Nekromanti 5e: rogue & stealth

zonk

muterad
Hade en fin taktik med min halfling rogue i 5:e när vi spelade Lost mines of fanheller. Se till att vara i stealth när striden börjar, få advantage och sneak attack på första attacken, och precis efteråt så utnyttjar man halflings racial och gömmer sig bakom någon med-äventyrare. Så när monstren ska utdela slag är man i stealth, klarar sig helskinnad, och så har man advantage och sneak attack på nästa attack. Varpå man stealthar igen.

Det här kändes dock inte helt balanserat och efter ett slag ändrade vi reglerna så att man bara fick slå stealth med +0 mod i strid, medans man kunde få hela sitt +7 ur strid.

Hur har ni hanterat det här?

anth

Vetefan
Vår rouge ser till att attackera en fiende som redan är attackerad av någon annan i partyt. Det räcker för att göra sneak dmg.
Samma resultat och enligt reglerna

zonk

muterad
anth;n284373 said:
Vår rouge ser till att attackera en fiende som redan är attackerad av någon annan i partyt. Det räcker för att göra sneak dmg.
Samma resultat och enligt reglerna
Sneak dmg ja - men inget advantage!

Re. det bra svaret.. så kan man ju alltså alltid vara stealthad och undvika att bli attackerad! Redan det är ju ganska imba egentligen?

Bolongo

Herr Doktor
zonk;n284376 said:
Re. det bra svaret.. så kan man ju alltså alltid vara stealthad och undvika att bli attackerad! Redan det är ju ganska imba egentligen?
Antingen förstår jag inte vad du frågar, eller så har du inte riktigt greppat posten du länkar till.
Visst, om du har full cover och lyckas med stealth så vet inte fienden var du är. Jahapp. Och sedan då? Du måste bryta ditt cover för att kunna anfalla, För att sedan bli hidden igen måste du inte bara gå i cover igen, du måste förflytta dig till en annan plats. Som DM skulle jag aldrig tillåta att "30 fot bort" räknas som en annan plats. Det måste vara något väsentligt annorlunda, inte bara att poppa ut från samma sten eller vägg en liten bit bort. Alltså tillbringar du en massa tid i förflyttning, vilket kostar dig attacker.

zonk

muterad
Bolongo;n284377 said:
Antingen förstår jag inte vad du frågar, eller så har du inte riktigt greppat posten du länkar till.
Visst, om du har full cover och lyckas med stealth så vet inte fienden var du är. Jahapp. Och sedan då? Du måste bryta ditt cover för att kunna anfalla, För att sedan bli hidden igen måste du inte bara gå i cover igen, du måste förflytta dig till en annan plats. Som DM skulle jag aldrig tillåta att "30 fot bort" räknas som en annan plats. Det måste vara något väsentligt annorlunda, inte bara att poppa ut från samma sten eller vägg en liten bit bort. Alltså tillbringar du en massa tid i förflyttning, vilket kostar dig attacker.
Ja det är ju tolkningen av hur långt bort man måste stealtha som är det som allt hänger på. Tolkar man det som dig (vilket kan kännas både rimligt och orimligt) så kan man såklart inte stealth-spamma på samma vis. Det blir dock en massa tolkningar i stunden av vad som är och inte är samma plats, vilket inte känns sådär dunderkul. Känns lätt som det antingen blir lite för restriktivt eller lite för släpphänt. Om man är i en miljö med massor av vinklar och vrår, säg en plats där 200 manshöga nyfärgade tygskynken hänger på tork i en ganska liten lokal, hade jag tyckt det var skittrist att inte kunna stealtha om och om igen som rogue. Är man å andra sidan typ vid plattan i fullt solljus är det lite en annan femma. Det blir en massa bedömningar och det känns inte som nåt man vill basera det på, inte nåt man kör i strid hela tiden.

Caligo

Swashbuckler
Full cover är väl ändå att man måste gå bakom en vägg eller motsvarande? Eller totalt mörker.

anth

Vetefan
Caligo;n293552 said:
Full cover är väl ändå att man måste gå bakom en vägg eller motsvarande? Eller totalt mörker.
Cover är bakom väggar, träd och andra hinder som fungerar som sköld och gör det svårt för motståndaren att träffa en.
Concealment är mörker, dimma och osynlighet som gör det svårt för motståndaren att se en.

.113

Swashbuckler
Står det inte i reglerna för sneak attack att man inte behöver advantage för en sneak attack om fienden har en till motståndare inom 5.

Står du bredvid krigaren får du sneak attack. Rimligen får man det om man gömmer sig bakom oxå.
Gömmer du dig bakom krigaren slipper du attacker dock.

anth

Vetefan
.113;n293561 said:
Står det inte i reglerna för sneak attack att man inte behöver advantage för en sneak attack om fienden har en till motståndare inom 5.
Jag har för mig att dessa saker ger sneak damage:
- Motståndaren har inte hunit agera i striden och är därför flat footed.
- Motståndaren ser dig inte, du har t.ex. lyckats med stealth.
- Du har advantage (t.ex. genom inspiration).
- En vän "hotar" din motståndare med närstridsvapen. Jag har för mig att om ens vän har ett reach weapon kan denne stå stå 10' bort. Jag har också för mig att ens vän inte behöver attackera din motståndare, utan kan göra något annat, men måste ha vapen i hand och möjlighet att attackera din motståndare.

