Nekromanti [Zonen] Skrofmålet lever!

Mogger

Hipsteranka
Jag pular lite då och då med mitt lilla spel Zonen, som är en hyllning till Järnringen, och som bäst kan beskrivas som Zonernas Zoologi RPG. Spelet tar alltså ett steg tillbaka från städernas stenbelagda gator och rätt ut i zonen, Skymningszonen. Spelet är delvis skrivet på skrofmål:

Zonen said:
Skymningszonen består av ett lopptäcke av gängrevir, rövarstater, fortifierade gumsegårdar och bräckliga pakter mellan små utmarkssamhällen. Men kejsarmakten är inte helt frånvarande. Då och då anländer välbeväpnade skatteexpeditioner från Hindenburg som under vapenhot avkräver kosing och krubb av invånarna. De hålor som styvnackat vägrar att betala jämnas med marken. De som däremot betalar får njuta av kejsarmaktens beskydd (hur långt nu det räcker) och gåvor i form av skatteskrivare, garnision, postiljonsverksamhet och en och annan upplaga av Polisgazetten slängd i fejset på den kuvade överkuckun.
Eller såhär:

Zonen said:
Svartkrutsvapen
Svartkrutsvapen som Skarprättaren och musköten är fullt dugliga vapen, för det de är till för. En Skarprättarpistol är super i tassarna på en pansárryttare strax innan ridbesten tar en smärtsamm tugga av ditt rövparti och en trupp knektar beväpnande med musköter får tillsammans iväg rejält med bly. Vapnen funkar dessutom finfint på nära håll och musköten, och dess längre polare ödemarksbössan, är ett toppenbra jaktgevär. Men i strid mutant mot mutant är svartkrutsvapen inte riktigt av samma kvalisort som fornpuffror. De har bara en, eller i sällsynta fall två, kulor att lobba iväg, de tar lång tid att ladda, de väsnas något hemult och de spyr ut ett moln av svart rök. men de har en fördel som gör dem omåttligt populära: det finns ammo så det räcker och blir över!

Automatgevär
Automatgeväret är bössorna knug! Det har automatvapnets kulpepprande fördelar men kan även användas som pricksäker enkelskottsbössa. Automatgeväret klarar allt: automateld, semiautomateld och enkelskott! Automateld är som allra mest effektiv när flera skyttar pepprar på. Fornmänniskan kallade det för samverkande eldgivning. I Zonen kallas det för slöseri på patroner.
Rollformulär, även där en massa skrofmål:

Så, i kamp mot föraktet mot skrofmålet tänker jag ta mig i kragen och plita ner det sista. Spelet är som vanligt när det gäller mina alster färdigt, men jag stupar på mållinjen. Så näggum den här gången! :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Alltså, Måns, egentligen är hela den där tråden en konspiration för att motivera dig till att skriva färdigt zonen :gremwink:

Jag är helsugen på ditt spel!

Leon

Leo carcion
Gött! Jag är grymt sugen på detta. Säg till om det är något man kan hjälpa till med, vare sig det är korr eller text.

Mogger

Hipsteranka
Etepete said:
Gött! Jag är grymt sugen på detta. Säg till om det är något man kan hjälpa till med, vare sig det är korr eller text.
Absolut! Mailar dig.

Mogger

Hipsteranka
Rymdhamster said:
Alltså, Måns, egentligen är hela den där tråden en konspiration för att motivera dig till att skriva färdigt zonen :gremwink:

Jag är helsugen på ditt spel!
:gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Föresten, efter en snabb titt på karaktärsbladen: Skittsnyggt! Det där är ett karaktärsblad som gör mig nyfiken på spelet.

Många karaktärsblad lämnar mig annars rätt likgiltig, men det här var liksom en titt så kände jag att det här kändes spelbart.

Så so far so good! Hjälper gärna till att korra och sånt, men jag måste läsa färdigt Robert Jonssons Leviathan innan jag tar på mig något nytt =)

Mogger

Hipsteranka
Tack, även om jag inte kan ta åt mig hela äran. Jag har inspirerats kraftigt av John Harpers (Mighty Atom) alternativa Apocalypse World-formulär.

Jag tar gärna emot korrhjälp framöver. Halva spelet är klart och korras i skrivande stund medan jag försöker få klart andra halvan. Slänger upp en tråd om korrhjälp frmöver.