Nekromanti 5E-husregel: create encounters

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Står det något i dmg:n om encounterbyggande som inte stod i dm's BR? För de reglerna sög. Jag skippade dem helt och hållet och inget verkar ha gått sönder (spelet blir bara lite mer som Outlast än som WoW hehe). Varför har man ens sådana regler? De behövs väl inte?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tanken är att de regler som finns i BR ska vara identiska (copy-paste) med de i grundböckerna.
Av vad jag vet finns det ett undantag och det är ett appendix i BR för players som beskriver factions som inte finns med i PHB. Anledningen är att factions används i Adventurers League.

Reglerna för att bygga encounters i första versionen av BR för DMs sög rejält, men dessa kom innan DMGn gått till tryck. Sedan kom en uppdatering, som var lite bättre och är identiskt med den tryckta DMGn, men fortfarande dålig.

Främsta anledningen till att jag postade husregeln är att den är överlägsen den i DMG. Framför allt skiljer sig den inte mer än +/-10 % från DMG-regeln (och oftast är det 10 % bättre).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag ser "encounter creation"-reglerna som stödhjul för nybörjar DMs, innan man förstått att encounterbyggande är en konst och inte en vetenskap. Samt för spelledare som envisas med "Combat as sport" istället för "Combat as War".

Nej, man behöver inga regler för man bygger encounters.
Ja, det är roligare med obalanserade encounters. :)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Fantastiskt. Egentligen behöver man väl inte en enda bok för att köra 5e. Det är så vi kör nu.
 
Top