Jag använder ordet "vän" i betydelsen: "min fiendes fiende är min vän".

.113;n293561 said:
Står du bredvid krigaren får du sneak attack. Rimligen får man det om man gömmer sig bakom oxå.
Jag är inte säker på vad du menar med "gömma sig".
Står någon mellan dig och din motståndare har ni bägge cover från den andres missile attacks.
Om du är en halfling och står bakom någon som medium sized eller större kan du använda stealth för gömma dig och få concealment. Det är en specifik halfling-förmåga.
Det är concealment, inte cover, som gör att du får sneak attack.

Kalil

Swordsman
Reglerna för att smyga i 5e är skrivna så att spelledaren kan välja hur restriktiv han vill vara med att gömma sig i strid. Det finns ingen entydig definition av vad "being hidden" egentligen betyder. Det innebär att olika grupper har olika tolkningar, och ingen av dom har fel.

Angående huruvida det är "imba" att gömma sig varje runda så tycker inte jag att det nödvändigtvis är det. Om monstret inte slår på dig så slår dom på någon annan istället. Ni (som grupp) vinner best case att attacken går på någon som evt har ett par steg högre AC. Skademässigt så är inte tjuvens skada nått att skriva hem till mamma om efter level 5 (pga inga extra attacker). På level 3-5 kan det eventuellt upplevas som för kraftfullt, men bortom den tröskeln springer barbarer och krigare snabbt ifrån i skada även med en ultra-generös tolkning av reglerna för att smyga.

Kalil

Swordsman
anth;n293563 said:
- En vän "hotar" din motståndare med närstridsvapen. Jag har för mig att om ens vän har ett reach weapon kan denne stå stå 10' bort. Jag har också för mig att ens vän inte behöver attackera din motståndare, utan kan göra något annat, men måste ha vapen i hand och möjlighet att attackera din motståndare.
Naj. Enda anledningen till att du får SA när motståndaren inte ser dig är att du då får advantage. Att få SA på folk som inte agerat är en assissin ability.
[h=2]Sneak Attack[/h] Beginning at 1st level, you know how to strike subtly and exploit a foe's distraction. Once per turn, you can deal an extra 1d6 damage to one creature you hit with an Attack if you have advantage on the Attack roll. The Attack must use a Finesse or a ranged weapon.

You don't need advantage on the Attack roll if another enemy of the target is within 5 feet of it, that enemy isn't Incapacitated, and you don't have disadvantage on the Attack roll.

The amount of the extra damage increases as you gain levels in this class, as shown in the Sneak Attack column of the Rogue table.

.113

Swashbuckler
anth;n293563 said:

Jag använder ordet "vän" i betydelsen: "min fiendes fiende är min vän".

Jag är inte säker på vad du menar med "gömma sig".
Står någon mellan dig och din motståndare har ni bägge cover från den andres missile attacks.
Om du är en halfling och står bakom någon som medium sized eller större kan du använda stealth för gömma dig och få concealment. Det är en specifik halfling-förmåga.
Det är concealment, inte cover, som gör att du får sneak attack.
Jo precis, jag fokuserade mest på vännen i det här fallet eftersom det är snack om att gömma sig bakom en spelare. Om den andre spelaren har vapen framme får man ju göra sneak attack oavsett advantage, stealth, flat footed å allt sånt.

Fast frågan var kanske iofs vilka bonusar man borde ha snarare.

.113

Swashbuckler
Kalil;n293575 said:
Naj. Enda anledningen till att du får SA när motståndaren inte ser dig är att du då får advantage. Att få SA på folk som inte agerat är en assissin ability.
[h=2]Sneak Attack[/h] Beginning at 1st level, you know how to strike subtly and exploit a foe's distraction. Once per turn, you can deal an extra 1d6 damage to one creature you hit with an Attack if you have advantage on the Attack roll. The Attack must use a Finesse or a ranged weapon.

You don't need advantage on the Attack roll if another enemy of the target is within 5 feet of it, that enemy isn't Incapacitated, and you don't have disadvantage on the Attack roll.

The amount of the extra damage increases as you gain levels in this class, as shown in the Sneak Attack column of the Rogue table.
Som sagt gömmer man sig bakom sin polare är väl denne inom 5 fot från fienden å då man sneak attack enligt detta

Kalil

Swordsman
.113;n293579 said:
Som sagt gömmer man sig bakom sin polare är väl denne inom 5 fot från fienden å då man sneak attack enligt detta

Om du gömmer dig bakom din polare så får du advantage på ditt anfallsslag eftersom du är gömd. Många spelledare kommer dock att använda en "ruling" mot detta. Om din spelledare låter dig gömma dig så får advantage och därmed också SA.

