Anarchclown
Swashbuckler
Ok. Min lilla OSR-inspirerade historia har ett arbetsnamn. Om man sett min förra tråd om detta så är idén att i princip all utveckling av karaktären är i form av fördjupning och breddning av kunskaper och inte av värden som går upp per level. Det enda som ökar per level är att man får +1T6 HP att lägga till på sitt CON-värde.
Nu kommer jag till en finess med detta system. Det ska gå att satsa Hit Points för att åstadkomma saker i systemet. Min tanke är att man kan satsa 1T6 hit points på D20 slag eller på att öka sitt försvar mot något.
Exempel: Samurajen Miko anfaller en Oni. Denna har en Dodge (AC) på 14. Miko slår 11 på sin attack. Hon står nu inför valet om hon vill satsa 1T6 av sina Hit Points för att kanske slå 3+ på tärningen och träffa Onin. Eller om hon tror att hon kommer att behöva sagda HP bättre när Onin slår tillbaka.
Utöver detta kan man låta olika trick och framför allt besvärjelser vara beroende av offer av HP. På detta sätt får man tex effekten att magiker oftast går omkring med färre HP än krigare och blir känsligare eftersom de i snitt offrat HP för att spränga saker med sin eldboll eller binda fast saker i sitt nät. Det får också till följd att besvärjelser och specialförmågor blir naturligt begränsade eftersom risken att dö förmodligen kommer att hålla folk ifrån att kasta för många besvärjelser. Man blir också kapabel att göra mer coola moves ju högre level man blir.
Är detta vettigt? Är jag ute och cyklar? Åsikter?
Nu kommer jag till en finess med detta system. Det ska gå att satsa Hit Points för att åstadkomma saker i systemet. Min tanke är att man kan satsa 1T6 hit points på D20 slag eller på att öka sitt försvar mot något.
Exempel: Samurajen Miko anfaller en Oni. Denna har en Dodge (AC) på 14. Miko slår 11 på sin attack. Hon står nu inför valet om hon vill satsa 1T6 av sina Hit Points för att kanske slå 3+ på tärningen och träffa Onin. Eller om hon tror att hon kommer att behöva sagda HP bättre när Onin slår tillbaka.
Utöver detta kan man låta olika trick och framför allt besvärjelser vara beroende av offer av HP. På detta sätt får man tex effekten att magiker oftast går omkring med färre HP än krigare och blir känsligare eftersom de i snitt offrat HP för att spränga saker med sin eldboll eller binda fast saker i sitt nät. Det får också till följd att besvärjelser och specialförmågor blir naturligt begränsade eftersom risken att dö förmodligen kommer att hålla folk ifrån att kasta för många besvärjelser. Man blir också kapabel att göra mer coola moves ju högre level man blir.
Är detta vettigt? Är jag ute och cyklar? Åsikter?