Nekromanti Asbra text för dropinspel på konvent!

w176

Förlorad dotter
Jag gillar verkligen den här texten:

https://docs.google.com/file/d/0B2KI784DBAIqejJBX3FiNFB0VlU/edit?hl=en&forcehl=1

Den är gjord för ett Amrikansk kontext, och skulle nog behöva ändras för ett svenska konvent, och för vad det enskilda arrangemanget vill uppnå.

Men jag villar verkligen iden om att ha en liknande text liggande läskig på alla spelbord till exempel i NordNordOsts Indierum, eller något annat arrangemang. En text som välkommnar alla och visar på vad man strävar efter vid arrangemanget.

Det känns liksom lite extra säkert för folk som är nya och otrygga med att spela på konvent att veta vad man siktar på.

God45

#PrayersForBahakan
Det här kommer låta onödigt kritiskt så jag tänker gå in i fullt djävulens advokat läge:

Vad är ett "Fair game"? Vad betyder det?

Att Game masters inte ska deraila theme, vad betyder det? Sätter inte spelledaren theme? Eller ska vi anklaga folk för att spela Dogs in the vineyard fel? Eller spela D&D fel? Vad händer om de gör det? Kastas de ut eller förbjudas att spelleda?

Att göra sina egna val i spelen? Nice! Så kan jag köra en Ninja i västernspelet va?

Man få välja hur involverad man vill alltså? Men man får inte deraila theme? Hoppas ingen som är blyg får spela en bard.

Så man får inte använda ord eller beteende som är agresivt eller argumentativt? Gäller det in-game också? För det låter som om det omöjliggör många spel.

Jag försöker inte vara omöjlig här men det här är flera seriösa frågor jag hade haft om sådana här regler. Men det är inte ens det stora problemet, det är att reglerna säger att de inte litar på de som är på plats.

Om man måste ha nedskrivna regler borde det inte bara vara en enda regel som lyder: "Don't be a dick!"

Robban

Hero
"to have games free of derailment of theme or tone by players or game masters"

Det här är varför jag aldrig kör annat än några få konventsscenarion på konvent. Nu finns inte såna här lappar på konvent i Sverige ännu, men jag har alltid antagit det så därför spelar inte jag indierollspel eller dylikt. Varför? För att de grupper jag spelat med (hemma, alltså) väldigt ofta derailar äventyr eller tema/ton, flikar in "humoristiska" kommentarer och annat som väldigt många tydligen stör sig väldigt mycket på. På konvent kör jag bara med min konventsspelgrupp, och även där händer det att vi derailar en aning, men just på grund av att det är ett konventsscenario försöker vi skärpa oss.

Men, som sagt. Det funkar för mig och mina spelare. Uppenbarligen är det så att det inte är uppskattat av majoriteten rollspelare (att döma av trådar här och annorstädes). En lapp med en sån text på skulle få mig att gå därifrån, annars kanske jag kunde övertalas att testa.

Notera att det enda problemet jag har är just "free of derailment of theme or tone", de andra punkterna tycker jag är bra och ganska självklara.

Robban -- spelar inte så mycket på konvent av uppenbara anledningar.

w176

Förlorad dotter
God45 said:
Det här kommer låta onödigt kritiskt så jag tänker gå in i fullt djävulens advokat läge:

Vad är ett "Fair game"? Vad betyder det?

Att Game masters inte ska deraila theme, vad betyder det? Sätter inte spelledaren theme? Eller ska vi anklaga folk för att spela Dogs in the vineyard fel? Eller spela D&D fel? Vad händer om de gör det? Kastas de ut eller förbjudas att spelleda?

Att göra sina egna val i spelen? Nice! Så kan jag köra en Ninja i västernspelet va?

Man få välja hur involverad man vill alltså? Men man får inte deraila theme? Hoppas ingen som är blyg får spela en bard.

Så man får inte använda ord eller beteende som är agresivt eller argumentativt? Gäller det in-game också? För det låter som om det omöjliggör många spel.

Jag försöker inte vara omöjlig här men det här är flera seriösa frågor jag hade haft om sådana här regler. Men det är inte ens det stora problemet, det är att reglerna säger att de inte litar på de som är på plats.

Om man måste ha nedskrivna regler borde det inte bara vara en enda regel som lyder: "Don't be a dick!"
Jag tror att de exakta punkterna ska anpassas efter vad man spelar.

"Fair game" kanske är väldigt relevant om man spelar Dungeon of Doom, men inte om man spelar jeepform. På samma sätt.

Osv. Det är inte de enskilda punkterna som är grejen, utan att ha ett statement, eller något som sätter normena för vad som är rätt beteende.

Men, den skulle nog kunna optas. Liksom, att man ska ha sin väska i fred är ingen punkt man beöver om man inte haft problem med det.

