Nekromanti Recension - Smallville RPG

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag har inte sett ett enda avsnitt av Smallville, så det finns ingen rak orsak till att jag ansträngde mig och letade upp Smallville RPG. För det är inte helt lätt att få tag på. Det ligger nämligen en förbannelse över Margaret Weis Productions, som är ungefär så här: om MWP har en licens på en tv-serie och gör ett rollspel av det så kommer det att försvinna spårlöst efter max två moduler. Det hände med Firefly, BSG, Marvel Heroic Roleplaying och Smallville (det finns några undantag som tutar på, av nån anledning).

Och det är förbannat synd, för de var rätt bra rollspel. Allihopa har tagit Cortex-systemet och utvecklat det till något helt nytt. Nu är de uppe i Cortex Plus, "samma" som i Marvel Heroic Roleplaying.

Så varför skaffade jag Smallville? Jo, jag hörde nånstans, när jag letade efter modulerna till Marvel som aldrig kom, att Smallville hade ett bättre rollpersonsskaparsystem. Det är inte så svårt, eftersom Marvel knappt har nåt. Välj en marvel-karaktär, eller friforma fram värden som låter bra.

Smallville kör också Cortex Plus, och det innebär väl att de är kompatibla? Nä, så enkelt var det inte. Det som är likadant är att egenskaper mäts med tärningar från skala d4 till d12, och man bygger ihop en pöl med tärningar från passande egenskaper och slår hela bunten. Två av tärningarna väljs ut att bli resultatet som ska jämföras med ett motsvarande slag från andra sidan. Vinner man så lyckas man. En annan tärning väljs ut att bli effekten, och då är det tärningens storlek som gäller, inte valören i slaget. Och effekten används för skada och annat skoj.

Till det kommer specialeffekter som kan triggas av plot points, och man kan även boosta sina slag, resultat och effekter med plot points. Plot points får man när man aktiverar sina kassa egenskaper, samt när någon tärning utfaller på 1. Då kan spelledaren sno den tärningen och lägga till sin motståndspöl ("Doom Pool" i Marvel) i utbyte mot en plot point.

Så mekaniken är samma, men inte värdena. Marvel har en uppsättning värden, mest fokuserat kring ens superkrafter och skills och huruvida man jobbat bäst ensam, i par eller i grupp. Smallville har en helt annan och mycket mer fri uppsättning som i stort sett handlar om färdigheter, förmågor (som kan vara super eller inte) och relationer.

Och det är här som Smallvilles rollpersonsskapargrej kommer in, och som faktiskt är skitsmart! Man gör rollpersoner i grupp - det går inte att göra rollpersoner i enskildhet, för när man gör rollpersoner så ritar man ut en jätterelationskarta över rollpersonerna, andra personer och platser som man har en koppling till.

Var och en börjar med en av fem startrutor i Origin-steget i en life path, Rich, Ordinary, Gifted, Strange och Alien. Varje steg i life pathen har fem rutor, och när man går till nästa steg så går man rakt ner, snett ner till vänster eller snett ner till höger. Andra steget är Youth, med valen Jock, Average, Geek, Outsider och Paragon. Var man Gifted i första steget så kan man välja Average, Geek eller Outsider i andra.

På varje steg följer man instruktionerna för hur man ska rita ut nya noder i relationskartan och hur ens värden ändras med tiden.

På slutet sitter man med en uppsättning rollpersoner, en stor relationskarta över släktingar, ställen man dräller på, kompisar etc, och pilar som anger relationern mellan de olika noderna.

Så långt den biten: det smarta är att den här kartan inte slängs. Smallville tillbringar en massa tid med att utforska vad man kan göra med relationskartan för att bygga äventyr. Var hittar man spänningar, vad kan man göra med dem, hur ser man till att alla spelare har något att göra även om de mest har en sidekick-roll?

Det är det här som Smallville gör så jävla bra: det handlar inte som superhjältar, utan om relationer i en grupp med folk som har växt upp ihop och där en del har superkrafter och en del inte har det, och de spänningar som därmed uppstår. Alla har en del i dramat, oavsett om de är en kraftlös tv-hallåa, en rik socialistisk bågskytt, eller en bondgrabb som kan hoppa högre än en skyskrapa.

