Nekromanti 5E-husregel: NPC

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Denna tråd handlar om husregler för Non Player Characters i DnD5.
Jag är även nyfiken på om någon tänker göra på något annat sätt.
Nu talar jag inte om de NPCer som man möter, utan om de NPCer som följer med på äventyren.
Nu borde jag kanske vänta in DMGn (som förhoppningsvis kommer i veckan), men av det jag hört kommer den inte att ta upp så mycket av detta.
Detta är fortfarande ett utkast så jag kanske ändrar det en del.

Jag delar upp NPCer i 4 kategorier.
1. Non-fighting hirelings: porters, linkboys, cooks, scribes,...
2. Fighting hirelings: guards, soldiers, mercenaries,...
3. Henchmen (with class)
4. Party members (with class)

NPCer ska ha en personlighet. Jag förväntar mig att det kommer att finnas i DMG (gör det inte det kommer jag att skapa tabeller). Personligheten bestämmer dels hur man rollspelar NPCn, dels hur denne reagerar i olika situationer: en NPC som är NE reagerar helt olika jämfört med en som är NG.
Jag förväntar mig även att det ska finnas tabeller i DMG för morale och loyalty. Moral-slag är mest om NPCerna flyr eller stannar kvar i en strid.
Lojalitet är en ofta underskattad egenskap. Ett missat lojalitetsslag betyder inte att NPCn lämnar rollpersonerna på en gång, bara att denne planerar att göra det vid ett lämpligt tillfälle (som ofta är extremt olämpligt för spelarna). Lojalitet är också något som spelarna påverkar beroende på hur de behandlar sina NPCer.

Non-fighting hirelings
Normalt åsyftas de som kallas "untrained hirelings" för 2 sp/day i PHB (även om skrivare och andra specialiserade personer kostar mer).
Det man måste ha klart för sig är att 2 sp/day är lönen "hemma", d.v.s. inte för att ge sig ut på äventyr. Räkna med att äventyrar-hirelings kommer att begära mångdubbelt mer (beroende på hur farlig expeditionen förväntas vara, samt vilket rykte rollpersonerna har: rollpersoner som tidigare anställt hirelings som "dött" får snabbt dåligt rykte).
En hireling har normalt bara en eller ett par HD och en CR under 1.
När en hireling förhandlar lön kan denne begära både en del i förskott, samt att dennes familj får full lön ersättning vid dödsfall.
En hireling förväntar sig inte del av skatter (även om en bonus uppskattas), men förväntar sig gratis mat och husrum under resan.

Blir det strid kommer en non-fighting hireling springa och gömma sig och ska därför normalt inte ha xp. Men uppstår en farlig situation som man inte kan fly ifrån ska denne ha xp. Denne ska dock bara ha en bråkdel av vad rollpersonerna får, kanske 1/8 eller ännu mindre (beror på situationen). Men när en hireling väl får xp får denne snabbt mer hp. Det är inte en hirelings HD, utan CR som ska jämföras med rollpersonernas level. CR1 är ungefär 5d8 (se thug i MM) och CR2 är ungefär 10d8 (se bandit captain i MM)

CR 0 , 1d8 hp, -143 xp
CR1/8, 2d8 hp, -140 xp
CR1/4, 3d8 hp, -130 xp
CR1/2, 4d8 hp, -100 xp
CR 1 , 5d8 hp, 0 xp
CR 2 , 10d8 hp, 300 xp (använd vanliga xp-tabellen för classes med samma level som CR)

DMG kommer att innehålla mer info hur man konstruerar NPCer med olika CR, men de har ingen xp-tabell för CR under 1.

Fighting hirelings
Dessa är hyrsvärd, de får betalt för att slåss och riskera livet. De kräver därför betydligt mer betalt än vanliga hirelings, antagligen närmare expert hirelings (2 gp/day) i lön. Förutom framförhandlad lön kan de ibland kräva del av skatt, men bara en bråkdel, runt 1/4 av vad en rollperson får. Förutom betald mat och logi förväntar de sig även magisk helning, även om de ha förståelse för att de har låg prioritet.
Dessa hirelings får 1/4 xp av vad rollpersonerna får.

Henchmen
Dessa har en klass, som ranger, rogue eller sorcerer. De är inte fullvärdiga partymembers, utan är anställda.
Henchmen förhandlar lön som en combat hireling, men multiplicerar sin lön med level. Samt att de räknas som en 1/2 rollperson när man delar skatter och räknar xp.
En henchman tar inte lika många egna initiativ som en PC, men är inga idioter. De gör vad de blir tillsagda att göra, men förväntar sig att bli behandlade väl och inte som vandrande självmordsbombare.

Party member
Detta är en person som anslutit sig till partyt som en fullvärdig medlem. Denne ska spelas intelligent och ta egna beslut, samt får full del av xp och skatter.

Det kan hända att en NPC börjar som en non-fighting hireling för att sedan avancera till fighting hireling om denne får ett par HD, för att bli en fighter henchman när denne blir CR 1 och till slut en fullvärdig party member. En NPC som överlever ett par äventyr behandlas ofta mycket bättre än en nytillkommen NPC.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu har jag DMGn och måste uppdatera lite.

Chapter 4, "Creating Nonplayer Characters" är utmärkt om man vill ge sina NPCer personlighet.
Chapter 9, "Dungeon Master's Workshop" beskriver ingående hur man bygger sina egna monster, inklusive en kort beskrivning av mer än två dussin olika spelar-raser (de har dragit gränsen mellan gnoll och bugbear: gnoll finns med, inte bugbear).
Det finns även optional rules för Reactions, Loyalty och Morale (även om de är mer åt "rulings, not rules"-hållet).

Det står att alla som är med och äventyrar delar lika på xp, det är dock underförstått att det är NPCs som själva slåss, annars skulle hästar vara med och dela på xp.
Om man ska spela RAW får detta resultatet att man har med så få fighting-henchmen som möjligt. Och har man med sådana vill man att de ska vara så kompetenta som möjligt.

Det nämns att monster kan ha class levels (exempelvis en varulv som har barbarian-levels), men det finns inga regler för hur en sådan varelse fungerar i en äventyrar-grupp. Enklast verkar vara att använda "level adjustment" från DnD3.
 
Top