God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,536
Jag blev inspirerad av Genesis spel ISM där man använde politiska filosofier som stats. Jag skrev mitt eget spel på en liknande premiss. Jag fokuserade dock på kampen mellan olika filosofier istället som i Genesis ISM på kampen inom en filosofi. Jag har valt att ha en Megaman inspirerad värld, eftersom politiska robotar är coola Ge mig gärna feedback så att jag kan förbättra spelet
Robotar och revolutioner
Det här är ett spel där man spelar golems som är dedikerade till och givna liv av en filosofi. Filosofins anhängare har byggt robotens kropp och andats in sin filosofis ande i den så att den ska kunna rädda dem från förtrycket de är under. Spelet utspelar sig i Staden en futuristisk dystopia som styrs av anhängarna av en filosofi. De som styr trycker ned anhängare av de andra filosofierna och detta har nu lett till byggandet av robotarna och påbörjandet av revolutionen.
Spelet är uppdelat i faser som man spelar igenom en efter en. Spelare bör inte läsa reglerna utan de får reglerna berättade för sig av spelledaren som i det här spelet kallas Tyranen.
Fas 1: Förtrycket
I den här fasen designar spelarna tillsammans Förtrycket. Detta gör man genom att välja vilkenn filosofi som utgör förtrycket. Detta kan vara en riktig filosofi eller en påhittad filosofi. Filosofin skall ha 3 budord som bestäms av spelarna. Detta kan vara saker som: "En teknokrat gynnar alltid vetenskap" eller "En kapitalist bryr sig bara om pengar". Sedan skall man placera ut 6 poäng mellan Förtrykets 3 förmågor. Dessa är: Våld, ekonomi och kultur.
Fas 2: Morituri te salutant
I den här fasen skapar spelarna sina karaktärer. De väljer en filosofi var och ger denna filosofi 3 budord precis som man gjorde med förtrycket. Man har också 6 poäng att fördela på 3 förmågor. Dessa förmågor är Våld, Retorik och Manipulation. Varje karaktär har också 5 övertygelse poäng vilka fungerar som livpoäng gör i de flesta spel.
Karaktärerna kan se ut hur spelarna vill, från människor till blå humanoida robotar till en svävande svärm klot. De bör dock inte vara mycket större än en människa.
I den här fasen berättar också spelledaren hur konflikter går till. I en konflikt mellan en karaktär och en representant för förtrycket beskriver båda sidor vad de gör. En bra beskrivning ger mellan 1 till 3 bonus tärningar. Man får också +1 tärning om ens handlingar uppfyller ens budord. Man rullar sedan de relevanta tärningarna för karaktären.
I en fysisk strid mellan en Gentleman och en agent för förtrycket för att skydda en kvinna rullar alltås spelaren våld + extra tärningar för beskrivning + en extra tärning för att man uppfyler ett budord (En gentleman skyddar alltid kvinnor och barn). Förtrycket rullar sedan sina tärnignar, våld + eventuella uppfylda budord. Tärningar som kommer upp med en 5 eller en 6 är lyckade. Den sida som får flest lyckade tärningan gör mellanskillnaden mellan sina och den andra sidans lyckade tärningar i skada. Så om Gentelmanen får 5 lyckade tärningar och förtrycket får 2 lyckade tärningar gör gentlemanen 3 skada på agenten för förtrycket. Alla skador läker från strid till strid. Förtryckets agenter har mellan 1-4 övertygelsepoäng.
Om en av robotarna förlorar alla sina övertygelse poäng dör roboten och filosofin han representerar krossas. En av de andra robotorna kan dock välja att permanent offra en av sina övertygelse poäng för att roboten inte skall dö. Den besegrade roboten kan också välja att bli Korrupt och börja tjäna Förtrycket. Om detta händer får roboten +1 till alla förmågor och hans nya mål är att förgöra eller omvända de andra robotarna.
Om robotarna sammarbetar lägger man ihop tärningarna de rullar till en stor hög men de tar samtliga skada från förtryckets agenter. Så även om förtryckets agent bara har 1 lyckad tärning mer än robotarna tar sammtliga robotar 1 skada.