Och därför är det ett av mycket få rollspel där en Oliver Quinn eller en Louis Lane har en roll att spela trots att gruppen också råkar innehålla en Clark Kent. Marvel klarar av det (deras motsvarighet skulle väl vara Clint Barton, Ben Urich respektive Thor) och Supergänget klarar av det, men bara delvis av samma anledning, att man inte gör skillnad på superkraft och annan förmåga.

Smallville tar det ett steg till genom att nyttja relationen och bakgrunden som en resurs i rollpersonsskapande och äventyrsskapande.

Nackdelar? Ja, det finns. Det går inte att solo-bygga rollpersoner (man kan planera sin rollperson i förväg, men inte mer). Bilderna är antingen kranks hatobjekt "fula screencaps", eller inte så lysande teckningar. Och det är out of print och svårt att få tag på. Men just nu seglade Smallville rakt upp till toppen bland mina favvo-superhjälterollspel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,075
Location
Nordnordost
Hur generellt är det? Rasar det om man inte spelar superhjältar, utan tex... tonårshäxor? Eller för all del, helt vanliga rackarns high school-ungdomar?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
wilper said:
Hur generellt är det? Rasar det om man inte spelar superhjältar, utan tex... tonårshäxor? Eller för all del, helt vanliga rackarns high school-ungdomar?
Jag tycker det funkar med alla dina exempel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
wilper said:
Hur generellt är det? Rasar det om man inte spelar superhjältar, utan tex... tonårshäxor? Eller för all del, helt vanliga rackarns high school-ungdomar?
Har man krafter så gör Smallville ingen skillnad på hur man får dem. Eller jo, det finns Heritages, som grupperar ihop en klase abilities under ett paraply, typ född på Krypton eller Häxcirkel eller Ninjaklan. Det går också att undvika de ställen i sin Pathway där man får Abilities om man vill, så att man inte har några krafter alls. Det är inte svårt att paketera ihop en ny Heritage, eller skita i idén och välja fritt - en Heritage är mest en lista med abilities som man kan plocka från.

Krafterna funkar likadant, oavsett om de kommer från den lokala magiklubben, att man är född på Krypton eller ramlat ner i en gammastråle när man var liten spelar ingen roll.

Med Smallville Highschool Yearbook så får man dessutom mängder med tips om hur man kör i highschool-miljö, med eller utan superkrafter.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Krille said:
wilper said:
Hur generellt är det? Rasar det om man inte spelar superhjältar, utan tex... tonårshäxor? Eller för all del, helt vanliga rackarns high school-ungdomar?
Har man krafter så gör Smallville ingen skillnad på hur man får dem. Eller jo, det finns Heritages, som grupperar ihop en klase abilities under ett paraply, typ född på Krypton eller Häxcirkel eller Ninjaklan. Det går också att undvika de ställen i sin Pathway där man får Abilities om man vill, så att man inte har några krafter alls. Det är inte svårt att paketera ihop en ny Heritage, eller skita i idén och välja fritt - en Heritage är mest en lista med abilities som man kan plocka från.

Krafterna funkar likadant, oavsett om de kommer från den lokala magiklubben, att man är född på Krypton eller ramlat ner i en gammastråle när man var liten spelar ingen roll.

Med Smallville Highschool Yearbook så får man dessutom mängder med tips om hur man kör i highschool-miljö, med eller utan superkrafter.
Man kan ju även köpa Supernatural RPG, även om jag gissar på att det är i princip likadant som Smalville. (iom Cortex-systemet, samma utgivare etc.).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,527
Man kan ju även köpa Supernatural RPG, även om jag gissar på att det är i princip likadant som Smalville. (iom Cortex-systemet, samma utgivare etc.).
Nja, de är ganska annorlunda. Supernatural påminner mest om Hunter the vigil
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,962
Location
Stockholm
!Paxen said:
Krille said:
wilper said:
Hur generellt är det? Rasar det om man inte spelar superhjältar, utan tex... tonårshäxor? Eller för all del, helt vanliga rackarns high school-ungdomar?
Har man krafter så gör Smallville ingen skillnad på hur man får dem. Eller jo, det finns Heritages, som grupperar ihop en klase abilities under ett paraply, typ född på Krypton eller Häxcirkel eller Ninjaklan. Det går också att undvika de ställen i sin Pathway där man får Abilities om man vill, så att man inte har några krafter alls. Det är inte svårt att paketera ihop en ny Heritage, eller skita i idén och välja fritt - en Heritage är mest en lista med abilities som man kan plocka från.

