Nekromanti hur kan man introducera unga till rollspel?

Bassejr

Hero
Hej. Blev lite diskussion i tråden "Hur gammal var du" kändes det som, och jag blev lite intresserad.

Rollspel har mycket riktigt bytt åldersgrupp från unga spelare till vuxna spelare. Det jag skulle vela ha åsikter om är Hur skulle man kunna bredda publiken till de yngre åldrarna?

Borde rollspel skrivas anorlunda? Borde systemen vara enklare? Borde det helt enkelt bara finnas mer rollspel tillgängliga där ungdommar kommer åt och har råd med dem?

Eller är rollspel helt enkeltnnågot va det förgågna som är de gamla rävarnas hemvist, och kommer fortsätta vara det?

RasmusL

Champion
Drakar & Bananer! Drakar & Bananer! Äventyr med låg grad av spelledarmakt lutad mot samberättande! Drakar & Bananer!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tja, det första steget borde rimligtvis vara att ha skriva mindre creepy rubriker på forumsinläggen här :gremtongue:

daflum

Veteran
I sann wrnu-anda så frågar jag definera unga, pratar vi barn eller pratar vi tonåringar? :gremwink:

Bassejr

Hero
daflum said:
I sann wrnu-anda så frågar jag definera unga, pratar vi barn eller pratar vi tonåringar? :gremwink:
Unga enligt FN's definition. människor under 18 år. Men jag tror att det är åldersgruppen 14 och neråt, samt 12 och neråt som jag menar.

och Vitulv... wtf?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Min erfarenhet är att 8-åringar kan spela rollspel (så sent som i somras) och ÄLSKAR konceptet. Har testat det här på många unga och dessutom på de som spelar mycket dataspel. De tycker rollspel är roligare. Incitamenten finns alla gånger.

RasmusL

Champion
Jag spelar Äventyr med min fyraåriga dotter hemma och hon tycker mycket om det. Det kanske inte är den ålder som är idealisk för god återväxt dock, vad vet jag.

Jimmy

The One Ringkvist
Spelar också hemma med mina barn, helt övertygad om att det mer handlar om omgivningens entusiasm och inkluderande än rena regelsystem. Återväxt kommer naturligt, det går inte att skapa ett system som säger att det ska bli så - sprid glädje så sköter sig resten.

Se bara - flanellskjortan är tillbaka, vem kunde anat?

ps. Har köpt Äventyr som julklapp till min snart 8-åriga dotter, hon ska få spelleda den yngre, 6-åriga systern. Och mig om jag får vara med.

Sjunde inseglet

Swordsman
Haka på populärkulturella trender och bjud in ungdomarna till spel genom affischering i skolor och gymnasier, internetreklam och rymliga lokaler med entusiastiska spelledare. Att t ex haka på Bilbo-hypen kring The Hobbit i December och låta intresserade spela The One Ring i äventyr kring filmens tidsepok skulle nog fungera fint. Arrangeras ett liknande event av SVEROK i varje stad lär det snappas upp många nya rollspelare.

Det stora problemet är nog inte att hitta nya unga spelare utan snarare att hitta spelledare som bryr sig tillräckligt för att hjälpa nya spelgrupper att komma igång.

Jag hade det engagemanget som tonåring och hade inga problem att värva nya spelare då. Idag är jag mer självisk och vill spela med folk som redan har erfarenhet. Jag tror att det är där det egentliga problemet finns.

Telash

Swordsman
Mycket illustrativa illustrationer, pyttelite text. Korta tydliga inbjudande meningar fria från ordbajseri, avsaknad av förkortninar och så lite fackspråk som absolut möjligt och förklara ALLA facktermer som absolut måste användas jättetydligt.
Ta efter Sören och Anders i teknik (men inte innehåll).

Det är nog en nyckel för att göra rollspel mer inbjudande för alla som inte är akademiker eller inbitna veteraner.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Bassejr said:
Eller är rollspel helt enkelt något va det förgågna som är de gamla rävarnas hemvist, och kommer fortsätta vara det?
Har varit på två dagars spelkonvent med ca 100 besökande ungdomar varje dag. Det har varit ca ett dussin spelpass med ungefär 6-7 deltagare i snitt. De spelar, pratar och handlar fortfarande rollspel. Samtidigt har vi rävar en viktig roll att fylla.

Hobbyn lever fortfarande och det är inget fel på kidsen!

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook

Cissi

Up to no good.
Sjunde inseglet said:
Det stora problemet är nog inte att hitta nya unga spelare utan snarare att hitta spelledare som bryr sig tillräckligt för att hjälpa nya spelgrupper att komma igång.
Jag tror du är något på spåret här. Jag vet inte hur det ser ut runt om i sverige i stort men jag tror att vi som gamers måste inse att det inte finns så många grupper som träffas varje vecka likt scouter och sprider intresset och glädjen.
De flesta som spelar spelar nog med ett etablerat kompisgäng hemma hos varandra och så träffs man på konvent och ser då alla dessa barn och ungdomar som också gillar hobbyn. Men sen då? Sen går alla rävar hem till sina respektive spelgrupper igen och vad händer då med de intresserade som fick upp ögonen på konventet?

Kanske borde man på konventen ha någon form av "prova-på-att-vara-SL"-aktivitet. Då kanske någon av alla dessa ungar går hem till sina klasser och drar ihop ett nytt kompisgäng som om femton år blir nya gamla rävar.