Demonprinsessan said:
Asfeta bilder som jag redan sagt på ett ökänt socialt nätverk. Men, eftersom du postade det här i rollspelsmakande trots allt, nu får du redogöra för vad Magnus menar med "all inclusive-SL" och vad du tänker att det tillför till kampanjen!
Javisst
Alltså jag tror att det är att jag som SL var väldigt involverad i att sätta ramen för karaktärerna och inkludera dem in världen. De kommer från byar som finns beskrivna i rollspelet, känner SLP som redan finns och så vidare. Jag har även skrivit deras bakgrunder utifrån diskussioner vi haft när vi skapade karaktärerna, alltså fyllde i rollformuläret. Hög uppstartskostnad för SL och en klar risk att man "tar över" men jag tror jag har igen det nu efter några spelomgångar då spelarna själva skapar mycket av äventyret, innanför de ramar jag upparbetat.
Sedan är det väl det administrativa att jag har med mig regelböcker, tärningar och så där. Samlar in alla rollformulär när vi spelat klart en omgång. Bokar tider. Det kan man ju lätt dela upp men jag tycker inte att det är så jobbigt.
Jag tycker det är en ständig balansgång hur mycket man ska förbereda! Klart det är bra att läsa på men risken (för mig i alla fall) blir att man blir låst vid att skeendet man förberett ska inträffa. Då kan det dra åt railroading plötsligt.
Min inställning just nu är att förbereda mig på ett generellt plan - hur ser landet ut, vilka bor där, vilka handelsvaror finns, vilken brottslighet, vilka monster och så vidare. Sedan nöjer jag mig med idéer eller uppslag på äventyr.
Vad tycker ni?