Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v44

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ny vecka!

Riktlinjer för filmklubben:

1) Tanken är att du ska se minst en film i veckan. Du måste inte, men det är grundtanken.
2) Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
3) När du ser en film, skriv något om den. Svara på det här inlägget, och skriv titeln i fetstil.
4) Undvik att skriva om samma film fler än en gång.
5) Du måste inte skriva långt, men skriv om den var bra eller dålig, kanske nån rad om varför. Man FÅR skriva längre.
6) Sätt gärna ett betyg, men du måste inte. Dina betyg måste inte vara konsekventa. Här har du ett exempel på betygsystem du kan använda om du vill.
7) Du har på dig från måndag morgon till natten mellan söndag och måndag. Ser du en film efter det, hör den till efterkommande vecka.
8 ) Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.
9) Skriv gärna glada tillrop, komplettera med roliga länkar - men har du något kritiskt att säga: Knip igen, se filmen själv, och skriv en egen recension.

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

I kalkylbladets andra flik kan man föra in sina betyg också, om man vill. Hittills är det bara jag som gjort det, men ni är välkomna.

Teman och gemensamt tittande
En del av oss gillar att ha teman i vårt tittande; tidigare har till exempel jag och Krille tittat på alla James Bondfilmer, en i veckan. Vill man deklarera ett tema är det inte svårare än att göra det i ett svar någonstans i en sådan här veckotråd. Om andra hänger på är det kul, om inte så hindrar inget att du fortsätter själv.

Ibland kan det vara kul att se film tillsammans. Om du vill bjuda in andra att se samma film som dig den här veckan, skriv gärna en rad om det!

krank

Jag har sett Harry Potter and the Chamber of Secrets, alltså den andra Harry Potterfilmen.

Eftersom jag är först får jag väl ge en mycket snabb sammanfattning av grundplotten; jag räknar med att Krille och Lu-kaazh fyller på senare.

Harry Potter får besök av husalfen Dobby, som vill hindra honom från att åka till Hogwarts. Väl på plats på skolan börjar underliga saker hända, folk förstenas och det skrivs konstig graffiti på väggarna om att the Chamber of Secrets öppnats.

Jag tänker nog faktiskt fortsätta på det analysspår jag påbörjade med förra filmen, och försöka sätta den här i kontexten av hela filmserien och målgruppens uppväxt.

Det finns flera grejer som är mer påtagligt "vuxna" och mörkare i den här filmen, nämligen. Det kommer inte att vara sista gången; generellt gäller att historierna blir mer komplexa, mörkare, och vuxnare för varje film eller bok.

I den här filmen har vi dels småsaker, som det här med att vuxna har jobb. Vi ser det i att farbror Vernon nu inte bara är ett obehagligt kräk, han har också en karriär, en chef att vara viktig inför. Weasleys pappa är också en sån där som har ett jobb. Vi får se vuxna lite mer som människor med egna liv, snarare än enbart hjälpande eller stjälpande händer i Harrys liv.

På tal om Weasleys så blir det lite mer påtagligt att deras familj är fattig. I första filmen var det mest att Ron inte hade råd med godis - i den här filmen ser man deras skruttiga bil, och man pratar om hur dyrt det är med skolböcker.

När det gäller familjer så får vi möta Dracos pappa Lucious - och vi förstår därmed att Draco nog blivit den han är på grund av sin pappa. Vi såg ju redan i första filmen att Draco innerst inne är en rädd liten pojke; här ser vi vad han är rädd för.

Tack vare Draco och hans pappa introduceras dessutom rasism som element i det hela; eller i varje fall en motsvarighet till det. Man pratar renblodighet och Hermione som har två ickemagiska föräldrar kallas mudblood. Ett slags kombination mellan rasism och synen på blåblodig adel kontra "vanligt folk", tänker jag. Vill man fortsätta med klassanalysen kan man kanske se folk som blivit magiker utan att ha magiska föräldrar lite som borgare - alltså folk som blivit rika utan att tillhöra en adelsfamilj. Men den analysen ligger definitivt bortom målgruppen; jag skulle väl säga att för målgruppen ligger det här lite på samma nivå som Kalle Svartskalle, för er som läst Bamse. Funkar rätt bra, tycker jag.

Andra världsliga orättvisor som påvisas är till exempel husalfernas träldom, även om den bara vidrörs som hastigast. Överhuvudtaget öppnas världen upp en smula i den här filmen; perspektivet är lite mindre egoistiskt och naivt.

