Rickard
Urverk speldesign
Under de senaste tre åren har jag skrivit inlägg och läst inlägg om en viss sak som man inte har kunnat sätta fingret på. Inte förrän nu har jag börjat kunna lägga ihop och se mönster. Här är några av artiklarna som har vad jag pratar om:
Släpp kontrollen
Vad är improrollspel?
Mushin-manifestet
Spelarnas behov
Göra spelarna mer delaktiga
Ett ständigt bollande
De fem utmaningarna
Hinder, Insatser och Val
Konventioner (hittade ingen bra länk)
Det finns mycket underliggande också, men vad jag tror att det handlar om är att skapa en trygghet för spelarna så att de vågar bidra med saker till berättelsen. Berättelsen styrs sedan av berättarmässiga regler (konventioner) och verktyg (ex. "Ja, och", "Ja, men" och ställa frågor). OBS! Det här är ingen slutgiltig definition utan en vag sammanfattning.
Jag behöver ett namn för det här.
/Han som tänkte döpa tråden till "The game with no name"
Släpp kontrollen
Vad är improrollspel?
Mushin-manifestet
Spelarnas behov
Göra spelarna mer delaktiga
Ett ständigt bollande
De fem utmaningarna
Hinder, Insatser och Val
Konventioner (hittade ingen bra länk)
Det finns mycket underliggande också, men vad jag tror att det handlar om är att skapa en trygghet för spelarna så att de vågar bidra med saker till berättelsen. Berättelsen styrs sedan av berättarmässiga regler (konventioner) och verktyg (ex. "Ja, och", "Ja, men" och ställa frågor). OBS! Det här är ingen slutgiltig definition utan en vag sammanfattning.
Jag behöver ett namn för det här.
/Han som tänkte döpa tråden till "The game with no name"