Christoffer
It's all pig.
Del 1 - Tematiskt ompf!
Del 2 - Författarskap !?
Del 3 - Karaktärslöst ompf?!
Det brukar ofta nämnas att Story Now! är karaktärscentrerat. Det är fel. Det KAN vara det, men det finns inget som KRÄVER det. I del 1 nämnde jag att Story Now innebär att vi spelar med ett mål om att säga något som är känslomässigt engagerande för oss som spelar. Det är vad Story Now är och inget mer. Det innebär att vi kan vara medlemmar i sagan om ringen-föreningen och tala alvspråk och använda MERP som regelsystem, men när vi spelar så spelar vi för att skapa en berättelse som säger något om vår existens som människa, något som ger i från sig ett tematiskt ompf när vi hivar det i golvet och säger något som greppar oss känslomässigt vid bordet.
Karaktärsfokus innebär helt enkelt att det känslomässiga är sprunget ur karaktären och den situation denna är inblandad i. Ta Burning Wheel, vi skapar en karaktär, skapar övertygelser som denna tar med sig in i spel och som aktivt ska utmanas av spelledaren. Så jag har "Jag skall bli kung över riket, oavsett vad..." Så spelledaren greppar den. Utmanar den och säger "Ok, kung säger du, lönnmördargillet besöker dig, de vill alliera sig med dig och stället upp för att få dig som kung, men de har vissa önskemål...." osv osv. Vad är du villig att göra för att bli kung? Eller för vad skulle du offra ära och framgång? Många frågor som kan säga något rätt stort och kraftfullt kommer upp ur en sådan enkel drivkraft för en karaktär.
Men hur ser det här ut via en setting? Tja, säg att vi spelar i midgård, säg att alla spelarna spelar Uruk-Hai, säg att vi spelar där i knutarna runt när Sauroman skapar dem och förslavar dem. Någon spelare kanske spelar en tjänare till Sauroman, kanske någon spelar en vanlig ork. Uruk-haierna befinner sig i en särställning över andra orker men ni lyder fortfarande under Sauroman. Vi har redan här identifierat vad det här handlar om, uruk-hai skapade och födda direkt in i ett slaveri, är det vad de är värda? Är det deras lott i livet? Är de skapta onda?
Vi har här en setting som i sig själv kan föra upp känslomässigt engagerade frågor.
Vi har karaktärer knutna till den här settingen, som finns i den från början.
Vad som nu krävs när vi spelar är stunder av författarskap, där karaktärerna kan få möjlighet att säga något om dessa frågor som finns inneboende i världen OCH en möjlighet att förändra dessa och världen.
Så, för att spela såhär måste vi kasta ut kanon eller spela på ett sätt som gör att vi inte stör den. För kanon är inte i fokus. Då skulle det här inte vara Story Now längre, vad vi vill är att säga något om världen och förändra den. Så under spel kanske vi kommer se slavuppror, orkerna kanske kommer befria sig från sina bojor och överge Sauroman eller kanske rent av döda honom, kanske kommer de bege sig bort för att hitta en egen plats i frihet. Kanske inte?
Hur skull du handla? Född in i slaveri, men med möjligheterna framför dig att befria ditt folk och hämnas på din skapare? Att hämnas på honom, innebär det att han har rätt? Att ni är födda in i ondskan och för att tjäna den? Bekräftar det vad han säger eller är det en hämnd som är befogad? Och är er plats här? Eller är ni, som skapade in i världen av Sauromans egna händer, platslösa? Vart kommer ni finns frid?
Del 2 - Författarskap !?
Del 3 - Karaktärslöst ompf?!
Det brukar ofta nämnas att Story Now! är karaktärscentrerat. Det är fel. Det KAN vara det, men det finns inget som KRÄVER det. I del 1 nämnde jag att Story Now innebär att vi spelar med ett mål om att säga något som är känslomässigt engagerande för oss som spelar. Det är vad Story Now är och inget mer. Det innebär att vi kan vara medlemmar i sagan om ringen-föreningen och tala alvspråk och använda MERP som regelsystem, men när vi spelar så spelar vi för att skapa en berättelse som säger något om vår existens som människa, något som ger i från sig ett tematiskt ompf när vi hivar det i golvet och säger något som greppar oss känslomässigt vid bordet.
Karaktärsfokus innebär helt enkelt att det känslomässiga är sprunget ur karaktären och den situation denna är inblandad i. Ta Burning Wheel, vi skapar en karaktär, skapar övertygelser som denna tar med sig in i spel och som aktivt ska utmanas av spelledaren. Så jag har "Jag skall bli kung över riket, oavsett vad..." Så spelledaren greppar den. Utmanar den och säger "Ok, kung säger du, lönnmördargillet besöker dig, de vill alliera sig med dig och stället upp för att få dig som kung, men de har vissa önskemål...." osv osv. Vad är du villig att göra för att bli kung? Eller för vad skulle du offra ära och framgång? Många frågor som kan säga något rätt stort och kraftfullt kommer upp ur en sådan enkel drivkraft för en karaktär.
Men hur ser det här ut via en setting? Tja, säg att vi spelar i midgård, säg att alla spelarna spelar Uruk-Hai, säg att vi spelar där i knutarna runt när Sauroman skapar dem och förslavar dem. Någon spelare kanske spelar en tjänare till Sauroman, kanske någon spelar en vanlig ork. Uruk-haierna befinner sig i en särställning över andra orker men ni lyder fortfarande under Sauroman. Vi har redan här identifierat vad det här handlar om, uruk-hai skapade och födda direkt in i ett slaveri, är det vad de är värda? Är det deras lott i livet? Är de skapta onda?
Vi har här en setting som i sig själv kan föra upp känslomässigt engagerade frågor.
Vi har karaktärer knutna till den här settingen, som finns i den från början.
Vad som nu krävs när vi spelar är stunder av författarskap, där karaktärerna kan få möjlighet att säga något om dessa frågor som finns inneboende i världen OCH en möjlighet att förändra dessa och världen.
Så, för att spela såhär måste vi kasta ut kanon eller spela på ett sätt som gör att vi inte stör den. För kanon är inte i fokus. Då skulle det här inte vara Story Now längre, vad vi vill är att säga något om världen och förändra den. Så under spel kanske vi kommer se slavuppror, orkerna kanske kommer befria sig från sina bojor och överge Sauroman eller kanske rent av döda honom, kanske kommer de bege sig bort för att hitta en egen plats i frihet. Kanske inte?
Hur skull du handla? Född in i slaveri, men med möjligheterna framför dig att befria ditt folk och hämnas på din skapare? Att hämnas på honom, innebär det att han har rätt? Att ni är födda in i ondskan och för att tjäna den? Bekräftar det vad han säger eller är det en hämnd som är befogad? Och är er plats här? Eller är ni, som skapade in i världen av Sauromans egna händer, platslösa? Vart kommer ni finns frid?