Eller punkten om derailment kan skrivas om till att man ska försöka hitta en gemensam ton för äventyret i spelgruppen och inte deraila på ett sätt som skadar andra. Osv.

Styrkan är inte de ensklida punkterna. Utan att bara ha explicita normer och värderingar kring hur man vill spelet ska funka. Att ha det sagt "Såhär vill vi ha det kring spelpassen på det här eventet" är mycket bättre än att ha de osagt och bara hoppas folk telepatiskt förstår vilka normer och värderingar och kreativa tankar som gäller.

"Don't be dick" suger, för det kräver.

1: Självinsikt. De personer som beter sig som kukhuvuden brukar sällan ha speciellt mycket självinsikt.

2: En förståelse för det normer som gäller för gott uppträdande i gruppen. Vilket är rätt svårt at greppa telepatisk, om det inte är explicivt sagt. Normer skiljer sig skitmycket åt mellan olika sociala grupper. Vad som är helt okej grov med hjärtlig humor i en grupp kan vara helt oaccsptabelt i en annan.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tror att det inte handlar om telepati utan om att känna av stämningen i rummet och anpassa sig till viss del. Beter sig folk illa så får man väll säga till dem. Att ha en numrerad lista känns som om man inte bara inte litar på folk men också som om man behöver ha allting i stela regler för att kunna hantera det. Jag tror inte att det är särskilt inbjudande för nya spelare. Jag testade att skriva upp reglerna för mitt eget nuvarande spel på ett sätt som lät trevligt men jag fann det helt omöjligt. Jag tror inte man kan skriva ihop en sådan här lista som inte låter som om den är riktad till mellanstadiet elever oavsett vad den faktiskt innehåller. Om du tror du kan göra det lägg gärna upp ett exempel. Det här är det bästa jag kunde åstadkomma:

Rules for God45s D&D game (really Pathfinder)

1. You can do anything you want but you can hang together or you can hang seperatly. You will work together as a team or I swear to god I will fucking kill you.

2. If it destroys the game when you play your character you made the wrong character. Make a new one.

3. If your idea is cool I will break every rule in the book to make it happen. If your idea is not cool we go by the rules.

4. Behave like a lady/gentleman out of game our I will ask you to do so.

5. No rape, child abuse or child endangerment. Otherwise I don't care if you burn the inocent or torture nuns, go fucking crazy!

6. Play a character of your own gender.

Xyas

Swashbuckler
w176 said:
Men jag villar verkligen iden om att ha en liknande text liggande läskig på alla spelbord till exempel i NordNordOsts Indierum, eller något annat arrangemang. En text som välkommnar alla och visar på vad man strävar efter vid arrangemanget.

Det känns liksom lite extra säkert för folk som är nya och otrygga med att spela på konvent att veta vad man siktar på.
Tycker det här är en jättebra ide att göra förväntningar och ambitioner med sitt spelande explicit i en konventssituation där främlingar möts för att spela med varandra. De fetaste konventsspelsupplevelserna jag haft har alla förgåtts av ett samtal med övriga spelare/spelledare om förväntningar och ambitioner.

Och det där att en sådan här text skulle fått vissa att lämna är ju ett icke-problem. De personerna vill ju inte spela på det sätt som erbjuds och då är det bara bra att de får reda på det förhand så de slipper.

anth

Vetefan
Efter att ha läst denna tråd står en sak klar för mig.
Människor är olika - VÄLDIGT olika.

I den här tråden finns två olika listor på vad man ska/inte ska göra - väldigt enkla listor med i många fall självklara punkter, ändå kan vi inte enas om listorna.

Jag tycker att listor kan vara av godo - för det ger en samhörighet.
Alla som spelar inom det område som listans punkter gäller, spelar efter samma regler.
Nu går det INTE att skapa en lista som alla tycker om - och det är heller inte önskvärt.
Det kommer alltid att finnas en eller annan individ som stör sig så mycket på listan att de inte vill vara med - och det är faktiskt OK. För den som gjort listan vill inte ha den sortens personer närvarande.

Och finns det punkter på listan som man inte kan acceptera får man väl starta ett egent konvent med egna regler.
Då kommer det garanterat finnas människor från det första konventet som inte kan acceptera reglerna på det andra konventet - vilket också är OK.
Människor är olika; och även om det är en fin tanke så kan inte alla människor leva i harmoni med varandra - just för att de är så olika.
Något som enkelt kan ses här på forumet där bara en senaste månaden personer lämnat för att de inte kan acceptera andra personers preferenser.

Hur ska en lista se ut?
Jag tänker INTE skriva ner en komplett lista, men det finns ett par punkter som jag vill ha med.

- Ett personligt välkomnande.
Jag förväntar mig inte att konventsgeneralen personligen ska välkomna alla, men meddelandet ska vara personligt skrivet.
"Du är välkommen hit och vi hoppas att du ska trivas."
är en väldigt bra start på ett konvent.

