Nekromanti [Evolutionens Barn] Memplex

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En sak jag inte alls är nöjd med i Evolutionens Barn är memplexen. Jag har säkert spelat spelet mindre än andra, men jag har faktiskt aldrig sett dem ta riktig plats kring spelbordet. Systemet känns trögt, underligt och lite för klumpigt.

Såhär ser reglerna ut idag:
Rollpersonsskapande:
- Välj tre, spendera fem poäng.

Användning i konflikter:
- Välj ett memplex.
- Välj hur många tärningar ur memplexet som ska satsas, som mest värdet man har i memplexet (ett memplex som har värde 3 kan alltså ge 1, 2 eller 3).
- Slå tärningarna tillsammans med andra i konfliktslaget.
- Om man vinner konflikten, öka memplexets värde med 1.
- Om man förlorar konflikten, minska memplexets värde med så många av det satsade memplextärningarna som misslyckades.

Inre konflikter, mellan existerande:
- Om två memplex hamnar i konflikt, välj det ena.
- Om det högre väljs, så ökar det högre med 1 och det lägre minskar med 1.
- Om det lägre väljs, så ökar det lägre med ett, och det högre minskar till det lägres värde.
- Om ett undertryckt memplex väljs (se nedan): emotionell krash.

Inre konflikter, mellan inre och yttre:
- Ett memplex tvingas på rollpersonen. Memplexet ges ett värde. Acceptera eller neka det inkommande.
- Om neka: välj ett existerande memplex som ska försvara. Rulla antalet tärningar som det existerande memplexets värde.
- Dra av försvarsslagets antal lyckade tärningar från det inkommande memplexets värde.
- Om det inkommande har värde > 0 kvar, så får man välja mellan att sänka det försvarande memplexet med värdet, eller lägga in det inkommande som ett "undertryckt memplex".

Det här är lite för många olika regler, tycker jag. Jag skulle vilja se ett mer strömlinjeformat system.

Enkla förenklingar i brist på vettiga konkreta omstruktureringar:
- förlorad konflikt sänker memplexets värde med 1, inte med antalet misslyckade tärningar.
- Det memplex man väljer i en inre konflikt ökar med ett, det andra minskar med ett.
- Begreppet "undertryckt memplex" utgår helt.

Några tankar:
- Jag skulle vilja kunna använda samma system för invaderande memplex som för konflikter mellan existerande memplex.
- Jag skulle vilja att systemet inte aktivt uppmuntrade spelare att ge sina rollpersoner supermemplex; en person som är extremt fanatisk i en fråga som kan komma in i många situationer är det bästa man kan skapa rent balansmässigt just nu. Jag eftersträvar inte absolut rättvisa eller balans, men jag tycker att det är trist när tråkigt spel uppmuntras av belöningar i systemet. Jag vill ju ha tvivlare, helst, inte fanatiker. Hela grejen är ju att ens rollperson ska förändras.
- Det gör ingenting om man kommer på fler sätt att använda memplexen; mitt ideal vore ett mer flexibelt och mindre pilligt system.

krank

Ord att tänka på:
- Attackmem
- Kognitiv dissonans

krank

En tanke jag haft är att tvinga spelaren att välja memplex från vissa kategorier. Och där varje kategori har ett visst antal fördefinierade memplex man väljer mellan. Man FÅR hitta på helt egna memplex, såklart, men default är välja-från-lista.

Varför? För att val ur lista är ett av mina favoritsätt att göra grejer just nu. Kanske min favvogrej från Apocalypse World också. Och helt i linje med alla möjliga bra spelighets- och kreativitetsgrejer jag läst: Bättre mer ett fåtal tydliga val än "gör vad du vill".

Så jag funderade på om man skulle ha t.ex. ett memplex som beskriver en del av ens åsikter om företaget Sigmatec (alltså det som styr företaget) eller samhällsordningen, ett memplex som beskriver ens åsikt om något specifikt i världen (mutanter, robotar) och ett memplex som är mer privatmoral eller självbild. Kanske.

krank

Memplex borde kunna användas både positivt och negativt.

Jag har ingen aning om hur man löser det på ett snyggt sätt om man tänker spelledarlöst eller med svag SL, men en vanlig trad-SL skulle ju till exempel kunna helt enkelt säga att en rollperson får minustärningar i en konflikt om hen försöker gå emot en övertygelse... Kanske. Men minus är tråkigt.

Kan man plötsligt inse att man har memplex? De kanske legat och grott, men så inser man när allt kommer omkring att man vill eller tycker något man inte väntat sig.

Om vi säger att man hamnar i en konflikt, och två memplex går emot varandra i konflikten, så borde det memplex man väljer att satsa tärningar ur öka och det andra minska. Kanske.

Det behövs en konkret modell för vad som aktiverar en "inre konflikt". När triggas en sådan konflikt? Spontant tänker jag mig att man hamnar i en situation där man tvingas välja; inte bara inuti sig själv utan i något konkret man ska göra. Vem man ska hjälpa, till exempel. Inre konflikter kanske inte behöver vara jättevanliga? Det är ju ändå mycket mer spännande med invaderande memplex.

Skulle man generellt kunna tala om "konflikter mellan memplex" snarare än konflikter mellan inkommande/existerande respektive mellan inre? Samma mekanik; man slår bådas tärningar, vinnaren ökar och förloraren minskar?

krank

Sidotanke: Skriva ner memplex på separata papperslappar för att göra dem tydligare och mer påtagliga? "Här har du ett nytt memplex..."? Så kanske man lägger tärningar på lapparna också.

Kanske mer en rekommendation än en fast regel?