Nekromanti 5ed och högmagi

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,536
Så vi gick igenom klasserna man kan spela i 5ed när jag körde ett spel med två spelare som kört D&D innan men som inte kört 5ed idag. Det här var tanken som slog oss: "Är du funktionshindrad om du inte har tillgång till magi?"

I gamla (innan 3ed) D&D var det ungefär hälften av klasserna som inte hade tillgång till magi. Det blev procentuellt färre icke-magiska klasser i 3.5 men det fanns ändå en hel del av dem. 4ed hade martial klasserna som några av de starkaste och mest ikoniska i spelet och det var ett uppsving för att bara använda muskler och vapen... Men 5ed?

Barbaren har magi om det är en Totem krigare. Barden är en full magiker. Cleriken och druiden är fulla magiker. 1 av tre fighter arketyper är en magiker, samma med tjuven. Monk, Paladin och Rangern har alla magiska förmågor. Och sedan har vi Sorcerer, Warlock och Wizard som är helt fokuserade på magin.

Vad ni kanske märker är att jag räknade upp alla klasserna. Alla klasserna har magi. Man måste aktivt välja att spela en icke-magisk Fighter, Barbarian eller Rogue arketyp för att inte ha tillgång till magi. Så magi är standard, det ända du väljer är hur mycket fokus du vill lägga på den i jämförelse med andra grejer.

Så då kommer vi tillbaks till grundantagandet, att inte ha tillgång till magi är ett funktionshinder. Låter inte det som en cool grej för en kampanjvärld? En värld som är så full mad magi, gudar och mystik att det är något fel på dig om du inte har tillgång till åtminstone lite av det? Det förklarar också varför sorcerers, dragoborn och tieflings är så vanliga. Magi är super vanligt, vem har inte legat med en drake eller en demon? Det här fungerar också, tror jag i alla fall, bra för romantisk fantasy i Mercedes Lackeys mall där nästan alla har sin egen magi. Kanske bara en gnutta av den men ändå. Magin är där mer för att förstärka en karaktärs personlighet än som en huvudsaklig kvalité, vilket jag tycker 5ed klarar av att göra bra.

Vad tror du?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ja, först och främst står det väl i boken om t.ex. raserna att anledningen till tiefling och sånt i grundboken är bara för att man inte ska behöva ett supplement för att kunna köra de "populära" raserna, men att det är upp till spelledaren att välja vilka raser som är med. Nu är jag inte helt säker men tror inte att i t.ex. 3.5 så står det samma sak med valbara raser (även om det så klart är ett option ändå). Jag tänker mig samma sak här, med klasserna. Med nya regler och ändringar i t.ex. multiklassning så tänkte de nog att det är bättre att ha med vissa extra magiker varianter, som fighterns och roguens, för att det finns spelare som gillar tjuvar/krigare med lite magi och förut hade multiklassat lite för att få tillgång. Nu behöver de inte det. En sorts kompromiss. Det är mer en fakta/regel bok än en världsförklarande bok.

Men för att återgå till själva frågan så tror jag absolut det skulle vara en intressant ide med magi överallt. Det gör ju också t.ex. rogues och fighters till mera "commoners" ändå eftersom de har tillgång till så lite magi jämfört de andra.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nej, magi är inte nödvändigt i DnD5.
Däremot har man försökt tillfredsställa alla olika spelstilar och då blir det väldigt många magikombinationer.
Eldritch Knight och Arcane Trickster är t.ex. till för de som vill spela fighter/wizard eller rogue/wizard utan att behöva multiclassa. Sedan kan man få till väldigt olika kombinationer med hjälp av backgrounds och feats.

DnD5 bygger i grunden på de 4 ikoniska klasserna fighter, rogue, cleric, wizard. Och ja, DnD är magisk fantasy.
Men DnD5 är bra mycket flexiblare än t.ex. DnD4 och man kan skapa väldigt annorlunda grupper som är roliga att spela, man behöver definitivt inte ha en grupp med de 4 ikoniska klasserna.

Det går alldeles utmärkt att skapa en DnD5-värld där magi är extremt vanligt och där i princip alla kan en cantrip eller två samt har ett magiskt föremål i bakfickan.
Men det går också att skapa en DnD5-värld där magi är extremt ovanligt men fortfarande är kul att spela.
Det går även att skapa roliga kombinationer där rollpersonerna avviker extremt mycket från genomsnittet i kampanjvärlden.
DnD5 är ett väldigt flexibelt spel som tillåter väldigt många olika spelstilar. Har man lite koll på allt tredjepartsmaterial som kommer till DnD5 inser man också att denna flexibilitet skapar en enorm kreativitet hos spelarna som jag inte sett på över ett decennium.
 
Top