- Ett personligt uttalande.
Något som jag tycker är självklart, men som väldigt många jag talat med har svårt att förstå, är detta:
"Även om dörrarna är öppna för alla som vill komma är detta inte ett officiellt konvent utan en privat tillställning. Du förväntas bete dig som du var hemma hos oss - vilket inte nödvändigtvis är samma beteende som du förväntar dig att vi ska bete oss hemma hos dig."
För även om livsregeln "behandla andra så som du själv vill bli behandlad" är bra så har den ett fundamentalt fel: alla kanske inte vill bli behandlade på samma sätt som ni.

- Morot är alltid bättre än piska.
Jag tycker bättre om formuleringar som:
"Du har rätt att slippa bli trakasserad."
än:
"Du ska inte trakassera andra."
Jag hoppas ni förstår skillnaden i de två påståendena.

- Specifika regler.
Jag tycker att det är helt OK att man har allmänna regler som gäller för hela området (som w176 föreslog) OCH specifika regler vid olika spelbord (som God45 föreslog).
Spel är så olika att de inte kan spelas med samma riktlinjer.

- Ett personligt avsked.
Detta är lika trevligt som ett personligt välkomnande:
"Hej då och välkommen tillbaka nästa gång."

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
w176 said:

Det som följer är vad jag tycker. Det är inte så jag säger att alla ska tycka.

Med det ur vägen så tycker jag att sådana kan vara bra! Men jag tror inte att jag alltid skulle tycka om de ramar som sätts.

Som konventsarrangör, om jag någonsin arrangerar något stort konvent igen, skulle jag formulera något sådant, och sedan säga till alla spelledare att det är konventets policy att vara inkluderande, och att det innebär att man kan förvänta sig vissa grundläggande regler för hur man bemöts av de officiella spelledarna, som spelleder för konventet.

Som spelledare på ett konvent skulle jag tycka, utifrån min egen situation som priviligierad vit man i medelåldern med mycket erfarenhet och pondus, att en sådan lista skulle vara något begränsande ... men samtidigt skulle jag inte ha några problem att spelleda inom de ramarna, om det önskades. För att alla inte är som jag.

Om reglerna var utformade så att jag kan ställa upp på dem, förstås. Annars väljer jag ju att inte spelleda.

Som hypotetisk konventsarrangör skulle jag också formulera ett antal förhållningsregler för spelare som spelar med folk de inte känner. Inga "lagar och regler" men mer en guide för vad man ska tänka på när man sitter vid ett bord och spelar med främlingar.

Men ... Repetikon. Med Wilhelm-kampanjen, eller Dungeon of Doom. Där skulle jag aldrig skriva att man ska få ett rättvis spel, och att spelet inte kan spåra ur. Men det är ju specifikt för några väldigt specifika arrangemang, där man måste vara medveten om de speciella förutsättningarna när man hoppar in.

Resten skriver jag under på. Och tycker att man gott kan ha som policy på alla konvent. Särskilt det där om att man ska få göra sina egna val. För hur många gånger har vi inte spelat med spelare som försöker styra vad just VÅR gubbe ska göra?

"Gå dit och slå på färdigheten PlusDubbel Tokskada samtidigt som du dansar en jigg, då får du plus 0,3 på tärningen. Och då kan MIN gubbe glänsa för jag är så bra".

Blä. :gremgrin:

/M

God45

#PrayersForBahakan
Bra poänger, reglerna passar nog i vissa sammanhang men inte i alla och vilka regler det ska vara varierar nog från bord till bord och con till con :gremsmile:

Sodivra

Champion
God45 said:
Jag tror inte man kan skriva ihop en sådan här lista som inte låter som om den är riktad till mellanstadiet elever oavsett vad den faktiskt innehåller. Om du tror du kan göra det lägg gärna upp ett exempel. Det här är det bästa jag kunde åstadkomma:

Rules for God45s D&D game (really Pathfinder)

1. You can do anything you want but you can hang together or you can hang seperatly. You will work together as a team or I swear to god I will fucking kill you.

2. If it destroys the game when you play your character you made the wrong character. Make a new one.

3. If your idea is cool I will break every rule in the book to make it happen. If your idea is not cool we go by the rules.

4. Behave like a lady/gentleman out of game our I will ask you to do so.

5. No rape, child abuse or child endangerment. Otherwise I don't care if you burn the inocent or torture nuns, go fucking crazy!

6. Play a character of your own gender.
Jag tycker det är en bra lista, jag fattar med en gång vad det är för normer som gäller om jag spelar i din grupp. Det känns respektfullt, inte infantiliserande.

Det enda som kändes off var "I swear to god I will fucking kill you" :gremsmile:

Och om jag hade kommit in i gruppen så hade jag också velat veta vad "destroys the game" i regel 2 egentligen innebär.

