Nekromanti Underdark Hexcrawl, miljöer

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
  • Gångar - urberget består av ett nätverk av gångar av varierande storlek. Används i huvudsak som transportleder, alternativt nästen för mindre kolonier eller enstaka underjordiska varelser.
  • Grottor - hexagonen består av en eller flera större grottor. De kan innehålla större kolonier/städer, men kan så klart även betraktas som "vildmark".
  • Vatten - området domineras av underjordiska floder eller sjöar. Hemvist åt vattenlevande varelser och utgör en viktig naturresurs (färskvatten/fiske).
  • Vulkaniskt område - farligt område där delar av terrängen splittras upp av floder/sjöar av lava. Hemvist åt elementarer, dvärgar (smedjor) och i värsta fall drakar.
  • "Skog" - grottsystem fulla av växter som t.ex. svampar. Viktiga naturresurser och hemvist åt rovdjur.

- Mossträsk (lysande)
- Obsidianöknar
- Svampmesor
- Syrasjöar

För övrigt så låter det som en awesome idé! Krönika kommer föras ANTAR jag? Kommer det bli i Forgotten Realms Underdark eller eget?

Vitulv

lasergreger said:
- Mossträsk (lysande)
- Obsidianöknar
- Svampmesor
- Syrasjöar

För övrigt så låter det som en awesome idé! Krönika kommer föras ANTAR jag? Kommer det bli i Forgotten Realms Underdark eller eget?
Haha, det känns som en idé som än så länge enbart är i sin linda, så vi får se om det tar sig uttryck i en krönika eller något mer användbart.

Tack för tipsen. Vad är en obsidianöken?

Cissi

Up to no good.
Vitulv said:
lasergreger said:
- Mossträsk (lysande)
- Obsidianöknar
- Svampmesor
- Syrasjöar

Haha, det känns som en idé som än så länge enbart är i sin linda, så vi får se om det tar sig uttryck i en krönika eller något mer användbart.

Svart sten!
Marken under dina bara fötter bränns sönder mot den glatta ytan som stekts av solen. Det enda skyddet är... vänta nu... det finns inget skydd! Du är utlämnad åt solen och stenen. Och om du inte bränner dig så skär de vassa kanterna genom både kläder och skinn.

Vitulv

Cissi said:
Vitulv said:
lasergreger said:
- Mossträsk (lysande)
- Obsidianöknar
- Svampmesor
- Syrasjöar

Svart sten!
Marken under dina bara fötter bränns sönder mot den glatta ytan som stekts av solen. Det enda skyddet är... vänta nu... det finns inget skydd! Du är utlämnad åt solen och stenen. Och om du inte bränner dig så skär de vassa kanterna genom både kläder och skinn.
Fast... det är rätt ont om solsken i Underdark :gremsmile:

Cissi

Up to no good.
Vitulv said:
Cissi said:
Vitulv said:
lasergreger said:
- Mossträsk (lysande)
- Obsidianöknar
- Svampmesor
- Syrasjöar

Svart sten!
Fast... det är rätt ont om solsken i Underdark :gremsmile:
Tsk, den har ju sjunkit ner ju! Och hettan i stenen minner fortfarande om tiden på ytan och på de ställen där det samlats vatten i urgröpningar och sänkor är vattnet varmt. Rakbladsvassa, tunna skärvor skjuter upp överallt så gud vare den nådig som ramlar eller halkar.

(Förlåt, kunde inte låta bli. :gremblush:)

Vitulv said:
lasergreger said:
- Mossträsk (lysande)
- Obsidianöknar
- Svampmesor
- Syrasjöar

Obsidian är en sorts vulkanisk sten som blir svart och rakbladsvass (som Cissi påpekar). Tänkte mig en öken av fint krossad sådan och på sina ställen oaser av rakbladsvassa blad som bryter upp ur marken.

Vitulv

En variant av "gångar" skulle kunna vara ett område där gångarna i huvudsak består av vertikala tunnlar, stup och avsatser. Premierar uppenbarligen flygande varelser, både "rovdjur" och "bytesdjur". Svårframkomlig terräng för tvåbeningar som oss, med andra ord.

Tyr

Hero
Vitulv said:
Några fler förslag?
Avgrund - En hexagon som domineras av en avgrund som blockerar vägen till ett antal angränsande hexagoner. Ibland är det en avgrund i ordets sanna bemärkelse och ibland är det en väg ner till lägre nivåer av Underdark så som Middledark och Lowerdark. Typisk hemvist åt flygande varelser. Ser att du redan föreslagit något liknande.

Berggrund - En hexagon som man oftast inte kan resa till. Det kan i sällsynta fall finnas hemliga grottor eller tunnlar om man söker från rätt angränsande hexagon. Exempelvis kan det finnas en väg upp till en högre nivå av Underdark eller en genväg till en annan hexagon.

Faerzress - Ett område med hög magisk strålning som påverkar sin omgivning. Områden med faerzress tenderar att locka till sig magivorer som livnär sig på magisk energi. Detta skapar avgränsade ekosystem som är mycket eftertraktade i Underdark. Särskilt eftertraktade är dessa områden för drow som inte bara använder faerzress för att skapa magiska föremål, men som också bosätter sig där ur försvarssynpunkt. Divination och besvärjelser som har med förflyttning att göra fungerar nämligen mycket dåligt där.

Labyrinter - Grott- och tunnelsystem som är svåra att hitta rätt igenom. Ibland den enda vägen för att resa till mer outforskade delar av Underdark. Går rollpersonerna vilse så sinkas de och det slumpas fram vilken angränsande hexagon de anländer till. Är denna hexagon ogiltig så sinkas de ytterligare.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Kanske mest en smaksak, i och för sig, men jag hade sagt "salar" istället för grottor, då jag tycker att en grotta kan betyda både en gång och en sal. Hallar funkar också.

Begravda ruiner
En väldigt jordbävning har vänt upp och ner på marken och området utgörs av en samling byggnader som begravts under marken, huller om buller. Många av ruinerna är mer eller mindre intakta, även om de kanske ligger i konstiga vinklar, och det går att ta sig fram genom dem genom att klättra via fönster och dörröppningar från ruin till ruin.

Max Raven

T12-kultist
Inte gjort sånt här förr, men här är lite idéer:
Gruvor - Området är fullt av naturliga rikedomar, i form av guld, diamanter, järn och/eller andra dyrbarheter. Detta kan ha dragit till sig intelligenta varelser (drow, dvärgar, duergar?), som kan ha skapat gruvor för att komma åt dem.

Killing fields / Ingenmansland - området är en träffpunkt för stridande faktioner. Området är översållat med lik och fällor. Stor risk finns för nya sammandrabbningar.

Gudastig - Den krälande guden Torog har dragit sig igenom detta område, med allt detta innebär (tror det gav snabb tillgång till andra områden, men potentiella chtulhoida monster? osäker).

Vitulv

Rymdhamster said:
Kanske mest en smaksak, i och för sig, men jag hade sagt "salar" istället för grottor, då jag tycker att en grotta kan betyda både en gång och en sal. Hallar funkar också.
"Salar" är ett bättre ord, tack!

Cybot

Mest spelbar
Vitulv said:
En variant av "gångar" skulle kunna vara ett område där gångarna i huvudsak består av vertikala tunnlar, stup och avsatser. Premierar uppenbarligen flygande varelser, både "rovdjur" och "bytesdjur". Svårframkomlig terräng för tvåbeningar som oss, med andra ord.
En annan variant skulle kunna vara ett område som bara består av väldigt trånga gångar som är knappt midjehöga.
Områden där man måste kravla på knäna i flera timmar eller till och med dagar. Inneboende arter är vanligtvis relativt små men aggressiva djur som inte hindras av gångarnas storlek (inklusive mordiska jättemyror eller kanske Nagas).

Vitulv

Argh! Jag tänker så klart att det finns en terrängtyp som består av övergiven "bebyggelse". Gamla dvärgfästen och liknande. På engelska så är namnet på terrängtypen helt solkart - dungeon - men aldrig tidigare har jag varit i sådant behov av en svensk term!

Cissi

Up to no good.
Vitulv said:
Argh! Jag tänker så klart att det finns en terrängtyp som består av övergiven "bebyggelse". Gamla dvärgfästen och liknande. På engelska så är namnet på terrängtypen helt solkart - dungeon - men aldrig tidigare har jag varit i sådant behov av en svensk term!
Ödum

-betyder på gammal svenska "död boplats/bebyggelse"

Vitulv

Cissi said:
Vitulv said:
Ödum

-betyder på gammal svenska "död boplats/bebyggelse"
Jävligt fett ord, om inte annat.

Cybot

Mest spelbar
Kanske borde lägga till Katakomber också. Grävda/naturliga grottsystem med syfte att fungera som en underjordisk begravningsplats.
Mängder med kryptor, alkover osv osv.

Vitulv

Cybot said:
Kanske borde lägga till Katakomber också. Grävda/naturliga grottsystem med syfte att fungera som en underjordisk begravningsplats.
Mängder med kryptor, alkover osv osv.
Ja, skitbra! Katakomber skulle i det här fallet kunna ersätta "dungeons". De måste ju inte vara just begravningsplatser utan kan få beskriva just "bebyggd men övergiven grotterräng".

Storuggla

Champion
"De måste ju inte vara just begravningsplatser utan kan få beskriva just "bebyggd men övergiven grotterräng"."

Glöm inte gamla dvärgfort som belägrats så länge och hamnat bakom någon gammal frontlinje i ett krig där dvärgarna däri blivit helknäpp och kannibaler eller bytt alignment. Ett ställe man tror är en lugn plats man kan vila upp sig i tills grytan kommer fram.

Storuggla, och glöm inte gäddan