Nu har jag ingen jättesnygg övergång till min nästa punkt, men det får gå ändå: Ett centralt tema i den här filmen, i mina ögon, är det här med tillit. I förre filmen såg vi lite av sådant; man kunde inte lita på en man trodde var snäll, och det visade sig att en man trodde var dum kanske inte var lika dum som man trodde. I den här blir det mer: Det jobbiga i att inte bli trodd, när alla misstänker att Harry gjort dumma saker. Det jobbiga i orättvisa vuxna man trodde man kunde lita på, när de får kvarsittning trots att de inte gjort något fel. Helt enkelt, relationen till vuxenvärlden och till omvärlden kompliceras, och det är lite svårare saker, jobbigare upplevelser, som behandlas. Detsamma gäller sprätten Lockhart, även om han ju är ganska precis vad han verkar vara.

Nu ska vi se, var det något mer... Jag tror inte det. Det är en lång film, 40 minuter längre än föregående. Och det blir ganska bra, för det betyder att den ändå kan ha med nästan allt från boken. Berättelsen hänger samman ganska bra och blir inte speciellt hattig.

Specialeffekterna är adekvata men en eller ett par av dem har inte åldrats sådär jättelysande. Fortfarande ingen Bechdel i sikte, tror jag. Mamma Weasley säger nån mening till Ginny, men jag tror inte att Ginny svarar.

Det är lite intressant att se hur saker som Zakaban-fängelset planteras inför kommande berättelser.

Överlag tycker jag om den här filmen.

BETYG: 4/5

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Enemy of the state (1998)

Jag passade på att se om den här, appråpå cyberpunk. Faktum är att jag tycker att den fortfarande håller riktigt bra än idag. De tekniska prylarna är inte alltför detaljerade och så pass små att de inte känns direkt utdaterade.

Gene Hackman är underbar som supergrinig gubbe. Willsmith är faktiskt riktigt skön som hot-shotadvokat för han känns rätt nedtonad i den här filmen. Man slipper det mesta av hans "komik" som annars ska stoppas in överallt.

Massor av sköna skådisar rakt igenom där även de som brukar vara utflippade hålls tillbaka i lagom strama tyglar: Jack Black, Jake Busey (vilka får stå för den "vanligen utflippade"-biten), Jon Voight, Stuart Wilson, Gabriel Byrne.

Fortfarande en riktigt skön film.

Betyg: 5/5 för en teknologisk thriller.

krank

Rymdhamster said:
Enemy of the state (1998)

Jag passade på att se om den här, appråpå cyberpunk. Faktum är att jag tycker att den fortfarande håller riktigt bra än idag. De tekniska prylarna är inte alltför detaljerade och så pass små att de inte känns direkt utdaterade.

Gene Hackman är underbar som supergrinig gubbe. Willsmith är faktiskt riktigt skön som hot-shotadvokat för han känns rätt nedtonad i den här filmen. Man slipper det mesta av hans "komik" som annars ska stoppas in överallt.

Massor av sköna skådisar rakt igenom där även de som brukar vara utflippade hålls tillbaka i lagom strama tyglar: Jack Black, Jake Busey (vilka får stå för den "vanligen utflippade"-biten), Jon Voight, Stuart Wilson, Gabriel Byrne.

Fortfarande en riktigt skön film.

Betyg: 5/5 för en teknologisk thriller.

Ooooh, tack för påminnelsen. Den ska jag nog också se om.

Robban

Hero
Jag har sett John dies at the end, vilket var en upplevelse i sig. Det är lite som... lite som ett OSR-äventyr, nästan. Jag vet inte. Den är bisarr och lustig och... hold on.

En ny drog riskerar att få jorden invaderad av extradimensionella varelser. Det är upp till två college dropouts att förhindra detta. Bisarrt är bara förnamnet.

Ganska underhållande, en del idéer som kanske kan strippas och användas i nåt rollspelsscenario (eller inte). Den är dock inte jättebra, tempot varierar lite väl mycket och dialogerna hade kunnat vara skarpare. Men med tanke på att dialogerna är tagna från en serietidning (som filmen är baserad på) så förstår jag varför de känns lite krystade.

Nåväl. 2 extradimensionella hemskheter av fem möjliga. Den är dock värd att se, men jag vet inte om jag själv vill se om den (vilket är ett krav för att jag ska ge en film 3 eller högre).

Jocke

Man med skägg
Jag har sett Deadly Pray (1987)

Mike Danton blir kidnappad av några onda legosoldater som tränar genom att jaga människor... men de visste inte att Mike var den bästa soldaten under hela Vietnamkriget.
Denton gör sig av med soldaterna en efter en, men vad ska han göra när en av dem visar sig vara en gammal kamrat från kriget?

