God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,535
Jag har skrivit ett anime postapocalyptiskt spel baserat på Vampire hunter D och en hög andra saker. Det ska erkännas att vampyr adeln och infektionen som sprider sig över landet är rakt av från Vampire hunter D men tro mig, jag har stulit från andra saker med
Spelet använder en modifierad version av systemet jag använde till mitt Star Wars spel jag lade upp i den här tråden tidigare. Världen är skriven på svenska men reglerna är fortfarande på engelska eftersom jag är för lat för att översätta.
Efter solnedgången
I den avlägsna framtiden styrs nästan hela männskligheten av Adeln, en vampyrisk aristokrati som har satt upp sig som feudal herrar och har härskat över männskligheten oinskränkt i mer än tio tusen år. De är nu utmannade av Ethos, en liten nation människor som desperat gräver upp vapen från männsklighetens teknologiska guldålder att försvara sig med i öster och Mutant nationerna skapade av de för förändrade av världens fasor för att leva bland männskligheten.
Sammtidigt kryper Infektionen närmre från norr och tar över allt mer av den en gång nästan döda öknen. Infektionen är rent liv, hem till fruktansvärda rovdjur och sjukdomar.
I den här världen av väll organiserade fasor, fruktansvärd förnyelse, desperata rebeller och försvinnande hopp slåss en liten grupp hjältar för att karva ut en liten bit av världen för sig själva.
Insperationer
Vampire hunter D: Vampyrer och märklig post-apokalyps med anime-goth influenser.
Castelvania: Monster och hjältar med märkliga vapen. Alla npcer med piskor är härifrån.
Blade filmerna och serierna: Halv-vampyr som slåss mot vampyrer, demoner och blodgudar.
Black Lagoon: Konstiga vapen och stridsstilar på ett sätt som bara fungerar i anime.
Xenogears: Märklig teknologi, odöda och bibliska referenser. Plus, Ethos nationen tar massiv insperation härifrån.
Drakengard: Stämningen i luften bör vara som här. Absolut förtryckande, att bara vara i den här världen korrumperar dig.
Adeln
Är uppdelade i kyrkan som är en övergripande organisation med ett par mäktiga vampyrer i toppen och svagare vampyrer i organisationern och aristokratin som har uppdelade landområden som de härskar över. Teknologiskt ligger de på en medeltida till renässans nivå.
Adeln tog över och styrde männskligheten efter att de kommit ut ur sina bombskydd efter apocalypsen. De hävdade att de var valda av Gud till att styra och skydda männskligheten och desperata efter skydd så acepterades detta av överlevarna.
Adeln beöver inte andas, äta eller utföra några andra männskliga behov. De måste dricka blod, desto mäktigare de är desto oftare behöver de dricka och desto större mängder. Alla vampyrer är övermänskligt starka, snabba och uthålliga. De är desutom nästan oförstörbara, mer om detta nedan. Förutom dessa grund egenskaper kan aristokrater ha nästan obegränsat med andra övernaturliga förmågor.
Det finns tre typer av vampyrer, de är som följer:
Förfäder: Det högsta kastet av adel. Antingen en av den ursprungliga adeln eller en ätling till dem där båda föräldrarna genom generationerna varit Förfäder. Förfäder kan bara dö om deras kroppar förstörs fullständigt medan de är utsatta för solljus. De kommer att återhämta sig från alla andra typer av skador.
Apostlar: Människor omgjorda till adel av förfäder. Apostlar är ovanliga eftersom få människor överlever förvandlingen. Apostlar är nästan helt sterila och kan inte skaffa barn och kan skapa andra Aristokrater på väldigt begränsade sätt. Människor dödade med deras bett blir till zombie liknande monster om de inte är oskulder. Oskulder blir förvandlade till aristokrater av Vasall typen. Apostlar brinner i solljus och dör av detta efter olika lång tid beroende på ålder, apostlar kan också dö om de förintas fullständigt.
Vasaller: Människliga oskulder dödade av bettet av en Apostel. De är betydligt svagare än Apostlar och är inte ens i närheten av förfäderna. De kan dock fortfarande slita en människa i bitar som om han eller hon var gjord av tidningspapper. De kan skaffa barn med varandra, barnen blir då också Vasaller, eller med människor, barnen blir då Bastarder. Vasaller brinner till döds i solljus och de kan dödas om deras hjärta och huvud förstörs eller om eld förstör deras kroppar.
Bastarder: Bastarder är ett artigare namn för Dhampir (att kalla en för Dhampir är som att använda ett särskilt otrevlig etnisk skällsord). Hälften människor och hälften adel, dessa halv-varelser kan låtsas vara antingen aristokrater eller människor med relativ framgång. Skillnaden mellan dem och riktiga aristokrater är att dhampirs tål solljus, även om det bränner och skapar obehag, och att de egentligen inte behöver dricka blod. Bastarder är tuffa och svåra att döda men dör om de tillfogas en massiv skada som är så allvarlig att de blöder ut snabbt, detta innebär nästan alltid att flera artärer kapas eller lemmar hackas av. De åldras dock inte och blir inte sjuka.
Adeln beter sig ungefär som medeltida Europeisk eller Japansk adel med samma rättigheter och förväntar sig att bli behandlade på det sättet. Om du kallar en av dem för vampyr så kommer de att försöka döda dig. Adeln innom kyrkan undviker att döda människor medan de dricker blod och de flesta av Aristokraterna i de civiliserade västra teritorierna gör det samma. Aristokraterna i de östra och centrala reigonerna utövar inte riktigt samma återhållsamhet.
Ethos
Nationen Ethos är en rad befästa städer i de östra delarna av de beboda teritorierna. Efter att i hemlighet ha grävt upp vapen och teknologi från arkeologiska platser lyckades människorna i Ethos regionen beväpna en motståndsrörelse och antingen döda eller jaga bort adeln i området. Ethos nationen är en demokrati och styrs just nu av president Cordelia Lang, en av hjältarna från det revolutionära kriget. Alla invånare av myndig ålder förväntas tjäna i armen och tränas för att hålla borta adeln som Ethos invånarna nu vågar kalla vampyrer helt öppet.
Saken är bara den att om adeln skulle fokusera på att förstöra Ethos nationen så skulle den vara förintad innom ett par veckor. Det som gör att nationen är kvar är att de närmre adelsmännen i aristokratin inte vill förlora anseende genom att erkänna att de behöver hjälp med situationen. Kyrkan börjar dock ana att ett ingripande kommer krävas och håller i det tysta på att förbereda sina armeèr.
Ethos teknologi är extremt ojämn. Å ena sidan har de tillgång till strids rustningar, attack svävare och plasma kanoner. Å andra sidan har de inte en aning om hur hälften av de sakerna fungerar. Även mycket av det som de kan använda kan de inte replikera. Cordelia Lang är tillexempel känd för att under revulutionen ha styrt en 12 meter hög strids robot. Men eftersom ingen kan göra mer än små reperationer på den och de inte kan ladda om energibatteriet som driver den så håller roboten på att bli värdelös. Så medan elitsoldaterna har de bästa vapnen man hittat i ruinerna under regionen så får fotsoldaterna nöja sig med krutdrivna vapen och kevlar västar.
Mutanter
Den infektionen påverkar inte bara marken och djuren, även människor kan bli drabbade av mutationer om de kommer i kontakt med substansen. Medan vissa lyckligt lottade får förmågor utöver det vanliga eller kan dölja sina mutationer och leva normala liv så blir de flesta groteskt förvandlade. Kyrkan lär ut att mutanterna är korumperade av Satan men precis som Jesus tog hand om de spetälska så tar kyrkan hand om mutanterna. Flera mutanter med användbara förmågor kan finnas innom kyrkan som livvakter, elit-soldater eller till och med befälhavare över mänskliga trupper.
Infektionen
Var kommer då det Infektionen från och vad är det? Ingen i världen vet detta, inte ännu i alla fall.
Precis innan det apocalyptiska kriget för tio årtusenden sedan lyckades en grupp människor fly genom att öppna en spricka till en närliggande dimenson. Denna flyktväg innebar dock två problem. För det första var atmosfären på den nya världen giftig för människor. För det andra kunde endast biologisk materia tas med genom sprickan till den nya världen. Flycktingarna löste detta genom att biologiskt förändra sig till att kunna överleva i den nya världen. De tog också med sig experimentel biologisk teknologi som de kunde använda föra att bygga verktyg och efter en tid återuppbygga en civilization.
Planeten de hamnar på är extremt ogästvänlig men efter flera decenier av kamper mot naturen och de märkliga djuren på deras nya värld som de kallade Solaris lyckade de bygga upp en civilisation som var nästan lika avancerad som den de lämnade. De lyckas också efter 50 år öppna en ny portal för att se vad som hänt på Jorden medan de varit borta. Vad de ser är frukansvärt. Tiden har gått mycket snabbare på Jorden än på Solaris, vad som för dem är 50 år har på jorden varit tio tusen år. Vad värre är, de kan inte ta sig tillbaks. Jordens atmosfär är nu lika giftig för dem som Solaris en gång var. Så de beslutar sig för en plan. I sin desperation efter att återvända släpper de loss ett biologiskt vapen som kommer förändra jordens atmosfär till att bli som Solaris och som kommer förändra människorna till att bli som de som lever på Solaris. Förändringarna är beräknade att ta ungefär ett tusen år på jorden, detta kommer dock bara mostvarar 5 år på Solaris. Sedan kommer folket från Solaris kunna återvända och återförena männskligheten.
Exempel på spelar karaktärer:
Dhampir vampyr dödare: En klassiker (ni såg väll min insperations lista i början av dokumentet?) som tillåter spelarna att ha alla de coola vapyrförmågorna och estetiken men som gör att karaktären ända kan vara 1. God och 2. inte explodera när solen går upp och ni är fast i öknen. Kan spelas för angst som med Connor i Angel eller för kamp mot monstret innut i som med Blade eller båda två sammtidigt som med D.
Ethos elitsoldat: Vissa spelare vill bara skjuta sina problem i ansiktet, andra kanske har en dålig dag och detta är ett sätt att få ut frustrationerna. Hur som helst, plasma vapen, miniguns, laser svärd och mechs. Vill du sprida död och förstörelse på en massiv skala och fortfarande vara 100% männsklig är det här ett bra alternativ.
Mutant Robin Hood: Du var en av de förtryckta massorna tills det att Infektionen förändrade dig, gjorde dig bättre och gav dig en chans att påverka världen omkring dig. Men du har inte glömt var du kom från, du hjälper det lilla folket och ser till att de inte blir offer när någon större och mäktigare än dem rider förbi. Valfritt hur mycket man vill spela upp folkets rädsla för mutanter, men detta kan ge extra djup till karaktären.
Adelsman med en själ: Påminner på många sätt om Dhampir vampyr dödaren men det finns skillnader. adelsmanen kanske har en själ på så sätt att han bryr sig om männskligheten och vill göra det rätta. Men han måste ändå äta för att överleva och varje gång han gör det finns det en chans att han dödar någon. Du kan spela en Vasall eller till och med en Apostel. Förfäder är dock inte lämpliga för spelare.
Adelsman utan själ: Du kanske måste samarbeta med boskapen för att nå dina mål eller så ser du dem kanske som värdefulla verktyg. Du är på gruppens sida men inte på männsklighetens sida. När det kommer till kritan har du inte någonting emot att döda och äta människor eller att någon annan gör det, du är här av andra viktigare anledningar. Återigen, du kan spela en Vasall eller till och med en Apostel. Förfäder är dock inte lämpliga för spelare.
Helt männsklig badass: Du är killen i den långa rocken som dödar vampyrer, mutanter och robotor med svärd eller armborst. Kan spelas som att du planerar taktiker och strategier för att kompensera dina nackdelar, att du vinner pågrund av ren beslutsamhet och tur eller att du helt enkelt bara är cool nog att komma undan med det. Kommer i flera olika varianter, vapenspecialisten som är mästare på bomeranger, piskor eller något annat vapen.,veteran soldaten i en av Aristokratiens armeèr som varit på mer slagfält än han kan räkna eller kanske eleven till en av de gömda strids skolorna i öknen.
Den postapokalyptiska prometheus: Jag, vet dåligt ordskämt. Men att spela ett rymt experiment som lyckats slinka ut ur ett av en mindre samvetsgrann aristokrats lab är ett fullt gilltigt karaktärs koncept. Konstiga blandningar av utseende, krafter och kanske utan något egentligt minne av vem man egentligen är eller om man ens var en människa till att börja med är som gjort för att vara en spelar karaktär. Om man vill ha en mer sci-fi prägel på det hela kan man vara ett medvetande i en mekanisk kropp hittad i en Ethos utgrävnings plats.
Character creation
Stats (1-6, roll 1d6 for every stat or assign 15 points)
Stamina
Will
Perception
Fire arms
Close combat
Weapons
Light weapons . You roll 2d20s and drop the lowest.
Reach weapons. + 2 to armour class.
Ranged weapons. You automaticly wins initiative.
Heavy weapons. +1 damage.
Armour
No armour Armour class 8. Gain 3 swillpower point per fight survived.
Light armour Armour class 12. Gain 2 willpower point per fight survived.
Medium armour Armour class 14. Gain 1 point per fight survived.
Heavy armour, Armour class 16.
Characters
Hitpoints = 3 per level.
Roll 1d20 + stat, roll over target number to do something.
Combat. Roll 1d20 + stat, roll over Armour class to do 1 damage.
All character can store 3 willpower points.
Willpower points can be used to reroll any roll.
A player character have 4 points to spend on moves.
Character moves
Human moves, costs 1 point per move:
I know my prey: Get +1 on all rolls when tracking, researching or fighting one kind of monster.
Wilderness specialists: automaticly find what you need to survive in the wilderness and have a +3 to all checks concerning the wilderness.
Nimble fingers: + 3 to all checks involving thefts.
Genius: +2 to will.
Dedication: +2 to hit.
Weapon specialist: Does 1 extra damage with each attack.
Acrobatics: You can move both before and after you attacks.
Impale: When you hit an enemy that is weaker than you you can impale them to the ground making them unable to move for the rest of the combat if you spend 1 willpower.
Gut strike: You can stun the enemy after a hit for 1 round if you spend 1 willpower.
Blinding strike: You can temporarily blind an enemy giving him an -6 on all to hit rolls for 1d6 rounds by spending 1 willpower. After a hit.
Bleeding strike: The enemy takes 1 damage every round until the end of the combat. After a hit, costs 1 willpower.
Backstabb: If someone is unaware of your presense you do double damage against that enemy with all your attacks.
Do you know who i am?: You can spend 1 willpower to bribe, threaten and make a scene until you are let in everywhere, are let go from any jail or any bill is retracted.
I am not getting my hands dirty: You can give your combat turn to two other players if you spend 1 willpower.
Bribery: You spend 1 willpower to give someone else 2 willpower.
Word of god: You can preach the truth to the enemy, thereby stuning them for 1 round. Costs 1 willpower.
Rally: You spend 1 willpower to give every ally 1 willpower.
Inquisitor: You can torture anything out of everyone.
Cut of limb: You spend 1 willpower and if you win a strength vs constitution check against an opponent you sever one of his limbs.
Sunder weapon: You spend 1 willpower and destroys an enemys weapon.
Take no prisoners: Spend 1 willpower and all your allies does 1 more damage per attack for one round.
Tactics: Spend 1 willpower and all your allies gain +2 armour class for one round.
Break the line: Spend 1 willpower and 1 ally gain 1 extra attack per round for two rounds.
Silver tounged: Spend 1 willpower and someone belives 1 lie you tell them as if they had seen it themself.
Not in the face: You spend 1 willpower. You covering in fear and begging for mercy makes the enemy turn away in disgust and lose his attack. At that point you hit her in the back, doing double damage.
Taking ALL the credit: Spend 1 willpower. You makes someone think that you did all the work and therefore you get all the rewards and respect.
Cry like children and run like women: You spend 1 willpower and you and your entire party, even those that were previously uncounsiously, run away and hide from any fight.
Fuck you: You spend 1 willpower and stop someone else from using a special ability.
I am tired of your shit: You spend 1 willpower and 1 enemy can not use special abilitys for 1d4 rounds.
Superhuman moves, costs 2 points per move:
Tough: +2 hitpoints per level.
Hard to kill: 3 extra hit points
Armoured skin: +2 ac.
Supernatural attack: You spend 1 willpower to ignore the enemys armour (As if her ac is .
Superhuman reflexes: You can do 1 extra attack per round if you spend 1 willpower point.
Very heavy weapons. You can use a special class of weapons called very heavy weapons that do +2 damage.
Vengace: You can keep fighting for 2 rounds after you have reached 0 hitpoints if you spend 1 willpower.
Hide in shadows: If you spend a willpower you can automaticly hidde in the enviroment.
Heal: You can spend 1 willpower to heal 3 damage on any willing target in touch range.
Sense object: If you handle a object you can learn that objects history, including who have handled it previously.
Mind reading: You can read a targets surface toughts if you spend 1 willpower.
Magick blast: You does 3 damage with an attack if you spend 1 willpower.
Mirror, mirror: You can use mirrors or any reflekting surface for 1 or 2 way communication.
Area attack: You can do damage to a group of enemys by spending 1 willpower. You attack the lowest armour class in the group.
Unholy defiance of gravity: you can fly, climb on walls and other freaky shit.
Raise the dead: You can raise a dead person as an unholy undead abomination if you spend 1 willpower.
Summon Demon: You spend 1 willpower and summon a monster from the outer dark. The demon have 3 in every stat,10 ac and 1 hitpoint. The demon can look as anything you desires and is under your full mental controll.
Murder frenzy: You do a area attack that does your regular damage +1 to every opponent on the battle field. Costs 3 willpower.
Unstoppable: You double your hitpoints.
Shadow teleport: You can dive into a shadow and re-apear from another shadow inside 5 miles.
Slice throat: Spend 3 willpower and you does 5 times the damage with 1 attack.
Seducer: You spend 1 willpower to seduce any intelligente creature.
Suck on this: Spend 1 willpower. You can use any special attack that hit you on the enemy that hit you with it the following round.
Curse: You lay a terribel curse on the target. You spend 1 willpower and every round for the rest of the fight the target have to either suced on a dc 15 constitution check or take 2 damage.
Demonic body: You do not have to breath, eat, sleep or any other natural needs. You are also immune to critical hits and enemys can not spend willpower points to re-roll their to it against you or spend willpower to avoid taking damage from you. When you are hurt your true demonic natures shows for just a moment.
Eternal life: You can not be killed by normal means, only knocked out. You will regrow lost limbs and organs given time.
Flaws:
Each human flaw gives the hunter 1 extra point to spend on moves, each superhuman flaw gives 2 points. A character can have a maximum of 2 flaws.
Human
Phobia: You are irrationaly afraid of something that can hinder you in the course of the hunt.
Bad liar: No bluffing for you.
Frail: You get 2 less hitpoints per level.
Weak willed: You can only hold 2 willpower at a time.
Near sighted: You have a -5 penalty on perception and fire arms attacks beyond 10 meters.
Slow: You always lose initiative.
Missing a limb: You are missing a limb.
Delusional: You have a hard time telling what is real and what is not. It gives the gm a licens to funck with you.
Zelot: No negotiationg with any monsters for you.
Honor bound: No sneaky shit for you, fight the badguys head on.
Superhuman:
Burns in sunlight: Takes 1 damage every round diret sunlight touches you.
Burned by holy symbols: Takes 1 damage every round diret sunlight touches you.
Weak agaisnt substance: You take +1 damage by a special kind of material if used as a weapon.
Bringer of the end: Every time you use willpower you drag the end of all things a little bit closer. When you have used willpower 3 times great calamaty will wreck the earth. When you have used 7 willpower an unpresidentnted stream of supernatural horrors will start their invasion of our dimension. When you have used 13 willpower the apocalypse starts in earnest.
Invetation only: You can not enter a humans home without an invitation.
Inhuman looks: Skin of hardened magma, big horns, green eyes and hair. You just plain don`t look human and have a really hard time covering it up.
Addiction: You need something at regular intervals, this could be human blood, salt or supersoldier serum.
Tech bane: Your powers makes technology malfunction for you. You can not use any machine more advanced than a crossbow.
Repelled by holy symbols: You can not voluntary touch crosses or enter churches.
Touch of frost: Your body temperature is naturaly around the freezing point. This makes you stand out and makes your day to day life complicated.
Spelet använder en modifierad version av systemet jag använde till mitt Star Wars spel jag lade upp i den här tråden tidigare. Världen är skriven på svenska men reglerna är fortfarande på engelska eftersom jag är för lat för att översätta.
Efter solnedgången
I den avlägsna framtiden styrs nästan hela männskligheten av Adeln, en vampyrisk aristokrati som har satt upp sig som feudal herrar och har härskat över männskligheten oinskränkt i mer än tio tusen år. De är nu utmannade av Ethos, en liten nation människor som desperat gräver upp vapen från männsklighetens teknologiska guldålder att försvara sig med i öster och Mutant nationerna skapade av de för förändrade av världens fasor för att leva bland männskligheten.
Sammtidigt kryper Infektionen närmre från norr och tar över allt mer av den en gång nästan döda öknen. Infektionen är rent liv, hem till fruktansvärda rovdjur och sjukdomar.
I den här världen av väll organiserade fasor, fruktansvärd förnyelse, desperata rebeller och försvinnande hopp slåss en liten grupp hjältar för att karva ut en liten bit av världen för sig själva.
Insperationer
Vampire hunter D: Vampyrer och märklig post-apokalyps med anime-goth influenser.
Castelvania: Monster och hjältar med märkliga vapen. Alla npcer med piskor är härifrån.
Blade filmerna och serierna: Halv-vampyr som slåss mot vampyrer, demoner och blodgudar.
Black Lagoon: Konstiga vapen och stridsstilar på ett sätt som bara fungerar i anime.
Xenogears: Märklig teknologi, odöda och bibliska referenser. Plus, Ethos nationen tar massiv insperation härifrån.
Drakengard: Stämningen i luften bör vara som här. Absolut förtryckande, att bara vara i den här världen korrumperar dig.
Adeln
Är uppdelade i kyrkan som är en övergripande organisation med ett par mäktiga vampyrer i toppen och svagare vampyrer i organisationern och aristokratin som har uppdelade landområden som de härskar över. Teknologiskt ligger de på en medeltida till renässans nivå.
Adeln tog över och styrde männskligheten efter att de kommit ut ur sina bombskydd efter apocalypsen. De hävdade att de var valda av Gud till att styra och skydda männskligheten och desperata efter skydd så acepterades detta av överlevarna.
Adeln beöver inte andas, äta eller utföra några andra männskliga behov. De måste dricka blod, desto mäktigare de är desto oftare behöver de dricka och desto större mängder. Alla vampyrer är övermänskligt starka, snabba och uthålliga. De är desutom nästan oförstörbara, mer om detta nedan. Förutom dessa grund egenskaper kan aristokrater ha nästan obegränsat med andra övernaturliga förmågor.
Det finns tre typer av vampyrer, de är som följer:
Förfäder: Det högsta kastet av adel. Antingen en av den ursprungliga adeln eller en ätling till dem där båda föräldrarna genom generationerna varit Förfäder. Förfäder kan bara dö om deras kroppar förstörs fullständigt medan de är utsatta för solljus. De kommer att återhämta sig från alla andra typer av skador.
Apostlar: Människor omgjorda till adel av förfäder. Apostlar är ovanliga eftersom få människor överlever förvandlingen. Apostlar är nästan helt sterila och kan inte skaffa barn och kan skapa andra Aristokrater på väldigt begränsade sätt. Människor dödade med deras bett blir till zombie liknande monster om de inte är oskulder. Oskulder blir förvandlade till aristokrater av Vasall typen. Apostlar brinner i solljus och dör av detta efter olika lång tid beroende på ålder, apostlar kan också dö om de förintas fullständigt.
Vasaller: Människliga oskulder dödade av bettet av en Apostel. De är betydligt svagare än Apostlar och är inte ens i närheten av förfäderna. De kan dock fortfarande slita en människa i bitar som om han eller hon var gjord av tidningspapper. De kan skaffa barn med varandra, barnen blir då också Vasaller, eller med människor, barnen blir då Bastarder. Vasaller brinner till döds i solljus och de kan dödas om deras hjärta och huvud förstörs eller om eld förstör deras kroppar.
Bastarder: Bastarder är ett artigare namn för Dhampir (att kalla en för Dhampir är som att använda ett särskilt otrevlig etnisk skällsord). Hälften människor och hälften adel, dessa halv-varelser kan låtsas vara antingen aristokrater eller människor med relativ framgång. Skillnaden mellan dem och riktiga aristokrater är att dhampirs tål solljus, även om det bränner och skapar obehag, och att de egentligen inte behöver dricka blod. Bastarder är tuffa och svåra att döda men dör om de tillfogas en massiv skada som är så allvarlig att de blöder ut snabbt, detta innebär nästan alltid att flera artärer kapas eller lemmar hackas av. De åldras dock inte och blir inte sjuka.
Adeln beter sig ungefär som medeltida Europeisk eller Japansk adel med samma rättigheter och förväntar sig att bli behandlade på det sättet. Om du kallar en av dem för vampyr så kommer de att försöka döda dig. Adeln innom kyrkan undviker att döda människor medan de dricker blod och de flesta av Aristokraterna i de civiliserade västra teritorierna gör det samma. Aristokraterna i de östra och centrala reigonerna utövar inte riktigt samma återhållsamhet.
Ethos
Nationen Ethos är en rad befästa städer i de östra delarna av de beboda teritorierna. Efter att i hemlighet ha grävt upp vapen och teknologi från arkeologiska platser lyckades människorna i Ethos regionen beväpna en motståndsrörelse och antingen döda eller jaga bort adeln i området. Ethos nationen är en demokrati och styrs just nu av president Cordelia Lang, en av hjältarna från det revolutionära kriget. Alla invånare av myndig ålder förväntas tjäna i armen och tränas för att hålla borta adeln som Ethos invånarna nu vågar kalla vampyrer helt öppet.
Saken är bara den att om adeln skulle fokusera på att förstöra Ethos nationen så skulle den vara förintad innom ett par veckor. Det som gör att nationen är kvar är att de närmre adelsmännen i aristokratin inte vill förlora anseende genom att erkänna att de behöver hjälp med situationen. Kyrkan börjar dock ana att ett ingripande kommer krävas och håller i det tysta på att förbereda sina armeèr.
Ethos teknologi är extremt ojämn. Å ena sidan har de tillgång till strids rustningar, attack svävare och plasma kanoner. Å andra sidan har de inte en aning om hur hälften av de sakerna fungerar. Även mycket av det som de kan använda kan de inte replikera. Cordelia Lang är tillexempel känd för att under revulutionen ha styrt en 12 meter hög strids robot. Men eftersom ingen kan göra mer än små reperationer på den och de inte kan ladda om energibatteriet som driver den så håller roboten på att bli värdelös. Så medan elitsoldaterna har de bästa vapnen man hittat i ruinerna under regionen så får fotsoldaterna nöja sig med krutdrivna vapen och kevlar västar.
Mutanter
Den infektionen påverkar inte bara marken och djuren, även människor kan bli drabbade av mutationer om de kommer i kontakt med substansen. Medan vissa lyckligt lottade får förmågor utöver det vanliga eller kan dölja sina mutationer och leva normala liv så blir de flesta groteskt förvandlade. Kyrkan lär ut att mutanterna är korumperade av Satan men precis som Jesus tog hand om de spetälska så tar kyrkan hand om mutanterna. Flera mutanter med användbara förmågor kan finnas innom kyrkan som livvakter, elit-soldater eller till och med befälhavare över mänskliga trupper.
Infektionen
Var kommer då det Infektionen från och vad är det? Ingen i världen vet detta, inte ännu i alla fall.
Precis innan det apocalyptiska kriget för tio årtusenden sedan lyckades en grupp människor fly genom att öppna en spricka till en närliggande dimenson. Denna flyktväg innebar dock två problem. För det första var atmosfären på den nya världen giftig för människor. För det andra kunde endast biologisk materia tas med genom sprickan till den nya världen. Flycktingarna löste detta genom att biologiskt förändra sig till att kunna överleva i den nya världen. De tog också med sig experimentel biologisk teknologi som de kunde använda föra att bygga verktyg och efter en tid återuppbygga en civilization.
Planeten de hamnar på är extremt ogästvänlig men efter flera decenier av kamper mot naturen och de märkliga djuren på deras nya värld som de kallade Solaris lyckade de bygga upp en civilisation som var nästan lika avancerad som den de lämnade. De lyckas också efter 50 år öppna en ny portal för att se vad som hänt på Jorden medan de varit borta. Vad de ser är frukansvärt. Tiden har gått mycket snabbare på Jorden än på Solaris, vad som för dem är 50 år har på jorden varit tio tusen år. Vad värre är, de kan inte ta sig tillbaks. Jordens atmosfär är nu lika giftig för dem som Solaris en gång var. Så de beslutar sig för en plan. I sin desperation efter att återvända släpper de loss ett biologiskt vapen som kommer förändra jordens atmosfär till att bli som Solaris och som kommer förändra människorna till att bli som de som lever på Solaris. Förändringarna är beräknade att ta ungefär ett tusen år på jorden, detta kommer dock bara mostvarar 5 år på Solaris. Sedan kommer folket från Solaris kunna återvända och återförena männskligheten.
Exempel på spelar karaktärer:
Dhampir vampyr dödare: En klassiker (ni såg väll min insperations lista i början av dokumentet?) som tillåter spelarna att ha alla de coola vapyrförmågorna och estetiken men som gör att karaktären ända kan vara 1. God och 2. inte explodera när solen går upp och ni är fast i öknen. Kan spelas för angst som med Connor i Angel eller för kamp mot monstret innut i som med Blade eller båda två sammtidigt som med D.
Ethos elitsoldat: Vissa spelare vill bara skjuta sina problem i ansiktet, andra kanske har en dålig dag och detta är ett sätt att få ut frustrationerna. Hur som helst, plasma vapen, miniguns, laser svärd och mechs. Vill du sprida död och förstörelse på en massiv skala och fortfarande vara 100% männsklig är det här ett bra alternativ.
Mutant Robin Hood: Du var en av de förtryckta massorna tills det att Infektionen förändrade dig, gjorde dig bättre och gav dig en chans att påverka världen omkring dig. Men du har inte glömt var du kom från, du hjälper det lilla folket och ser till att de inte blir offer när någon större och mäktigare än dem rider förbi. Valfritt hur mycket man vill spela upp folkets rädsla för mutanter, men detta kan ge extra djup till karaktären.
Adelsman med en själ: Påminner på många sätt om Dhampir vampyr dödaren men det finns skillnader. adelsmanen kanske har en själ på så sätt att han bryr sig om männskligheten och vill göra det rätta. Men han måste ändå äta för att överleva och varje gång han gör det finns det en chans att han dödar någon. Du kan spela en Vasall eller till och med en Apostel. Förfäder är dock inte lämpliga för spelare.
Adelsman utan själ: Du kanske måste samarbeta med boskapen för att nå dina mål eller så ser du dem kanske som värdefulla verktyg. Du är på gruppens sida men inte på männsklighetens sida. När det kommer till kritan har du inte någonting emot att döda och äta människor eller att någon annan gör det, du är här av andra viktigare anledningar. Återigen, du kan spela en Vasall eller till och med en Apostel. Förfäder är dock inte lämpliga för spelare.
Helt männsklig badass: Du är killen i den långa rocken som dödar vampyrer, mutanter och robotor med svärd eller armborst. Kan spelas som att du planerar taktiker och strategier för att kompensera dina nackdelar, att du vinner pågrund av ren beslutsamhet och tur eller att du helt enkelt bara är cool nog att komma undan med det. Kommer i flera olika varianter, vapenspecialisten som är mästare på bomeranger, piskor eller något annat vapen.,veteran soldaten i en av Aristokratiens armeèr som varit på mer slagfält än han kan räkna eller kanske eleven till en av de gömda strids skolorna i öknen.
Den postapokalyptiska prometheus: Jag, vet dåligt ordskämt. Men att spela ett rymt experiment som lyckats slinka ut ur ett av en mindre samvetsgrann aristokrats lab är ett fullt gilltigt karaktärs koncept. Konstiga blandningar av utseende, krafter och kanske utan något egentligt minne av vem man egentligen är eller om man ens var en människa till att börja med är som gjort för att vara en spelar karaktär. Om man vill ha en mer sci-fi prägel på det hela kan man vara ett medvetande i en mekanisk kropp hittad i en Ethos utgrävnings plats.
Character creation
Stats (1-6, roll 1d6 for every stat or assign 15 points)
Stamina
Will
Perception
Fire arms
Close combat
Weapons
Light weapons . You roll 2d20s and drop the lowest.
Reach weapons. + 2 to armour class.
Ranged weapons. You automaticly wins initiative.
Heavy weapons. +1 damage.
Armour
No armour Armour class 8. Gain 3 swillpower point per fight survived.
Light armour Armour class 12. Gain 2 willpower point per fight survived.
Medium armour Armour class 14. Gain 1 point per fight survived.
Heavy armour, Armour class 16.
Characters
Hitpoints = 3 per level.
Roll 1d20 + stat, roll over target number to do something.
Combat. Roll 1d20 + stat, roll over Armour class to do 1 damage.
All character can store 3 willpower points.
Willpower points can be used to reroll any roll.
A player character have 4 points to spend on moves.
Character moves
Human moves, costs 1 point per move:
I know my prey: Get +1 on all rolls when tracking, researching or fighting one kind of monster.
Wilderness specialists: automaticly find what you need to survive in the wilderness and have a +3 to all checks concerning the wilderness.
Nimble fingers: + 3 to all checks involving thefts.
Genius: +2 to will.
Dedication: +2 to hit.
Weapon specialist: Does 1 extra damage with each attack.
Acrobatics: You can move both before and after you attacks.
Impale: When you hit an enemy that is weaker than you you can impale them to the ground making them unable to move for the rest of the combat if you spend 1 willpower.
Gut strike: You can stun the enemy after a hit for 1 round if you spend 1 willpower.
Blinding strike: You can temporarily blind an enemy giving him an -6 on all to hit rolls for 1d6 rounds by spending 1 willpower. After a hit.
Bleeding strike: The enemy takes 1 damage every round until the end of the combat. After a hit, costs 1 willpower.
Backstabb: If someone is unaware of your presense you do double damage against that enemy with all your attacks.
Do you know who i am?: You can spend 1 willpower to bribe, threaten and make a scene until you are let in everywhere, are let go from any jail or any bill is retracted.
I am not getting my hands dirty: You can give your combat turn to two other players if you spend 1 willpower.
Bribery: You spend 1 willpower to give someone else 2 willpower.
Word of god: You can preach the truth to the enemy, thereby stuning them for 1 round. Costs 1 willpower.
Rally: You spend 1 willpower to give every ally 1 willpower.
Inquisitor: You can torture anything out of everyone.
Cut of limb: You spend 1 willpower and if you win a strength vs constitution check against an opponent you sever one of his limbs.
Sunder weapon: You spend 1 willpower and destroys an enemys weapon.
Take no prisoners: Spend 1 willpower and all your allies does 1 more damage per attack for one round.
Tactics: Spend 1 willpower and all your allies gain +2 armour class for one round.
Break the line: Spend 1 willpower and 1 ally gain 1 extra attack per round for two rounds.
Silver tounged: Spend 1 willpower and someone belives 1 lie you tell them as if they had seen it themself.
Not in the face: You spend 1 willpower. You covering in fear and begging for mercy makes the enemy turn away in disgust and lose his attack. At that point you hit her in the back, doing double damage.
Taking ALL the credit: Spend 1 willpower. You makes someone think that you did all the work and therefore you get all the rewards and respect.
Cry like children and run like women: You spend 1 willpower and you and your entire party, even those that were previously uncounsiously, run away and hide from any fight.
Fuck you: You spend 1 willpower and stop someone else from using a special ability.
I am tired of your shit: You spend 1 willpower and 1 enemy can not use special abilitys for 1d4 rounds.
Superhuman moves, costs 2 points per move:
Tough: +2 hitpoints per level.
Hard to kill: 3 extra hit points
Armoured skin: +2 ac.
Supernatural attack: You spend 1 willpower to ignore the enemys armour (As if her ac is .
Superhuman reflexes: You can do 1 extra attack per round if you spend 1 willpower point.
Very heavy weapons. You can use a special class of weapons called very heavy weapons that do +2 damage.
Vengace: You can keep fighting for 2 rounds after you have reached 0 hitpoints if you spend 1 willpower.
Hide in shadows: If you spend a willpower you can automaticly hidde in the enviroment.
Heal: You can spend 1 willpower to heal 3 damage on any willing target in touch range.
Sense object: If you handle a object you can learn that objects history, including who have handled it previously.
Mind reading: You can read a targets surface toughts if you spend 1 willpower.
Magick blast: You does 3 damage with an attack if you spend 1 willpower.
Mirror, mirror: You can use mirrors or any reflekting surface for 1 or 2 way communication.
Area attack: You can do damage to a group of enemys by spending 1 willpower. You attack the lowest armour class in the group.
Unholy defiance of gravity: you can fly, climb on walls and other freaky shit.
Raise the dead: You can raise a dead person as an unholy undead abomination if you spend 1 willpower.
Summon Demon: You spend 1 willpower and summon a monster from the outer dark. The demon have 3 in every stat,10 ac and 1 hitpoint. The demon can look as anything you desires and is under your full mental controll.
Murder frenzy: You do a area attack that does your regular damage +1 to every opponent on the battle field. Costs 3 willpower.
Unstoppable: You double your hitpoints.
Shadow teleport: You can dive into a shadow and re-apear from another shadow inside 5 miles.
Slice throat: Spend 3 willpower and you does 5 times the damage with 1 attack.
Seducer: You spend 1 willpower to seduce any intelligente creature.
Suck on this: Spend 1 willpower. You can use any special attack that hit you on the enemy that hit you with it the following round.
Curse: You lay a terribel curse on the target. You spend 1 willpower and every round for the rest of the fight the target have to either suced on a dc 15 constitution check or take 2 damage.
Demonic body: You do not have to breath, eat, sleep or any other natural needs. You are also immune to critical hits and enemys can not spend willpower points to re-roll their to it against you or spend willpower to avoid taking damage from you. When you are hurt your true demonic natures shows for just a moment.
Eternal life: You can not be killed by normal means, only knocked out. You will regrow lost limbs and organs given time.
Flaws:
Each human flaw gives the hunter 1 extra point to spend on moves, each superhuman flaw gives 2 points. A character can have a maximum of 2 flaws.
Human
Phobia: You are irrationaly afraid of something that can hinder you in the course of the hunt.
Bad liar: No bluffing for you.
Frail: You get 2 less hitpoints per level.
Weak willed: You can only hold 2 willpower at a time.
Near sighted: You have a -5 penalty on perception and fire arms attacks beyond 10 meters.
Slow: You always lose initiative.
Missing a limb: You are missing a limb.
Delusional: You have a hard time telling what is real and what is not. It gives the gm a licens to funck with you.
Zelot: No negotiationg with any monsters for you.
Honor bound: No sneaky shit for you, fight the badguys head on.
Superhuman:
Burns in sunlight: Takes 1 damage every round diret sunlight touches you.
Burned by holy symbols: Takes 1 damage every round diret sunlight touches you.
Weak agaisnt substance: You take +1 damage by a special kind of material if used as a weapon.
Bringer of the end: Every time you use willpower you drag the end of all things a little bit closer. When you have used willpower 3 times great calamaty will wreck the earth. When you have used 7 willpower an unpresidentnted stream of supernatural horrors will start their invasion of our dimension. When you have used 13 willpower the apocalypse starts in earnest.
Invetation only: You can not enter a humans home without an invitation.
Inhuman looks: Skin of hardened magma, big horns, green eyes and hair. You just plain don`t look human and have a really hard time covering it up.
Addiction: You need something at regular intervals, this could be human blood, salt or supersoldier serum.
Tech bane: Your powers makes technology malfunction for you. You can not use any machine more advanced than a crossbow.
Repelled by holy symbols: You can not voluntary touch crosses or enter churches.
Touch of frost: Your body temperature is naturaly around the freezing point. This makes you stand out and makes your day to day life complicated.