Nekromanti 5E: barbarian/monk AC

anth

Vetefan
I DnD5, under resp. klass i PHB:
Barbarian unarmored defense: while not wearing armor, AC = DEX-mod. + CON-mod., you can use shield.
Monk unarmored defense: while not wearing armor, AC = DEX-mod. + WIS-mod.

Under Equipment, armor i PHB ger varje rustning ett fast AC + DEX-mod., ex:
Studded leather: AC 12 + DEX-mod.
Shield AC +2.

Under multiclassing, unarmored defense:
I you already have unarmored defense feature, you can not gain it from another class.

Vad kan barbarer och munkar använda för att förbättra sitt AC?

- Mage armor har samma formulering som armor: AC 13 + DEX-mod. Eftersom det inte står något om CON-mod. eller WIS-mod. kan man inte kombinera med unarmored defense. Rätt eller fel?

- Magiska föremålen bracers of defense och cloak of protection ger en bonus till AC och fungerar därför med unarmored defense. Rätt eller fel?

Vad finns det för andra sätt att höja barbarens/monkens AC?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n298307 said:
- Magiska föremålen bracers of defense och cloak of protection ger en bonus till AC och fungerar därför med unarmored defense. Rätt eller fel?
Rätt.

anth;n298307 said:
Höj grundegenskaperna genom magiska föremål eller istället för att plocka feats.

Bolongo

Herr Doktor
anth;n298307 said:
I

- Mage armor har samma formulering som armor: AC 13 + DEX-mod. Eftersom det inte står något om CON-mod. eller WIS-mod. kan man inte kombinera med unarmored defense. Rätt eller fel?
Rätt, tyvärr.

Personligen tycker jag att det borde funka, men Sage Advice har sagt emot mig och RAW måste jag erkänna att det är skrivet så.

Sedan kanske det är bra, så att vi inte översvämmas med monk builds som har 1 level i någon magiker-klass...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bolongo;n298334 said:
Personligen tycker jag att det borde funka, men Sage Advice har sagt emot mig och RAW måste jag erkänna att det är skrivet så.
Jag har fått intrycket att 5th kör rätt mycket på ordagranna formuleringar. Dvs det heter "mage armor" alltså är det armor...

Jag har märkt det i andra sammanhang.

CapnZapp

Myrmidon
Bästa sättet förstå vad som gäller är att du får bara göra anspråk på en rad för att räkna ut din grund-AC, alltså en enda "AC = ..." kalkylering.

Du får däremot göra anspråk på hur många plusbonusar som helst.

Notera därför att "Studded Leather", "Monk's Unarmored Defense" eller exempelvis spellen "Mage Armor" är ömsesidigt uteslutande. Inga av dessa stackar med varandra. Någonsin. Välj en och endast en.

Det är viktigt att förtydliga att en sköld inte är en sådan bas-AC-uträkning. En sköld ger +2 där "plusset" är avgörande: bonusen stackar med allting. (Sedan kan det ju finnas begränsningar av andra skäl; exempelvis tillåter inte Monk's Unarmored Defense sköld medan Barbarian's Armored Defense eller spellen Mage Armor gör det)

Enda undantaget från "allt stackar med allt" är: Inget stackar med sig själv. Att kasta samma spell två gånger ger inte dubbel bonus. Att bära två sköldar (en i varje hand) ger +2, inte +4. En Cloak of Protection stackar med en Ring of Protection, men två likadana cloaks eller två likadana ringar stackar inte. Konceptet "typade bonusar" från d20 finns inte.

Det vill säga att när multiklassningsavsnittet säger "If you already have unarmored defense feature, you can not gain it from another class" så ska detta bäst förstås som ett förtydligande av grundprincipen, inte en helt ny regel att hålla reda på. Grundregeln säger redan att du bara får använda en AC-uträkning.

Jag är den första att medge att detta kunde uttryckas tydligare i reglerna, som inte håller sig till någon konsekvent terminologi för "en AC formel": ibland talar de om "Base AC", ibland "your AC equals", ibland något annat. Dessutom utspridda hejvilt. Alla dessa är dock samma sak - ett sätt att räkna ut din grund-AC. Alla är också frivilliga, i så motto att du får själv välja vilken AC-formel du vill göra anspråk på.

Glöm inte sidan 14: "Without armor or a shield, your character’s AC equals 10 + his or her Dexterity modifier." Detta är den AC-formel alla föds med och alltid kan använda sig av.

