Nekromanti Faraonen skriver spel: en lösryckt början

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
  • Själva grundhandlingen i mitt rollspelande, så vitt jag ser den, är så här: ett gäng intressanta personer stöter på en situation eller miljö de inte kan samexistera oförändrade med. Själva spelandet bygger sedan på en växelverkan -- ömsom förändrar rollpersonerna situationen, ömsom förändrar situationen rollpersonerna. Om enbart en av dessa sker är inte spelet intressant. När det kommit dithän att rollpersonerna inte kan påverka situationen längre, eller att situationen har förändrats till en punkt rollpersonerna upplever som optimal, är det antagligen tid att lägga av.
  • Kampanjer är roligare än one-shots.
  • Samberättande är inte så intressant. Undantaget är den sortens frågor om saker rollpersonen känner till som förekommer i Apocalypse World, eftersom dessa snarare handlar om sådant som i vanliga fall skrivs in rollpersonens bakgrund innan spel ("Vem är din förra uppdragsgivare?" frågas under spelare snarare än beskrivas innan).
  • Rollpersoner ska vara intressanta personer. Reglerna bör förse dem med intressanta egenskaper och karaktärsdrag, undvika att göra dem generiska eller grådaskiga.
  • Förväntad spelstil bör nog vara någon form av sandlåda/fisktank. Play to find out är också en utmärkt princip.

Man Mountainman

Storsvagåret
Baller

Svarte Faraonen said:
Någon som har goda idéer på vad en bra startpunkt hade varit, grundat i dessa spretiga tankar?
Om det var mig det handlade om, skulle jag nog börja med att rita en karta över världen, konstruera hälften av ett fiktivt språk, tänka ut några klasser och sedan överge det hela. Det är kanske mer av en cautionary tale...

Det är lite svårt att veta vad du frågar efter, faktiskt. Ska det vara en färdigkonstruerad värld, eller ska det bara vara en genrebestämd "miljö" àla AW? Ska de utmanande situationer som rollpersonerna möter enl. punkt 1 vara för-scriptade i spelvärlden på ngt sätt (metaplot) eller ska världen vara en sandlåda? Jag gissar på det förra resp. det senare. Om så är fallet, innebär det att settingen är ganska central för spelupplevelsen, och då bör du väl börja genom att konkretisera den en hel del.

Ska du bygga spelet kring klasser/playbooks? Då kanske du ska börja med att göra en lista på sådana (det är ju dessutom alltid roligt) och på så vis kan du komma igång med speltest ganska omgående.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Sandlåda stämmer, och jag tror nog jag kommer nödgas lägga mig närmre en färdigskriven värld än en genrebestämd miljö (eftersom fantasygenren, tagen i allmänhet, innehåller så många saker jag inte är intresserad av och som mitt spel inte kommer att stötta).

Playbooks/klasser vet jag inte om jag ska använda. Jag tror det är bättre att börja med att fråga vad jag vill att folk ska kunna göra i spelet och skriva (eller inte skriva) drag utefter det.