Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v30

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
Hujedamig, tiden går. Vi har redan hållit på i 30 jädrans veckor! För egen del var ju målet att se en film i veckan men tydligen har jag sett sammanlagt 102 filmer, så... Yay?

Riktlinjer för filmklubben:

1) Du får gärna se minst en film i veckan. Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
2) En gång i veckan skriver vi i en sådan här tråd om vad vi sett. Varje medlem tar med sig en film. Man skriver om filmen man sett. Några rader, sådär, behöver inte vara något avancerat. "Jag har sett 2001 och tyckte den var väldigt seg" är helt OK, men man kan också t.ex. leta rätt på trailers på youtube, skriva recension, sätta betyg.
3) Skriv filmtitlar med fetstil så det blir lättare att se.
4) För att bli medlem behöver man egentligen mest hoppa på.

Personer som varit med tidigare (bokstavsordning!: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! (Eller skriv in själva)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nåt ska man ju se nu när Bond är slut, så under några veckor tänker jag titta på olika versioner av Beowulf-kvädet.

Detta gamla saxiska kväde handlar om Beowulf, en götisk hjälte, som med tolv krigare kommer till den daniske kung Hrothgars hjälp då denne härjas av monstret Grendel. Så Beowulf köttar Grendel och hänger upp Grendels arm på väggen. Det gör Grendels morsa lite putt, så hon kommer till hallen för att hämnas, så Beowulf köttar henne också. Beowulf drar hem till Götaland och blir götarnas kung. Femtio år senare slår han ihjäl en drake men såras dödligt. När han dör begravs han medelst schysst gravöl.

Nästa version är Beowulf, från 1999, som marknadsförs med slagdängan "Rhona Mitra, modellen bakom Lara Croft i Tomb Raider". And I'm not kidding.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/tTqYvsdl_Ok"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/tTqYvsdl_Ok" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Den här versionen är postapokalyptisk och skippar också biten med draken. Den stoppar också in Hrothgars dotter Kyra (Rhona Mitra) och lånar in Roland (Otto Götz) från Rolandssången. Istället för att Grendel är son till ett okänt troll som norpade en fisk, så har denna Grendel tillkommit för att Hrothgar (Oliver Cotton) nuppade Grendels mamma (Layla Roberts) för himla länge sedan. Och nu har Grendel börjat ställa till problem och kötta folk.

Som tur är så rider Beowulf (Christopher Lambert) förbi och eftersom Beowulfs pappa är Baal, så är han så överhäftans överhäftig att han kan spöa skitern ur alla monster och rida iväg med Kyra mot solnedgången.

---

Om man tänder på skitig lågbudget postapokalyps eller Warhammer-metal så är 1999 års Beowulf en höjdare. Den har techno-bröl och rostig plåt och eld och kedjor och huggjärn och blod.

Om man däremot ställer krav på, säg, skådespelande, kulisser, effekter, dramaturgi, manus och sådana petitesser så upptäcker man ganska fort att filmen har två fördelar, och båda sitter på Rhona Mitras framsida.

Och om det låter hejjans sexistiskt så beror det på att det är det. Det är Bechdel-fail trots att tre kvinnoroller har namn. Pendra är en damsel in distress som är helt jävla menlös och skriver ut sig ur manuset efter att ha blivit räddad. Kyra är totalt effing självmotsägande där hon å ena sidan säger sig ha slagit ihjäl sin förre make för att han var ett hustrumisshandlande as, men å andra sidan blir inaktiv efter att ha kastat sin yx-hack-moj, och sen mest står som ett våp med schysst insyn i korsetten. Och Grendels mamma är en hottie till kinky MILF som ersätts av en hisklig ursäkt till tidig kass CGI.

Är man riktigt snäll så kan man kanske berömma fajtingscenerna, men alla bra grejer används i filmens första halva innan Grendel, vilket gör att Grendel och Grendels mamma känns mer som iterationer av moves som vi redan sett. Men då är man riktigt snäll.

Det är inte många filmer som får betyget "slöseri med celluloid", men det här är en av dem.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,396
Location
Ludvika
Krille said:
Om man tänder på skitig lågbudget postapokalyps eller Warhammer-metal så är 1999 års Beowulf en höjdare.
Nej... nej inte ens då är den sevärd. Jag trodde att jag skulle ha viss behållning av den när jag såg om den i vuxen ålder, för jag mindes den som rätt häftig när jag var liten. Men nej. Inte ens om man gillar Christopher Lambert.

Jag gillar Christopher Lambert och jag gillar lågbudget sci-fi men den här filmen är för mig en 1:a.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Nej... nej inte ens då är den sevärd. Jag trodde att jag skulle ha viss behållning av den när jag såg om den i vuxen ålder, för jag mindes den som rätt häftig när jag var liten. Men nej. Inte ens om man gillar Christopher Lambert.