Krafterna funkar likadant, oavsett om de kommer från den lokala magiklubben, att man är född på Krypton eller ramlat ner i en gammastråle när man var liten spelar ingen roll.

Med Smallville Highschool Yearbook så får man dessutom mängder med tips om hur man kör i highschool-miljö, med eller utan superkrafter.
Man kan ju även köpa Supernatural RPG, även om jag gissar på att det är i princip likadant som Smalville. (iom Cortex-systemet, samma utgivare etc.).
Jag testade någon quick-start-demo-pryl till Supernatural och det låter, tyvärr, som att likheterna är få. Relationskartegrejen omnämndes inte alls (och finns inte i Supernatural om jag inte missförstått den recension jag läst fel) och utan den samt färgen låter det inte som att det finns så mycket att hämta från Smallville som inte kan fås genom att enbart lära sig Cortex (?).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
!Paxen said:
Man kan ju även köpa Supernatural RPG, även om jag gissar på att det är i princip likadant som Smalville. (iom Cortex-systemet, samma utgivare etc.).
Var inte så hejjans säker på det. Som sagt var så används Cortex Plus i både Marvel Heroic Roleplaying och Smallville RPG, och det som är gemensamt är typ handlingsresolution och skador och motståndspölen och plot points.

Däremot skiljer sig rollpersonsskapandet rejält: Smallville har ett coolt life path-system som ger en relationskarta utöver rollpersoner; Marvel har egentligen inget rollpersonsskapande alls. Man väljer en "riktig" Marvel-hjälte, eller friformar. Och de båda spelen har inte ens samma uppsättningar värden.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
RasmusL said:
!Paxen said:
Krille said:
wilper said:
Hur generellt är det? Rasar det om man inte spelar superhjältar, utan tex... tonårshäxor? Eller för all del, helt vanliga rackarns high school-ungdomar?
Har man krafter så gör Smallville ingen skillnad på hur man får dem. Eller jo, det finns Heritages, som grupperar ihop en klase abilities under ett paraply, typ född på Krypton eller Häxcirkel eller Ninjaklan. Det går också att undvika de ställen i sin Pathway där man får Abilities om man vill, så att man inte har några krafter alls. Det är inte svårt att paketera ihop en ny Heritage, eller skita i idén och välja fritt - en Heritage är mest en lista med abilities som man kan plocka från.

Krafterna funkar likadant, oavsett om de kommer från den lokala magiklubben, att man är född på Krypton eller ramlat ner i en gammastråle när man var liten spelar ingen roll.

Med Smallville Highschool Yearbook så får man dessutom mängder med tips om hur man kör i highschool-miljö, med eller utan superkrafter.
Man kan ju även köpa Supernatural RPG, även om jag gissar på att det är i princip likadant som Smalville. (iom Cortex-systemet, samma utgivare etc.).
Jag testade någon quick-start-demo-pryl till Supernatural och det låter, tyvärr, som att likheterna är få. Relationskartegrejen omnämndes inte alls (och finns inte i Supernatural om jag inte missförstått den recension jag läst fel) och utan den samt färgen låter det inte som att det finns så mycket att hämta från Smallville som inte kan fås genom att enbart lära sig Cortex (?).
Nä, såg att det var vissa saker som inte stämde överens (var dock länge sen jag läste igenom Supernatural, så jag vete fan hur mycket det inte stämmer). men, det finns som val, och vissa saker kan man ju "sno" för att spela med SMallville istället
 

mcwolfe

Veteran
Joined
11 Dec 2001
Messages
172
Location
Vänersborg
Som liten sidokommentar. MWP har nu släppt (håller på att släppa) en generisk variant av Cortex+ - reglerna, med moduler för Drama-cortrex (smallvilles relationspryl) och Action-cortex (som hämtat mkt från Leverage-spelet). Har inte läst dem i detalj, men det kan vara en lösning om man inte kan få tag på Smallville

(som kan intygas är ett bra och intressant spel på många sätt, men det kräver att man antar ett lite annorlunda mindset för att det ska flyta på bra)

/McWolfe
 
Top