Nekromanti [Rotsystem] - Förbereda inbrott?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och planerar det första äventyret till Rotsystem. Om jag har tur får jag speltesta i helgen, nämligen.

Första delen av äventyret har en s.k. heistnatur; rollpersonerna förväntas ta sig in i ett område som spärrats av och försatts i karantän. För lite mer kontext; det är alltså djupt inuti en arkologi, en jättestor byggnad som motsvarar ungefär en riktigt stor storstad. Och det är retrocyberpunk som är genren.

Men, jag tänker mig att förberedelserna inför ett heistäventyr borde se ungefär likadana ut i de flesta spel där de dyker upp.

Jag är alltså intresserad av hur du förbereder heists. Om du förbereder, alltså: Om du bara bestämmer vad som ska stjälas innan och improviserar resten så är det inte så jätteanvändbart.

Men vad kan man förbereda? Vilken sorts hinder kan man ställa upp, hur förhindrar man att det bara finns en väg in, eller att det inte finns någon väg? Hur designar man säkerhetssystem, rutiner för vakter, etc på ett bra och rimligt sätt?

Krille

Super Moderator
Börja med en karta.

Normalt sett gillar jag inte kartor, men för heistplanerande är de ovärderliga. Jag brukar sno kartor över muséer och andra coola ställen där det kan finnas möjlighet till inbrott. Och stadskartor.

Jag letar upp en cool plats där Bytet förvaras. Runt omkring Bytet planerar jag ett antal skal med skydd: glasskåpet där Bytet förvaras, rummet där glasskåpet finns, avdelningen där rummet finns, byggnaden som helhet, och omgivande marker. I stort sett jobbar jag mig inifrån och ut.

Finns det ingen karta så ritar jag en själv. I dess mest primitiva form är den en serie koncentriska cirklar som representerar skalen. Cirklarna detaljerar jag därefter till en mer trovärdig karta.

I varje skal sätter jag upp ett antal utmaningar. Glasskåpet kan vara Låst (kräver typ/motsv Låsdyrkning), och Larmad (kräver en smart plan eller typ/motsv Fällor. Bytet kan vara viktlarmat (kräver också en smart plan eller typ/motsv Fällor). Rummet kan ha närvarosensorer som Larm (ni kan drillen) och förstås vara låst. Avdelningen kan ha patrullerande vakt. Huset kan ha skalskydd i form av larm. Exakta detaljer är inte riktigt viktiga än, utan bara vilken sorts utmaningar som krävs. Utmaningarna väljer jag enligt Trails of Cthulhu-principen: det ska vara utmaningar som rollpersonerna har färdigheter för. Utifrån det bestämmer jag exakt vad utmaningarna faktiskt är.

I åtminstone de yttre skalen bygger jag sedan in ett par svagheter som ger frikort förbi det skalet om man spanar lite först (typ/motsv Leta eller Finna Dolda Ting). Typ, kan man ta sig upp på taket obemärkt och komma förbi dörrlarmet på teknikrummet, så kan man ta sig in i lufttrumman obemärkt, och på så sätt ta sig förbi hindren i lagren in till Rummet. Eller, det finns en kloak i närheten som inte är bevakad, och gräver man femtio meter med lite precision så kommer man in i källaren rakt under Rummet, och det är inte larmat. Eller, det finns en svaghet i godsmottagninsrutiner så att alldagligt gods (typ kakor till kafeterian) lämpas av i ett lager som inte bevakas, och på så sätt skulle man kunna få in ett par pallar med utrustning och inbrottstjuvar.

Samma sak gäller här: utmaningarna för att få reda på svagheterna byggs enligt rollpersonernas färdigheter. Svagheterna är också ett sätt att komma runt utmaningar som rollpersonerna genom kass planering kanske inte har just där (för att larmkillen sätts i serverrummet för att svara på larm-callback, eller nåt).

Från detta sammanställer jag en klase listor. Jag behöver sammanställa uppdragsdata (vad uppdragsgivaren vill att man ska göra - hämta Bytet i Rummet i Byggnaden, och vad han vet om säkerhetssystemen). Jag behöver en lista med utmaningar för hur man får reda på mer data innan själva stöten (stadsarkivet för ritningar, vaktbolagets tjänstelista och vem man kan muta för att få tag på den, etc). Jag behöver speldata för utmaningarna (vilka färdigheter som slås när, vilka konsekvenser ett misslyckande får - konsekvenserna kan vara "får inte tag på data" vid spaningen till "larmet går" när man försöker knäcka larmet).

