Re: Det här suger
En kritisk synpunkt på modellerandet. Hoppas du har någon nytta av mina invändningar.
Jag gillar din första version av modellen betydligt mer än de två följande. Den känns stringent utifrån sitt uttalade mål ("en obduktion av rolighet").
Version två och tre, tycker jag blandar in saker som strängt taget inte hör hemma på samma ontologiska nivå. Nu kommer det in mer allmän (roll-)spelteori - och grattis om du lyckas skapa en fungerande och hållbar modell för det, men risken är att du sabbar ditt ursprungliga mål.
När du i den första versionen skriver in "Tekniker", "Mekanik" och "Setting" i den yttre ringen, så är det ett enkelt konstaterande att de finns där och att de är nödvändiga men långt ifrån tillräckliga inslag för upplevelsen. Bra så.
Men i version två har du övergått till att presentera dem (eller snarare delar av dem) på en annan abstraktionsnivå, som "regler för procedur", "regler som inbegriper fiktionen" och "setting". Tillför det bytet av abstraktionsnivå verkligen något? jag tycker inte det. (Det blir snarare värre sen i trean, men jag återkommer till det.)
Jag gissar att detta uppkom från definitionen av den yttersta ringen som "yttre omständigheter"? Men jag tycker det är omotiverat och försvagar modellen.
Dessutom tillfogar du "syfte med vårt spel" och "vi som vänner", som ersättning för "Socialt kontrakt" (eftersom "Socialt kontrakt" lyfts upp till nån slags rubrik/definition av nivån). Även detta ställer jag mig frågande till om det förbättrar eller snarare försämrar modellen.
Jag kan se "syfte med vårt spel", "vi som vänner" som en slags konkretion av "Socialt kontrakt" i version 1. Men du går ju då på tvärs, när du ökar abstraktionen på de förut konkreta "Tekniker", "Mekanik" och "Setting" men sänker på "Socialt kontrakt".
I den tredje versionen finns det, i den yttre cirkeln, nu tre saker: "Kreativ agenda", "System" och "Setting". Men åter - hur är det ontologiska förhållandet här? Är det inte så att "Kreativ agenda", så som du definierar det, påverkar (kanske rent av avgör) och därmed föregår/befinner sig på en mer basal nivå än "Setting" och "System"?
(Därmed inte sagt att man alltid söker spel som är "optimala" utifrån någon kreativ agenda, om en sådan låter sig fixeras. Men däremot torde den senare som sagt föregå valet av system och setting.)
Både "System" och "Setting" har nu helt underordnats "Socialt kontrakt". Det kan jag på flera sätt se fördelar med - förhandlingen om vilka system/settings som ska spelas och hur de ska tillämpas osv. är ju en del av det sociala kontraktet.
Men samtidigt har du förlagt "Vår grupp" utanför den ringen.
Ja, till stor del är det väl så att den sociala konstellationen föregår själva spelandet (utom möjligen första spelmötet med en helt ny spelgrupp som bildats t.ex. via en efterlysning av spelare), men är dess processer inte just integrerade i nivån "Socialt kontrakt/förutsättningar"?
Rubriken "Kreativ agenda" tycker jag hör hemma på den cirkel som innehåller "Tydlighet", "Tillit", "Gemensamhet" (och, inte minst, "Investering", i version 2 och 3). Som jag uppfattar dessa begrepp, är de de konkreta saker vilka förhandlas inom den "kreativa agendan".
De inre cirklarna har ju inte ändrats i sak, men har ändå ändrats (som jag ser modellerna) genom att de yttre definierats om. I modell tre känner jag mig mer främmande för hur de hänger ihop med de yttre. Jag tycker, i den nya kontexten, att "Mål" då snarare syftar
utåt i modellen, än inåt.
Dvs. för mig att "veta vad jag vill" handlar om att delta i förhandlingen om det som ligger närmast utanför, inte att närma mig "Flow". Där var den första modellen mer konsekvent.
Ja, det var mina synpunkter - hoppas som sagt att du har någon nytta av dem. Annars bortse gladeligen från dem.