Nekromanti Dunka ihop nyheter och promotion?

solvebring

Superhero
Seriöst? Just flyttades en Myling-nyhet från nyheter till promotion på grunder som inte uttryckts av den moderator som flyttade tråden. Jag noterade detta då Tina gjorde ett förvånat utrop på Facebook. Tja, inte ens jag som redaktör kan tala om vart gränser går mellan de olika forumen och när man får lov att kalla sin post nyhet vs promotion. ... "Ehm, i det ena postar man nyheter, i det andra projekt - men om min post kan räknas till båda då, får jag inte släppa det som nyhet då?"

Kan vi inte slå ihop de där forumen så att det blir någon ordning - så att vi åtminstone kan underlätta för dem som vill använda dem och så att vi slipper okynnesmoderera?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag fattar inte varför det är så svårt med gränsdragningen. Om du är involverad i projektet ifråga så är det Promotion, annars Nyheter. Då tycker jag att det är otroligt mycket svårare att skilja mellan Rollspel och Rollspelsmakande.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Om du är involverad i projektet ifråga så är det Promotion, annars Nyheter.
Problemet tycker jag isf är att man skiljer baserat på avsändaren snarare än mottagaren... För läsaren kan det kännas ologiskt. För det är inte som om varken nyheter eller promotions brukar vara annat än positiva på det här forumet, vad jag vet.

Sapient

Swashbuckler
Genesis said:
Jag fattar inte varför det är så svårt med gränsdragningen. Om du är involverad i projektet ifråga så är det Promotion, annars Nyheter. Då tycker jag att det är otroligt mycket svårare att skilja mellan Rollspel och Rollspelsmakande.
Jag förstår gränsdragningen, men jag förstår inte *varför* den finns.

Är det ett stort problem att folk skriver för mycket "promotion" om sina projekt? Jag tycker inte det.

Om det skulle finnas någon som spammar genom att posta "mitt spel är supder-duper-über bäst! kommer i januari!" för mycket, kan man väl hellre moderera hens postande med en vänlig tillsägelse, än hålla isär forum på ett sätt som för mig som läsare betyder att jag måste hålla kolla på två ställen, för att få nyheter?

Genesis

Ni dés ni maître
Tja, efter vad jag förstod så var väl tanken att det är skillnad mellan folk som pushar sina egna spel och folk som pushar andras spel som de gillar.

För egen del spelar det dock ingen roll. Jag postar sällan i något av forumen, och uppdelningen av forum märker jag bara av när jag skriver nya trådar. Annars använder jag "Senaste inlägg" och "Bevakade forum" och då spelar forumuppdelningen ingen roll, förutom att man kan välja att bevaka olika forum. Så forumuppdelning kanske borde baseras på intresseområden, och då känns det väl vettigt att slå ihop dem, eftersom folk som är intresserade av det ena också antagligen är intresserade av det andra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
För egen del spelar det dock ingen roll. Jag postar sällan i något av forumen, och uppdelningen av forum märker jag bara av när jag skriver nya trådar. Annars använder jag "Senaste inlägg" och "Bevakade forum" och då spelar forumuppdelningen ingen roll, förutom att man kan välja att bevaka olika forum. Så forumuppdelning kanske borde baseras på intresseområden, och då känns det väl vettigt att slå ihop dem, eftersom folk som är intresserade av det ena också antagligen är intresserade av det andra.
Jag gör likadant, så jag tänker likadant. Utom att jag inte använder "senaste inlägg" då. Men annars är vi of one mind här.

//Krank, som efter diskussionen för ett tag sedan om rollspel och makarforumet försöker komma ihåg att även posta äventyrsmakande i makarforumet...

solvebring

Superhero
Jag tycker hur som haver att det känns skumt att göra skillnad på nyheter och nyheter, speciellt utifrån skribenten själv sett. Så ja, allt det ni sagt som argumenterar för att slå ihop dem är helt i linje med mina tankar. Vore dock trevligt att få in mer på det här för att se om det vore väsentligt att genomföra eller inte.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
solvebring said:
Just flyttades en Myling-nyhet från nyheter till promotion på grunder som inte uttryckts av den moderator som flyttade tråden.
Hej!

Jag flyttade tråden för att jag tyckte att det var väldigt mycket en uppenbar promotion-post.

Gränsen är lite flytande även för mig, men jag gör bedömningarna från fall till fall, och den här gången (och med det andra inlägget jag flyttade) anser jag att det var en väldigt tydlig promotion. Mer reklam än nyhet, är min bedömning, och då flyttade jag den till promotion.

För mig är det ingen stor sak att flytta runt trådar som hamnar snett, så jag såg ingen anledning att posta en utförlig motivation. Det är en trådflytt, inget dramatiskt, så resonerade jag.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sapient said:
Jag förstår gränsdragningen, men jag förstår inte *varför* den finns.
Det är inte så svårt egentligen. Promotion-forumet fanns redan när vi skapade nyhetsforumet. Så då fick det vara kvar. Sen har det rullat på, utan några problem såvitt jag har förstått det.

EDIT: värt att ta i beaktning är att det alltid är enklare att lägga till ett forum, än att ta bort ett forum. Vi på rollspel.nu har en inbyggd tröghet mot att forum försvinner, så det är en anledning att det inte har gjorts så mycket förändringar i uppdelningen.

/M

solvebring

Superhero
Magnus Seter said:
solvebring said:
Just flyttades en Myling-nyhet från nyheter till promotion på grunder som inte uttryckts av den moderator som flyttade tråden.
Hej!

Jag flyttade tråden för att jag tyckte att det var väldigt mycket en uppenbar promotion-post.

Gränsen är lite flytande även för mig, men jag gör bedömningarna från fall till fall, och den här gången (och med det andra inlägget jag flyttade) anser jag att det var en väldigt tydlig promotion. Mer reklam än nyhet, är min bedömning, och då flyttade jag den till promotion.

För mig är det ingen stor sak att flytta runt trådar som hamnar snett, så jag såg ingen anledning att posta en utförlig motivation. Det är en trådflytt, inget dramatiskt, så resonerade jag.

/M
Jag var inte ute efter att kritisera modereringen på något sätt, även om jag inser nu att det lät så. Jag tog dock upp det för att användarna blir ibland förvirrade över just Nyheter och Promotion och jag står bakom dem. Man gör liksom skillnad på nyheter och reklam, fast samtidigt... Nyheter är väl reklam och tvärtom? Det var alltså poängen kring det otydliga mellan forumen jag var ute efter, inte att kritisera modereringen i sig.

Jag vill förövrigt be om ursäkt för taskig ton och klumpigt hanterat ämne. Jag har låtit mitt dåliga humör ta ton flera gånger idag och kan inte göra annat än att ångra mig, för skylla på det vill jag inte. Hur som helst står jag fast vid grundförslaget - kan vi inte slå ihop dem?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
solvebring said:
. Hur som helst står jag fast vid grundförslaget - kan vi inte slå ihop dem?
Vi kan, men vi måste också ta hänsyn till de användare som också anfört anledningar till att uppdelningen ska vara kvar.

/m

solvebring

Superhero
Magnus Seter said:
solvebring said:
. Hur som helst står jag fast vid grundförslaget - kan vi inte slå ihop dem?
Vi kan, men vi måste också ta hänsyn till de användare som också anfört anledningar till att uppdelningen ska vara kvar.

/m
Det där kan jag inte göra annat än att säga amen till. :gremsmile: