Nekromanti 5E-husregel: xp & level

anth

Vetefan
Här är flera husregler, varav vissa inte är kompatibla med varandra.

1
Närvarande, aktiva, rollpersoner får full xp oavsett om deras spelare är med eller ej.
Närvarande, passiva, rollpersoner (som i princip inte riskerar något när deras spelare inte är med) och icke närvarande rollpersoner får ingen xp.

2
ES@1 (Everybody Start at Level 1)
Ny spelare eller spelare vars rollperson dött slår fram ny gubbe med 0 xp.

3
Alla som är på lägre level än den som har högst level i gruppen får bonus-HD så att alla har lika många HD.
Man får ingenting annat som proficiency bonus eller ens räknas som högre level. Man får bara mer hp.
Detta gör att rollpersoner med lägre level har högre chans att överleva och kan delta som alla andra i äventyren.

4
Alla som inte närvarar får ½ xp. Räkna xp som vanligt och dela jämnt mellan närvarande rollpersoner. Icke närvarande får hälften av det. Räkna alltid för en fiktiv icke närvarande rollperson som aldrig är med: det är den xp:n som nya spelare eller spelare vars rollpersoner dött börjar på.

6
Dubbla xp-värdena i Level-tabellen, alternativt halvera xp för CR (ger samma resultat). Glöm inte bort att samtidigt halvera alla skatter, 100 gp blir 50 gp o.s.v. (annars får alla dubbelt så mycket guld).

7
När man levlar upp måste man träna. DMG har en regel för detta: det tar ett par veckor och kostar ett par dussin guldmynt. De har helt missat poängen med träning.
- Man måste vara i en miljö där man kan göra en Recuperate. Det är inte recuperating, utan tre dagars träning, men det måste vara i en lugn miljö så man kan inte göra det medan man äventyrar.
- Det kostar lika mycket som xp för CR på samma nivå som ens gamla level. För Tier 2 (level 5-10) dubblas kostnaden.
Ex: en level 1 PC med 300 xp måste betala 200 gp för CR 1 är 200 xp.

8
All xp utöver det man behöver för att gå upp i level halveras.
En level 1 PC får 1000 xp och behöver 300 xp för att bli level 2. Övriga 700 xp halveras så PCn har 300 + 700/2 = 650 xp och fortsätter att få ½ xp tills denne blir level 2.

9
Man får inte gå upp två levels på en gång. Man måste ut och äventyra så man får nya xp innan man får gå upp i level igen.

10
Halvera alla skatter. Har man redan halverat xp delar man skatterna med 4.

11
Xp för guld, 1 xp = 1 gp, monster-xp delas med 10.
11a: dela ut xp när rollpersonerna hittar skatterna.
11b: dela ut xp när rollpersonerna lyckas föra hem skatterna.
11c: dela ut xp när rollpersonerna slösar bort skatterna.

CapnZapp

Myrmidon
Mina husregler för xp och levling:

1. Ingen orkar räkna xp, så konceptet stryks fullständigt
2. Istället säger DM till när det är dags för levling (var tredje speltillfälle är en bra tumregel att utgå ifrån)
3. Alla spelarkaraktärer är alltid samma level.
3a. Som vuxna människor med jobb och barn missar man aldrig spel för att man är slarvig eller lat. Spel missar man bara när livet gör det omöjligt att vara med. Att missa en spelning och allt det roliga som händer är straff nog; tanken på dubbelstraffet att dessutom tvingas spela med en karaktär av lägre level tas bort helt.
3b Dör din gubbe skapar du en ny på samma level som resten av partyt. Att förlora din gubbes personlighet, historia och ev prylar är tråkigt nog; att dessutom slira på efterkälken vad gäller level och förmågor är ingen intresserad av.
3c Däremot verkar det inte vara orimligt att låta nya karaktärer börja utan (magiska) föremål. Iallafall på ensiffriga levlar?
4. Spelarkaraktärer har "plot immunity" när spelaren inte är närvarande, eftersom det är skittrist att få beskedet att din karaktär gick och dog när du inte var där. I möjligaste mån spelas karaktären passivt, eftersom det i praktiken är för jobbigt för en medspelare att ha koll på dina förmågor, särskilt på högre level. Givetvis levlar din karaktär inte långsammare bara för att du inte kunde vara med, se §3.
5. Levling sker mellan speltillfällena; om spelet måste avbrytas mitt uppe i en strid ber DM spelarna ha gjort levlingen helt klar före nästa speltillfälle, men utan att skriva över de nuvarande värdena. Så kan de nya värdena, spellsen etc införas utan fördröjning, såfort karaktärerna har möjlighet ta en short eller long rest.
5a. Inga in-game krav på att tid ska gå, träning etc för att levla. Vi inser att olika äventyr har olika tidsramar: äventyret styr. När det saknar betydelse är spelarna välkomna att säga "jag spenderar tre veckor i templet för att meditera" etc, men om äventyret stipulerar att domedagsporten öppnas i övermorgon så levlar man givetvis omedelbart.

CapnZapp

Myrmidon
Ska jag prova "xp for gold" blir det enligt §11a plus §11c.

11
Xp för guld, 1 xp = 1 gp.
11a: dela ut xp när rollpersonerna hittar skatterna.
11c: dela ut xp när rollpersonerna slösar bort skatterna.
Varje gp ger således två xp, förutsatt att karaktären verkligen "carousar" bort sina pengar.

Att döda monster ger inga xp.

Att köpa magiska vapen ger inga xp.

Om jag litar på Blog of Holdings beräkningar införs följande varianter av §10:
10
10a: Halvera alla skatter för monster på CR i nedre halvan av varje tier, dvs CR 1-2, 5-7, 11-13, 17-18.
10b: Dela alla tier-4 skatter med 2,5.
Vad jag menar med 10b är att alla skatter som betyder pengar delas med 2,5. Magiska föremål ändras inte. Resultatet är att tier-4 inte representerar en tiodubbling av tier-3, utan istället en fördubbling på level 17-18 och en fyrdubbling på level 19+.

anth

Vetefan
CapnZapp;n57210 said:
Mina husregler för xp och levling:
...
5a. Inga in-game krav på att tid ska gå, träning etc för att levla.
Vi har ungefär motsatt åsikt på varenda punkt som du räknar upp, men det var ingen nyhet. :)

Däremot är ett tips att du ser över 5a.
I 5E DMG har de missat hela poängen med training. Det dök upp i ADnD DMG och tog tid, men det var inte en time sink, utan en money sink. Jag hade rollpersoner som hade tillräckligt mycket xp för att levla, men inte kunde göra det för de hade inte tillräckligt med pengar.
Om du inte vill krångla till det hela kan du låta äventyrarna levla mitt i äventyret och betala för levlingen efter äventyret.