Nekromanti 5th edition, jakter osv..

.113

Swashbuckler
Nån som spontant har lite bra tankar på hur man kan få sånt att flyta på riktigt bra? Alltså, vi ska köra en stadskampanj och det finns väl inte vad jag vet några direkta regler för sådant.. Någon som har några regler/husregler? Tänkte man kanske kan få någon inspiration, annars kör jag på som vanligt och höftar lite + hittar på något ;)

Krille

Super Moderator
Pathfinder har några uppsättningar Chase Cards som man kan sno. De kommer med teman för Dungeons, Forests och Urban. Varje kort har ett val mellan en specifik utmaning som är lite lättare och en allmän utmaning som är lite svårare. Sedan lägger man upp fem stycken och vänder upp dem en i taget. För att stega vidare till nästa kort måste man klara en av utmaningarna på kortet. Om den jagade kan komma av det sista kortet kommer hen undan, om jägaren kommer förbi den jagade så vinner jägaren. Utmaningarna är förstås enligt Pathfinder-standard, så i 5E får man improvisera lite.

Annars kör jag gärna Skill Challenges från D&D4 även i femman, dvs att man måste lyckas med X antal slag innan man misslyckas med Y antal slag.

.113

Swashbuckler
Ska kolla upp pathfinder lite iaf :) har inte kört fyran, är det motståndsslag också så jägaren slår också? Eller är det helt enkelt om man klarar det är det lugnt bara (misslyckanden = jägaren fångar). Och hur står det sig i relation till t.ex. att jägaren egentligen är snabbare/bättre?

Eksem

Champion
Jag gillar det jag hört om Chase Cards, även om jag antagligen skulle friforma själva regeldelen lite mer. Alltså att använda konceptet med att saker och ting dyker upp i miljön med kort eller en tabell, men hur spelarna och de som blir jagade interagerar med dem, eller vad som gör att man faktiskt hinner ikapp eller lyckas fly är lite mer baserat på hur spelledaren tolkar situationen snarare än att man ska klara X utmaningar i rad eller dylikt.

Fridigern

Swordsman
Mouse Guards regler passade väldigt bra för jakter. var ett sten-sax-påse-system som vi inte gillade i övrigt, men jakterna blev grymma! Minns inte exakt hur det funkade dock

Krille

Super Moderator
.113;n94266 said:
har inte kört fyran, är det motståndsslag också så jägaren slår också? Eller är det helt enkelt om man klarar det är det lugnt bara (misslyckanden = jägaren fångar). Och hur står det sig i relation till t.ex. att jägaren egentligen är snabbare/bättre?
En skill challenge är ett antal slag som spelarna slår. Spelledaren sätter upp vilka skills som ska användas, samt hur många slag som måste lyckas och hur många slag som inte får misslyckas. Sen får spelarna fördela slagen som de vill. Om de når upp till antalet lyckade slag som krävs först så vinner de skill challengen. Om de når upp till antalet misslyckade slag först så förlorar de skill challengen.

Spelledarpersonernas skills används inte alls. Istället leker spelledaren med de två trösklarna. Om motståndaren är snabbare/bättre så kanske spelarna måste lyckas med fyra eller fem slag, men får inte misslyckas med två eller tre.

.113

Swashbuckler
Yes. Låter som det skulle fungera bra, har inte kollat pathfinder ännu dock.

Fridigern, det är ju sant också, jag har ju kört mouse guard lite grann och just för jakter kan det nog stämma. Kom ihåg att jag tyckte det va hyfsat kul ändå, iofs var jag SL som vanligt.. Men kändes intressant med status grejerna.

Ska fundera vidare, men blir nog något sådant. Smidigast just nu känns ju ändå att köra med skill challenges tror jag. Tack för tips :)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Just D&D5 har faktiskt reglet för just jakter i DMG.

.113

Swashbuckler
Dante;n94328 said:
Just D&D5 har faktiskt reglet för just jakter i DMG.

Jasså? Ja men då får jag väl kolla in det då ;) En kompis som har den boken så får kolla in det också då. Vore kanske ännu smidigare ;)

.113

Swashbuckler
Det är ungefär såhär: Man har 3+con modifier ggr man kan använda dash, efter det måste man slå con save eller få exhaustion. Efter 5 st så orkar man inte mer. Om ingen ger upp (?) så börjar man tillslut slå stealth för att "komma undan".

Sen är det en tabell för komplikationer som man börjar slå varje runda, som däremot har en hel del.. speciella händelser som antagligen på sin höjd bör inträffa EN gång ever innan det känns konstigt. Men jo, de duger ju faktiskt. Gillar avslutet med stealth, det funkar, däremot före det är det liksom lite luddigt "jakten slutar om någon ger upp" men, menar de pga exhaustion eller att man kom på man glömde spisen på hemma? Ingen vet :p Sen kommer det där om stealth.

Jag kör nog en moddad sån variant där man slår stealth när läge finns.. Men ja, det funkar iaf :)

Übereil

Swashbuckler
Problemet med den regeln är att roguen inte springer ifrån fightern, eftersom det med största sannorlikhet är så att fightern har bättre con.

Übereil

.113

Swashbuckler
Jepp, och eftersom alla har samma movement, om man inte tagit featen eller.. är barbar? kommer inte ihåg om de fick mer eller inte. Tror det. Det skulle ha varit något med Dex istället, hade iaf blivit lite bättre :) Typ, ingen dash, men man springer 30+dex varje runda i con bonus rundor (utan minus), sen börjar man bli trött. Då hinner ju en snabb person ändå komma ifrån några rundor och kan slå stealth sen för att gömma sig/villa bort den andre.

Übereil

Swashbuckler
Munkar får ökad move med level.

Rogues har extra dash från level två vilket ger en liten fördel. Fast man kommer mest bara att använda sina 5 + con + antal lyckade slag dashes lite snabbare än fightern. Säg 5 + con + 1 för sakens skull. Då kommer roguen att ha använt sina sex dashes på tre rundor medan fightern kommer ha använt tre dashes efter tre rundor. Så fightern har kommit 180 fot medan när roguen har kommit 270 fot. Dvs roguen kommer 82 meter på 18 sekunder och måste sedan sakta ner för att hen är trött - då har fightern kommit 54 meter. Dvs fightern är 30 meter bakom roguen och då ska roguen lyckas gömma sig för att kunna komma undan, annars kommer fightern ifatt.

Dvs roguen sprinter inte ifrån fightern.

Übereil

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Übereil;n95114 said:
Dvs fightern är 30 meter bakom roguen och då ska roguen lyckas gömma sig för att kunna komma undan, annars kommer fightern ifatt.

Dvs roguen sprinter inte ifrån fightern.
Vilket jag tycker passar skitbra, personligen. Tjuven måste alltså vara lite smart för att komma undan. Gömma sig på ett slugt sätt, runda ett hörn och ducka in i ett värdshus, klättra över en mur och hoppas på att fightern inte är lika bra på det.

Übereil

Swashbuckler
Jo, men samtidigt så är luckan man har att försvinna på väldigt liten - om det inte ligger en krog (eller en mur) runt hörnet så är man körd.

Übereil

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Übereil;n95121 said:
Jo, men samtidigt så är luckan man har att försvinna på väldigt liten - om det inte ligger en krog (eller en mur) runt hörnet så är man körd.
Jupp. Återigen tycker jag detta känns rätt passande. Kapplöpning över öppen stepp känns inte som att det ska vara tjuvens starka sida. Detta blir så klart en smaksak, i hur man tycker att en tjuv ska kunna betee sig.