Nekromanti Skrivarcirkelns hang around-tråd

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
  • Texten ska vara skriven med ett brukligt, läsbart typsnitt, storlek 12 pt, radavstånd 1,5 pt. God styckesindelning fordras för läsbarheten.
  • Texten får
  • Textförfattaren får själv, om så vill, ta upp de bitar som denne främst söker kommentarar på.
  • Texten ska vara sparad som PDF och ska bifogas med inlägget, alternativt länkas om den läggs upp någon annanstans. Lägg inte in texten i ett inlägg, det blir för stora inlägg då.
  • Alternativ till PDF är länk till Google Docs (numera Drive)-dokument som inte fordrar googlekonto för visning.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har fått tipset att försöka se till så att inte varje mening har samma uppbyggnad och innehåller allt för många upprepning, men ofta är det svårt för mig att få en tydlig överblick över en textmassa.

Nu prövade jag att helt enkelt göra ett radbyte efter varje avslutat mening och helt plötsligt blev det mycket enklare att gå igenom varje mening för sig och jämföra den med föregående och efterkommande mening. Jag prövade också att fetmarkera subjektet i varje mening för att ännu enklare kunna se var i meningen det hamnade.

Ett till bra tipps är dock att se till att man har en backupp av det man skrivit innan man börjar hacka upp saker på det här sättet :gremgrin:

God45

#PrayersForBahakan
Jag är ny i skrivartråden och orkar inte läsa genom den gammla tråden. Så hur fungerar vem som väljer ämne och vem väljer nästa ämne? Är det den som annses vara bäst i förra tråden eller något?

Cissi

Up to no good.
God45 said:
Jag är ny i skrivartråden och orkar inte läsa genom den gammla tråden. Så hur fungerar vem som väljer ämne och vem väljer nästa ämne? Är det den som annses vara bäst i förra tråden eller något?
I första inlägget har Solve gjort en lista i vilken ordning vi sätter tema. :gremsmile: Kolla där!

God45

#PrayersForBahakan
Cissi said:
God45 said:
I första inlägget har Solve gjort en lista i vilken ordning vi sätter tema. :gremsmile: Kolla där!
Tackar :gremsmile: Dammnit det är långt till min tur. Jag som har ett bra tema nu...

solvebring

Superhero
God45 said:
Cissi said:
God45 said:
Tackar :gremsmile: Dammnit det är långt till min tur. Jag som har ett bra tema nu...
Håll på det! Din tur kommer! :gremsmile:

Nå, fråga gärna om det är något mer du undrar. Speciellt om det är något i regeltexten som känns luddigt, för då kanske vi behöver omformulera det.

God45

#PrayersForBahakan
Jag har skrivit ner temat så jag kommer ihåg det tills det är min tur om några månader :gremsmile: Och jag frågar om det är något frammåt som jag är osäker på.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Alltså, grabbar. Det här är ju ingen jäkla offtopictråd till skrivarcirkeln :gremwink: Skärpning God!

Här är för övrigt den första texten jag skrev på skräcktemat. Jag har inte "fixat till den" utan det är ett första utkast, men de som känner för det får jättegärna anmärka på allt ni har att anmärka på, inklusive språkliga saker då ju detta är hur jag skriver när jag bara maler på. Alla tips hjälper mig bli bättre!

Två saker jag redan nu känner är att han han reagerar på ljud som inte kommer från radiolänken, trots att ljud har en tendens att färdas dåligt i vakum samt att hela hagelgevärsbiten är fullkomligt överflödig. Jag är väl för inspirerad av actionskräckfilmer och dataspel =)

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Den var cool så långt du hann :gremsmile: Väldigt Doom eller Event Horizon aktig. Jag gillade känslan, synd att du inte skrev mer på den.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tack! I och för sig kände jag mig rätt klart med själva handlingen, när exkrementet väl träffar ventilationsenheten (så att säga) så känner jag att min förmåga att beskriva det inte längre räcker till.