Fas 3: Den ärorika revolutionen
Under den här fasen sker det faktiska spelandet. Robotarnas spelare rollspelar och deras robotar sammarbetar trots sina olika filosofier för att slåss mot den gemensamma fienden Förtrycket.
De kommer ha tre olika sätt att göra detta på. De kan förstöra Förtryckets ekonomiska bas, de kan övertyga folket om att de har rätt eller så kan de slåss våldsamt mot Förtyckets soldater. Notera att Förtrycket inte behöver möta robotarna på deras valda arena. Robotarna kan dra ihop ett politiskt möte och hålla tal vilket Förtrycket väljer att bryta upp med hjälp av våld. Eller så kan robotarna spränga Förtryckets militär anlägningar och målas ut som terrorister av Förtrycket så att folket vägrar följa dem.
När Tyrannen annser att Förtrycket har tagit tillräckligt med skada för att riskera att gå under går man vidare till nästa fas.
Fas 4: Blodig revolution
Förtrycket känner sig nu så hotat att de plockar fram sin egen robot. Förtryckets robot är enorm och mäktig. Den är driven av Förtryckets agenters absoluta tro på sin egen rättfärdighet. Kan du göra roboten skrämmande så gör det. Den ska representera allt dåligt och fruktansvärt med Förtryckets filosofi. Är det en Religös robot bör den se ut som en fruktansvärd hämnande ängel, är den Kommunistisk bör den vara en svärm av drönare som rör sig som en varelse och är den kapitalistisk bör den vara täckt av guld och driven på blodet från fattiga människor. Var kreativ!
Robotens spelmekanik fungerar exakt som spelarnas. Den har dock 12 poäng att fördela på förmågor och 10 övertygelse poäng.
Om spelar robotarna lyckas besegra förtrycket gå vidare till nästa fas. Annars slutar spelet här.
Fas 5: Terrorväldet
I den här fasen kommer antingen robotarna slåss med varandra för att avgöra vilken filosofi som nu kommer styra staden eller så kommer de välja att sammarbeta. Om de slåss och en av dem vinner blir vinnaren det nya Förtrycket.
Om de väljer att sammarbeta så kommer de välja ett av sina budord var och slå ihop sina filosofier till en enda filosfi som blir det nya förtrycket.
Fas 6: Morituri te salutant
Gå tillbaks till Fas 2 och spela igen fast mot det nya Förtrycket.
Robotar och revolutioner
Det här är ett spel där man spelar golems som är dedikerade till och givna liv av en filosofi. Filosofins anhängare har byggt robotens kropp och andats in sin filosofis ande i den så att den ska kunna rädda dem från förtrycket de är under. Spelet utspelar sig i Staden en futuristisk dystopia som styrs av anhängarna av en filosofi. De som styr trycker ned anhängare av de andra filosofierna och detta har nu lett till byggandet av robotarna och påbörjandet av revolutionen.
Spelet är uppdelat i faser som man spelar igenom en efter en. Spelare bör inte läsa reglerna utan de får reglerna berättade för sig av spelledaren som i det här spelet kallas Tyranen.
Fas 1: Förtrycket
I den här fasen designar spelarna tillsammans Förtrycket. Detta gör man genom att välja vilkenn filosofi som utgör förtrycket. Detta kan vara en riktig filosofi eller en påhittad filosofi. Filosofin skall ha 3 budord som bestäms av spelarna. Detta kan vara saker som: "En teknokrat gynnar alltid vetenskap" eller "En kapitalist bryr sig bara om pengar". Sedan skall man placera ut 6 poäng mellan Förtrykets 3 förmågor. Dessa är: Våld, ekonomi och kultur.
Fas 2: Morituri te salutant
I den här fasen skapar spelarna sina karaktärer. De väljer en filosofi var och ger denna filosofi 3 budord precis som man gjorde med förtrycket. Man har också 6 poäng att fördela på 3 förmågor. Dessa förmågor är Våld, Retorik och Manipulation. Varje karaktär har också 5 övertygelse poäng vilka fungerar som livpoäng gör i de flesta spel.
Karaktärerna kan se ut hur spelarna vill, från människor till blå humanoida robotar till en svävande svärm klot. De bör dock inte vara mycket större än en människa.
