Bron
Detta rum är grottliknande utan putsade väggar.
Öppningen sitter halvvägs upp på väggen och en
smal gångbro leder genom rummet till nästa
dörröppning. Under gångbron står ett antal grova
statyer tätt ihop. Statyerna håller alla spetsiga
stenvapen uppåt.
Om man faller från gångbron måste man slå ett
svårt slag för Akrobatik. Lyckas slaget undviker man
statyernas vapen och tar endast 1T6+1 i skada.
Misslyckas slaget får man istället 2T6+2 i skada och
hänger dessutom på en statys vapen.
Gångbron svänger så man kan inte gå längs ett
rep mellan dörröppningarna. Går man lugnt kan
man ta sig över gångbron utan problem. Två av
gångstenarna på gångbron är dock underminerade.
Alla måste kliva på dem och de kollapsar om man
lyckas med ett lätt slag för kroppsbyggnad (större
varelser har alltså större "chans" att utlösa
undermineringen). När undermineringen löser ut
tippar plattan och man halkar ner för gångbron.
Endast genom att lyckas med ett svårt (-5) slag för
Akrobatik kan man hänga kvar. Detta kan hända två
gånger.
Äventyret i sin helhet:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33454172/oriak/oriak-aventyr-skordetid.pdf
Karta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33454172/oriak/oriak_karta_skordetid.png
Kemisk fälla
En fälla (behöver inte göra ont men stoppar passage) stoppar all passage om man inte har doppat sig helt och hållen i den dekorativa fontänen som står i rummet före. Man måste alltså blöta ner sig med någon kemikalie, sen kan man passera.
Kemisk labyrint
3x3 kar med vätskor. Det går inte att gå runt och det är svårt att klättra över. Blandas vätskorna i fel ordning händer konstiga saker. Kliver man i karen i rätt ordning neutraliserar vätskorna varandra och man kan bara gå genom dem. Det finns en ordning man kan gå i men det kan vara jobbigt, smärtsamt eller rent av farligt om man försöker chansa sig fram.
Slå 1T6 för varje kombination som inte är rätt.
Skriv upp den om du vill, så det blir samma nästa
gång.
1.
Blandningen blir ett klistrigt ämne som
dessutom brinner. Det går att kväva i vatten
men fattar eld så fort man tar upp det igen.
Eldskada +1. Efter att ha brunnit i fem
rundor stoppar den (om man inte fattat
eld).
2.
Blandningen exploderar. Skada +3.
3.
Blandingen blir en syra som fräter 3 poäng
per runda i 5 rundor. Om syran kommer i
kontakt med vatten reagerar den igen (slå
på tabellen igen).
4.
Blandningen utvecklas till en irriterande
gas. Varje runda börjar med att alla slår ett
slag för tålighet för att inte bli bedövade.
Efter tio rundor försvinner gasen.
5.
Blandningen utvecklas till en sövande gas.
Varje runda börjar med att alla slår ett slag
för vilja för att inte bli bedövade. Man
fortsätter att vara bedövad i 2T6 minuter.
Man fortsätter att slå och missar man ett
slag när man redan är bedövad så somnar
man där man står. Gasen försvinner efter 10
rundor.
6.
Blandningen utvecklas till en halucinogen
gas. Effekten är väldigt subtil. Det verkar
som om inget händer. Slå dolda viljeslag för
alla rollpersoner. Den som missar kommer
att misstänka fiender i varje skugga
samtidigt som de riktiga fienderna blir
osynliga. Effekten varar i 3T6 minuter.
Komplett äventyr:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33454172/oriak/oriak-under-ytan.pdf