Det här är en film om syntslingor, fällor, muskler och ett bevis på att varken skådespelartalang eller story är särskilt viktigt. Det enda som egentligen behövs är killar som slår ihjäl varandra i skogen.

Filmen har fått en kultstatus på senare år och Ted Prior som spelar huvudrollen var gäst i senaste Comicbookgirl19 avsnittet. Inna jag såg det visste jag inte om att filmen fanns. Nu ser jag fram mot uppföljaren som kommer att komma ut under november månad!

Jag gillade filmen skarpt. Betyget bättre än Ninja Mission - sämre än First Blood kan ge nån salgs fingervisning om vad det är för film.

slanfan

Hero
Jag har sett RED 2, (ja, jag är en skurk)

Intromusiken är fantastisk, jag tänker all min barndoms action. Och när jag var ett barn älskade jag den skiten! Så jag kanske fortfarande är ett barn.
Det är mastigt och synthigt, man bara väntar på reverben... Låtar som denna får mig att vilja spela keytar eller kanske trummor i ett poprockband för 24 år sedan.

Filmen var bra den med.

Betyg: 3 filmer med Bruce av 5.

krank

Jag har varit på bio, och varit så dekadent att jag sett två filmer efter varandra.

Först såg jag Gravity med Sandra Bullock och George Clooney. Men mest Sandra Bullock. Den handlar om en astronaut som får en jättedålig dag när hon tar en rymdpromenad samtidigt som ett moln rymdskrot sliter sönder skytteln hon åkte upp med och dessutom slår ut typ alla kommunikationssatelliter. Mer eller mindre ensam i rymden alltså, och ska försöka överleva och ta sig ner.

Jävligt cool premiss. Extremt snyggt kameraarbete och väldigt realistiska specialeffekter. Det känns verkligen som att filmen utspelar sig i rymden. Ingen gravitation typ, utan bara olika krafter och motkrafter, och så. Riktigt bra skådespelat, framför allt Bullock imponerade som fan. Ljud och musik förstärkte den fruktansvärt häftiga stämningen. Det var rejält spännande, samtidigt som det var majestätiskt och coolt.

Finns det något negativt att säga? Tja, öh, jag tror inte filmen kommer vara hälften så bra när man ser den hemma i TV-soffan; biodukens storlek gjorde sitt för att förstärka allting.

BETYG: 5/5

Sen såg jag Thor: The Dark World, och det är ju en HELT annan sorts film.

Plotten är i princip att en onding som spöades av Thors farfar och hindrades från att förgöra universum (yes, universum) nu är lös och vill förgöra universum igen. Och det är dåligt.

Det här är en actionkomedi med inslag av fantasy och superhjältande. Det är alls inget dåligt; det är roligt att Darcys assistent i sin iver att testa saker kastar in bilnycklar i en portal och inte får tillbaks dem, eller att doktor Selvig streakar vid Stonehenge, eller att Thor åker tunnelbana.

Jag är mest helt flabberghasted över att konceptet fick en så uppenbart fucking ginormous budget. Jag menar, det är en actionkomedi om rymd-asagudar.

Nå. Loke är rolig, skurken är tråkig trots att han spelas av Christopher Eccleston (men ärligt talat, med så mycket smink och pålagda specialeffekter på rösten kunde det varit vem fan som helst), Thor är typ lika trist som alltid, Darcy är fortfarande roligare än Jane Foster, Jane får för lite tid och plats. Specialeffekterna är makalöst snygga, liksom designen av precis allting. Frig var awesome-kickass. Och jag gillade slutet.

Jag är skeptisk till om den fixar Bechdel, men jag var lite för upptagen med att skratta åt asagudars dråpligheter för att riktigt kolla efter.

Vad som var dåligt med filmen? Egentligen ingenting utöver just att ondingen var lite tråkig och så är ju Thor en så jävla trist Marvelkaraktär i sig själv liksom. Och så det här med att det är lite för mycket snoppviftning och inte tillräckligt med snippviftning. Alldeles för mycket korvsoppa, om ni förstår. Too many dicks on the dancefloor.

BETYG: 4/5

ALSO: Bonuspoäng för female gaze på Chris Hemsworth. Riktigt snygg panorering uppför hans vältränade, nybadade bringa.

Krille

Super Moderator
Harry Potter and the Chamber of Secrets har jag sett igen.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/pxH9lDv8ZAI"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/pxH9lDv8ZAI" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Filmen börjar med den vanliga hemska familjen Dursley som gör sånt som normala familjer gör: spärrar in fosterbarnen bakom galler och låter dem svälta. Som tur är så hämtas Harry (Daniel Radcliffe) till familjen Weasley av bröderna Ron (Rupert Grint), Fred och George. Sen bär det av till Hogwarts medelst magisk bil, eftersom plattform 9 3/4 är stängd för Harry och Ron.

