Det jag hade hoppats på hade varit en lite mer proaktiv förening/Styrelse, där man istället för att vänta på att folk ska komma och be om pengar tog initiativet att kolla upp priser och möjligheter, så man kunde föreslå "färdiga" paketlösningar till folk.
Typ man som eventarrangör kan komma till er och säga "jag skulle behöva ett promotionpaket med flyers och affisher och grejer", så kan föreningen lägga fram ett par olika allternativ med färdiga kostnader (som föreningen kan täcka en del av beroende på arrangemangets öppenhet, bredd etc..).
Om arrangören sedan säger ja och pytsar in sin del av pengarna så tar föreningen hand om kontakten så att arrangören i princip inte behöver göra så mycket mer än att välja mellan ett par färdiga paketlösningar och kanske pytsa in lite pengar så får de allt levererat till sig.
Det skulle ju krävas en massa mer jobb från styrelsen/ föreningen, men där hade jag verkigen sett ett syfte. I en sån förening hade man kanske kunnat skillja på "aktiv medlem" och "stödjande medlem", där de förra är sånna som verkligen gör jobbet och kanske därför slipper medlemsavgifter, medan de senare egentligen bara är med och betalar medlemsavgift för att på så sätt ge föreningen lite pengar att leka med.
Fördelen som jag ser här är att föreningen skullle kunna tjäna ett syfte även om den inte fick in några medlemsavgifter. Man kan fortfarande ringa runt och pressa priser och sånt, så får arrgören stå för hela kostnaden. Eller ju mer pengar föreningen får in kan de ta mer och mer av kostanden.
Det störta problemet jag ser här är att jag inte känner att jag har ork/tid/lust att lägga ner något jobb själv för att få det att funka. Jag tycker alltså att "någon annan" ska fixa allting. Sorry.
Magnus Seter;n291468 said:
Föreningen kanske ska finnas för att ge resestöd för de forumiter som vill åka till DanCon? Ett konkret stöd som kan gynna behövande forumiter med dålig ekonomi. DanCon är ju ändå ett forums-konvent.
Det har ju också den finurliga finessen att det är relativt platsbegränsat. Det blir ju bara runt 30-35 personer varje, och även om det innebär att antalet personer som behöver resestöd kan variera ganska rejält så finns det en viss överskådlighet.