Möller
Hubert Hortlax
- Joined
- 28 Sep 2008
- Messages
- 3,202
Denhär tråden uppkommer som ett resultat av mitt pillande med Norrlands Guld men den är allmänt hållen.
I Norrlands Guld så ska rollpersonerna antagligen ha grundegenskaper, färdigheter och fördelar/nackdelar. Eller karaktärsdrag kanske de sista kan kallas.
Dessa är tänkta att användas med en meta-mekanik. Spelaren kan spendera ett »stuntpoäng« för att aktivera en av rollpersonens fördelar och därmed få en, eh, fördel i ett tärningsslag. Förutsatt att fördelen är tillämpar, givetvis.
Spelledaren eller spelaren kan också aktivera rollpersonens nackdel, då får spelaren sämre chans i ett tärningsslag men får i gengäld ett stuntpoäng att använda vid senare tillfälle.
Inte direkt revolutionerande, eller hur? Nåja.
Det jag funderar på är hur fördelarna (och nackdelarna) ska utformas.
Jag skjuter som Clintan blir i praktiken bara att rollpersonen är bättre på Skjutvapen eller vad nu färdigheten kan tänkas vara. Inte jättefärgstarkt direkt.
Efter en liten sup skjuter jag som Clintan är villkorat. Lite coolt kanske. Spelaren måste komma ihåg att ta den där supen, annars får fördelen inte användas. Eller berätta en liten återblick om när supen intogs. Jag har aldrig sett just denna konstruktion i andra spel.
Jag skjuter som Clintan med min revolver blir som en fördjupning till en mer allmän färdighet. Inte helt dumt kanske, framför allt blir rätt enkelt för spelskaparen att skapa fördelar.
Ibland blir jag som Clintan är väldigt öppet hållen. Clintan skjuter bra, är tuff, lugn under press, fåordig, bra regissör, etc. Kan bli lite tråkigt allt-iallo, men stuntpoängs-systemet gör kanske att det inte blir obalanserat ändå.
Jag tror att jag söker någon form av balans mellan vanliga spelledaren-bestämmer-när-den-får-användas-färdigheter och banan-spelande (att spelaren kreativt får beskriva hur fördelen är tillämpbar). Man ska kunna vara cool med sina fördelar, men samtidigt tror jag att bananbeskrivningar riskerar att alltid vara Supergänget-flummiga »jag använder mitt superluktsinne för att hitta och slå till skurkens ömmande, osande liggsår«
Men jag vet inte. Vad tror ni är bäst? Vad har fungerat coolt i andra spel?
I Norrlands Guld så ska rollpersonerna antagligen ha grundegenskaper, färdigheter och fördelar/nackdelar. Eller karaktärsdrag kanske de sista kan kallas.
Dessa är tänkta att användas med en meta-mekanik. Spelaren kan spendera ett »stuntpoäng« för att aktivera en av rollpersonens fördelar och därmed få en, eh, fördel i ett tärningsslag. Förutsatt att fördelen är tillämpar, givetvis.
Spelledaren eller spelaren kan också aktivera rollpersonens nackdel, då får spelaren sämre chans i ett tärningsslag men får i gengäld ett stuntpoäng att använda vid senare tillfälle.
Inte direkt revolutionerande, eller hur? Nåja.
Det jag funderar på är hur fördelarna (och nackdelarna) ska utformas.
Jag skjuter som Clintan blir i praktiken bara att rollpersonen är bättre på Skjutvapen eller vad nu färdigheten kan tänkas vara. Inte jättefärgstarkt direkt.
Efter en liten sup skjuter jag som Clintan är villkorat. Lite coolt kanske. Spelaren måste komma ihåg att ta den där supen, annars får fördelen inte användas. Eller berätta en liten återblick om när supen intogs. Jag har aldrig sett just denna konstruktion i andra spel.
Jag skjuter som Clintan med min revolver blir som en fördjupning till en mer allmän färdighet. Inte helt dumt kanske, framför allt blir rätt enkelt för spelskaparen att skapa fördelar.
Ibland blir jag som Clintan är väldigt öppet hållen. Clintan skjuter bra, är tuff, lugn under press, fåordig, bra regissör, etc. Kan bli lite tråkigt allt-iallo, men stuntpoängs-systemet gör kanske att det inte blir obalanserat ändå.
Jag tror att jag söker någon form av balans mellan vanliga spelledaren-bestämmer-när-den-får-användas-färdigheter och banan-spelande (att spelaren kreativt får beskriva hur fördelen är tillämpbar). Man ska kunna vara cool med sina fördelar, men samtidigt tror jag att bananbeskrivningar riskerar att alltid vara Supergänget-flummiga »jag använder mitt superluktsinne för att hitta och slå till skurkens ömmande, osande liggsår«
Men jag vet inte. Vad tror ni är bäst? Vad har fungerat coolt i andra spel?