Nekromanti 5e Slot Grid

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja nu har 2097 kommit på något ballt & användbart! Och ni ska få se redan från början!


Vad är då detta för mysko grej? Ja mysko är ju avsiktligt för det är magi det rör sig om!

Har alltid tyckt det är lite bökigt att DM:a NPC casters men landade i att dra streck för varje använd slot, på ett kladdpapper. Men, det gällde ju dom NPC casters som finns i monsterboken och modulerna. Det är lite bökigare att helt plötsligt bara "OK nu behöver jag en level 12 wizard helt plötsligt" och ha den till hands. Hur många level 3 slottar har en level 12 caster? (Nu när jag har min "Slot Grid" vet jag ju svaret, 3 stycken.)

Så här funkar det! (Ja, som vanligt har jag offrat "intuitionen" för att öka "användbarheten på sikt".)

Varje ruta är en oanvänd slot! När du använder dom kan du sätta X eller bara flytta pärlor eller bara tänka i huvudet eller bara ha ett papper över/bredvid där du drar streck osv om du inte vill kladda ner formuläret för mkt. Men, varje ruta är en slot. Siffran till vänster om den raden (ni ser, 1?9) är vilken level slotten är på. Siffran inuti rutan är.... trumvirvel... från och med den class leveln får man tillgång till den rutan!!!

I Spelarhandboken fanns det en tabell, för varje level finns det en rad och för varje rad (säg level tolv) ser man ok, jag har fyra level 1 slottar, tre level 2 slottar, tre level 3 slottar osv osv osv. Det är väl ok men jag behöver ACTION!!!! UX design to the ever-lovin' rescue!!!

Säg att jag ska köra en level... hmm 13 wizard. Då kan jag kryssa över (på pappret eller mentalt) alla rutor som har siffror högre än 13). Dom som då är kvar tomma, dom är slottar jag har kvar att använda (kryssa över)! Och om jag rular att trollisen har kört en mage armor i förmiddags exempelvis, ja, då kan jag ju kryssa över en extra level 1 slot för det.

Känner mig så sjuhukt smart som kommit på detta "inverterade perspektiv" att se på slotprogressionen!!!

Hoppas ni kommer ha nytta av denna insikt men om ingen annan begriper nyttan så är jag ändå nöjd för den kommer göra livet så sjukt mkt lättare för mig som DM.

Det usecase som låg närmast till hands är att jag håller på att göra fyra NPC-ark, en tjuv en wizard en cleric och en fighter som är "skalbara" för olika levels. 5e-moduler har ju alla sina NPC:er som referenser till monsterblock (tacka Corellon Larethain för det) men nu när jag preppar lite 2e-grejer är det mycket "Hon är en level 11 Wizard, gör i ordning en sån innan spelet börjar" och jag bara dör. Så jag ska göra dessa fyra med denna typ av design fast för allting (HP och prof är ju lätt & redan klart. Antalet attacker och sånt är inte heller så bökigt. Jag lägger upp dom när alla fyra är klara.)

Just denna slotgrid är för Wizard, andra klasser har andra progressioner. Kommer göra Cleric också.

Bredvid varje rad kommer det stå default spells. Ex vis på rad tre kommer det stå "Fly, Counterspell, Lightning Bolt". Kanske med sidhänvisning vi får se. Och så ska jag ha regeln att om det står i preppen "dom möter en wizard med Fear preppad" då skrivs "Fly" över, dom skrivs över från vänster till höger så jag ska lägga dom som jag vill att NPC oftast ska ha längst till höger. Egentligen skulle jag kanske bara köra att hon dessutom har Fear eftersom det oftare är slottarna som är begränsningen än preppat, men, en sån här överskrivningsregel känns lättare.

(Varför finns det ingen 12, ingen 14 osv? Därför att dom levels får inga nya slottar jämfört med leveln under.)

Cantrips har jag en annan lösning för, inget märkvärdigt med den. Typ såhär: "Fire Bolt, Light, Mage Hand, Prestidigitation?, Shocking Grasp?" (dvs om castern är minst level 4 har den Prestidigitation osv). Ska försöka göra det snyggt.

Men det är slot gridden som är innovationen!!!! Look on my works ye mighty!!!!

Som sagt, "skalbara NPC-ark" är usecase nummer ett men jag tycker så mkt om idén att jag kommer använda den player side också i sinom tid. Tror detta blir a w e s o m e.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Ja, faktiskt väldigt bra. Jag ritade ofta en motsvarande figur för att kunna bocka av använda slotar, men aldrig tänkt tanken att ha den som mall på det här sättet. Genialt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja typ så här brukade jag rita:

Där strecken var använda slottar. Tillgängliga slottar fick jag helt enkelt ha i huvet :(
Det gick väl an eftersom tillgängliga slottar stod i statblocket men för att kunna skala mellan olika levels är slot-griddet en bra idé.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag minns att jag använde rutat papper och gjorde en trappa, där det iaf fanns en ruta för varje slot. Det gjorde det lite enklare - och sen kopierade jag vilka spels som fanns på varje level efter det på samma rad från beskrivningen i äventyret. (Vilket gjorde att jag sällan kom att tänka på om någon av dem skulle ha tjoffats in på en högre nivå eller annat strategiskt tänk, men däremot - på 3.5-tiden - hade jag anteckningar om det gick att göra "sudden maximized" osv så det kunde komma till användning.)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag använder oftast dom flesta av dom högre slottarna till lägre spells (Sleep är en av dom bäst skalande spellsen i spelet), tänkte inte på att det kanske blir ointuitivt med det här systemet när jag lägger spells-namnen på samma rad som slottboxarna. :/
För mig är det inget problem som ändå bara vill köra RDW och spamma Lightning Bolt och Sleep, men för andra DM, och för spelare?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tankarna rusar med idéer till att använda platta trä-spelplaner med pärlor, cribbage-liknande peg boards, kalaha-liknande system med skålar i en träplatta, apoteksdosetter osv. ja jag blev nöjd. har funderat ett tag på hur jag skulle kunna få slottar till något påtagligt kanske metalmynt i nio olika valörer osv. och så ramlade jag över den här idén när jag egentligen jobbade med en helt annan idé (skalbara NPC-ark).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tydligen har bards och dom andra fullcasters samma progression. Det finns också halfcaster ex vis ranger och thirdcaster ex vis arcane trickster.

Inlägg 999. Är glad att jag lägger det på "not to fight on the Internet, but to do cool stuff, for games." (Citat från "Damn Good D&D")
 
Top