Nekromanti [OSR] Blood & Treasure

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Här kommer en recension av Blood & Treasure (B&T).
B&T är ett OSR-spel, d.v.s. det bygger i grunden på gamla DnD från 70-talet.
Jag håller också med Schtajner och hans tråd Pepp och nyheter om OSR produkter att B&T är det bästa OSR-spelet just nu.

B&T består av två böcker: Players Tome (PT) och Treasure Keepers Tome (TKT), eller en bok: Complete Game (CG). De finns även som softcover och/eller pdf för de som tycker att hardcover är för dyrt.

Bland OSR-spelen finns två riktningar:
- Klonerna (Labyrinth Lord, Swords & Wizardry, Basic Fantasy, Lamentations of the Flame Princess,...) som använder OGL-licensen för att skapa ett spel så nära de gamla originalen som möjligt.
- Simulatorena (Castles & Crusades, Peryton Fantasy Role-Playing Game,...) som använder DnD3/d20-reglerna, men försöker "förenkla" spelet så att det liknar gamla DnD så mycket som möjligt.
B&T tillhör simuleringsspelen.

För de som inte tycker om 350-sidors böcker, som CG är, kan man köpa dem var för sig; PT på 130 sidor som motsvarar PHB och TKT på 230 sidor som motsvarar DMG och MM.

B&T ger spelarna väldigt mycket valfrihet. Grundreglerna är Classic (B/X och BECMI), Advanced [A]-regler är ADnD och ADnD2 och Expanded [E]-regler är DnD3. T.ex. är Magic-User classic, Paladin [A] och Sorcerer [E]. Dessutom finns det massor med optional rules: tycker man att assassin är för ondskefull kan man göra om den till en Bounty Hunter och vill man spela en ond paladin finns regler för anti-paladin. Feats, skill points och negative hit points finns alla med - som optional rules.

Trots alla optional rules är B&T något av det mest välskrivna och slimmade jag någonsin läst. Som exempel kan nämnas att Magic Spell-kapitlet är på 70 sidor (vilket är ganska standard för OSR-spel) - men det rymmer mer än 600 spells!!! Det är INTE standard! :gremshocked:

Förutom att vara välskriven är den emellanåt rolig. Ex: "HUMANS: Humans should need no description here unless this document has fallen into the hands of an alien species", eller: "COMBAT: Combat occurs when one side wants to kill or disable another - but you probably already knew that".

Abilities
De 6 vanliga. Med vanliga modifiers: 9-12 +/-0, 18 +3. Inga undantag. Och buslätt bonus spell-regel: man får lika många bonus spells som man har ability modifier. Ex: en M-U med INT 18 har 3 bonus spells, 1st lvl1, 1st lvl2, 1st lvl3 (givetvis kan man bara använda sin bonus spell när man kan kasta den leveln).

Races
De vanliga: humans, elves, dwarves, h-lings, samt [A]-raserna gnome, h-elf och h-orc.
Humans får 10 % xp-bonus (man får inte xp-bonus för höga abilities) och: "Humans receive a bonus feat at 1st level or, if you don't care to use feats in your game, a +1 bonus to all saving throws" (här ser ni hur smidigt de får med optional rules i texten och Feats är givetvis en [E]-optional rule).

Classes
Classic: Cleric, Fighter, Magic-User, Thieves; [A]-classes: Assassin, Barbarian, Bard, Druid, Monk, Paladin, Ranger; [E]-classes: Duelist, Sorcerer.
Samtliga klasser har dessutom en optional rule så man kan spela en variant: Bard-varianten Nomad, Monk-varianten Ninja, o.s.v. M-U varianten är Specialist, så Illusionist är inbakad där. Cleric varianten är speciality priest från ADnD2.
Dessutom finns de olika klassernas spell lists i här i klass-beskrivningen, inte i magic-kapitlet.
Jag passar på att nämna att det även finns 0 level spells (s.k. cantrips och orisons). Och att clerics kan kasta lvl 9-spells.

AC går uppåt och alla klasser har en attack bonus. Istället för att bara dela upp det i tre olika kategorier är det betydligt fler: Fighter slåss bäst, sen Barbarian/Paladin/Ranger, o.s.v.

Hit Points är det gamla systemet: fighter har d8, cleric d6 o.s.v. med tak vid 10 HD, sedan får man ett fast antal hp varje level.

Saves är d20-systemets 3 st Will/Reflex/Fortitude, men de ges inte som en bonus, utan som värde man ska slå lika eller över. WIS/DEX/CON-modifiers får läggas på saves.

Det finns 3 st xp-tabeller (samt en speciell multi-class tabell).
Assassin/Bard/Thief har snällast tabell, Barbarian/Cleric/Druid/Duelist/Fighter/Monk mitt-tabellen och Magic-User/Paladin/Ranger/sorcerer den hårdaste.