Ulfgeir

Swashbuckler
Hmm, Skulle definitivt funka som en scen i en film. Lite doom-känsla. Den här kan du jobba vidare på till en längre story.

/Ulfgeir

solvebring

Superhero
Re: Söker gott råd inför temat Skräck

Jag har problem med att komma på något. Hjärnkontoret tycks låst. Dock har jag en text som jag skrivit till en skrivarkurs jag pluggar, och den ligger runt ca 10k tecken och som skulle passa temat rikigt bra. Den skrevs förövrigt till anvisningarna att använda cirkelstruktur – eller vad man nu ska kalla det – vilket syftar på att man ska börja med slutet eller en senarekommande nyckelscen och skriva sig fram till den. Samtidigt är jag lite nöjd med den och tror att den är bra, så det vore bra för mig att få lite sparkar och slag och återvända till verkligheten med lite schysst kritik att jobba med.

... Fast jag ogillar att återanvända texter, egentligen.

What say you?

God45

#PrayersForBahakan

solvebring said:
Jag har problem med att komma på något. Hjärnkontoret tycks låst. Dock har jag en text som jag skrivit till en skrivarkurs jag pluggar, och den ligger runt ca 10k tecken och som skulle passa temat rikigt bra. Den skrevs förövrigt till anvisningarna att använda cirkelstruktur – eller vad man nu ska kalla det – vilket syftar på att man ska börja med slutet eller en senarekommande nyckelscen och skriva sig fram till den. Samtidigt är jag lite nöjd med den och tror att den är bra, så det vore bra för mig att få lite sparkar och slag och återvända till verkligheten med lite schysst kritik att jobba med.

What say you?
Vi bedömer det här offret värdigt! Ge oss texten :gremlaugh:

solvebring

Superhero

God45 said:
solvebring said:

What say you?
Vi bedömer det här offret värdigt! Ge oss texten :gremlaugh:
Mja, jag inväntar svar från fler domare, så får vi se. =)

Cissi

Up to no good.

solvebring said:

What say you?
Ge oss! Ge oss!

solvebring

Superhero

Åkej, ålrajt! Om ni insisterar så! :gremsmile:

Kommer när jag sitter vid rätt dator för att enkelt skapa en PDF av skiten.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Allt beror väl på vad man vill få ut av skrivarcirkeln. Jag vill framför allt peppa mig själv till att börja skriva regelbundet och ordentligt, därför kommer jag aldrig lämna in en "gammal" text. Att jag sen får tipps som låter mig förbättra mitt skrivande är en enorm bonus.

Är man i första hand ute efter tips och feedback så är ju det viktigaste att få upp en text man skrivit själv, oavsett om den är ny eller inte. Så posta!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det är visst för sent för att ändra första inlägget, men då folk verkar tro att det här är någon slags offtopictråd för Skrivarcirkeln så fine.

Strunt i reglerna: allt som rör skrivarcirkeln är välkommet här. Kringsnack, fristående bidrag, om utomstående vill kommentera på ett upplagt bidrag. Go for it!

solvebring

Superhero

Rymdhamster said:
Allt beror väl på vad man vill få ut av skrivarcirkeln. Jag vill framför allt peppa mig själv till att börja skriva regelbundet och ordentligt, därför kommer jag aldrig lämna in en "gammal" text. Att jag sen får tipps som låter mig förbättra mitt skrivande är en enorm bonus.
Bra som fan! Det är ju det man ska göra. Vill just göra detsamma. ... Och även om jag nu inte skriver exakt varje dag så har jag iaf kommit en bit på vägen och skriver ofta. At läsa och skriva ton är ju författarnas tips till lekmännen. =)

Nå, texten i fråga är inte gammal, den är bara några dagar – dock är den skriven med ett annat syfte. Fast tja, det var väl det du menade med citationstecknen ... =)

Rymdhamster said:
Är man i första hand ute efter tips och feedback så är ju det viktigaste att få upp en text man skrivit själv, oavsett om den är ny eller inte. Så posta!
Well spoken, amen!