I den här fasen berättar också spelledaren hur konflikter går till. I en konflikt mellan en karaktär och en representant för förtrycket beskriver båda sidor vad de gör. En bra beskrivning ger mellan 1 till 3 bonus tärningar. Man får också +1 tärning om ens handlingar uppfyller ens budord. Man rullar sedan de relevanta tärningarna för karaktären.
I en fysisk strid mellan en Gentleman och en agent för förtrycket för att skydda en kvinna rullar alltås spelaren våld + extra tärningar för beskrivning + en extra tärning för att man uppfyler ett budord (En gentleman skyddar alltid kvinnor och barn). Förtrycket rullar sedan sina tärnignar, våld + eventuella uppfylda budord. Tärningar som kommer upp med en 5 eller en 6 är lyckade. Den sida som får flest lyckade tärningan gör mellanskillnaden mellan sina och den andra sidans lyckade tärningar i skada. Så om Gentelmanen får 5 lyckade tärningar och förtrycket får 2 lyckade tärningar gör gentlemanen 3 skada på agenten för förtrycket. Alla skador läker från strid till strid. Förtryckets agenter har mellan 1-4 övertygelsepoäng.
Om en av robotarna förlorar alla sina övertygelse poäng dör roboten och filosofin han representerar krossas. En av de andra robotorna kan dock välja att permanent offra en av sina övertygelse poäng för att roboten inte skall dö. Den besegrade roboten kan också välja att bli Korrupt och börja tjäna Förtrycket. Om detta händer får roboten +1 till alla förmågor och hans nya mål är att förgöra eller omvända de andra robotarna.
Om robotarna sammarbetar lägger man ihop tärningarna de rullar till en stor hög men de tar samtliga skada från förtryckets agenter. Så även om förtryckets agent bara har 1 lyckad tärning mer än robotarna tar sammtliga robotar 1 skada.
Fas 3: Den ärorika revolutionen
Under den här fasen sker det faktiska spelandet. Robotarnas spelare rollspelar och deras robotar sammarbetar trots sina olika filosofier för att slåss mot den gemensamma fienden Förtrycket.
De kommer ha tre olika sätt att göra detta på. De kan förstöra Förtryckets ekonomiska bas, de kan övertyga folket om att de har rätt eller så kan de slåss våldsamt mot Förtyckets soldater. Notera att Förtrycket inte behöver möta robotarna på deras valda arena. Robotarna kan dra ihop ett politiskt möte och hålla tal vilket Förtrycket väljer att bryta upp med hjälp av våld. Eller så kan robotarna spränga Förtryckets militär anlägningar och målas ut som terrorister av Förtrycket så att folket vägrar följa dem.
När Tyrannen annser att Förtrycket har tagit tillräckligt med skada för att riskera att gå under går man vidare till nästa fas.
Fas 4: Blodig revolution
Förtrycket känner sig nu så hotat att de plockar fram sin egen robot. Förtryckets robot är enorm och mäktig. Den är driven av Förtryckets agenters absoluta tro på sin egen rättfärdighet. Kan du göra roboten skrämmande så gör det. Den ska representera allt dåligt och fruktansvärt med Förtryckets filosofi. Är det en Religös robot bör den se ut som en fruktansvärd hämnande ängel, är den Kommunistisk bör den vara en svärm av drönare som rör sig som en varelse och är den kapitalistisk bör den vara täckt av guld och driven på blodet från fattiga människor. Var kreativ!
Robotens spelmekanik fungerar exakt som spelarnas. Den har dock 12 poäng att fördela på förmågor och 10 övertygelse poäng.
Om spelar robotarna lyckas besegra förtrycket gå vidare till nästa fas. Annars slutar spelet här.
Fas 5: Terrorväldet
I den här fasen kommer antingen robotarna slåss med varandra för att avgöra vilken filosofi som nu kommer styra staden eller så kommer de välja att sammarbeta. Om de slåss och en av dem vinner blir vinnaren det nya Förtrycket.
Om de väljer att sammarbeta så kommer de välja ett av sina budord var och slå ihop sina filosofier till en enda filosfi som blir det nya förtrycket.
Fas 6: Morituri te salutant
Gå tillbaks till Fas 2 och spela igen fast mot det nya Förtrycket.