De har även med Multi-class och Dual class - och för FÖRSTA gången har jag sett regler för detta som kan fungera.
- Multi-class får en ännu hårdare xp-tabell än de andra klasserna - men de går bara upp i EN klass.
- Multi-class får omväxlande hp från sina två klasser, en Magic-User/Fighter får 1d4 hp vid level 1, 1d8 hp vid level 2 o.s.v.
- Multi-class använder den bästa attack bonusen och saves av de två klasserna.
- Multi-class får använda den mest restriktiva rustningen, använda alla vapen samt alla specialförmågor från bägge klasserna.
Dual class har de också fått att fungera vettigt.

Feats är optional. Om det används får man en vid level 1 och sedan en var 4:e level. Det finns c:a 30 feats att välja på, samtliga tar tillsammans upp en sida i boken.

Alignments är antingen tre eller nio. T.ex. måste Assassins vara Chaotic eller CE/NE/LE beroende på vilket system man använder.

Heroic Tasks är B&Ts skillsystem.
För det första skiljer sig B&Ts skill list rejält från andra versioner, t.ex. finns bend bars, break down doors och find secret doors med som skills.
För det andra finns det 3 nivåer på Heroic Tasks: Unskilled, Knack och Skilled.
- Unskilled betyder att man slår en d20, lägger på lämplig ability modifer och ska slå 18 eller mer.
- Knack är samma som ovan, men man ska slå 15 eller mer. Detta används för Raser: dvärgar har knack för att hitta unusual stonework och alver ha knack för s-doors.
- Skilled är ett saving throw. Find s-doors är t.ex. ett will save, men med INT-modefier istället för WIS. Alla klasser har ett antal skills, ex:
Fighter har bend bars, break down doors och riding.
Thief har climb, decipher script, find traps, hide, listen at doors, move silently, pick pockets och remove traps.
Samtliga skills beskrivs på tre sidor - och intrycket är ett enkelt och smidigt system.

Övriga game- och combat rules är de vanliga för OSR-spel: surprise och initiative slås med d6 (och man kan givetvis välja mellan individuellt- och grupp-initiativ), Move är 30´ (inte 12"), i strid kan man förflytta sig ½move och attackera o.s.v.
Den enda regel som jag saknade är för drowning, annars är det kompletta regler (inkl. regler för hur man bygger och sköter borgar).

Resten av innehållet i böckerna består av spells, monsters och magic items - och här ser man verkligen hur komprimerat spelet är: normalt lyckas de klämma in 10 spells per sida och 4 monster per sida.
Och trots det komprmerade formatet lyckas de klämma in snygga bilder både här och där.

Den största nackdelen med spelet är att det saknar index, men inte ens det är något större besvär. Böckerna är mycket välstrukturerade och logiskt uppbyggda, d.v.s. allt är där det ska vara. Dessutom använder de väldigt tydliga rubriker.

Omdöme:
Om du ska spela ett OSR-spel i ditt liv ska du spela Blood & Treaure.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag läste B&T men det bet mig inte som Hackmaster, DCC eller Castles & Crusades gjorde. Det kändes platt och torrt, det fanns ingen.... själ i det. Jag vet inte jag.


Storuggla, ingen dansar i Dalsland
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Storuggla said:
Jag läste B&T men det bet mig inte som Hackmaster, DCC eller Castles & Crusades gjorde. Det kändes platt och torrt, det fanns ingen.... själ i det. Jag vet inte jag.


Storuggla, ingen dansar i Dalsland
Min åsikt är att det piskar skiten ur C&C (som jag tidigare ansåg var bäst).

DCC är ojämförligt det snyggaste av OSR-spelen. Men bra? Det har alldeles för många tabeller för min smak (dessutom har jag inte fått mina tärningar så jag kan inte spela det).

Hackmaster kan jag inte uttala mig om. Ingen vill sälja det till mig. :gremfrown:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Hackmaster kan jag inte uttala mig om. Ingen vill sälja det till mig."

Hitta en spelledare då :gremwink:


Storuggla, börja med basic och jobba uppåt
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Storuggla said:
Jag läste B&T men det bet mig inte som Hackmaster, DCC eller Castles & Crusades gjorde. Det kändes platt och torrt, det fanns ingen.... själ i det. Jag vet inte jag.
Jag har samma känsla (men tycker inte att C&C är så mycket bättre, förutom att Peter Bradley är en helt OK tecknare). Jag beställde boken så fort samlingen kom och fick då PDF:en som jag skummade utan att bli såld, vilket har lett till att jag knappt öppnade boken när den kom hem. Det var några grejer jag störde mig på rent mekaniskt också - min främsta invändning är nog att spelarna får betydligt bättre AC i B&T, vilket gör att det är svårare att köra äventyr till andra old schoolspel utan jobbig konvertering. Dessutom tyckte jag att feats var obalanserade, men det är kanske ett ord som skulle få mig tjärad och fjädrad i OSR-kretsar, så det är kanske dumt att säga...

