Nekromanti Resident evil vs Metal gear solid vs Prototype vs

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,550
Resident evil vs Metal gear solid vs Prototype vs Army of two



Året är 2020, 24 år efter Raccon city incidenten, 11 år efter Blacklight incidenten i New York
Umbrelas arv till världen var en ny världsordning fylld av bioterrorism. Den globala dödssiffran orsakad av Biomorphiska vapen är nu över två miljoner människoliv.

Som ett svar på detta har flera regeringar, till och med vissa privata legoknekts företag, i allt större utsträckning inriktat sig på små grupper av nästa generations specialstyrkor. Dessa mindre grupperna med speciallister har haft betydligt större framgångar vid bioterrorism incidenter än konventionella militära grupper.

Utveckling av nya biovapen har förbjudits på internationell nivå, vilket bara har tjänat till att driva forskningen under jorden och till de mest hemliga företagsprojekten. Som ett svar på utvecklandet av biovapen har forskning rörande genterapi, genetiskt minne, nanoteknologi, artificiell intelligens, ESP och besläktade områden så väll som konventionell vapen utveckling tagit ett snabbt steg framåt för att kunna skapa motmedel mot biovapnen.

Skillnaden mellan liv och död för miljoner hänger på ett litet fåtal människors färdigheter och vilja.




Linjer

When we hunt, we kill!
No one is safe!
Nothing is sacred!
We are Blackwatch!
We are the last line of defense!
We will burn our own to hold the red line; it is the last line to ever hold!

Spelarna är medlemmar i RedLine. En nästa generationens specialstyrka som är en undergrupp till den bortom topphemliga grenen av militären kallad Blackwatch. Blackwatch är specialiserade på att kontra biovapen attacker på bebodda områden och RedLine är deras förtrupp som går in, bedömer situationen och evakuerar eventuella VIP:s innan Blackwatch trupperna och den stridsfokuserade nästa generationens specialstyrkan, BlackLine går in i området. RedLine består både av militär personal och legoknäktar som hyrs in på årslånga kontrakt.



Genomgång för spelledare

Spelarna karaktärer kommer vara medlemmar av RedLine, en grupp som påminner starkt om boss grupperna från Metal Gear Solid spelen så som Fox Hound eller Cobra Unit. Detta innebär att de kan spela allt från militära specieallister innom områden som spionage eller krypskytte till användare av högteknologiska eller okonventionella vapen eller till och karaktärer med övernaturliga krafter så som telepati. Gruppen bör ha en inbördes struktur där de olika karaktärerna har olika mycket att säga till om, detta inte bara för att simulera att de är militär personal men också för att skapa intriger.

Spelet bör ha två olika faser, uppdrag och vilotid. Uppdragen är där actionen tar plats och där karaktärerna gör allt från att undersöka saker till att slåss mot biovapen och vilotiden är när de kan utvekla sina relationer till varandra eller till npc:er.

Du bör alltid ha minst tre konspirationer igång sammtidigt och minst två av dem bör involvera vissa men inte alla av karaktärerna.

Stjäl så mycket du kan från webcomicen Last days of Fox Hound.



Karaktärsskapande

Atbribut: Sätt ut 17 poäng, max 5 i en attribut.

Styrka

Koordination

Intelligens

Utstrålning

Lugn


Färdigheter: Sätt ut 15 poäng, ingen färdighet kan vara högre än 5. Hitta på egna färdigheter.


Krafter:
Du har 25 poäng att spendera på en kraft. Krafter kostar 1 poäng i grunden och sedan +1 poäng om de fungerar offensivt, +1 om de fungerar defensivt och + 1 om de gör någonting annat nyttigt. Att göra att kraften gör något extra som att den påverkar flera måltavlor samtidigt eller att den gör +1 skada kostar en extra poäng. Om kraften har en nackdel, som att den inte fungerar när det regnar eller att den är extremt högljud så är kraften en poäng billigare.

Man kan också använda sina kraft poäng till att förbättra sina Attribut eller Färdigheter. En poäng i en Attribu kostar 5 kraftpoäng och en poäng i en färdighet kostar 3 kraftpoäng.


System

Man rullar så många 6-sidiga tärningar som man har poäng i attribut + färdighet och alla tärningar som är 5 eller 6 är lyckade. För det mesta krävs bara en lyckad tärning för att klara någonting men om det är någonting särskilt svårt kan det krävas flera. Så många lyckade tärningar minus om försvararen får några lyckade tärningar på sin försvarsrullning är lika med hur mycket skada man gör i en strid.

I en strid rullar man 1d6 + koordination för att avgöra vem som börjar och sedan går man i fallande ordning. Varje runda får man göra en sak och röra sig så många meter som man har i koordination + lugn.

Varje spelarkaraktär har Lugn + Styrka i livspoäng med en möjlig bonus från en kraft. Om dessa tar slut på grund av icke dödlig skada så som en knytnäve eller en telepaisk attack så är karaktären avsvimmad. Görs skadan av en dödlig faktor så som en pistol eller en pyrokinetisk attack så är karaktären död.

Vanliga fiender och civila har bara 1 enda livspoäng. Mosnter och viktiga fiender har livspoäng som spelare eller mer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,550
Jag statade upp en RedLine grupp för att vissa hur färdiga karaktärer kan se ut:

Hiero Nishima (Techno-mole)
Teknikexpert, blind och har en radar inopererad. Expert på strid i totalt mörker och att blända sina motståndare.


Atributer

Styrka 3

Koordination 5

Intelligens 5

Utstrålning 2

Lugn 2


Färdigheter

Teknikexpert: 5

Obeväpnad strid: 2

Granater: 3

Ljusvapen: 5


Krafter

Radar sinne: 8 (kan användas defensivt, används till att "se" 360 graders vinkel även i mörker.)



Noname
Kamoflauge och infiltrations expert. Mästare på strid med sina bara händer

Atributer

Styrka 6

Koordination 2

Intelligens 2

Utstrålning 5

Lugn 3


Färdigheter

Manipulation: 5

Obeväpnad strid:

Immitationer: 5


Krafter

Formbyte 10 (kan användas till att se ut som vem som helst Noname har sett)



Jordan Gardner (Psi-hawk

ESP naturtalang som genomgått full genterapi för utökad ESP förmåga.

Atributer

Styrka 1

Koordination 2

Intelligens 5

Utstrålning 5

Lugn 4


Färdigheter

Psykologi: 2

Pistolskytte: 1

Dator kunskap: 2

Naturvetenskap: 2

Sociologi: 2

Parapsykologi: 2

Smyga: 2

Dyrka lås: 2


Krafter

Tanke läsning: 4 (Kan läsa tankar)

Tanke kontroll: 4 (Kan kontrollera människors kroppar)

Tanke attack: 4 (Kan skada folks hjärnor)



Jacob LaCroix (Dark-Horse)
Soldat specialiserad på att slåss mot biovapen.

Atributer

Styrka 5

Koordination 5

Intelligens 2

Utstrålning 2

Lugn 5


Färdigheter

Skjutvapen: 5

Närstrid: 5

Taktik: 5

Smyga: 3

Spränga saker: 2


Krafter

Inga.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,550
Eftersom han är en av mina favorit forumiter och hans namn passar så bra till det här:

Space-Hamster
Teleporterare och speciallist på extraktioner av gisslor och känslig personal.

Atributer

Styrka 2

Koordination 4

Intelligens 3

Utstrålning 4

Lugn 4


Färdigheter

Skjuta folk: 3

Datorer: 3

Smyga: 3

Språk: 3

Charmera: 3


Krafter

Teleportering 8 (Teleportera sig själv. Kan användas till att undvika attacker. Kan användas till att teleportera ut folks organ ur deras kroppar. Nackdel: Kan bara teleportera max 30 meter åt gången.)




Organisationer och nationer

RedLine som spelarna tillhör och BlackLine som är gruppen som går in och dödar allt utan att ställa frågor är båda "Nästa Generationens Specialstyrkor" eller NGS:er. RedLine och BlackLine tillhör organisationen BlackWatch som är skapad för att stoppa hot från biovapen. BlackWatch är en intrenationell organisation som grundades av USA, Kina, Ryssland och England under det tidiga 2000-talet. Organisationen är nu stöd av FN och har officiella sanktioner att göra sitt jobb nästan helt oberoende av nationsgränser.

Vad karaktärena inte vet är att BlackWatch och faktiskt regeringarna i länderna som grundade organisationen är styrda av konspirationen känd som Patrioterna. Patrioterna grundades av eliten i USA, Kina, Ryssland och England under andra världskriget för att besegra Japan och Tyskland. Efter det har konspirationen bara växt och växt tills den blivit så stor att den egentligen styr världen.

Vad vill Patrioterna? Vad är deras mål? Vem är de och vem är deras ledning? Ingen vet. Det är upp till dig att spelledare att fastslå om du känner att ditt spel behöver ha det fastslagit. Annars är svaret att ingen vet och att konspirationen är så splittrad att det kan finnas fler olika mål och direkta inbördeskrig innom konspirationen.

Det finns dock också andra NGS:er i världen som antingen agerar för enskilda nationer eller organisationers räkning eller som helt enkelt är frilansare. Här är ett par av dessa:

Fox Hound: Amerikanska militärens absoluta elitstyrka. Sköter allt från kännsliga militära operationer till spioneri till rena lönmord.

Dead Cell: En NGS kopplad till den amerikanska flottan och somfokuserar på antiterror arbete.

Army of two: Frilansande legoknektsorganisation som från början enbart hade två agenter men som nu har upp till tjugo par av agenter som arbetar i tandem. Organisationen är amerikansk men har anställda från hela världen. Har mindre avancerad teknologi än många andra NGS:er men har extremt vällutbildad ovh tränad personal.

Bio-terrorism Security Assessment Alliance (BSAA): FN:s para-militära styrka som utreder och i vissa fall hanterar olaglig handel och hantering av bio-vapen. Den största delen av organisationen är inte en NGS men de har tillräckligt många agenter som uppfyller kraven för att räknas som en.



Uppdrag
Foxville:
T-virus terror attacken på Foxville, Utha var en anledning till oro bortom de nu infekterade tvåhundratusen invånarna. Under Foxville ligger en så kallad ”Forsknings kupa” Tillhörande företaget Lindeberg, Inc. Som är specialiserat på genetiskforskning och vapenframställning för regeringen. De översta nivåerna är dedikerade till forskning rörande vapen och andra militär användningsområden medan de undre nivåerna huserar labb för and anti biovapen forskning.
Det som gjorde läget kritiskt var att den aktiva BlackLine styrkan anföll och dödade samtliga RedLine medlemmarna och en majoritet av officerarna som var på plats, stal en helikopter som de flög till kupans huvudingång under ett av stadens sjukhus och tog sig in i kupan. Anledningen till att de gjorde detta är än så länge okänd.

Ni är de sista medlemmarna av RedLine, ni måste ta er in i kupan. Ta reda på vad som pågår nere i kupan och om terroristerna tagit sig in i den, gripa eller neutralisera BlackLine och se till att inga biovapen kommer ut ur kupan. Ett störningsfält har blivit rest runt kupan, antagligen av Blackline så kontakt med omvärlden är ej möjlig. Om vi inte har kontakt med er inom 24 timmar så kommer staden att bombas med ett kärnvapen som en sista utväg.
Må gud vara med er.


Vad som egentligen hänt:

En av BlackLines medlemmar, Crusade har blivit experimenterad på nere i kupan. Crusades förmåga att kommunicera med och kontrollera zombies som han fick efter att ha blivit utsatt för en modifierad sträng av T-viruset var intressant nog att ta honom ur aktiv tjänst för att experimentera på. Någonting gick dock fel och testerna muterade Crusade fruktansvärt. Rädda för att hans sinne skulle vara påverkade låste man in honom och eskalerade testerna. Crusade hålls nu inspärrade i en vätskefylld kammare av bepansrat glas och utsätts för extremt smärtsamma experiment. Dessa lyckades dock förstärka hans krafters räckvid och han lyckades få de olika testsubjekten infekterade av T-viruset att rymma och infektera kupans personal. Detta ledde till infektionen av staden ovanför kupan.

Man gjorde misstaget att skicka in BlackLine teamet som Crusade brukade tillhöra för att lösa situationen. När gruppen fick höra vad som gjorts mot deras vän och se säkerhetsvideon från labbet han hölls i gick de fullständigt bugfuck och bestämde sig för att rädda sin vän och hämnas på folket som satt honom där. De är just nu nere i kupan och försöker ta sig till honom.

Använd karaktärerna som statsats upp här i tråden som medlemar av BlackLine styrkan som försöker rädda Crusade eller hitta på dina egna.



Crusade
Muterad zombiemästare.

Atributer

Styrka 7

Koordination 5

Intelligens 2

Utstrålning 1

Lugn 3


Färdigheter

Slita folk lem från lem: 5

Smyga: 3

Teknologi: 5

Hota: 5


Krafter

Kontrollera t-virus infekterade 10 (Styra zombies)

Infektera med t-viruset: 3 (Om det fungerar infekteras offret)

Regeneration: 5 (Helar sig själv)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,550
Krafter, gener och supermänniskor

Spelets värld är på ytan vår värld. Ungefär samma kändisar och politiker, länder och krig samt affärskedjor och företag finns och vardagen ser ungefär ut som den gör i verkligheten. De stora skillnaderna är i att hotet från biovapen är konstant vilket har lett till att fler människor bunkrar vatten och förnödenheter och att fler äger skjutvapen.

Gräver man lite djupare är teknologin lite mer avancerad. Bättre datorer och mobiltelerfoner är den enda skillnaden för mannen på gatan men militären använder allting från ljudkanoner som mindre än dödliga vapen till radiotelepati genom codec nanomaskiner. Vissa individer har fått förbättringar genom implant eller nano-technologi men sådan tech är fortfarande inte helt pålitlig.

Gräver man riktigt djupt upptäcker man att telepati och psykiska krafter finns naturligt hos vissa människor. Det förklaras av vissa som magi eller mystik men de flesta forskare innom området är överens om att det beror på hjärnans uppbyggnad och att krafterna formas av personens undermedvetna.

Sedan finns det supermänniskorna och de är lite svårar att förklara... Låt mig ge ett exempel. Det här är The Boss:



Hon är bara bättre än nästan alla andra på Jorden. Hon är smartare, starkare, snabbare, läker snabbare är mer psykologiskt stabil och hon överlever saker som ingen borde kunna öveleva.

Varför? Ingen vet. Det enda som är känt är att ungefär en person per hundra miljoner människor bara är bättre och att det är genetiskt. De gener som identiferats hos individer som The Boss är kallade "Soldat gener" och gör individer som har de överlägsna individer utan dem. Genterapi som splicar in generna hos vuxna individer har viss effekt medan kloner av eller barn till människor med soldat gener får oftare ut den fulla potentialen från dem.

Hur upptäcks då människor med "soldat gener"? Vissa söker sig till militären eller polisen där de får träning och till fullo kan utnyttja sin potential. Andra övelever situationer så som zombie katastrofer trots alla odds på grund av sin egna överlägsenhet över de runt dem, dessa snappas ofta snabbt up av NGS:er och tränas upp.

Ett annat gemensammt drag för dessa individer är en viss motståndskraft mot infektioner av både T-virus, Blacklight virus och liknande. De klarar ofta av att bli bitna flera gånger utan att dra på sig en infektion trots att normala individer blir infekterade av en enda skråma.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,550

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,550
Metal Gear Solid 4 och Albert Wesker

Någonting som det inte finns regelstöd för eller stöd för i det jag har skrivit upp här är de riktigt supermäktiga karaktärerna. Medan reglerna täcker supermänniskor som The Boss och HUNK så klarar de inte av att simulera karaktärer som kan snurrsparka Metal Gears till småbitar eller överleva missiler från en F-16 rakt i ansiktet.

Så medan superkaraktärerna antagligen är bäst som bossar för det mesta är det ibland kul att bara strunta i sådana begränsningar. Det lättate sättet är att öka antallet kraft poäng från 25. Om du sätter kraft poängen till 50 bör du ha tillräckligt många poäng för att simulera Raiden vid hans Cyborg ninjiaste eller Albert Wesker vid hans monsterigaste.

