Nekromanti [Mouse Guard] Många team i konflikter

Möller

Hubert Hortlax
Jag begriper inte riktigt hur konflikter med mer än ett team på vardera sida ska fungera.

Vi börjar med rent våld, det borde vara enklast. Patrullen, fyra möss, delar upp sig i två team för att slåss mot två vesslor, som också bildar två team. Nu har vi fyra team med varsin disposition.

När är konflikten över? När båda teamen på en sida är nere på noll, eller räckets det med att reducera bara ett team?

Vem får attackera vem? Det lär ju vara en fördel att båda teamen på en sida attackerar samma fiende, men det känns lite trist och orättvist. Vem väljer motståndare, och kan man ändra sig?

Vid något så häftigt som Journey-konflikter, där man slåss mot naturen, bildar spelledaren två team (vid behov)?

Hur funkar sociala konflikter med många team? Inte regelmässigt, utan mer varsin varför erfarenheter tänker jag.

Möller

Hubert Hortlax
Här fick man ju mycket svar ... =)

Då det dock kanske finns andra som går med samma funderingar tänkte jag dock dela med mig av det resultat jag hittat på diverse forum och på rollformuläret (jo, där stod ett förtydligande som inte fanns i boken).

Efter att alla handlingar i en runda (på engelska används tydligen termen volley) har avslöjats väljer varje team vilket team de har som mål med sin handling (om det är relevant, Defend har inget mål).

Man kan alltså teama ihop 2 mot 1, men det innebär ju att det »oanfallna« teamet på andra sidan får stå oemotsagt (det blir dock lite lurigt med Feint ...).

Vidare fortsätter konflikten tills alla team på en sida har reducerats till disposition 0. Team som når 0 innan deras allierade gör det är utslagna, deras medlemmar får inte längre delta.

Riktigt hur det lirar med mål vet jag dock inte, förmodligen bör team på samma sida ha lite olika mål (för det borde bli häftigt).

Måns Bredelius

Veteran
Har bara spelat Mause guard en gång och där kändes det lite som att vi blev två aktörer mot en aktör bara. Jag har för mig men kanske mins fel att de två uppdelade teamen hade gemensamt (liv)(vad det nu heter som man inte ska få 0 i.)

Om det är två strider samtidigt på olika platser så både man dela upp det i del strider bara. Köra igenom en delstrid och sen hoppa till den andra och lira igenom den.

Möller

Hubert Hortlax
Måns Bredelius said:
Har bara spelat Mause guard en gång och där kändes det lite som att vi blev två aktörer mot en aktör bara.
Det blir lätt så. Spelarna känns naturliga att kunna dela upp i flera team, spelarna är ju personer i sin egen rätt. Med den logiken följer att SL bildar ett eget team (vi gjorde ett sånt misstag tidigt).

Dessutom så är de flesta djur ensamma av naturen (alltså i verkligheten); du stöter inte på två rävar eller mårdar som samarbetar.

Men det finns definitivt lägen där SL både kan och ska bilda flera team för att möta rollpersonernas flera team. Motståndare som vesslor eller andra möss bör bli så.

Måns Bredelius said:
Jag har för mig men kanske mins fel att de två uppdelade teamen hade gemensamt (liv)(vad det nu heter som man inte ska få 0 i.)
Då minns du antingen fel, eller så gjorde ni antingen »fel« genom misstolkning eller husreglande =)

Varje team har en egen disposition.

(Som en sido-not kan jag dock nämna att det vid vissa tillfällen kan vara balansmässigt rimligt att ha bara en disposition per sida oavsett antalet team. Även mot svåra motståndare som ugglor eller rävar kan spelarna relativt enkelt vinna bara eftersom de bildar två team och därmed får mer disposition.)