Om en polare (vilken som helst) står inom 5 fot från din fiende så får du alltid SA utan att din spelledare (rimligen) kan ha synpunkter på detta.

anth

Vetefan
.113;n293561 said:
Kalil;n293574 said:
Reglerna för att smyga i 5e är skrivna så att spelledaren kan välja hur restriktiv han vill vara med att gömma sig i strid. Det finns ingen entydig definition av vad "being hidden" egentligen betyder. Det innebär att olika grupper har olika tolkningar, och ingen av dom har fel.
.113;n293578 said:
Jo precis, jag fokuserade mest på vännen i det här fallet eftersom det är snack om att gömma sig bakom en spelare. Om den andre spelaren har vapen framme får man ju göra sneak attack oavsett advantage, stealth, flat footed å allt sånt.
Kalil;n293581 said:
Om du gömmer dig bakom din polare så får du advantage på ditt anfallsslag eftersom du är gömd. Många spelledare kommer dock att använda en "ruling" mot detta. Om din spelledare låter dig gömma dig så får advantage och därmed också SA.
Det är upp till varje spelgrupp att tolka reglerna som de vill och ha sina egna husregler.

Men i PHB, under race Halfling, sub-race Lightfoot står:
Naturally Stealthy. You can attempt to hide even when you are obscured only by a creature that is least one size larger than you.
När ni talar om att gömma sig bakom en polare hoppas jag att ni menar att den som gömmer sig är halvling.
Eftersom texten står specifikt i reglerna för halvlingar så är det bara halvlingar som kan göra detta.

Ja, det stämmer att man får advantage så länge man är gömd, men så fort man förflyttar sig från sin polare blir man synlig. Attacken måste komma från platsen där man är gömd för att få advantage, inte efter man förflyttat sig.
Givetvis kan tjuven först slå stealth för att gömma sig, sedan slå stealth igen för att smyga sig fram och sätta kniven i en intet ont anande vaktpost som står och halvsover.
Men jag skulle inte tillåta att en halvling smyger sig fram bakom någon som är i strid. Motståndaren får antas hålla ögonen på personen den slåss mot och ser därmed alla som smyger fram bakom ryggen på alla den slåss mot - och all stealth går förlorad.

Återigen: man kan husregla och tolka reglerna som man vill, men det är så jag tolkar reglerna.

zonk

muterad
Som naturally stealthy är skrivet så tycker jag den låter som gjord för att användas i strid. Även om man då inte tillåter anfall från stealth (utan att man istället går fram ur stealth och skjuter, kanske en sneak attack ändå, på en fiende i närstrid med en kompis, men utan advantage), så kan ju isåfall halvlingen gå och gömma sig efter sin attack (bonus action vid en viss level som rogue). Därefter kan ju monstren inte anfalla halvlingen direkt, eftersom de inte vet var den är. Fortfarande ganska bra.

Ovanstående återigen en regeltolkning, det finns helt klart flera.

anth

Vetefan
zonk;n293670 said:
Som naturally stealthy är skrivet så tycker jag den låter som gjord för att användas i strid. Även om man då inte tillåter anfall från stealth (utan att man istället går fram ur stealth och skjuter, kanske en sneak attack ändå, på en fiende i närstrid med en kompis, men utan advantage), så kan ju isåfall halvlingen gå och gömma sig efter sin attack (bonus action vid en viss level som rogue). Därefter kan ju monstren inte anfalla halvlingen direkt, eftersom de inte vet var den är. Fortfarande ganska bra.

Ovanstående återigen en regeltolkning, det finns helt klart flera.
Ja, förmågan är gjord för strid.
Men den kan givetvis också användas på en folkrik plats, t.ex. en marknad, om man vill använda pick pocket.
Och ja, halvlingen kan givetvis stå bakom sin vän och använda sin slunga och göra sneak attack.

Sedan är det inte riktigt så att motståndarna inte vet var halvlingen är. De har antagligen sett hur halvlingen gått bakom sin vän och försvunnit och de ser hur halvlingen sticker fram huvudet och skjuter stenar..
Är de smarta kan de attackera rutan bakom vännen med area attacks.

zonk

muterad
anth;n293677 said:
Ja, förmågan är gjord för strid.
Men den kan givetvis också användas på en folkrik plats, t.ex. en marknad, om man vill använda pick pocket.
Och ja, halvlingen kan givetvis stå bakom sin vän och använda sin slunga och göra sneak attack.

Sedan är det inte riktigt så att motståndarna inte vet var halvlingen är. De har antagligen sett hur halvlingen gått bakom sin vän och försvunnit och de ser hur halvlingen sticker fram huvudet och skjuter stenar..
Är de smarta kan de attackera rutan bakom vännen med area attacks.
Mmm, helt klart. Samtidigt är det en juste fördel att slippa direkta attacker mot en.