Jag gillar Christopher Lambert och jag gillar lågbudget sci-fi men den här filmen är för mig en 1:a.
Hm. den kom 99, så rimligen bör det vara något i stil med när jag var 18 som jag såg den. Då har jag för mig att jag uppskattade den, åtminstone postapoc-stilen på saker och ting. Men nu vet jag inte om jag vågar se om den =)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rymdhamster said:
Krille said:
Om man tänder på skitig lågbudget postapokalyps eller Warhammer-metal så är 1999 års Beowulf en höjdare.
Nej... nej inte ens då är den sevärd.
Du har nog rätt. Låt mig omformulera mig:

"Om man tänder på skitig lågbudget postapokalyps eller OCH Warhammer-metal OCH är max tio år OCH går 'huh-huh-boobs',är kan 1999 års Beowulf vara en höjdare. Kanske."

Ändringar i kursivt, strykningar överstruket.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,396
Location
Ludvika
JAg har sett Dungeons and Dragons: the book of vile darkness (2012).

Det här är alltså tredje DnDfilmen om jag förstått allting rätt, och man kan väl säga som så att den i alla fall är bra mycket bättre än 1:an. Faktum är att den här tredje filmen börjar närma sig acceptabel lågbudgetfantasynivå.

Den här handlar dessutom om ett "ont" gäng med äventyrare, vilket är lite roligt och annorlunda. Det är också inte riktigt de "gamla vanliga" rolltolkninganra. Lönnmördaren är rätt tungt bepansrad exempelvis.

Betyg 3/5, men det är ett snällt betyg, för att jag tycker att filmen ändå försöker. Och scenen när draken tar sig ut ur grottan var faktiskt riktigt cool.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
Okej, Alien: Resurrection, omklippningen från 2003.

Senast jag såg den här filmen avskydde jag den. Tror jag gav den en tvåa eller så. Turligt nog har jag mognat med tiden, och kunde nu se den med blidare ögon...

Ett par hundra år efter Alien 3 klonar onda militärer Ripley för att få fram en aliendrottning. Förutom att manusförfattarna inte riktigt fattat hur kloning eller DNA fungerar är det här inte en speciellt dålig idé. Den nya Ripley är delvis alien, och den nya drottningen... Tja.

Släng in ett gäng tuffa mercs så tror jag att det hela klarnar. Jag tror inte jag behöver sammanfatta så mycket mer av storyn - you get the drift.

På ytan är det här liksom dream team. Manus av Joss Whedon (Buffy, Firefly, Avengers). Regi av Jean-Pierre Jeunet (Delicatessen, Förlorade barnens stad). Pitof på specialeffekter (Vidocq, Förlorade barnens stad, Delicatessen). Massa göttiga skådisar, typ Winona Ryder, Ron Perlman, Dominique Pinon, Gary Dourdan (Warrick i CSI), Brad Dourif...

Jag gillar grundtanken som fasen. Jag gillar de rester av Whedons manus som finns kvar (den här filmen lider nämligen kraftigt av flera kockar-syndromet); dialogerna sitter som en smäck även om det blir lite lyteskomik framför allt kring generalen. Jag tycker att skådespelarinsatserna är helt OK, jag gillar twisten, jag gillar överlag effekterna (även om ett par, framför allt när folk skjuter, inte riktigt håller måttet). Jag gillar miljöer och stämning och känsla, och undervattensscenen är så jävla obehaglig. Jag gillar hur obehagliga forskarna är. Jag gillar hur hård och "detached" och kall Ripley är. Överhuvudtaget är det här till absolut största majoriteten en riktigt bra och trevlig actionrulle.

Jag gillar också att den förutom att fixa Bechdeltestet (Ripley och Call) också har ganska bra representation i övrigt - tre namngivna kvinnor med talroller där ingen direkt är mesig, en svart kille, en latinosnubbe, en rullstolsbunden... I nån mån är det väl ganska karikatyrartat, och DiStephano, latinokillen, är horribel. Han är filmens expositionsansvarige, dvs hans uppgift är att pladdra och förklara saker för tittarna som de inte kom på något smart sätt att få in i manus.

Jag gillar inte en hel del scener med den lite tokrolige generalen. Jag gillar inte
den fruktansvärt fula och dåliga människo/alienhybriden. Den är en OK idé, men för i helvete... De kunde ha skippat hela hundvalpsgrejen.
.

Så sammantaget finns det jättemycket mer jag gillar än jag ogillar med den här filmen. Någon femma blir det inte, men jag tänker faktiskt slå till med...

BETYG: 4/5
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Har de body-bags och dragkedjor i den filmen? I såna fall fick vi se den på Svenska-lektionerna i gymnasiet, för det var ju "klassisk litteratur" eller nåt. Har för mig att den ... mja, inte var värst bra.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,205
Location
Malmö
Får se om jag får ihop riktiga recensioner senare, men jag har sett två filmer jag hittat tack vare filmklubben.

