1 Expert-förmåga som ger +4.
3 Skicklig-förmågor som ger +2.
2 Oduglig-förmågor som ger -2.
Förmågor ger halv effekt om de angränsar till det man försöker göra (dosera motgift när förmågan är Kirurg, eller skjuta med en pistol när förmågan är Skeppskanon).
För inspiration se persongalleriet nedan samt följande tre länkar:
Serenity Skills
Serenity Assets
Serenity Complications
Jag kör med taktiken eget ansvar här. Ni kommer säkert hitta passande bredd på era färdigheter. Det enda kravet är att de bör fungera i konfliktsituationer. Bärplockning är en dålig färdighet. Ficktjuv är en bra.
---
PERSONGALLERI
Laura Steele - Kapten över skeppet Rigel.
Expert: Charm (Laura kan prata omkull vem som helst. Helt plötsligt håller du med henne utan att veta varför. Eller så blir du hotat på ett charmigt sätt).
Skicklig: Tur (när det singlas slant eller liknande så går det ofta som Laura vill). Närstrid (alla fula knep behärskas till fullo). Tålig (Laura kan bli förgiftad, nersupen eller skjuten och ta det bättre än vem som helst).
Odulig: Smyga (varför göra något obemärkt när uppmärksamhet är så roligt). Rebellisk (om man inte får öppna en viss dörr så kommer Laura inte kunna tänka på något annat innan dörren är öppen).
Barnabas Murphy - Alltiallo på skeppet Rigel.
Expert: Lojalitet (när Barnabas gör någonting av lojalitet, typ motstå tortyr för att inte sälja ut sin kapten, så gör han det ordentligt).
Skicklig: Gevär (hänger man med kapten Steele så behöver man ofta ett gevär..). Fordon (finns det bara en ratt eller en spak så kan Barnabas köra det). Djurvän (alla djur älskar av någon anledning Barnabas).
Odulig: Reparationer (allt Barnabas reparerar går sönder igen). Blyg (om nån ska prata med en person och försöka få fram information är Barnabas sistavalet).
---
Och sist en liten notis:
Jag är nybörjare på det här så om ni har åsikter om regelverk, handling eller whatnot så säg till mig under resans gång bara. Nu kör vi och så blir det awesome!
I skeppshamnen Eavesdown Docks på planeten Persephone sitter två personer vid landgången till ett skepp av typen firefly. Skeppet som bär det stolta namnet Rigel har sett bättre dagar, men kvinnan och mannen som sitter på varsin tunna ser ut att klara sig helt okej, åtminstone den förstnämnda. Hon är klädd i en elegant rock, men verkar ha enkla kläder under. Det går dock inte att ta miste på hennes utstrålning och hennes ögon verkar inte missa någonting. Mannen ser mer avvaktande ut och tittar mer på sina fötter än på de som passerar. Även han är klädd i en rock över enkla kläder, men rocken borde nog ersatts för några år sedan. Man ser tydligt skylten "Besättning sökes" om man går förbi, och om man passerar tillräckligt nära kan man till och med höra deras diskussion.
- ... och om vi inte hade flugit till Whitefall hade vi inte behövt ny besättning i förstaläget, säger mannen.
- Gun HOE-tze bee DIO-se, kan du släppa det där nu? säger kvinnan som tydligt är den överordnade, nu är läget som det är och vi behöver besättning för att kunna ta oss härifrån.
- Och kommer kapten Laura Steele finna någon besättning i det här råttboet? frågan mannen surt, men slår sedan ner blicken igen.
- Tro fan att jag kommer. Nu går du iväg och fixar med proviant och försök att inte gå vilse!
Mannen reser sig buttert och spanar bort över lokalen. Han har knappt hunnit börja gå när kaptenen hojtar på honom och tyst säger:
- Barnabas Murphy, kom ihåg att jag avgudar din lojalitet.