Och på Hogwarts börjar det hända hemska saker: katter och folk förstenas och meddelanden lämnas på väggarna skrivna i blod. Det är spöken i garderoben, det är spindlar i skogen, och inte ens skolans extremt bildfagra nya lärare i Försvar mot de Mörka Konsterna, Gilderoy Lockhart (Kenneth Branagh), kan göra något åt det. Och när Hermione (Emma Watson) förstenas, rektor Dumbledore (Richard Harris) stängs av och Hagrid (Robert Coltrane) skickas i finkan, så blir det upp till Harry och Ron att göra något åt saken. En tom anteckningsbok tillhörande Tom Riddle (Christian Coulson) ett samtal med spindlar och en lapp i Hermiones hand ger dem ledtrådarna som behövs för att kunna öppna Hemligheternas kammare.

---

En intressant som slår mig är att Harrys två världar, den muggel-hemska hemma hos Dursleys och den fantastiska på Hogwarts är inverterade. Det är Dursleys behandling av Harry som är den konstiga: de sätter galler för Harrys fönster och svälter ihjäl honom knappt utan annan förklaring än att han inte är mugglig. Det är en för enkel förklaring, det är film-ondska, helt enkelt.

Världen på Hogwarts däremot är i all sin fantastiskhet proppfull med inte bara magi, utan även komplexitet. Den känns med brist på bättre ord mer "vuxen" än muggelvärlden, som om det var mugglevärlden som var fantasin och trollkarlsvärlden som var verkligheten.

En annan sak som slår mig är att den handlar mycket om spegelbilder. Dels rent bokstavligt, med folk som ser basilisker i spegelbilder och reflektioner i vatten. Dels figurativt, när Harry och Ron tar skepnaden av Crabbe och Goyle, när stöttepelarna Hagrid och Dumbledore misstänkliggörs, när Lockhart visar sig vara raka motsatsen till vad han utger sig för, och så vidare.

En tredje sak som slår mig är att John Williams musik låter precis som förra filmen, som om han inte hade tid att hitta på något nytt utan lånade hur mycket som helst från sig själv. Nu är John Williams en förvånansvärt förutsägbar kompositör med en väldigt tydlig stil, men det är större skillnad mellan alla de olika Star Wars-soundtracken än mellan Philospher's Stone och Chamber of Secrets.

Strukturen i filmen är heller inte lika uppenbart hjälteresa som den förra. Det innebär dock inte att den inte håller ihop. Tvärtom sitter den nästan bättre eftersom man inte störs av standardreceptet i första filmen.

Så i vanlig ordning avslutar jag med att inte ge betyg, utan att ge den ett omdöme istället. Ja, jag gillar den. Jag hade gärna spelat rollspelet, om inte J. K. Rowling gått bananas på idén att någon annan skulle kunna styra hennes karaktärer.

slanfan

Hero
Nu blev det så att jag på bakfyllan såg Captain America, the first Avenger.
Jag har blandade känslor, men fan vilken bra Marvelrulle det är!
I början är Steve en vek liten kille, supersnyggt! Sedan blir han stor och stark/supersnygg! Det är verkligen tillfredställande att se honom verkligen förtjäna sin plats som superhjälte... ingen olycka, slump eller "jag är så bra på allt att jag lika gärna kan rädda värden".

Nazister är ju etablerat onda, dem får man göra vad man vill mot... så när skurken visar sig vara en ondare variant av nazist sä är alla medel tillåtna. Faktiskt antyds det att amerikanerna torterar nazistiska fångar. Sak samma, skurken och småskurkarna är bra, men Elron är inte så jäkla snyggt sminkad/animerad.

Det finns en kärlekshistoria som faktiskt är lite gullig.

Våldet duger, men jag skulle önska att Marvel tittade lite mer på asiatisk våldsfilm och försökte få in mer än ett slag per klipp... aja, som sagt, det duger.

Steve är så sjukt atletisk, det är superhäftigt!

Jag fattade nu att det kanske finns en stor metaplot här, så tråkigt nog ska jag väl ta å se Tor-filmen.

4 av 5 cyanidkapslar i tanden!

