Nekromanti +6 combat bonus

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Så här är en grej jag har funderat på utifrån min egen lathet. Jag gillar OSR D&D regelsystem, mycket utifrån att de är så regel lätta, och av samma anledning föredrar jag att spela på lägre levlar. Men jag vill ibland spela spel med mer heroiska karaktärer. Så jag har kommit på ett sätt att ge karaktärerna den där extra heroiska kicken. Den dagliga +6 combat bonusen.

Min tanke är att det fungerar så här. Varje dag kan du vid ett tillfälle lägga till +6 till att träffa och +6 skada för en attack. På lägra levlar är det en väldigt maffig bonus.

Men här är grejen. Spelaren definierar vad +6 combat bonusen är. Den kan vara:



En direwolf som just då hoppar in och biter någon. Eller...




Ett magiskt svärd som just då flammar upp med magisk eld. Eller...



Att din barbar blir riktigt, riktigt arg just då.


Vad tror ni?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Det löser mycket av problemen med en "level 2 bondtölp" som jag ofta upplever i levelbaserade rollspel. Jag gillar skithäftiga rollpersoner, och upplever att levelbaserade rollspel kräver ett halvårs rollspelande innan de kan bli skithäftiga. Kalla mig lat eller otålig, men jag har inte riktigt lust att vänta så länge på att rollpersonen ska bli ball.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Krille;n94629 said:
Det löser mycket av problemen med en "level 2 bondtölp" som jag ofta upplever i levelbaserade rollspel. Jag gillar skithäftiga rollpersoner, och upplever att levelbaserade rollspel kräver ett halvårs rollspelande innan de kan bli skithäftiga. Kalla mig lat eller otålig, men jag har inte riktigt lust att vänta så länge på att rollpersonen ska bli ball.
Det är just den känslan jag vill undvika i vissa kampanjer. Spelarna ska vara coola! Varför är de inte det utan att vara level 5 och ha en massa komplicerat krafs?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I min nuvarande OSR-kampanj har vi plockat in Background/Inspiration från DnD5.

Vi kör även med att inspiration är en pool som kan vara lika stor som antalet spelare vid bordet, vilket lustigt nog ger exakt samma resultat i praktiken som individuell inspiration, men fungerar smidigare då inspiration points flyter bättre.

En Inspiration point motsvarar ungefär +5, vilket ligger ganska nära ditt +6 och att slå 2d20 är roligare än att få en +6 bonus.

Men du ville även ha bonus på skada.
Mitt förslag är att efter man träffat kan man använda en inspiration point för att omvandla träffen till en crit.

Det borde lösa dina problem. :)
 
Top