Sodivra

Champion
För räkenskapen så händer det då och då i vår spelgrupp att någon tar fel pronomen på en rollperson, oftast kvinnor som refereras till som "honom".

God45

#PrayersForBahakan
Tack :gremsmile:

Jag borde ha ändra "I swear to god I will fucking kill you" att handlingen kommer döda dem ifall de slåss inbördes och inte sammarbetar.

"destroys the game" skulle kunna skrivas om till "gör spelet mindre roligt" men det är inte klarare. Jag tror det är svårt att täcka in allt så jag höll det rätt öppet.

Sodivra

Champion
God45 said:
"destroys the game" skulle kunna skrivas om till "gör spelet mindre roligt" men det är inte klarare. Jag tror det är svårt att täcka in allt så jag höll det rätt öppet.
"Gör spelet mindre roligt för andra deltagare", kanske? Det är tydligt nog, tycker jag. Jag kan inte veta på förhand vad spelledaren tycker är ett "förstört spel", men jag kan ju notera sociala cues som visar att någon inte har roligt.

God45

#PrayersForBahakan
Arvidos MC said:
God45 said:
"Gör spelet mindre roligt för andra deltagare", kanske? Det är tydligt nog, tycker jag. Jag kan inte veta på förhand vad spelledaren tycker är ett "förstört spel", men jag kan ju notera sociala cues som visar att någon inte har roligt.
Det är en rätt bra formulering faktiskt :gremsmile:

Sodivra

Champion
w176 said:
Jag gillar verkligen den här texten:

https://docs.google.com/file/d/0B2KI784DBAIqejJBX3FiNFB0VlU/edit?hl=en&forcehl=1

Den är gjord för ett Amrikansk kontext, och skulle nog behöva ändras för ett svenska konvent, och för vad det enskilda arrangemanget vill uppnå.

Jaq tycker absolut att indierummet borde ha en välkomstskylt!

Så som det funkar nu (GothCon och LinCon iaf) så kommer folk in i vårat rum och har antingen varit här förut, eller så ser de lite undrande och vilsna ut tills någon kommer upp till dem och presenterar rummet och pitchar några spel. Så här tänker jag att vår skylt kan se ut:

Välkommen till indierummet!
- Vi spelleder rollspel på drop-in.
- Ifall du står vid vårt spelbord så kommer våra spelledare välkomna dig och erbjuda spel.
- Ibland så är alla våra spelledare upptagna, men var inte rädd att gå fram till ett bord där spel pågår och fråga dig för.
- Ifall du inte kan spela just nu kan du anmäla intresse till senare med namn och telefonnummer.
- Vi har många olika spel på olika teman, speltid allt från 1-6 timmar.

Spela med oss
- Spelen tillhandahåller ett ramverk för att improvisera ett spelmöte.
- Spela djärvt! Handlingen drivs av spelarnas val.
- Bejaka och bygg vidare på det dina medspelare gör.
- Respektera och lyssna på dina medspelare.
- Du behöver inte spela något du inte är bekväm med. Våra spelledare kommer kolla av detta med dig, men hjälp gärna till.
Jag skriver mycket mer om spel och tillvägagångssätt än om respekt, och inget om rasism, sexism, osv. Formuleringarna är baserade på vad jag tror är bäst för att få besökare att känna sig välkomna, trygga och på det klara med vad vi gör. Men om någon känner att det finns viktigare saker att prioritera, så vill jag att du gör ett försök att övertyga mig!

chrull

Stockholm Kartell
Listan är väl okej för ett allmänt gällande exempel, även om jag tycker att "aggressive, argumentative, racist, sexist, and homophobic behaviour or language" är sådant som kan dyka upp, inom spelet. Men när det kommer till klara konventscenarion skulle sådant kunna varnas för i förväg i den mån det går.

God45s lista är också bra. Den ger ju klara hintar om hur det kommer spelas, och om det inte passar mig så spelar jag något annat.

Svårare än så behöver det ju inte vara.

Anchorman

Swashbuckler
Alltså om man spelar politiska kampanjer där ens kön kan vara en fördel eller nackdel, desto större anledning att få välja spela vilket kön man vill.

Om man spelar ett spel där könet inte spelar någon roll ja då kan jag förstå regeln bättre då det kanske bara tillför onödigt krångel.

Dock anser jag att även om man säger fel (som jag gjorde på Anarchclowns karaktär i helgen) så lär man ju sig efter ett par gånger och då är ju problemet ur världen.

Såvida man inte har jättegrupper så är det ju inte svårt att hålla reda på vilka kön folk spelar.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Flyttad deldiskussion

Den diskussion om huruvida man bör få spela en rollperson av annat kön än sitt eget eller ej är nu utbruten till en egen diskussion och återfinns här.