Exakt vad utmaningarna är för några och vilka sätt man kan kringgå några av dem är lite för massivt att tala om. Man skulle nog kunna sammanställa massor med listor med saker som laserfällor, lufttrycksensorer, viktsensorer, ultraljudssensorer, infrarödkameror, etc, men för mig är kartan över platsen den bästa hjälpen. Den är ingången till heisten, tillsammans med rollpersonernas färdigheter.

krank

Awesome post!

Jag stjäl nog idén med "lager" rakt av, om det är OK. Jag älskar den sortens tydliga, formaliserade SL-tips. Och listorna, lysande!

Krille

Super Moderator
krank said:
Awesome post!

Jag stjäl nog idén med "lager" rakt av, om det är OK. Jag älskar den sortens tydliga, formaliserade SL-tips. Och listorna, lysande!
Sno på, kamrat! Egendom är stöld, alltså är stöld egendom!

Cassius

Hero
Info info info!

Att lyckas få tag i kartan över stället, hitta vakten som kan koden, fixa in en insider, få fram vad det är för något som ska stjälas, längden på repen, flyktvägar, förhindra "polisen" osv.

Det är de fetaste med heists är välplanerade planer som mer eller mindre går i lås!

Jag har bara planerat ett heist-äventyr.

Förutsättningarna var att rollfigurerna visste vad de ville komma åt (en kidnappad mamma) och i vilken byggnad det fanns (ett slott på andra sidan gränsen).

Jag laddade ner en karta över ett slott i lämplig och bestämde var i slottet mamman var, samt hur det såg ut runtomkring.
Jag såg till att jag visste hur slottets ägare hade lagt upp försvaret, så att detta var realistiskt. Jag funderade över var olika personer befann sig vid olika tider på dygnet. (Dessutom lade jag ut lite ledtrådar som inte var viktiga för kuppen, men för kampanjen som helhet.)
Sen funderade jag över hur jag skulle lägga upp stöten om jag var spelare.
Sen funderade jag på det en gång till.
Till sist fanns det några varianter på hur man kunde gå till väga, så jag visste att det fanns en hyfsad chans att rollfigurerna med sina färdigheter skulle kunna klara detta.

Sen fick spelarna/rollfigurerna kartan. Vakter och liknande var inte utsatt. Däremot hemliga gångar.
Så hur gick det?
Spelarna planerade ett par minuter och sade sedan (ungefär) "Let me tell you: safe is for NPC:s, I live on the edge" och stormade slottet. Nä, inte riktigt, men när de dödat vakter och smugit genom öppna korridorer och vi tog paus upptäckte en av dem: "Men kolla, vi hade ju kunnat ta oss hela vägen till sjunde våningen utan att stöta på en enda person!"

I vilket fall så hade jag planerat mer grejer än vad som behövdes, och det tror jag är en bra idé. Man vet aldrig vart rollfigurerna tar vägen när det väl gäller.

krank

Jag kom på en grej:

Säg att rollpersonerna är på plats. Hur ska jag avgöra om de ser fällorna och larmen? Det finns ju två traditionella sätt:

1) Färdighetsslag. Rulla perception/Hitta fällor. Lyckas du så ser du fällorna, annars inte.
2) Manuell undersökning. Man går med en ten-foot-pole och beskriver för SL hur man använder den för att peta på och undersöka precis allting.

Jag funderar på en "radikal" Gumshoe-inspirerad lösning: Det roliga, tycker jag, är inte att försöka hitta fällan utan att försöka desarmera eller komma förbi den, generellt. Med den utrustning man har med sig eller kan skaffa i omgivningen.

Med andra ord: jag funderar på om larmhittande ska vara automatiskt. Detta går naturligtvis emot realismen i någon mån; i en framtid så avancerad som Rotsystem borde alla larm vara helt osynliga. Men det skiter jag i, tror jag. Det är alldeles för tråkigt med osynliga larm.

Eventuellt kan man tvinga spelarna att hoppa genom ringar genom att ge dem en lista med larm som kan finnas och sedan se dem gå igenom en Jönssonliganrutin där de testar en efter en eller så. Men är det roligt? Det är ju tyvärr det Gumshoe gör med sin implementation av binära undersökande färdigheter. De återskapar det gamla "Use X on Y"-problemet som typ alla peka-klickaäventyrsspel med inventory dras med. När man kör fast tänker man inte "hm, vad borde funka" utan man går tålmodigt igenom varje skärm och försöker använda allt med allt... Brute force-knäcka sig fram till lösningen helt enkelt.

Men alltså: Man hittar automatiskt larm. Om man researchar innan så vet man kanske redan vad man har att vänta, och då kan man ha tagit med sig lämplig utrustning, satt in lämplig mjukvara i sina cyberimplantat, bytt till rätt cyberöga-inset och så vidare.