Teoretiskt har du hela tiden valet mellan denna och övriga AC-formler, exempelvis Studded Leather eller Monk's Unarmored Defense. Visst låter det på sid 78 som att din AC helt sonika sätts till 10 + Dex + Wis, men rent teoretiskt har du alltid valet att istället använda någon annan AC-formel som du har rätt till.

CapnZapp

Myrmidon
Rymdhamster;n298339 said:
Jag har fått intrycket att 5th kör rätt mycket på ordagranna formuleringar. Dvs det heter "mage armor" alltså är det armor...

Jag har märkt det i andra sammanhang.
Tyvärr måste jag göra dig besviken här.

Det stämmer att bl.a. Sage Advice är förtjust i svar som antyder detta, som "If the bonus didn't stack with other bonuses, its description would say so." Alltså att man inte ska använda common sense, utan läsa reglerna noga och bokstavligen.

Men det sträcker sig bara till en viss gräns. Du refererar till namnet på en spell, men det finns inget stöd för att dra din slutsats. Egentligen är 5E extremt mycket åt andra hållet, åt "natural language".

Dessutom finns det inga typade bonusar. Det finns inga "armor bonuses", inga "shield bonuses". Att Mage Armor inte stackar med Studded Leather är pga ovan angivna grundregel om "bara en AC-uträkning", inte för att ordet "armor" förekommer någonstans. En sköld stackar med allt, utom en annan sköld. Visst säger sid 144 "You can benefit from only one shield at a time" men återigen, se detta mer som ett hjälpsamt förtydligande än en regel som står för sig själv.

Hade det som i 3E/PF funnits "+2 shield bonus to AC" hade exempelvis inte en sköld och spellen Shield stackat. Men det finns det ingenting i 5E som hindrar. Att du sällan ser Wizards med en fysisk sköld fixar 5E på annat sätt; kravet är att du har Armor Proficiency Shield, som inte ges till Wizard-klassen. Eller mera exakt: en 5E Wizard får visst +2 AC av en sköld även utan proficiency, men kan i gengäld inte kasta spells plus fler nackdelar.

tldr; Namn saknar regelmässig betydelse.

CapnZapp

Myrmidon
anth;n298307 said:

Ja, du kan bära bracers, cloak och ring of protection för +2+1+1 AC.

För en Munk är det avgörande att sträva mot (och runt level 12 helst nå) 20 Dex och 20 Wis. Då blir din grund-AC 10+5+5=20 vilket är riktigt bra. Med ovan angivna magiska föremål AC 24 (även om det väl får anses vara osannolikt att du hittar och får ta alla tre). Då börjar det bli riktigt träligt för monstren att träffa, särskilt om partyt är bra på att debuffa de värsta fienderna (ge dem disadvantage på attacker).

Regelboken är dock dålig på att tydligt inskärpa detta. Om du inte fokuserar på hög Dex och Wis blir en Munk alldeles för lätt en "squishie" vars mediokra antal hit points gör det farligt stå i närstrid.

Och munk-arketypen tjänar otroligt mycket på att kunna våga ge sig in i närstrid. Visst har karaktären fin rörlighet, men blir ändå mycket friare av att känna sig säker bakom sin AC.

Bolongo

Herr Doktor
Rymdhamster;n298339 said:
Jag tänkte först så. Sedan märkte jag att ordet "armor" inte alls förekommer i formelns beskrivande text, som är där själva reglerna finns, och då tänkte jag att det inte var någon konflikt. Men sedan märkte jag vad Capnzapp nämnde, att unarmored defense uttryckligen ger en komplett formel för AC (det hade varit en helt annan sak om den regeln bara sagt "du får +Wis bonus på AC"). Slutligen bekräftade jag genom att söka i SA-kompileringen, och där var spiken i kistan.

Staffan

Myrmidon
CapnZapp;n298340 said:
Det vill säga att när multiklassningsavsnittet säger "If you already have unarmored defense feature, you can not gain it from another class" så ska detta bäst förstås som ett förtydligande av grundprincipen, inte en helt ny regel att hålla reda på. Grundregeln säger redan att du bara får använda en AC-uträkning.
Tekniskt sett är det mer restriktivt än så. Låt oss säga att du är en barbar med Dex 12, Con 14, och Wis 16 (kanske inte helt typiska barbar-stats, men de får exemplet att fungera). Din obepansrade AC är då 13: 10 +1 för Dex +2 för Con.

Sedan multiclassar du till munk. Din obepansrade AC är då fortfarande 13 - du får inte räkna ut den med 10+Dex+Wis, för du får inte munkens Unarmored Defense. Det kan i viss mån ses som en förlängning av att man inte alltid får alla den nya klassens proficiencies.