anth
Vetefan
Här är flera husregler, varav vissa inte är kompatibla med varandra.
1
Närvarande, aktiva, rollpersoner får full xp oavsett om deras spelare är med eller ej.
Närvarande, passiva, rollpersoner (som i princip inte riskerar något när deras spelare inte är med) och icke närvarande rollpersoner får ingen xp.
2
ES@1 (Everybody Start at Level 1)
Ny spelare eller spelare vars rollperson dött slår fram ny gubbe med 0 xp.
3
Alla som är på lägre level än den som har högst level i gruppen får bonus-HD så att alla har lika många HD.
Man får ingenting annat som proficiency bonus eller ens räknas som högre level. Man får bara mer hp.
Detta gör att rollpersoner med lägre level har högre chans att överleva och kan delta som alla andra i äventyren.
4
Alla som inte närvarar får ½ xp. Räkna xp som vanligt och dela jämnt mellan närvarande rollpersoner. Icke närvarande får hälften av det. Räkna alltid för en fiktiv icke närvarande rollperson som aldrig är med: det är den xp:n som nya spelare eller spelare vars rollpersoner dött börjar på.
6
Dubbla xp-värdena i Level-tabellen, alternativt halvera xp för CR (ger samma resultat). Glöm inte bort att samtidigt halvera alla skatter, 100 gp blir 50 gp o.s.v. (annars får alla dubbelt så mycket guld).
7
När man levlar upp måste man träna. DMG har en regel för detta: det tar ett par veckor och kostar ett par dussin guldmynt. De har helt missat poängen med träning.
- Man måste vara i en miljö där man kan göra en Recuperate. Det är inte recuperating, utan tre dagars träning, men det måste vara i en lugn miljö så man kan inte göra det medan man äventyrar.
- Det kostar lika mycket som xp för CR på samma nivå som ens gamla level. För Tier 2 (level 5-10) dubblas kostnaden.
Ex: en level 1 PC med 300 xp måste betala 200 gp för CR 1 är 200 xp.
8
All xp utöver det man behöver för att gå upp i level halveras.
En level 1 PC får 1000 xp och behöver 300 xp för att bli level 2. Övriga 700 xp halveras så PCn har 300 + 700/2 = 650 xp och fortsätter att få ½ xp tills denne blir level 2.
9
Man får inte gå upp två levels på en gång. Man måste ut och äventyra så man får nya xp innan man får gå upp i level igen.
10
Halvera alla skatter. Har man redan halverat xp delar man skatterna med 4.
11
Xp för guld, 1 xp = 1 gp, monster-xp delas med 10.
11a: dela ut xp när rollpersonerna hittar skatterna.
11b: dela ut xp när rollpersonerna lyckas föra hem skatterna.
11c: dela ut xp när rollpersonerna slösar bort skatterna.
1
Närvarande, aktiva, rollpersoner får full xp oavsett om deras spelare är med eller ej.
Närvarande, passiva, rollpersoner (som i princip inte riskerar något när deras spelare inte är med) och icke närvarande rollpersoner får ingen xp.
2
ES@1 (Everybody Start at Level 1)
Ny spelare eller spelare vars rollperson dött slår fram ny gubbe med 0 xp.
3
Alla som är på lägre level än den som har högst level i gruppen får bonus-HD så att alla har lika många HD.
Man får ingenting annat som proficiency bonus eller ens räknas som högre level. Man får bara mer hp.
Detta gör att rollpersoner med lägre level har högre chans att överleva och kan delta som alla andra i äventyren.
4
Alla som inte närvarar får ½ xp. Räkna xp som vanligt och dela jämnt mellan närvarande rollpersoner. Icke närvarande får hälften av det. Räkna alltid för en fiktiv icke närvarande rollperson som aldrig är med: det är den xp:n som nya spelare eller spelare vars rollpersoner dött börjar på.
6
Dubbla xp-värdena i Level-tabellen, alternativt halvera xp för CR (ger samma resultat). Glöm inte bort att samtidigt halvera alla skatter, 100 gp blir 50 gp o.s.v. (annars får alla dubbelt så mycket guld).
7
När man levlar upp måste man träna. DMG har en regel för detta: det tar ett par veckor och kostar ett par dussin guldmynt. De har helt missat poängen med träning.
- Man måste vara i en miljö där man kan göra en Recuperate. Det är inte recuperating, utan tre dagars träning, men det måste vara i en lugn miljö så man kan inte göra det medan man äventyrar.
- Det kostar lika mycket som xp för CR på samma nivå som ens gamla level. För Tier 2 (level 5-10) dubblas kostnaden.
Ex: en level 1 PC med 300 xp måste betala 200 gp för CR 1 är 200 xp.
8
All xp utöver det man behöver för att gå upp i level halveras.
En level 1 PC får 1000 xp och behöver 300 xp för att bli level 2. Övriga 700 xp halveras så PCn har 300 + 700/2 = 650 xp och fortsätter att få ½ xp tills denne blir level 2.
9
Man får inte gå upp två levels på en gång. Man måste ut och äventyra så man får nya xp innan man får gå upp i level igen.
10
Halvera alla skatter. Har man redan halverat xp delar man skatterna med 4.
11
Xp för guld, 1 xp = 1 gp, monster-xp delas med 10.
11a: dela ut xp när rollpersonerna hittar skatterna.
11b: dela ut xp när rollpersonerna lyckas föra hem skatterna.
11c: dela ut xp när rollpersonerna slösar bort skatterna.