Centurion, som var underhållande, långrandig och ostig (3/5).
Europa Report, som var annorlunda, min favoritgenre och inte särskilt läskig alls (4/5).

Gillar verkligen att filmklubben ger mig en massa bra tips om filmer att se (eller undvika, om krank gillar dem. 4/5 till Alien: Resurrection? Jesus christ :gremwink: ), då jag själv har så dålig koll på vad som finns av någon anledning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
xyas said:
eller undvika, om krank gillar dem. 4/5 till Alien: Resurrection? Jesus christ :gremwink:
Det hade jag också sagt om någon gett den 4/5 när den kom; kring 2000 hade jag inte riktigt ännu lärt mig att dels uppskatta det som är bra även i filmer som har dåliga element, dels inte riktigt lärt mig uppskatta genrefilmer utifrån genrens förutsättningar =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,141
Jag har sett Gladiator. Medan filmen har sina fel är den full med känsla och den är riktigt underhållande. Are you not entertained?!

4/5
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,022
Location
Nordnordost
Vaterland (1994)

http://www.imdb.com/title/tt0109779

Rutger Hauer är SS-snut i en alternativ historieskrivning där Tyskland vann 2VK. En snubbe hittas död och han börjar nysta i fallet.

Bra grejjer, filmad för TV efter vad jag kan förstå, men helt ok ändå.

Den får en trea, kan tänkas att om man inte har Rutger Hauer som sin favoritskådis att den bara får en tvåa. Men sådana människor finns väl inte.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,022
Location
Nordnordost
10 things I hate about you (1999)

http://www.imdb.com/title/tt0147800

Det är en romantisk komedi i high-school-miljö, baserad på Shakespeares Så tuktas en argbigga, vad kan gå fel?

INGET! Huvudpersonerna irrar runt varandra i romantiska förvecklingar i en och en halv timme, och sen slutar det lyckligt.

Klockrent. Den får en 4a, jag tror att det här var tredje gången jag såg den.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,022
Location
Nordnordost
Re: Vaterland (1992)

Ooups! Tack för det!

Har rättat till posten.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,799
Willow + Turtles 1

Den här veckan har jag sett både Willow och Teenage Mutant Ninja Turles (spelfilmen från 1990) på VHS. Vad säger man? Jo, fuck yeah säger man.

Jag räknar fortfarande Willow som en kandidat för topp tio på listan över bästa fantasyfilmer tack vare några finesser (inte minst för att den har några såna finesser som att inte har någon klassisk manlig protagonist som medverkande i den riktiga slutstriden). 4,4 trollstavar av 5.

Och Turtles då, vad säger man om den? Det kanske är nostalgin som talar för jag kände mig väldigt välbekant med varenda vändning och varje tonfall för varje replik, men jag tycker baske mig att den håller. Även om det är lite melodramatiskt tycker jag den dos allvar man fått in i en film och muterade ninjasköldpaddor lyfter den och ger den nåt slags hållbarhet. Och gummidräkter alltså, fett mycket bättre än dålig CGI för min del. 3,2 starka cowabunga av 5 möjliga.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Willow + Turtles 1

Gillar den luttrade NY-taxichaffisen dom har sett allt och inte blir impad av en stor sköldpadda i trenchcoat flyger över hans motorhuv. Awesome.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,799
Re: Willow + Turtles 1

Arfert said:
Gillar den luttrade NY-taxichaffisen dom har sett allt och inte blir impad av en stor sköldpadda i trenchcoat flyger över hans motorhuv. Awesome.
Jaaa! :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Willow + Turtles 1

Looks like a giant turtle in a trenchcoat. ...LaGuardia wasn't it?

(fritt ur minnet)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,097
Location
Sthlm
Jag har kollat på Kick-Ass (2010)
Det är en ganska charmig film om en grabb som får för sig att bli superhjälte. Han blir Kick-Ass och drar runt på stan för att rädda folk. Det går förvånansvärt bra!
Han slår världen med häpnad och träffar till och med en tjej, men sen börjar två andra hjältar, Hit-Girl och Big Daddy, skjuta av gangsters som de vore skadedjur och Kick-Ass finner sig indragemn i ett blodigt gängkrig. Jag har sett den förut.
Det som inte fungerar med filmen är att den börjar i någon slags värld som skall vara som vår värld, men när superhjätandet kommer igång framåt halvtid så upphör saker som fysikens lagar att gälla för hjältarna.
Allt annat flyter på bra i en blandning av våld och humor.

Serietidningen som filmen bygger på är råare, inte lika rolig och för ovanlighetens skull sämre än filmen.

En uppföljare kommer på bio inom kort. Kick-Ass 2 serietidningen är riktigt usel, men trailers till den nya filmen ser lovande ut.

Allt som allt 4 av 5 .
 
Top