Nekromanti [STHLM] HoboCon V - 28e December på Proxxi

chrull

Stockholm Kartell
På dagen ett år efter HoboCon I så kör vi igen! Det femte HoboCon går av stapeln och den här gången på annan ort - Proxxi!

Vad? HoboCon är ett minikonvent för OSR-rollspelande. Det betyder att vi spelar spel som släpptes ungefär mellan 1974-1981 eller modernare spel som försöker efterlikna dem.
När? Mellan kl 10-21 söndagen den 28 december 2014.
Var? Proxxi är en spelföreningslokal som ligger på Sandelsgatan 14. Stadion, Gärdet och Karlaplan är Tunnelbanestationer som alla ligger i närheten.
Vem? Alla är välkomna. HoboCon är gratis, men medlemsskap i Proxxis förening krävs. Är du inte medlem så registrerar man sig gratis på plats. Medlemsskapet är gratis och du får vistas i lokalerna tre gånger gratis, sen tillkommer en lokalavgift på 100kr per år.

Planen är två pass med så många grupper som vi är folk till. Första passet körs ca 1030-1430 andra passet 1530-2100.

Jag kommer spelleda något. Exakt vad har jag inte bestämt ännu så mer detaljer om det kommer senare.

Posta gärna här om du kommer. Eller på Facebook-eventet: https://www.facebook.com/events/321818761347227/

chrull

Stockholm Kartell
Nu har jag bestämt mig för vad jag ska spelleda, och det blir The One Who Watches From Below med DCC-reglerna:

Rob

Veteran
Själv är jag nästan klar med mitt egenskrivna AD&D 1st ed äventyr för level 5-6 karaktärer.

Cyberhest

Konträr kverulant
Kommer! Anmälde mig i FB-eventet också. Har dessutom några intresserade kompisar som eventuellt följer med, som aldrig spelat rollspel tidigare men är nyfikna. Ser till att de anmäler sig på Facebook.

Eksem

Champion
Jag förbereder en lite enklare uppgift utifall att det finns tid över. Inget konstigare än att hämta kroppen av en avliden före detta äventyrare i hans hem för Amazon Mutuals räkning. Ett rent rutinuppdrag således. Spelas med OD&D-reglerna.

kloptok

Pensionerad astrolog
Eventuellt och om jag hinner förbereda tillräckligt så tar jag med en liten "dungeon" placerad i The Land of a Thousand Towers, settingen till Anomalous Subsurface Environment. Äventyret heter The Red Demon och är skriven av Gus L på bloggen Dungeon of Signs. Ger en mer ordentlig pitch om det blir av. Regler blir förmodligen LabLord om jag hinner få grepp om systemet bra nog, annars någon sorts LotFP-baserat.

kloptok

Pensionerad astrolog
Okej, imorgon gäller det. Har ett par saker jag skulle vilja fråga om:

1) Skulle någon kunna ta med grundreglerna till LabLord (basic bara, inget avancerat tjafs)?

2) Hur är det med kaffe och tilltugg på Proxxi? Går det att köpa någonting där eller får man ha med sig allt man vill äta och dricka?

anth

Vetefan
Jag kan ta med LabLord. De har ett pentry, men jag tror inte de så mycket till försäljning

kloptok

Pensionerad astrolog
I Askkärren härskar froghemotherna, vandöda tjänare till Kärrhäxan, och stamfolken. Mil efter mil med träskmarker som bryts upp av utspridda öar täckta av tät vegetation. Nära den norra kanten, nästan inom synhåll från kullarna norröver som står mellan kärren och staden Denethix, står Den Röda Demonen, en uråldrig och övergiven krigsmaskin från forntiden som först nu långsamt börjar sjunka ner i kärret.

En brokig skara äventyrare från olika hörn av De Tusen Tornens Land har samlats i den lilla byn med det fantasilösa namnet Fiskby strax sydöst om var Demonen ryktas finnas. Brodern till byns hövding gav sig iväg för en tid tillbaka sedan för att trotsa maskinens förbannelse i jakt på de forntida skatter som ryktas finnas där. På hövdingens begäran, med löfte om att få alla de skatter de hittar i maskinen, beger sig de modiga äventyrarna iväg mot Demonen för att återhämta vad de kan finna av brodern.