Men jag skall ge det ytterligare en genomläsning och se om jag ändrar mig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag hängde inte med hur du resonerade om AC och feats så du får gärna utveckla:

Hunk said:
spelarna får betydligt bättre AC i B&T, vilket gör att det är svårare att köra äventyr till andra old schoolspel utan jobbig konvertering.
B&T använder sig av d20-systemet, d.v.s. leather ger +2 i AC.
Vill man konvertera från B&T till LL tar man 20 - AC (leather AC 12 blir leather AC 8 ).
På vilket sätt skulle det vara svårare att konvertera än något annat OSR-spel?

Hunk said:
feats var obalanserade
De skiljer sig inte från DnD3/PF, så hur skulle de vara obalanserade?
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
anth said:
Hunk said:
spelarna får betydligt bättre AC i B&T, vilket gör att det är svårare att köra äventyr till andra old schoolspel utan jobbig konvertering.
B&T använder sig av d20-systemet, d.v.s. leather ger +2 i AC.
Vill man konvertera från B&T till LL tar man 20 - AC (leather AC 12 blir leather AC 8 ).
På vilket sätt skulle det vara svårare att konvertera än något annat OSR-spel?
De flesta OSR-spel har samma AC-skala som "classic D&D", d.v.s AC för Plate & Shield ger en AC-förbättring med 7. AD&D ger en AC-förbättring för samma kombo med 8, men eftersom deras AC börjar på 10 i stället för 9 kan man nästan använda AD&D:s AC rakt av till de andra systemen (det skevar lite, men inte tillräckligt mycket för att man skall bry sig. Full Plate + Shield i B&T ger däremot en AC på 20 vilket motsvarar -1 i LL/"Classic" D&D. Där är skillnaden tillräckligt stor för att bli störande för mig och man måste ha en konverteringstabell för att det skall funka.

anth said:
Hunk said:
feats var obalanserade
De skiljer sig inte från DnD3/PF, så hur skulle de vara obalanserade?
Eftersom feats har förenklats har också balansen förändrats. Är man närstridsfighter finns det väldigt få skäl att inte välja Two-Weapon Fighting om man vill vara optig (vilket såklart inte alla vill och som jag skrev brukar inte balansargument vara det som väger tyngst hos OSR-folk).

Jag kan för övrigt notera att spjut, för ovanlighets skull, är det bästa vapnet i B&T. Spjut brukar bara sugiga militiasnubbar använda i andra D&D-inkarnationer, men här skulle jag valt det direkt om jag vore optig (kanske den roliga kombon spear & nunchaku med Two-Weapon Fighting Feat ;)).
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,660
Location
En mälarö
Hunk said:
Jag kan för övrigt notera att spjut, för ovanlighets skull, är det bästa vapnet i B&T. Spjut brukar bara sugiga militiasnubbar använda i andra D&D-inkarnationer, men här skulle jag valt det direkt om jag vore optig
Håller inte med. I både D&D3 och PF är spjut eller andra vapen med Reach otroligt effektiva.

/Anders
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Organ said:
Håller inte med. I både D&D3 och PF är spjut eller andra vapen med Reach otroligt effektiva.
Men inte tillsammans med nunchaku! :gremcrazy:
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,269
Sitter och håller på och moddar lite på B&T. Än så länge:

-Jag kommer använda de extra klasserna från Heroes of Lore. Gillar starkt att psioniker fungerar som en subtyp av sorcerer och inga jobbiga subsystem. Och man kan ju inte spela Planescape utan psioniker!

-Bloodlines för sorcerers från Dangers&Dwemors som ursprunlgigen verkar hämtade från Pathfinder.

-Fler feats från Old School Feats till S&W. Får modda om lite och ses över. Måste moddas om så de passar bättre med B&T´s skillsystem etc.

-Point Buy för Ability Scores samt ökande av dessa när man går upp i Level.

-Funderar på att slänga till rescharging spells från Unearthed Arcana 3,5.

-Tänkte fixa till handlingsekonomin efter 4e. Standard, Move, Minor och Free. Och femfota-steg om man använder rutnät. Måste dock fundera på hur man ska göra med tidskalan i strirdsrundan då det är 10-sekundersronder och alla har således högre förflyttnig.

-Ingen aning hur jag ska göra med Multiclassing i B&T. Problemet är att somliga combos blir löjligt mäktiga. En Fighter/Cleric i B&T sparkar så mycket arsle att stackars Paladinen blir helt överflödig. Än så länge funderar jag på att strunta helt i den separata XP-listan för multiclass utan köra på full kostnad för båda klasserna. Egentligen hade jag föredragit att använda standard D20regler för detta men men då B&T har mer sin grund i AD&D så skulle en massa tabeller och jox bråka och det orkar jag inte.

-Hjältepoäng från ConanD20. Visserligen gör det rollpersonerna mycket mäktigare men i min standardgrupp just nu där jag har två-tre spelare på låg level per session så har de blivit sjukt nödvändiga när vi kör vår kampanj i Planescape med Swords&Wizardry.
 
Top