Lukas

Mannen i Gult
Jag har sett veckans Riccifilm: Sleepy hollow från 1999

Filmen handlar om Jack sparrow som är en kontroversiell polis som tycker att man skall ha bevis för att fälla brottslingar. När han ifrågasätter rättssystemet i new york så skickas han av Saruman ut till den lilla byn "sleepy Hollow" för att lösa tre mord där offrena blivit halshuggna.
Morden visar sig svåra att lösa eftersom de handlar om en huvudlös ryttare (Christopher Walken)och en konspiration mellan Dumbledore, Vernon ,Chancellor Palpatine och Alfred.

Det här är en Tim Burton film så¨att det skriker om det. Det är överdrivet, överspelat och starka kontraster mellan mörker och ljus borde i scenografin och storyn.

Jag vill gilla den här filmen för att de scener när allt klaffar är så otroligt väldigt bra, problemet är att allt för ofta så tycker jag inte det klaffar.
Först ut så är skådespeleriet så otroligt överdrivet i många scener att man inte kan låta bli att skratta, sedan så var det nog ett misstag att låta en så pass lätt igenkännbar person som Christopher Walken spela Den huvudlösa ryttaren.

Sedan så är slutet där konspirationen förklaras helt taget ur luften. Jag känner mg nästan lite lurad, jag hade gått in i detektiv mode och försökte lista ut hur allt hängde samman, och det visade sig att
En person som knappt haft några repliker var skyldig
.

Med det sagt så blev jag underhållen, om man gillar Burtons stil så är den värd att se, annars så kan man nog skippa den.

Veckans Riccirecension: Jag är glad att få se henne i en stor roll i en mainstreamfilm igen. Synd bara att hon gör sin sämsta roll på länge. Eller egentligen är det inte dåligt, men hon verkar inte veta vad för film hon är med i. Ricci kör en väldigt lugn, enkel gestaltning, och i tanke på hur over the top allt annat är så känns hon ganska malplacerad. Det görs inte bättre av att hon har filmen tråkigaste roll.

Jocke

Man med skägg
Lu-kaazh said:
Jag känner mg nästan lite lurad, jag hade gått in i detektiv mode och försökte lista ut hur allt hängde samman, och det visade sig att
</div>.</div></div>

Men nu får du ju bakläxa i flimskurksavslöjandekonst. Sleepy Hollows största fel är att man förstår vem som är skurken redan första gången denne dyker upp i bild:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Alla roller presenteras ingående, varpå Dumbledore snabbt som fan säger "...och här är min nya fru men hon måste gå ut genom den här dörren exakt nu!" och knuffar ut sin nya fru genom dörren. Superskyldigt beteende!

Lukas

Mannen i Gult
Jocke Kofot said:
Lu-kaazh said:
Jag känner mg nästan lite lurad, jag hade gått in i detektiv mode och försökte lista ut hur allt hängde samman, och det visade sig att
</div>.
Men nu får du ju bakläxa i flimskurksavslöjandekonst. Sleepy Hollows största fel är att man förstår vem som är skurken redan första gången denne dyker upp i bild:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Alla roller presenteras ingående, varpå Dumbledore snabbt som fan säger "...och här är min nya fru men hon måste gå ut genom den här dörren exakt nu!" och knuffar ut sin nya fru genom dörren. Superskyldigt beteende!
</div></div>

Kanske det, men det betyder inte att det är att bra sett att hantera ett mysterium.
Jag tycker din spoiler bara förstärker den kritik jag hade i min spoiler.

Lukas

Mannen i Gult
Igår kväll såg jag också den andra Potter filmen

När den här filmen kom så var HP intresset hos oss Barn på sin topp, Allasåg den här filmen (om jag inte missminner mig var det här den enda av HP filmerna som visades på Bio dubbad. Hur som helst så älskade jag den här filmen, jag tyckte den var en PERFEKT filmatisering av en bok, jag tyckte den var bättre en första filmen på nästan alla punkter.

Idag: Hur dum "lilla Lukas" än var så måste jag ge honom beröm för det här. För även om den här filmen inte är en perfekt filmatisering av en bok(tror inte på perfektion längre)så tycker jag rysligt bra om den här filmen. Den kör på samma formula som tidigare fast nu så har Columbus förbättrat de delar som inte fungerade förut.
Jag tycker det här är en av de bästa ungdomsfilmer med riktiga människor som gjorts. Den har fart, men klarar endå av att ha lugna stunder. Barnskåderspeleriet är bra och vuxenskådespleriet är bättre.
Historien är mörk och tar upp svåra fråger utan att det skall kännas för hemskt för barnen eller för tramsigt för vuxna.

Jag har inte mycket att klaga på (möjligtvis att spindeleffekterna inte åldras väl).

Senast jag såg de här filmerna tyckte jag den här var den bästa, få se vad jag tycker den här gången.