Barnabas lämnar området med lättare steg, och kapten Steele tar på sig ett vänligt ansisktsuttryck. Det här är bästa stället i universum att hitta bra besättningen, och det vore ju kodynga om det inte skulle att få tag på ett par stycken.
---
REGELVERK
Det här är ett forumrollspel där vi gemensamt kommer att driva en berättelse framåt, men det kommer att finnas ett regelverk som skapar ramar för hur ni som deltagare kan styra berättelsen. Tanken är att regelverket ska underlätta för mig som spelledare att skapa något som blir bättre för alla istället för att vi i full frihet skulle dra iväg åt olika håll.
Regel 1: SL sköter scenbyten. Dvs om vi befinner oss på plats A och en spelare vill göra något på plats B så skriv inte "jag går till B och gör yadayada" utan skriv "jag tycker att vi ska gå till B" och när jag vid passande läge skriver att nu är vi på plats B så kan "yadayada" göras.
Regel 2: Namnlösa karaktärer är fritt fram att ta över av vem som helst. I en konflikt med en namnlös karaktär kan man vinna eller förlora beroende på vad man tycker passar bäst för historien.
Regel 3: Konflikter mellan namngivna karaktärer löses genom att SL rullar 1T6 med modifikation (se nedan) för båda parter och att den som får högst avgör utgången. Vid oavgjort vinner den som initierat konflikten. Att som spelare beskriva vad en namngiven karaktär gör är helt ok så länge det följer vad som är rimligt.
---
FÄRDIGHETER
Alla karaktärer har ett antal färdigheter/aspekter/egenskaper som sticker ut och ger positiv eller negativ modifikation på berörda tärningsslag.
1 Expert-förmåga som ger +4.
3 Skicklig-förmågor som ger +2.
2 Oduglig-förmågor som ger -2.
Förmågor ger halv effekt om de angränsar till det man försöker göra (dosera motgift när förmågan är Kirurg, eller skjuta med en pistol när förmågan är Skeppskanon).
För inspiration se persongalleriet nedan samt följande tre länkar:
Serenity Skills
Serenity Assets
Serenity Complications
Jag kör med taktiken eget ansvar här. Ni kommer säkert hitta passande bredd på era färdigheter. Det enda kravet är att de bör fungera i konfliktsituationer. Bärplockning är en dålig färdighet. Ficktjuv är en bra.
---
PERSONGALLERI
Laura Steele - Kapten över skeppet Rigel.
Expert: Charm (Laura kan prata omkull vem som helst. Helt plötsligt håller du med henne utan att veta varför. Eller så blir du hotat på ett charmigt sätt).
Skicklig: Tur (när det singlas slant eller liknande så går det ofta som Laura vill). Närstrid (alla fula knep behärskas till fullo). Tålig (Laura kan bli förgiftad, nersupen eller skjuten och ta det bättre än vem som helst).
Odulig: Smyga (varför göra något obemärkt när uppmärksamhet är så roligt). Rebellisk (om man inte får öppna en viss dörr så kommer Laura inte kunna tänka på något annat innan dörren är öppen).
Barnabas Murphy - Alltiallo på skeppet Rigel.
Expert: Lojalitet (när Barnabas gör någonting av lojalitet, typ motstå tortyr för att inte sälja ut sin kapten, så gör han det ordentligt).
Skicklig: Gevär (hänger man med kapten Steele så behöver man ofta ett gevär..). Fordon (finns det bara en ratt eller en spak så kan Barnabas köra det). Djurvän (alla djur älskar av någon anledning Barnabas).
Odulig: Reparationer (allt Barnabas reparerar går sönder igen). Blyg (om nån ska prata med en person och försöka få fram information är Barnabas sistavalet).
---
Och sist en liten notis:
Jag är nybörjare på det här så om ni har åsikter om regelverk, handling eller whatnot så säg till mig under resans gång bara. Nu kör vi och så blir det awesome!