Nekromanti Krater

anth

Vetefan
Hittade ett nytt svenskt dator-rpg-spel: Krater
Spelet är inte färdigt ännu (beta?), men det verkar ha en skön humor.
Spelet är på engelska, men det verkar bygga på M:UA och det kryllar av svenska namn som Ingvar, Olof, Ivar och björnen Bamse.

Någon som har mer koll på det här spelet?

Sereg_UBBT

Swashbuckler
anth said:
Hittade ett nytt svenskt dator-rpg-spel: Krater
Spelet är inte färdigt ännu (beta?), men det verkar ha en skön humor.
Spelet är på engelska, men det verkar bygga på M:UA och det kryllar av svenska namn som Ingvar, Olof, Ivar och björnen Bamse.

Någon som har mer koll på det här spelet?
Jag kollade deras hemsida i förrgår, och det verkar mycket intressant. Ser ut som att skaparna tagit väldigt mycket inspiration från Mutant och Fallout. Det finns nu också att köpa på steam.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Spider Jerusalem said:
Har för mig att det är gjort av svenskar.
Rätt säker på det. Hörde en intervju nån gång, och svenskare accent får man leta efter.

Kolla undertiteln, förresten. "Shadows over solside". Kan det vara något annat än ett svenskt internskämt? =)

!Paxen

Swashbuckler
Kollade upp Krater på gamereactor, men det verkar inte vara inspirerat av UA, utan mer X-com och Everquest. Dom behagar skämta?

Artikeln hos Gamereactor

Notera att jag har sovit dåligt inatt, så jag kan ha missat någon liten textrad där det står typ "Jag spelade något rollspel när jag var ung.. Minns inget om det". Fast det tror jag inte

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Spelet är gjort av den svenska studion Fatshark så det är i allra högsta graden svenskt. Många av rösterna är gjorda av Christian Hedlund på podcasten Radiogamer, en podcast som för övrigt för någon månad sedan hade en tävling där man kunde vinna en medverkan i spelet som just röstskåsespelare.

chrull

Stockholm Kartell
Fatshark håller till vid Globen och minst en gammal WRNU:are jobbar där.

Ögat

Hero
Det recenserades i SvD 15/6 och fick medelbetyg. Recensentens största problem med spelet var att det var för svårt (alternativt att belöningar/bestraffningar inte matchade svårighetsgraden) och att alla figurer har en level-cap.

Så när du levlat upp ditt gäng till deras maxlevel, måste du anställa nya äventyrare som kan nå en högre maxlevel och sen får du sätta igång att levla dem från början.

Det verkade dock som att Fatshark skulle patcha max level-problemet någon gång i framtiden.

Ryktet på stan säger att det ska bli en serie som eventuellt också kommer innehålla ett AFK-spel.

chrull

Stockholm Kartell
Olav said:
Det recenserades i SvD 15/6 och fick medelbetyg.
SvD beskriver betygsskalan såhär: 6, fulländat, 5, otroligt bra, 4, bra, 3 mediokert, 2, dåligt, 1 uselt.

4/6 är alltså ett bra betyg, svjv är det väldigt få 6or som sätts.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Krater? Mutant?

I morse recenserades det svenska datarollspelet Krater på morgonnyheterna. Det recenserades även i DN. Ingen av recensionerna drog några paralleller till Mutant.

Krater verkar vara följande:
* (Data)rollspel
* Efter katastrofen
* I ett väldigt svenskt landskap
* Fyllt med humoristiska namn och referenser

Varför startar jag den här tråden? Kanske mest för att klaga över att spelrecensenter är historielösa? Här är hur som helst DNs recension och spelets hemsida.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Krater? Mutant?

Men jag läser ju aldrig det här fåniga forumet!

Pinsamt... :gremblush:

Men som tur är kan jag slå ihop det med den gamla tråden och låtsas som ingenting.

/tobias

Arfert

Facit

Det verkar som om de flesta datorspelare inte vet vad "pappers-rollspel" är. Och därför inte känner till Mutant.

!Paxen

Swashbuckler

Jag har inte hittat en enda intervju med någon ifrån studion Fat Shark där man nämner Mutant. Så antingen har dom verkligen inte hört talas om det (vilket iofs inte skulle vara helt otroligt) eller så är det bara enstaka personer som har hört talas om det och vet kopplingen.

Sen kan det ju vara som Arfert säger, att det är okänt bland andra datorspelare och därför vill dom inte nämna det. Eller att dom är rädda för att bli stämda då det är så likt Mutant.

anth

Vetefan

!Paxen said:
Eller att dom är rädda för att bli stämda då det är så likt Mutant.
Det är det troligaste skälet.
De vill väl inte få ett Cease and desist från Paradox.

G

Guest

Guest

Nu på lördag är det tydligen releasefest för spelet på Strand i Stockholm.

Mer info på festens facebooksida: LÄNK