CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
(Startar ny tråd separat från diskussionen om ödespoäng)
I FATE kan man använda sina Aspects för att 1) få ett omslag eller bonus 2) ändra historien eller 3) få fler poäng genom att låta sin aspect styra över gubben.
Först fattade jag inte hur 1 kunde ställas mot 2 eller 3, men har nu insett att ett omslag i FATE är mycket kraftfullare än i, säg, D&D eller DoD: en poäng med systemet är ju att reducera varje omständighet till ett slag, inte en hel radda slag.
Min fråga är nu:
Vad är en lämplig nivå för mer traditionella rollspel? (för vad som i FATE kallas "invoking your aspect")
Alltså, jag som funderar på att importera idén med aspects till Dragon Age (kunde lika gärna varit WFRP, MUA eller Call of Cthulhu), vad skulle ni med FATE-erfarenhet säga är en bra motsvarighet?
* Att man automatiskt lyckas (med ett slag) utan att behöva slå? (Detta kan ju rätt använt avgöra hela scenen, precis som det är tänkt i FATE, om det inte missgynnar strid jämfört med social konflikt?)
* Att man får en kännbar bonus i hela resten av scenen? (Detta avgör ju ingenting, men det bör kännas väldigt positivt för spelaren)
Eller någon annan finurlig mekanism?
PS. Jag hittade http://www.novusimperia.net/FATE_SRD/Aspects/Aspects.php
I FATE kan man använda sina Aspects för att 1) få ett omslag eller bonus 2) ändra historien eller 3) få fler poäng genom att låta sin aspect styra över gubben.
Först fattade jag inte hur 1 kunde ställas mot 2 eller 3, men har nu insett att ett omslag i FATE är mycket kraftfullare än i, säg, D&D eller DoD: en poäng med systemet är ju att reducera varje omständighet till ett slag, inte en hel radda slag.
Min fråga är nu:
Vad är en lämplig nivå för mer traditionella rollspel? (för vad som i FATE kallas "invoking your aspect")
Alltså, jag som funderar på att importera idén med aspects till Dragon Age (kunde lika gärna varit WFRP, MUA eller Call of Cthulhu), vad skulle ni med FATE-erfarenhet säga är en bra motsvarighet?
* Att man automatiskt lyckas (med ett slag) utan att behöva slå? (Detta kan ju rätt använt avgöra hela scenen, precis som det är tänkt i FATE, om det inte missgynnar strid jämfört med social konflikt?)
* Att man får en kännbar bonus i hela resten av scenen? (Detta avgör ju ingenting, men det bör kännas väldigt positivt för spelaren)
Eller någon annan finurlig mekanism?
PS. Jag hittade http://www.novusimperia.net/FATE_SRD/Aspects/Aspects.php