Egna kopplingar (smått OT men pardon me)
Tänkte på just det där i morse. Att det är så nära i tiden, bara en ungefärlig halv livstid. Räknade efter och fann att min mor var 7 när kriget tog slut och jag själv föddes endast 28 år efter slutet. Det är svindlande nära i tid, nu när jag själv uppnått en viss ålder. Det kunde varit i år som kriget bröt ut... men istället var det då.
Vi har ju varit otäckt nära större krig (där inte bara två eller tre fronter varit inblandade... om man undantar vissa obehagliga försök) och det är med respekt man kan titta tillbaka på det som skedde. Min egen historiegalna far var med om det, ja han var åtta när kriget tog slut... det är så nära, men ändå. Vi som är yngre än 60 har en så stor distans till det som hände. Vad hade vi gjort om vi varit i deras kläder? Vad hade vi fått uppleva....
Det får vi aldrig veta... eftersom krig idag inte ser ut på det sättet. Visst, dödandet är ett dödande, men idag har vi dessvärre bättre vapen (i viss mån) och andra strategier... som i grunden skapades då, men även skapats av annat....
Jag vet inte, vi borde försöka prata själva med anhöriga som var med om det... eller för all del med människor som upplevt krig (flyktingar). Vi har mycket att lära.
*en något dyster*