God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,536
Så vi gick igenom klasserna man kan spela i 5ed när jag körde ett spel med två spelare som kört D&D innan men som inte kört 5ed idag. Det här var tanken som slog oss: "Är du funktionshindrad om du inte har tillgång till magi?"
I gamla (innan 3ed) D&D var det ungefär hälften av klasserna som inte hade tillgång till magi. Det blev procentuellt färre icke-magiska klasser i 3.5 men det fanns ändå en hel del av dem. 4ed hade martial klasserna som några av de starkaste och mest ikoniska i spelet och det var ett uppsving för att bara använda muskler och vapen... Men 5ed?
Barbaren har magi om det är en Totem krigare. Barden är en full magiker. Cleriken och druiden är fulla magiker. 1 av tre fighter arketyper är en magiker, samma med tjuven. Monk, Paladin och Rangern har alla magiska förmågor. Och sedan har vi Sorcerer, Warlock och Wizard som är helt fokuserade på magin.
Vad ni kanske märker är att jag räknade upp alla klasserna. Alla klasserna har magi. Man måste aktivt välja att spela en icke-magisk Fighter, Barbarian eller Rogue arketyp för att inte ha tillgång till magi. Så magi är standard, det ända du väljer är hur mycket fokus du vill lägga på den i jämförelse med andra grejer.
Så då kommer vi tillbaks till grundantagandet, att inte ha tillgång till magi är ett funktionshinder. Låter inte det som en cool grej för en kampanjvärld? En värld som är så full mad magi, gudar och mystik att det är något fel på dig om du inte har tillgång till åtminstone lite av det? Det förklarar också varför sorcerers, dragoborn och tieflings är så vanliga. Magi är super vanligt, vem har inte legat med en drake eller en demon? Det här fungerar också, tror jag i alla fall, bra för romantisk fantasy i Mercedes Lackeys mall där nästan alla har sin egen magi. Kanske bara en gnutta av den men ändå. Magin är där mer för att förstärka en karaktärs personlighet än som en huvudsaklig kvalité, vilket jag tycker 5ed klarar av att göra bra.
Vad tror du?
I gamla (innan 3ed) D&D var det ungefär hälften av klasserna som inte hade tillgång till magi. Det blev procentuellt färre icke-magiska klasser i 3.5 men det fanns ändå en hel del av dem. 4ed hade martial klasserna som några av de starkaste och mest ikoniska i spelet och det var ett uppsving för att bara använda muskler och vapen... Men 5ed?
Barbaren har magi om det är en Totem krigare. Barden är en full magiker. Cleriken och druiden är fulla magiker. 1 av tre fighter arketyper är en magiker, samma med tjuven. Monk, Paladin och Rangern har alla magiska förmågor. Och sedan har vi Sorcerer, Warlock och Wizard som är helt fokuserade på magin.
Vad ni kanske märker är att jag räknade upp alla klasserna. Alla klasserna har magi. Man måste aktivt välja att spela en icke-magisk Fighter, Barbarian eller Rogue arketyp för att inte ha tillgång till magi. Så magi är standard, det ända du väljer är hur mycket fokus du vill lägga på den i jämförelse med andra grejer.
Så då kommer vi tillbaks till grundantagandet, att inte ha tillgång till magi är ett funktionshinder. Låter inte det som en cool grej för en kampanjvärld? En värld som är så full mad magi, gudar och mystik att det är något fel på dig om du inte har tillgång till åtminstone lite av det? Det förklarar också varför sorcerers, dragoborn och tieflings är så vanliga. Magi är super vanligt, vem har inte legat med en drake eller en demon? Det här fungerar också, tror jag i alla fall, bra för romantisk fantasy i Mercedes Lackeys mall där nästan alla har sin egen magi. Kanske bara en gnutta av den men ändå. Magin är där mer för att förstärka en karaktärs personlighet än som en huvudsaklig kvalité, vilket jag tycker 5ed klarar av att göra bra.
Vad tror du?