Jag har sett
Transformers: The Movie från 1986.
Grundstory: Det är några år in i framtiden, Decepticons har tagit över Transformershemplaneten Cybertron. Autoboterna är i underläge men tänker försöka slå tillbaks från Cybertrons två månar. Samtidigt ser vi en jättelik dödsplanet som förgör en hel civilisation och äter upp dess planet...
Decepticons anfaller Autoboternas bas på jorden, och i den striden faller både Megatron, decepticons ledare, och Optimus, autoboternas dito. Men det större hotet, i form av dödsplaneten Unicron, kommer allt närmare...
Det är vid det här laget ingen hemlighet att jag gillar Transformers. Jag brukar dock säga att serietidningarna genomgående varit bättre än de animerade serierna; det gällde definitivt på 80-talet. Men den här filmen bryter av där.
Det märks att den försöker rida på Star Warsvågen; det är betydligt mer "rymdäventyr" än jordbundna "robots in disguise".
Men om jag ska försöka lista saker då:
Dåliga saker:
- Manuset är ibland lite knackigt och det märks att röstskådisarna får kämpa lite för att få replikerna att sitta.
- Filmen är också extremt hattig; det åks hit och dit och robotarna sprids över fyra eller fem planeter. Avstånd verkar inte vara en stor grej, och överhuvudtaget blir det ibland lite klurigt att hänga med.
- Dinoboterna. Jag gillade Grimlock i serietidningen där han fick vara lite slug och enkelspårig; här är han mer som en korsning mellan ett efterblivet barn och en hund. Det funkar helt enkelt inte. Och de andra dinosarna är ännu värre. Bedrövligt. Antar att det är mer kul för filmens huvudsakliga målgrupp, barn. Eller ja, jag hatade såna karaktärer när jag var barn också.
- Inkrystade människor.
- En del av animationerna när folk springer ser helt mongo ut. Tänk er någon som springer utan att röra på överkroppen alls; den är stelt riktad rakt framåt. Bara ben och armar rör sig...
- Det finns exakt en "kvinna" med, den kvinnliga transformern Arcee. Hon är rosa. Rosa, för i helvete. Men okej, hon får faktiskt skjuta lite och behöver inte räddas hela tiden och de krystar inte in någon kärlekshistoria. Så jag antar att jag får nöja mig. Men hon är för fan rosa. En rosa transformer med läppstift. LÄPPSTIFT.
Bra saker:
-
Musiken. Herregud, musiken. Jag fick ståpäls varenda gång en musikslinga gick igång. 80-talets rockigaste och fräsigaste soundtrack, antagligen. Framför allt Stan Bushs "The Touch" och "Dare"; men även till exempel Weird Al's "Dare to be stupid" funkar helt sjukt bra.
- Skådespelarna. Orson Welles som Unicron, Leonard Nimoy som Galvatron, Eric Idle som Wreck-Gar... Riktigt schysst får jag väl säga.
- Jag gillar Unicron som figur; som en kombination mellan Galactus och dödsstjärnan från Star Wars. Många av scenerna han är med i, framför allt innan han förvandlar sig, är riktigt apokalyptiska. Me like.
- Allting är riktigt jävla snyggt. Jag såg en remastrad version, och herregud vilken skillnad; allt från bakgrunder till animationer är väldigt, väldigt snyggt gjort. Och detaljerat, på ett sätt man inte ser numera. Hela filmen är en enda lång fest, utom vissa detaljer som det redan nämnda springandet. Ibland sänks frameraten något, men ändå.
- Folk dör som flugor. Det är riktigt nice, får jag väl säga, och signalerar en liten skillnad mot mycket annan barn-TV. Det är långtifrån bara ondingar som dör också; jag skulle rentav kunna påstå att BARA goda dör i princip, iaf innan slutstriden. Ondingarna blir ju räddade och omformatterade; men typ Prowl och Ratchet och andra bara... dör.
- Trots helt enorm cast (antar att de hade uppdrag att introducera så många nya leksaker de kunde plus att alla ville se sin favvokaraktär) lyckas de ändå ge viss personlighet till anmärkningsvärt många, även om till exempel Hot Rods karaktärsutveckling blir lite rumphuggen. Filmen är trots allt bara 1:25 lång och det finns gränser för hur mycket man hinner med.
- Den positiva sidan hos hattigheten jag nämnde är att det fan inte finns en lugn stund i hela filmen. Det händer något Hela. Jäkla. Tiden. Tempot är sjukt högt.
- Wreck-gar och hans Junkions; jag gillar dem. De pratar TV-språk och är oförstörbara och leker med det där med att de är robotar som också är fordon genom att byta vem som är förare och vem som är fordon lite hipp som happ. lite mer sofistikerad humor än "Dinoboterna är dumma, ha-ha"-humorn...
Så... Vad blir det då? Tja, enormt vacker yta och underbart soundtrack och allt det andra lyfter filmen rätt högt, men tyvärr får jag nog säga att jag inte skulle vilja se om den här filmen nästa vecka. Kanske nästa månad, eller om några månader. Hattigheten och genusgrejen stör, liksom dinoboterna. Det blir dock en ganska stark fyra. Är du det minsta intresserad av snygg, om än hattig, 80-talsanimation för barn med bra röstskådisar och asbra soundtrack så rekommenderas den här filmen varmt =)
BETYG: 4/5
//Krank, Bah-weep granah weep minibahn