Rickard
Urverk speldesign
En sak som jag har funderat på är att jag använder fisktanken dels när jag vill skapa en deckargåta och dels när jag vill skapa intriger. Jag har slarvigt blandat statiska relationer (son till, konkurrent till, mördat etc.) med agendor (vill ha, vill hämnas, vill utnyttja).
För mig har det funkat att blanda agendor och statiska relationer. Det har funkat i mina äventyr men nu när jag ska skriva hur man använder fisktanken i en deckargåta så inser jag att konsekvenserna av rollpersonerna agerande inte är så viktigt. Det viktiga ligger i att spelarna får reda på hur allting ligger till - alltså statiska relationer.
När det är intriger är däremot agendorna viktigare, alltså personer med drivkrafter som vill något. Så när rollpersonerna agerar (lägger sig i) kommer detta att skapa konsekvenser då de korsar en annan persons agenda. Rollpersonerna agerar och personen reagerar.
/Han som också tycker att det här ändrar något i den förberedelse som spelledaren kan göra
För mig har det funkat att blanda agendor och statiska relationer. Det har funkat i mina äventyr men nu när jag ska skriva hur man använder fisktanken i en deckargåta så inser jag att konsekvenserna av rollpersonerna agerande inte är så viktigt. Det viktiga ligger i att spelarna får reda på hur allting ligger till - alltså statiska relationer.
När det är intriger är däremot agendorna viktigare, alltså personer med drivkrafter som vill något. Så när rollpersonerna agerar (lägger sig i) kommer detta att skapa konsekvenser då de korsar en annan persons agenda. Rollpersonerna agerar och personen reagerar.
/Han som också tycker att det här ändrar något i den förberedelse som spelledaren kan göra