Nekromanti 5th Edition OGL, SRD och DMG

CapnZapp

Myrmidon

anth

Vetefan
Jag vill inte låta neggig, men... det här skulle WotC släppt för 1½ år sen.

Kalil

Swordsman
Rätta mig om jag är ute och cyklar här... Men innehåller alltså SRD en stympad gratis version av reglerna och basic innehåller en annan stympad gratis version av reglerna? Något förvirrande.

CapnZapp

Myrmidon
anth;n143364 said:
Jag vill inte låta neggig, men... det här skulle WotC släppt för 1½ år sen.
Du lät neggig.

Vill du försöka igen? :)

CapnZapp

Myrmidon
Kalil;n143375 said:
Rätta mig om jag är ute och cyklar här... Men innehåller alltså SRD en stympad gratis version av reglerna och basic innehåller en annan stympad gratis version av reglerna? Något förvirrande.
Du har rätt.

(Du verkar dock fortfarande vara ute och cykla.)

anth

Vetefan
CapnZapp;n143392 said:
Du lät neggig.

Vill du försöka igen? :)
Jag hävdar fortfarande att det här är vad WotC skulle ha släppt från början, men jag kan sträcka mig så långt att jag tycker att det är bra att de släppt det idag, mot att de aldrig skulle ha släppt det. :)

CapnZapp

Myrmidon
anth;n143400 said:
Jag hävdar fortfarande att det här är vad WotC skulle ha släppt från början, men jag kan sträcka mig så långt att jag tycker att det är bra att de släppt det idag, mot att de aldrig skulle ha släppt det. :)
Okej, jag tar det!

anth

Vetefan
Kalil;n143375 said:
Nja.
Basic rules innehåller bara grunderna, "the basics", för att spela spelet. t.ex. finns bara 4 raser, bara 4 klasser, bara utvalda spells och monster o.s.v.
Medan SRD:n faktiskt verkar innehålla allt: alla raser, alla klasser o.s.v.

CapnZapp

Myrmidon
SRDn innehåller mycket mer än Basic, den är trots allt nästan 400 sidor.

Därmed inte sagt att den innehåller allt. Varje ras representeras av en (1) subras exempelvis. Det finns i princip inga feats. Monsters och spells med "produktidentitet" är bortsållade.

Men i princip ja - det finns allt du behöver för att spela D&D utan kostnad; regler för att skapa gubbar, regler för att äventyra, monster och skatter. :)

Men...

MerricB said:
If you publish using the DM Guild, you don't use the SRD/OGL at all.

You have access to all D&D rules, not just those in the SRD.

You have access to the Forgotten Realms.

It's incredible!

chrull

Stockholm Kartell
Fuck these rules:
  • You can use a bunch of WotC's IP, including brand names and other vital stuff.
  • It's affiliated with DTRPG, and if you charge money it costs you 50% of your revenue (DTRPG normally charges 40% or so).
  • There are resources - templates stock art, et. you can use.
  • Your work has to be set in the Forgotten Realms. Additional settings may open up later.
  • You have to agree to a Community Content Agreement.
  • You cannot sell your stuff elsewhere. It's an exclusive deal.
  • You keep ownership of your own IP.
  • Your work might be selected for use in an official D&D product or video game.
  • There's no approval process, and they reserve the right to withhold payment and pull your content if you break the content guidelines.
Men bra med en SRD!

Kalil

Swordsman
Har läst lite mer nu. Bra att det äntligen finns en SRD. Tråkigt att dom valt att inte ta med vissa regler, gör det hela betydligt mindre användbart. Lite tveksam inför DM guild prylen, men jag hoppas dom får bra resultat.

slanfan

Hero
Hjälp mig fatta! innebär detta att jag med gott samvete kan lägga in 5ed-s advantage, cantrips och ökande spell-kapacitet i min 0ed "klon"?. Alltså, med dåligt OSR-samvete, men med gott lagligt samvete?

Det kan ju bli ett riktigt hett spel!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Och redan har vi fått detta: http://www.5esrd.com/

Funktionaliteten är ännu sådär. T.ex. saknas helt interna referenslänkar så du kan inte direkt hoppa till »Incapacitated« från ett stycke där det nämns.

Jag hoppas att det kommer snart.

Staffan

Myrmidon
slanfan;n144197 said:
Hjälp mig fatta! innebär detta att jag med gott samvete kan lägga in 5ed-s advantage, cantrips och ökande spell-kapacitet i min 0ed "klon"?. Alltså, med dåligt OSR-samvete, men med gott lagligt samvete?

Det kan ju bli ett riktigt hett spel!
Ja, men om du ska "sno" något, se till att du snor det från SRD:n (eller något annat som är Open Content).