[5e] Ny settingbok

Bolongo

Herr Doktor
Det officiella meddelandet kommer imorgon, men som så ofta har Amazon lagt ut infon lite för tidigt...

Explorer's Guide to Wildemount

HOW DO YOU WANT TO DO THIS?

A war brews on a continent that has withstood more than its fair share of conflict. The Dwendalian Empire and the Kryn Dynasty are carving up the lands around them, and only the greatest heroes would dare stand between them. Somewhere in the far corners of this war-torn landscape are secrets that could end this conflict and usher in a new age of peace—or burn the world to a cinder.

Create a band of heroes and embark on a journey across the continent of Wildemount, the setting for Campaign 2 of the hit Dungeons & Dragons series Critical Role. Within this book, you’ll find new character options, a heroic chronicle to help you craft your character’s backstory, four different starting adventures, and everything a Dungeon Master needs to breathe life into a Wildemount-based D&D campaign…

· Delve through the first Dungeons & Dragons book to let players experience the game as played within the world of Critical Role, the world’s most popular livestreaming D&D show.

· Uncover a trove of options usable in any D&D game, featuring subclasses, spells, magic items, monsters, and more, rooted in the adventures of Exandria—such as Vestiges of Divergence and the possibility manipulating magic of Dunamancy.

· Start a Dungeons & Dragons campaign in any of Wildemount’s regions using a variety of introductory adventures, dozens of regional plot seeds, and the heroic chronicle system—a way to create character backstories rooted in Wildemount.

Explore every corner of Wildemount and discover mysteries revealed for the first time by Critical Role Dungeon Master, Matthew Mercer.

anth

Vetefan
Jag är inte alls såld på Critical Role, men med tanke på att de hade en kickstarter som drog in otroliga hundra miljoner kronor är jag inte förvånad över att Wizards ger ut en kampanjbok.

Någon som har koll på Matt Mercers andra saker: Tal'Dorei och Vox Machina?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
anth;n339831 said:
Jag är inte alls såld på Critical Role, men med tanke på att de hade en kickstarter som drog in otroliga hundra miljoner kronor är jag inte förvånad över att Wizards ger ut en kampanjbok.

Många tycks ha reagerat ganska surmagat på den här utgivningen, vilket är lite märkligt med tanke på att Wizards jobb är att tjäna pengar och inte göra fanboysen till länge utdöda spelvärldar glada. Ur ett kommersiellt perspektiv är detta troligen riktigt smart. Ändå känner jag mig lite undrande inför detta, som (väl?) är den första nya officiella DnD-världen sedan Eberron - för av det jag har sett på CR att döma så är detta rätt mellanmjölk, typ FR fast det finns stater. Vilket kan vara en missuppfattning från min sida. Så jag undrar samma sak som Anth!

Bolongo

Herr Doktor
Exandria (som hela världen där Taldorei och Wildemount finns heter) är den första nya D&D världen sedan Eberron om man inte räknar "Points of Light" (eftersom den inte var 'komplett') eller Ravnica (eftersom den är konverterad från ett annat sammanhang).

Exandria är ju mellanmjölk i bemärkelsen att den inte avviker från riktlinjerna i DMG för typisk D&D-värld. Den har ingen riktig USP på samma sätt som Athas, Eberron eller Ravnica. Å andra sidan är den inte ett lapptäcke på samma sätt som Oerth eller Faerun. Man kan säga att det är en moderniserad variant av schablonen, där saker och ting hänger samman litet bättre och där det finns en metaplot som bygger på begripliga motivationer.

Just därför tror jag detta är en bättre ingångsprodukt för nya spelare än att försöka förklara om Greyhawk eller Forgotten Realms från början med alla deras skavanker och stora oredor. Det är vanilj-D&D gjort kompetent och utifrån en modern sensibilitet.

anth

Vetefan
Jag tror vi får se fler böcker från Wizards som bygger på annan pop-kultur.
Vi har redan Dungeons & Dragons vs Rick and Morty och Dungeons & Dragons Acquisitions Incorporated

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n339831 said:
Bolongo;n339856 said:
Exandria (som hela världen där Taldorei och Wildemount finns heter) är den första nya D&D världen sedan Eberron om man inte räknar "Points of Light" (eftersom den inte var 'komplett') eller Ravnica (eftersom den är konverterad från ett annat sammanhang).
Och jag finner det omotiverat roligt att det är en Pathfinder-setting från början =D

anth;n339871 said:
Jag tror vi får se fler böcker från Wizards som bygger på annan pop-kultur.
Vi har redan Dungeons & Dragons vs Rick and Morty och Dungeons & Dragons Acquisitions Incorporated
Även Stranger things

anth

Vetefan
Bolongo;n339915 said:
Men det är lite av Wizards nya strategi sedan de släppte 5E: att inte säga något om nya böcker förrän någon månad innan boksläpp just för att skapa sådana här försäljningstoppar.
Faktum är att de lyckats få flera böcker högt upp på Amazons försäljningslistor (inkl. flera förstaplatser).
Men de rasar snabbt ner igen - i skrivande stund har de ramlat ner från plats 1 till plats 3.
Tanken är smart: att hamna högt upp på försäljningslistorna ger buzz om produkten utanför rollspelscirklar. Att betala för reklam som ger samma spridning skulle kosta väldigt mycket pengar.

MattiasLejbrink

Swordsman
Man kan ju tycka vad man vill om boken och deras spelvärld, men fan vilket skönt gäng de verkar vara! Jag förstår att deras stream går bra, riktigt bra stämning. (Ja, världen verkar ganska vanilj for what it's worth.)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
MattiasLejbrink;n339954 said:
Ja, världen verkar ganska vanilj for what it's worth.
Jupp. Väldigt high magic-vaniljfantasy, men lite Pathfindergrejs instoppat (så som gunslingers).

God45

#PrayersForBahakan
Jag kommer sitta här och se fram emot riktigt fläskiga pistolregler :)

anth

Vetefan
Rymdhamster;n339955 said:
Jupp. Väldigt high magic-vaniljfantasy, men lite Pathfindergrejs instoppat (så som gunslingers).
Ska bli intressant att se hur de gör Pathfindergrejset.
Boken kommer inte innehålla några nya klasser, men väl flera subclasses.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n339959 said:
Ska bli intressant att se hur de gör Pathfindergrejset.
Boken kommer inte innehålla några nya klasser, men väl flera subclasses.
Hmmm, spännande. Jag har inte sett hela Critical Role, men just gunslingern som koncept verkar inte direkt vara vanligt förekommande. Så det är möjligt att de ser det som ett unikt inslag i kampanjen snarare än en del av settingen.

Och Mercers gunslingerregler för 5th finns ju att ladda ner separat för den som är hugad =)

MattiasLejbrink

Swordsman
Egentligen känner jag bara att jag vill tillägga två saker:

1) Matt Mercer (DM i Critical Role) har spellett Stephen Colbert (https://www.youtube.com/watch?v=3658C2y4LlA) - som tydligen var på GenCon när DMG lanserades, och fick den signerad av Gary Gygax.

2) Eftersom de hade så kort tid i studion att spela in Your Turn to Roll (låten i Kickstarter-reklamfilmen) fick Laura Bailey amma sin son samtidigt som hon la sångspåren på låten. Mom level: over 9000.