Den Röda Demonen i Kärret är ett kort äventyr som utspelar sig i De Tusen Tornens Land, som är kampanjvärlden där megadungeonen Anomalous Subsurface Environment ligger. Det är en postapokalyptisk science fantasy-värld med blandade inslag som till exempel nattklubbar, galna trollkarlar, vetenskapskulter, läderrustningar, hagelgevär och mycket annat knasigt. Regelsystemet är Labyrinth Lord och jag kan spelleda detta om intresse finns.

anth

Vetefan
chrull;n59393 said:
Nu har jag bestämt mig för vad jag ska spelleda, och det blir The One Who Watches From Below med DCC-reglerna:

Jag förväntar mig att spelmusik till detta äventyr blir The Residents. :)

chrull

Stockholm Kartell
Tack till alla som dök upp!

För er som inte dök upp så kan jag berätta att det spelades OD&D, AD&D och DCC.
Äventyret jag spelledde slutade med en rollperson som flydde i panik från tusentals ögon som gled fram över väggarna skjutandes märkliga strålar efter honom. Kvar i Hemligheternas Grotta lämnade han resterna av en enorm skatt och liken av sina 7 döda kamrater.

anth

Vetefan
Jag hade jättekul. Enda negativa var att jag bara sovit 4 timmar så jag höll på att somna på eftermiddagen/kvällen.

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag hade ju förmånen att vara med på alla tre saker som spelades. Dock gjorde det att jag inte fattade så mycket av vad som pågick i Robs äventyr, men det var kul ändå.

Först spelades det whimsical OD&D med Eksem och en kille som var ny rollspelare (bortsett från datorspel). Jag hade riktigt kul och det var ett väldigt charmigt litet scenario där vi fått i uppdrag av vår arbetsgivare Amazon Mutual (som är ett försäkringsbolag för äventyrare som återupplivar dem när de är döda) att hämta en hädangången äventyrares lik. Han hade dött i sitt hem så det skulle vara busenkelt men det var ju givetvis inte riktigt så lätt som det låter.

Sedan hoppade jag in i Robs äventyr och lyckades efter ett tag förstå att min rollperson var på jakt efter en enhörning (noshörning?) som tillfångatagits av en elak magiker. Det var ett klassiskt Robäventyr tycker jag, en del demoner, skumma fällor och andra konstigheter, gärna med koppling till de mer demoniska planen i D&D. Roligaste ögonblicket var nog när Cyberhests rollperson försökte kasta en kärleksspell (filter of love) på ett enormt demonansikte som hade vissa problem med excessiv salivutsöndring.

Efter lunchen spelade vi alla som var kvar The One Who Watches from Below till DCC med chrull som spelledare. Det var fantastiskt roligt tycker jag och lagom weird (det vill säga HELT skruvat!). Vi kan säga såhär: först dog min kvinnliga dvärg efter att ha blivit slagen till köttsås av underliga maskliknande pelare med enorma ögon högst upp. Sedan blev min nästa rollperson förstenad av ett par enorma basiliskögon som satt på sidan av en demonhund (lesson learned: när spelledaren frågar om du "VERKLIGEN inte vill spendera några poäng för att lyckas med din save?" så bör du faktiskt göra det). Efter ett gudomligt ingripande från guden Artistemis med stora uppoffringar från mina kamrater återfick jag min köttsliga form och kunde ta mig ner djupare med de andra äventyrarna. Sedan dog jag bokstavligt talat av dumhet (minus i INT) när jag inte lyckades fly från the super-badass-villain för att jag ville ha min säck med guldmynt med mig. Sammanfattningsvis dog jag alltså två och en halv gång på ett äventyr (försteningen räknar jag halvt), vilket ju måste räknas som högst godkänt!