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,550
Besvärliga krafter

Karaktärer med vissa krafter är helt enkelt svåra att hantera och kan ställa till med rejäla problem i rollspel. Här ska jag diskutera ett par av dem och föreslå lösningar.

Telepater:



Jag har funnit att så länge man tvingar karaktärer med telepatiska krafter att köpa de olika krafterna som olika krafter så är de inte överdrivet mäktiga. Om man låter dem köpa saker som telikinesis, tankeläsning och tankekontroll som en stor kraft med många användnings områden kan de dock snabbt bli alldeles för mäktiga. Annars är de balanserade på så sätt att de är extremt mäktiga mot männskliga motståndare men väldigt svaga mot zombier som inte har några sinnen att kontrollera.


Osynliga:



Den här kategorin innefattar både karaktärer som kan se ut som andra, de som har super smygförmågor och de som kan bli helt osynliga. Eller Laughing Octopus här ovan som kan göra alla de sakerna. Det är lite konstigt att smygande karaktärer i ett spel delvis baserat på Metal Gear Solid kan vara för mäktiga men det är ett problem som dyker upp när de är en del av en grupp. Jag har funnit att en bra ide är att inte låta de osynliga karaktärerna vara snipers, det blir lite för mäktigt. I övrit balanseras osynliga karaktärer ut av att det är dyrt att köpa upp pålitliga osynlighetskrafter vilket ger dem få poäng att spendera på annat.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,550
Guns!



Vanliga skjutvapen i det här systemet har inga egentliga stats, du måste ha ett för att kunna avfyra det och GM:en kommer fatta beslut om vad som är omöjligt. Men för det mesta fugnerar dina vapen som du vill, klart du kan skjuta helikopterpiloten med en revolver på 100 meters avstånd lika lätt som du hade kunnat göra det med en raketkastare. Det handlar mer om stil än om hur vapnen fungerar på riktigt.

Men om någon vill ha ett vapen med speciella funktioner? Som kanske skyddar dem, eller kan sikta runt hörn eller är en eldkastare som kan träffa flera fiender sammtidigt? Då bygger man det vapnet som en kraft med en bilighetsfaktor på -1 poäng per köpt tärning för att vapnet kan slås ut dina händer och liknande.

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,550
Jag fick just reda på att det finns ett upplåsbart Raiden skin i Assassins Creed Brotherhood. En av plotpointsen i Assassins Creed är precis som i MGS genetiskt minne. De är båda smygspel. I Assassins Creed finns det sjukt kapabla individer och en handling som rör konspirationer genom tiden...

Jag kommer få lägga till ett till Vs på slutet snart, eller hur?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,550
Grupp tema:

RedLine är definierat som en grupp inte helt fokuserad på strid till skillnad från BlackLine. Detta för att möjliggöra en större bredd av uppdrag, från undersökningar till infiltrationer till lönmord och kidnappningar.

Men förutom detta har jag undvikit att definiera vad RedLine är så att spelarna själva kan hitta på ett tema. Medan en grupp av blandade missfoster så som bossarna från Metal Gear Solid 2, Resident Evil 1 eller Army of Two 40th day kan vara under hållande så är grupper med ett tema för det mesta intressantare.


Varför är en vampyr med i flottans träningsenhet?


Ett av de bästa exempeln är The Cobra squad från MGS 3 som är baserade på känslor, de har ett tema men har ändå olika förmågor av olika ursprung. Detta gör att spelarna kan göra sin egen grej med karaktärerna men ändå ha en koppling till varandra som får det att kännas som om gruppen hänger ihop.


Varför fick vi aldrig The Pains bakgrunds historia? Alla andra bossar skriker om sin tragiska barndom utom killen som är täckt av bin.

En grupp med ännu starkare tema är Beauty and the beast corps från MGS 4. Där delar hela gruppen liknande bakgrundshistorier, samma ursprung till sina krafter och har en liknande look. Medan det är intressant att ha gruppen riktigt hårt centrerad runt ett tema så är risken här att de individuella karaktärerna blir tråkiga eftersom de alla känns som att de är "samma".

 
Top