Baller
Svarte Faraonen said:
Någon som har goda idéer på vad en bra startpunkt hade varit, grundat i dessa spretiga tankar?
Om det var mig det handlade om, skulle jag nog börja med att rita en karta över världen, konstruera hälften av ett fiktivt språk, tänka ut några klasser och sedan överge det hela. Det är kanske mer av en cautionary tale...
Det är lite svårt att veta vad du frågar efter, faktiskt. Ska det vara en färdigkonstruerad värld, eller ska det bara vara en genrebestämd "miljö" àla AW? Ska de utmanande situationer som rollpersonerna möter enl. punkt 1 vara för-scriptade i spelvärlden på ngt sätt (metaplot) eller ska världen vara en sandlåda? Jag gissar på det förra resp. det senare. Om så är fallet, innebär det att settingen är ganska central för spelupplevelsen, och då bör du väl börja genom att konkretisera den en hel del.
Ska du bygga spelet kring klasser/playbooks? Då kanske du ska börja med att göra en lista på sådana (det är ju dessutom alltid roligt) och på så vis kan du komma igång med speltest ganska omgående.