God45
#PrayersForBahakan
Jag tänker starta en ny fantasy kampanj inom kort. Jag kör just nu en helt galen kampanj där en del av konceptet är att man kan spela vilken galen grej som helst. Så vi har Kung-fu daywalker vampyren, trollkarls replikanten från Blade runner, Halv-alvs terroristen med en drakes själ fast i huvudet och den odödliga halflingen i samma grupp som för övrigt täcker samtliga nio alignments.
Så jag vill att nästa kampanj är motsatsen till detta men fortfarande är fantasy. Inte att den skall vara låg magi eller så, utan att den är fokuserad och har ett genomgående tema. Även då i vad folk spelar.
Så jag vill ha en kampanj där alla spelar "samma". Inte exakt samma men att hela gruppen har något gemensamt. Att alla spelar samma ras, klass, alignment, sociala klass eller något annat som håller ihop dem tematiskt. Men jag vet inte vad jag vill att de ska ha gemensamt.
Jag har tänkt på alv eller dvärg kampanjerna där alla spelar en medlem av en ras och på så sätt kan man både fokusera på de intressanta sakerna med rasen och särskilja mellan individerna på intressanta sätt så de inte bara blir stereotypen. Min andra ide är en riddare eller magiker kampanj där man antingen spelar riddarna runt runda bordet eller bittra akademiker med kosmiska krafter. Men jag är inte säker...
Har ni några förslag på vad som kan vara den gemensamma faktorn i en kul fantasy kampanj och varför?